Tak til partierne for at have forholdt sig til forslaget fra SF, og selvfølgelig især tak til de partier, som var positive over for det.
Jeg tror, vi skal benytte chancen til at komme tættere på løsningerne inden for det område og bruge udvalgsarbejdet til det.
SF vil give erhvervslivet kørekortet til fremtiden.
I går stod jeg mellem to varebiler hernede foran Christiansborg Slotsplads.
Den ene varebil kørte på diesel og kunne laste indholdet fra otte europaller, bilen forurener og larmer, og det er den slags varebiler, som fylder godt op på vejene til gene for indbyggerne og andre trafikanter, især cyklister og fodgængere haler godt med partikler ned i lungerne.
For at føre den bil kræves der almindeligt kørekort.
Den anden bil var fremtidens køretøj, nemlig en varebil, som kører på el.
Den er stille som en mus, en stor mus ganske vist, men alligevel stille som en mus, den forurener ikke, og den var ovenikøbet højrestyret, så svingulykker minimeres.
Den kan kun laste indholdet fra seks europaller.
Den lille last kræver ikke desto mindre et stort kørekort for at føre bilen.
Årsagen er det tunge batteri, som driver bilen, og på grund af batteriets vægt udløser den mindre last alligevel krav om stort kørekort.
En elvarebil er ikke større end en konventionel dieselvarebil, snarere tværtimod.
Det er svært at se, hvad det trafiksikkerhedsmæssige problem skulle være.
Kravet om stort kørekort er ufleksibelt for både virksomheder og ansatte.
SF's forslag vil gøre hverdagen lettere for virksomhederne og understøtte udviklingen hen imod bedre miljø, både med mindre udledning og mindre larm.
Der er ingen tvivl om, at et markant øget brug af elvarebiler i de bynære områder vil forbedre sundhed og livskvalitet.
Elvarebiler har en række miljø- og sundhedsmæssige fordele sammenlignet med varebiler på diesel, ikke mindst i de bynære områder.
Vi skal tage alle de nødvendige initiativer for at opnå en reduktion i CO
2
-udledningen, mindre støj og færre partikler.
SF's forslag vil være et skridt i den rigtige retning, ikke nogen revolution, men såmænd bare et lille nøk.
SF arbejder for flere elbiler til private, men vi vil også fremme elektriske køretøjer, som kører på kommercielle vilkår.
Vi skal gøre det nemt og enkelt for virksomhederne at bruge elvarebiler.
Forslaget her vil gøre det nemt og billigere for virksomhederne at anvende elvarebiler, fordi de ikke længere behøver at ansætte medarbejdere, som i forvejen har stort kørekort, eller alternativt bekoste køreundervisning til stort kørekort.
De slipper også for hele tiden at skulle koordinere det mellem medarbejdere og varebiler, i forhold til hvilke biler der må køres af hvilke medarbejdere.
I Tyskland ændrede man i 2005 reglerne på baggrund af en dispensation fra EU, så det er muligt med et kategori B-kørekort at føre elektriske køretøjer på op til 4,25 t.
Et 5-timerskursus er jo langt lettere at håndtere end et stort kørekort.
Andre europæiske lande, bl.a.
Holland, har også taget flere initiativer for at fremme brugen af elvarebiler.
Viceborgmester i Rotterdam, Pex Langenberg, siger, at ambitionen for Rotterdam er, at de har grøn transport til bykernen i 2020.
Derfor byder de eldrevne varebiler velkommen.
De vil bidrage til at gøre luften i byens centrale gader renere, ligesom de vil reducere støjforureningen.
Jeg synes, at vi skal have samme ambitioner som hollænderne.
Det giver ingen mening, at Danmark holder sig tilbage med nogle, synes jeg selv, lidt formalistiske argumenter.
Et studie gennemført af danske og tyske forskere anbefaler at lave ændringen, fordi det potentielt kan skabe et marked for elvarebiler.
Linda Christensen fra Transport DTU og Ole Kveiborg fra COWI skrev sammen med tyskerne Jens Jens Klauenberg og Christian Rudolph fra DLR, Berlin, om studiet i det elektroniske tidsskrift Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet følgende:
En vigtig barriere for elektrificeringen er batteriets vægt, og en begrænsning på 3,5 t for et almindeligt køretøj begrænser det.
Reglerne er nødt til at blive ændret for elektroniske køretøjer, som det er sket i Tyskland.
Dette studie anbefaler EU-landene at følge den tyske bestemmelse, hvor det tillades elektriske køretøjer op til 4,25 t at blive kørt med en klasse B-licens, for på den måde potentielt at skabe et marked for store elektriske varebiler.
Det var så min oversættelse af den engelske tekst.
Og så langt forskerne.
Studiet viser bl.a., at mange varebiler kører mindre end 100 km på daglig basis, og derfor vil elvarebilen med den nuværende teknologi kunne opfylde behovet for mange.
Elvarebiler vil være særlig oplagte at bruge i brancher med mange korte ture.
Studiet peger på, at der er perspektiver i at bruge elvarebiler i bl.a.
byggebranchen.
I Norge, som på mange måder er førende inden for eldrevne biler, har tre forskere ved Transportøkonomisk Institut peget præcis på denne branche som et sted med store udviklingsmuligheder for eldrevne varebiler; resultatet af deres arbejde blev offentliggjort den 10.
februar 2016.
Der er selvfølgelig mange andre udfordringer, før elektriske køretøjer kan bryde igennem på det danske marked, men SF's forslag skubber dog bilerne i den helt nødvendige retning.
Bare træd på speederen!