MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. oktober 2017
2017-5003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 722:
Vil ministeren redegøre for, hvor meget tid en gennemsnitlig pendler sparer i
løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte landeveje og
motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt som foreslået i fi-
nanslovsforslaget for 2018? Ministeren bedes opgøre besparelserne i antal mi-
nutter over et år for de pendlere, der kører på de udvalgte strækninger. Mini-
steren bedes opgøre det samlet set og for hver af delstrækningerne i regerin-
gens forslag. Ministeren bedes samtidig opgøre, hvad den samfundsmæssige
gevinst potentielt vil være, og hvad det svarer til i øget arbejdsudbud.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet
har opgjort den samlede samfundsøkonomiske gevinst for
pendlerne til 10,3 mio. kr. pr. år for strækninger, der opgraderes til 90 km/t.
Den samlede gevinst for alle trafikanter på strækningerne er 83 mio. kr. pr. år.
Tilsvarende er der fundet en samfundsøkonomisk gevinst for pendlerne på
strækninger, der opgraderes til 130 km/t på 10,0 mio. kr. pr. år. Den samlede
gevinst for alle trafikanter på strækningerne er 80 mio. kr. pr. år.
For at kunne foretage den ønskede beregning er det antaget, at en gennem-
snitspendler kører i hele strækningens længde. Reelt set vil nogle anvende kor-
tere dele af strækningerne, og nogle vil anvende mere end en strækning. Nogle
hver arbejdsdag, andre sjældnere. Sparede minutter pr. gennemsnitspendler er
derfor lavet med antagelsen af, at gennemsnitspendleren benytter hele stræk-
ningen 220 gange om året i begge retninger.
For projekterne bestemmes rejsetidsgevinsten ud fra den skiltede hastighed
inden ændringen altså henholdsvis 80 km/t og 110 km/t. Tidsgevinsterne fast-
sættes ud fra en forventet stigning i de registrerede gennemsnitshastigheder på
2 km/t på strækninger, der opgraderes til 90 km/t og 6 km/t på strækninger,
der opgraderes til 130 km/t.