Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
B 64 Bilag 1
Offentligt
1793280_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 64
Folketinget 2016-17
Beretning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. september 2017
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en analyse af udfasning af fossilt drevne
personbiler
[af Maria Reumert Gjerding (EL), Christian Poll (ALT), Martin Lidegaard (RV) og Pia Olsen Dyhr (SF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 3. februar 2017 og
var til 1. behandling den 4. april 2017. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et mindretal i udvalget (EL, ALT, RV og SF) anmoder
regeringen om, at der i den samlede strategi for omlægning
af hele vores energisektor, som regeringen vil offentliggøre
senere i år, indgår et afsnit, der afspejler hensigten med dette
beslutningsforslag. Det vil sige en nærmere analyse af mu-
lighederne, udfordringerne og konsekvenserne for klimaet,
miljøet og økonomien, såfremt Danmark sammen med andre
lande udfaser salget af nye personbiler, der kører på fossile
brændstoffer, i henholdsvis 2025 og i 2030; eventuelt sådan
at dieselbiler udfases før benzinbiler. Det understreges, at
det alene drejer sig om salget af nye biler.
Analysen skal belyse, hvorledes omstillingen bedst kan
foregå i Danmark, herunder hvordan vi bedst kan bruge de
muligheder og imødegå de udfordringer, der er forbundet
med denne omstilling. Eksempelvis hvorledes en massiv
omstilling til elbiler kan påvirke udnyttelsen af vind- og
solbaseret strøm. En omstilling kræver endvidere store om-
lægninger af infrastrukturen for energiforsyningen til trans-
porten, og afgiftssystemet for personbiler vil skulle tilpasses
osv. Der kan dog også være muligheder i form af teknologi-
ske løsninger, som kan blive eksportpotentialer for danske
virksomheder og dermed skabe nye grønne arbejdspladser.
En analyse bør endvidere indeholde en vurdering af de
klima- og miljømæssige effekter og værdien af de sundheds-
mæssige effekter ved en udfasning af fossile brændstoffer i
de nye biler, der sælges i Danmark, og endelig kan vurderes
de positive effekter ved reduceret import af benzin og diesel.
P.u.v.
Lennarts Damsbo Andersen
formand
DokumentId
Journalnummer