Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0815 Bilag 6
Offentligt
1724964_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
13. februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. februar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
301 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 301:
J.nr. 2017-1223
I forlængelse af anmodning fra Europaudvalget om udtalelse vedr. koordinering
af sociale sikringsordninger jf. BEU alm. del - bilag 119, bedes ministeren oply-
se, hvordan ministeriet fortolker Kommissionens forslag til revideret artikel 61
om særlige bestemmelser for sammenlægning af forsikringsperioder, beskæfti-
gelsesperioder eller perioder med selvstændighed virksomhed i forslaget om re-
vision af forordning 883/2004 (KOM(2016)815), herunder i forhold til: - Mulig-
heden for at få danske dagpenge som borger fra et andet EU-land uden beskæf-
tigelsesperiode i Danmark efter en forsikringsperiode på 3 måneder i en dansk
A-kasse - Muligheden for at sammenlægge forsikringsperioder optjent i andre
EU-lande.”
Svar:
Forslaget til ændring af artikel 61 i forordning nr. 883/04 handler om, at der frem-
over stilles krav om mindst 3 måneders forsikringsperioder, beskæftigelsesperioder
eller perioder med selvstændig erhvervsvirksomhed i et EU-land, inden der kan
sammenlægges perioder fra et andet EU-land for ret til arbejdsløshedsdagpenge. I
de nuværende regler er der ikke en sådan klart defineret karensperiode.
Kravet om, at man skal have arbejdet i en vis periode i det land, som skal udbetale
dagpenge, har været en vigtig dansk mærkesag, og jeg og den tidligere beskæftigel-
sesminister har arbejdet ihærdigt for at få dette med i revisionen af forordningen.
Jeg er derfor meget tilfreds med, at det i Kommissionens forslag til revision af art.
61 nu fremgår, at man skal have arbejdet i 3 måneder, inden der kan ske sammen-
lægning af perioder fra et andet EU-land.
Hvad, der kan lægges sammen, ændres ikke ift, hvad der gælder i dag. Sammen-
lægning af perioder fra et andet EU-land for ret til danske arbejdsløshedsdagpenge
vil – ligesom i dag – også fremover være betinget af både beskæftigelse i Danmark
og medlemskab af en dansk a-kasse, eftersom begge kriterier skal være opfyldt ef-
ter danske regler.
Med Kommissionens forslag vil samlet set gælde, at når der – som i dag – efter
danske regler stilles krav om 1.924 timers beskæftigelse og 1 års medlemsperiode
af en a-kasse (forsikring) for ret til danske arbejdsløshedsdagpenge, så skal en EU-
borger fremover have mindst 3 måneders beskæftigelse i Danmark og samtidig ha-
kom (2016) 0815 - Bilag 6: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 301 om, hvordan ministeriet fortolker Kommissionens forslag til revideret artikel 61 om særlige bestemmelser for sammenlægning af forsikringsperioder, fra beskæftigelseministeren
1724964_0002.png
ve a-kassemedlemskab, inden der kan sammenlægges perioder fra et andet EU-
land.
I forhold til eksemplet i spørgsmålet fra udvalget er svaret således, at der ikke vil
kunne ske sammenlægning af perioder fra et andet EU-land alene på baggrund af
en forsikringsperiode på 3 måneder i en dansk a-kasse med efterfølgende ret til
danske arbejdsløshedsdagpenge.
Jeg henviser øvrigt til svaret på BEU spm. 231 og 300, samt til grund- og nærheds-
notat vedr. ændring af forordning nr. 883/04, som blev sendt til udvalget den 1. fe-
bruar 2017.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2