Vores klima- og energiordfører skulle noget andet, så I må tage til takke med mig, men det her er også et område, som jeg i den grad går op i og også har kæmpet meget for.
For det her område er jo noget, der både har at gøre med transportministerens ressort, men også med skatteministerens og klima- og energiministerens ressort.
Det handler ikke kun om biler, det handler om hele den grønne omstilling.
For nogle af de ordførere, der har været kritiske omkring det her, tror jeg ikke det er nogen hemmelighed, at vi ser forskelligt på, hvad der skal til for at fremme den grønne omstilling på persontransportområdet.
Men det undrer mig alligevel, at man siger nej til en analyse, og at man ikke er villig til at blive klogere på, hvad det er, der skal til, for at vi kan få skiftet bilparken ud.
Jeg har trods alt ikke, selv om det måske er nogles holdning, hørt nogen sige heroppefra:
Nej, vi skal ikke udfase fossilbilerne.
Det kan godt være, man mener det, men det er man trods alt klog nok til ikke at ytre heroppefra.
Jeg synes jo, at det, der er godt nok for vores alle sammens transportminister, også er godt nok for forbrugerne, for borgerne derude, som gerne vil have elbiler, der er til at betale.
Det er derfor, at det også er ærgerligt, at man har pålagt registreringsafgift, som i den grad har fået salget til at gå i stå.
35 elbiler blev der solgt på et kvartal.
Benzinbilbranchen jubler selvfølgelig, fordi de kan se, at der er blevet solgt knap 60.000 benzinbiler i netop det her kvartal.
60.000 benzinbiler over for 35 elbiler.
Derfor er jeg også glad for, at transportministeren sagde:
Jo, det betyder noget, hvad man gør.
Det er jo også en generel tilgang, at folk til en vis grad reagerer på økonomiske incitamenter – det kommer an på hvor og hvordan – men på det her område kan vi i den grad se at salget er gået i stå.
Vi havde også, da vi for 1½ år siden forhandlede – den nuværende transportminister var der også, mener jeg at kunne huske – en række forslag til, hvordan vi kunne finansiere det her ved at fjerne en række fradrag, som ikke giver nogen som helst mening, men som gav mening på et tidspunkt, fordi man ønskede mere sikkerhedsudstyr og andet udstyr i bilerne, og som i dag bare er en udgift for staten.
Vi havde en lang række forslag, som finansierede det her, men det var der ikke politisk opbakning til.
Men der har så været politisk opbakning til og et flertal, som ønskede at bruge 0,25 mia.
kr.
– og efterfølgende 200 mio.
kr.
om året – på at sætte registreringsafgiften ned.
Det kan vi bl.a.
se har sat fut i salget af benzinbiler.
Jeg kan ikke huske nu, hvilken ordfører det var, men der var en fra et af de borgerlige partier, som sagde:
Hvad skulle folk køre rundt i om ikke biler?
Men folk skal jo netop kører rundt i biler; de skal køre rundt i elbiler.
Jeg tror, det var DF's ordfører, der sagde det.
De skal køre rundt i elbiler; de skal køre rundt i smartere biler; de skal måske køre rundt i selvkørende biler.
Det ved jeg jo ministeren er meget optaget af, og derfor undrer det mig også, at man ikke engang kan sige ja til en analyse.
For ministeren er meget involveret i, at vi skal se på de muligheder, som teknologien også giver os, og han vil derfor både gerne lave analyser om selvkørende biler og også sætte forsøg i gang.
Det synes jeg er helt rigtigt, for der kan komme en masse fordele ud af det.
Men vi ved også, at vi skal have udskiftet bilparken, og det skal gå stærkt.
Til dem, der er meget bekymret for landbruget og de klimakrav, der bliver stillet til landbruget, kan jeg bare sige, at hvis vi ikke lever op til vores klimakrav på personbilområdet, bliver de krav lagt andre steder hen i den ikkekvotebelagte sektor.
Det synes jeg man skulle tage en diskussion med landmændene om, for jeg tror ikke, at de synes, at de skal have endnu flere krav end dem, der allerede er planlagt.
Men de besparelser skal jo findes et andet sted.
Derfor er der kun – og det er også det, vismændene har sagt – én vej at gå, og det er i ordentlig tid at sikre, at vi får omlagt vores bilpark.
Det går alt for langsomt.
Jeg mener, at hvis man fremskriver det nuværende elbilsalg, tager det 300 år at komme op på det niveau, som vi ved der skal til – 300 år.
Men det er jo heller ikke så underligt, hvis man ser, at der på et kvartal bliver solgt 35 elbiler og 60.000 benzinbiler.
Vi synes – os, der har fremsat det her forslag – at det eneste rigtige for forbrugerne faktisk er at sige til dem:
Det her kommer til at ske, og det vil vi gerne have at I forbereder jer på; det handler ikke om, at I ikke må køre rundt i jeres benzinbiler, men vi vil gerne forberede jer på, at der kommer en dag, og det er snart, hvor I skal købe noget andet.
Andet ligger der ikke i det her.
Vi kunne jo godt regne ud, at der ikke var flertal for at sige, at salget af benzinbiler stopper i 2025.
Det her forslag handler om en analyse, der skal vise, hvor det er, vi skal hen.
Så jeg synes, det er ærgerligt, at der ikke er opbakning til en analyse, som handler om, at vi alle sammen ved, hvor vi skal hen – vi skal bare også se hvordan.