Jeg vil godt starte med at sige tak til SF for at rejse debatten.
Jeg synes, at det har været en fornøjelse at følge debatten, utrolig spændende.
Beslutningsforslaget, som vi behandler, er som sagt fremsat af SF og har til formål at stille krav til småøerne om, at færger overgår til eldrift, samt at der laves en tidsplan for dette.
Lad mig starte med at slå fast:
Fra konservativ side har vi selvfølgelig stor sympati for forslaget.
Da vi indtrådte i regeringen, lykkedes det os at få sat nogle ambitiøse klimamål for regeringen og dermed for Danmark.
Vi har en ambitiøs klimamålsætning, som hedder, at 50 pct.
af vores energiforbrug i 2030 skal være vedvarende, og 100 pct.
af vores energiforbrug skal være fossilfrit i 2050.
Det er ambitiøst, og det kan vi faktisk godt være stolte af.
For at nå den målsætning bliver vi i høj grad nødt til at gentænke hele omstillingen af vores transportsektor og herunder selvfølgelig også færgedrift.
Det er åbenlyst for enhver, og her kommer eldrift helt sikkert til at spille en vigtig rolle.
Jeg var selv med i opstartsfasen af det, der hed Green Ferry Vision på Ærø, som er en visionsgruppe bag det, som senere her i år bliver til verdens kraftigste elfærge, når den indsættes fra Søby på Ærø ultimo i år.
Det er et pionerprojekt, som er støttet af EU med omkring 120 mio.
kr.
Det er et projekt, som forhåbentlig fører til, at vi lærer en masse mere om elfærgedrift, så erfaringerne i fremtiden kan bruges til at understøtte omlægningen af eldrift på flere og måske sågar alle danske øer, men der er vi desværre ikke endnu.
Når »Ellen«, som færgen kommer til at hedde, indsættes, er der en 2-årig testfase, som også understøttes af EU, hvor vi skal blive klogere på, hvordan eldrift fungerer i praksis, og forhåbentlig fungerer det problemfrit.
På Ærø er man ikke et hundrede procent afhængig af »Ellen«, fordi vi har tre andre færger, så vi har så at sige en vis forsyningssikkerhed, hvis der mod forventning skulle være nogle problemer med ladning eller med batteriet eller anden elektronik eller i det hele taget andre børnesygdomme, som der jo tit er i forbindelse med pionerprojekter.
Den luksus har man ikke på mange småøer.
Her er man helt og aldeles afhængig af sin ene færge.
Ofte drives færgen af ganske få personer, og deres primære fokus er at sikre færgefarten mellem øerne og fastlandet.
Vi er fuldstændig enige med SF i, at sigtet skal være en CO
2
-neutral færgedrift i fremtiden.
Det har vi også forpligtet os til i forhold til vores klimamålsætning, men jeg synes alligevel, at vi skal starte et andet sted.
Jeg tror ikke, at det er det rigtige at gøre små øer til pionerprojekter.
Til gengæld har det maritime vækstteam jo netop givet sin afrapportering i forhold til de her anbefalinger.
Der har de peget på sådan en afløserfærge til de danske småøer, sådan en standardfærge.
Der synes jeg i første omgang at vi skal sætte ind og så teste elfærgedrift på forskellige øer uden at sætte forsyningssikkerheden over styr.
Når vi så taler om eldrift, kan jeg jo ikke undlade at nævne vigtigheden af vores afgiftsstruktur.
Noget af det, som fremmer eldrift allermest i forhold til færger, er faktisk det, som vi bredt i Folketinget netop har aftalt at afskaffe, PSO-afgiften.
Derfor er det sådan, at en tredjedel af udgifterne til at fremdrive i forhold til el er PSO-afgift, så i det øjeblik den bliver udfaset, vil det sikre incitament til at investere i det her.
Derimod er konventionelle færger faktisk afgiftsfri.
De har afgiftsfri diesel, og så har det været sådan hidtil, at der har været afgift på ellen.
Det udfases nu, så det er faktisk et rigtig stort skridt i den rigtige retning.
Det betyder en markant besparelse og øger selvfølgelig rentabiliteten for eldrift, og det synes jeg er en klog vej at gå.
Jeg synes, at det er den kloge vej at gå derhen, hvor vi i stedet for skaber incitamenter, som peger i en grøn retning.
Så vil jeg afslutningsvis gentage, at vi selvfølgelig er helt enige i forslagsstillernes målsætning.
Vi er enige i målet.
Jeg tror også, at vi ender der, men mange små færger til småøerne er altså nødt til at afvente, at batterierne i højere grad bliver en hyldevare.
De kan ikke være pionerprojekter.
Det kan vi ikke være på alle danske øer.
Jeg er sikker på, at hvis vi til gengæld laver de rigtige incitamenter, vil kommunerne og Færgesekretariatet, som jo samarbejder bredt mellem kommunerne, nok finde ud af, hvornår tiden er inde til at lægge om til eldrift, hvornår det kan svare sig at geninvestere i en elfærge.
Så mit budskab skal være, at vi skal starte med at få udviklet den her afløserfærge, som vi har talt om i årevis, og den kan vi få udviklet til eldrift, og så kan vi få samlet erfaring op og arbejde videre med det her.
Så med de ord skal jeg meddele, at vi altså ikke kan støtte beslutningsforslaget, til trods for at vi har stor sympati for intentionerne.