Tak til forslagsstillerne for forslaget om ændring af lov om kommunale og regionale valg, nemlig om den d’Hondtske metode skal erstattes af den største brøks metode til udregning af mandaterne.
Jeg synes, at man afslører et stort engagement og indsigt i forhold til de dilemmaer, der er forbundet med, om man skal vælge den ene eller den anden metode.
Jeg synes, at debatten bærer lidt præg af at være sort-hvid, for jeg synes egentlig, at forslagsstillerne har en helt anden nuanceret tilgang i beskrivelsen af det.
Der står jo netop:
»Desværre er der ulemper ved de fleste fordelingsmetoder, herunder også den største brøks metode.«
Så er der jo ingen grund til at få det her til at lyde, som om det ene system – det system, vi har i dag, og som vi vel har haft siden 1909 – nærmeste er udemokratisk, og at den største brøks metode er det rene demokrati.
For sådan er det med demokratiet, at når folk skal vælge, skal deres stemme udmøntes i nogle repræsentanter, og medmindre man er i den meget, meget utænkelige situation, at det lige på decimalen er 1:1 – der skal vælges 25, og de får alle sammen en 25.
del af stemmerne – vil der opstå situationer, der er udemokratiske.
Jeg kan lige så mange tænkte situationer, der er matematisk mulige, om den største brøks metode, som I kan om den d'Hondtske metode.
Så går man meget op i, at det er sådan, at det er udemokratisk med den d'Hondtske metode, altså den metode, som vi har haft siden 1909, og demokratisk med den største brøks metode.
Vi kan ikke gardere os imod tilfælde, der virker uhensigtsmæssige ved et valg.
Vi kan ikke gardere os imod det, for det kan virke uhensigtsmæssigt for nogle, at et parti har valgt at have en prioriteret partiliste.
Her vil folk spørge:
Kan det passe, at ham, der stod som nr.
10, ikke blev valgt, selv om han fik flere stemmer end ham, der stod som nr.
1 eller nr.
2, som fik alle listestemmerne?
Den mulighed er der i dag.
Det fremgår ikke ret meget af debatten, men jeg skal love for, at det ville være et stort demokratisk problem, hvis man i forhold til det forslag, vi behandlede under et tidligere punkt på dagsordenen, blev valgt med færre personlige stemmer.
Jeg siger bare:
Lad nu være med at trække alle argumenterne med, hvad der er demokratisk og udemokratisk, op af skuffen.
Der er blandt forslagsstillerne partier, der konsekvent – eller i hvert fald i et vist omfang – gør brug af dette.
Man kan også diskutere, om det er demokratisk, hvis to medlemmer af Dansk Folkeparti efter en konstituering melder sig ud af partiet og skifter til et andet parti.
Nej, det er hamrende udemokratisk.
Kan vi gøre noget ved det?
Nej.
Nu nævnte jeg Dansk Folkeparti, men jeg kunne have nævnt alle partier, tror jeg, for der er eksempler på det i alle partier.
Når hr.
Magnus Heunicke så bliver spurgt om, om valgforbund altid er til gavn for det største parti, er det rigtigt, at det er det oftest, men ikke altid.
Der er masser af eksempler på, at f.eks.
en Venstrestemme er gået til en konservativ i valgforbundet, som har peget på en rød.
Er det demokratisk?
Nej.
Er det sådan, det er?
Ja.
Det, jeg ønsker med det her, er at sige, at der er fordele og ulemper.
Det synes jeg at man ærligt beskriver.
Vi har afvejet dem i Venstre, og vi mener, at fordelene ved det nuværende system er dem, der vejer tungest.
Men man gør det ganske nuanceret, for der er også ulemper ved det nuværende system, ligesom der vil være ved forslaget om den største brøks metode.
Tak for ordet.
Undskyld, jeg skulle hilse fra De Konservative og sige, at de også støtter.