Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1796206_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. oktober 2017
2017-5003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. september 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 722:
Vil ministeren redegøre for, hvor meget tid en gennemsnitlig pendler sparer i
løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte landeveje og
motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt som foreslået i fi-
nanslovsforslaget for 2018? Ministeren bedes opgøre besparelserne i antal mi-
nutter over et år for de pendlere, der kører på de udvalgte strækninger. Mini-
steren bedes opgøre det samlet set og for hver af delstrækningerne i regerin-
gens forslag. Ministeren bedes samtidig opgøre, hvad den samfundsmæssige
gevinst potentielt vil være, og hvad det svarer til i øget arbejdsudbud.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet
har opgjort den samlede samfundsøkonomiske gevinst for
pendlerne til 10,3 mio. kr. pr. år for strækninger, der opgraderes til 90 km/t.
Den samlede gevinst for alle trafikanter på strækningerne er 83 mio. kr. pr. år.
Tilsvarende er der fundet en samfundsøkonomisk gevinst for pendlerne på
strækninger, der opgraderes til 130 km/t på 10,0 mio. kr. pr. år. Den samlede
gevinst for alle trafikanter på strækningerne er 80 mio. kr. pr. år.
For at kunne foretage den ønskede beregning er det antaget, at en gennem-
snitspendler kører i hele strækningens længde. Reelt set vil nogle anvende kor-
tere dele af strækningerne, og nogle vil anvende mere end en strækning. Nogle
hver arbejdsdag, andre sjældnere. Sparede minutter pr. gennemsnitspendler er
derfor lavet med antagelsen af, at gennemsnitspendleren benytter hele stræk-
ningen 220 gange om året i begge retninger.
For projekterne bestemmes rejsetidsgevinsten ud fra den skiltede hastighed
inden ændringen altså henholdsvis 80 km/t og 110 km/t. Tidsgevinsterne fast-
sættes ud fra en forventet stigning i de registrerede gennemsnitshastigheder på
2 km/t på strækninger, der opgraderes til 90 km/t og 6 km/t på strækninger,
der opgraderes til 130 km/t.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om, hvor meget tid en gennemsnitlig pendler sparer i løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte landeveje og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt som foreslået i finanslovsforslaget for 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1796206_0002.png
Alle resultaterne er kun beregnet for pendlere, som antages at stå for ca. 25 %
af personbilstrafikken på alle strækningerne.”
Der er i udregningen af samfundsøkonomien for hastighedsopgraderingerne på
både motorvejs- og landevejsstrækningerne, som normalt i samfundsøkonomi-
ske beregninger, taget udgangspunkt i den skiltede hastighed.
De beregnede samfundsøkonomiske værdier fremgår af bilag 1 nedenfor.
Det bemærkes, at for de samlede samfundsøkonomiske effekter for hastigheds-
opgraderingerne gælder, at alle opgraderingerne har en positiv nettonutids-
værdi. Dette gælder både for opgraderingerne til 130 km/t på udvalgte motor-
vejstrækninger og opgraderingerne til 90 km/t på udvalgte landevejsstræknin-
ger. Dette fremgår også af mit svar på TRU alm. del nr. 685 af 12. september
2017.
Side 2/4
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om, hvor meget tid en gennemsnitlig pendler sparer i løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte landeveje og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt som foreslået i finanslovsforslaget for 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1796206_0003.png
Side 3/4
ilag 1 Samfundsøkonomiske værdier ved hastighedsopgraderinger
opgjort af Vejdirektoratet
Tabel 1 Landevejsstrækninger, der foreslås opgraderet til 90 km/t
Strækning
Minutter
pr. "gns.
pendler"
pr. år
64
516
246
1.010
319
282
290
140
246
229
585
136
348
161
73
261
202
-
Timer
for alle
pendlere
pr. år
1.798
14.890
5.057
15.183
4.986
5.007
3.918
1.848
6.873
4.680
10.904
4.491
12.042
2.425
2.381
4.230
1.637
102.350
Samfunds-
økonomisk
gevinst mio.
kr. pr. år
(pendlere)
0,2
1,5
0,5
1,5
0,5
0,5
0,4
0,2
0,7
0,5
1,1
0,5
1,2
0,2
0,2
0,4
0,2
10,3
Heraf ar-
bejdsudbud
1.000 kr. pr.
år (pendlere)
31
257
87
262
86
85
67
32
117
80
186
77
205
41
41
72
28
1.754
Rute 26 - Viborg-Skive nordvest
for Viborg
Rute 13 - Viborg-Sønderup nord
for Viborg
Rute 12 - Herning-Varde ved
Kibæk
Rute 11/29 - Thisted-Fjerritslev
ved Vejlerne
Rute 13 - Ølholm
Viborg ved
Nr. Snede
Rute 13 - Ølholm-Viborg ved
Engesvang
Rute 11 - Skjern-Varde ved Lyne
Rute 30 - Korskro-Grindsted ved
Årre
Rute 26 - Aarhus
Viborg ved
Ans
Rute 26 - Vildsund-Sundby-
Thisted
Rute 12 - Viborg-Herning nord
for Karup
Rute 6/53 - Hillerød-
Frederikssund ved Slangerup
Rute 11 - Holstebro
Struer
Rute 34
Sunds Omfartsvej
Rute 11/55 - Bouet-Aabybro ved
Vadum
Rute 22 - Slagelse Omfartsvej
Rute E55 - Nykøbing Falster Om-
fartsvej
I alt
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om, hvor meget tid en gennemsnitlig pendler sparer i løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte landeveje og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt som foreslået i finanslovsforslaget for 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1796206_0004.png
Side 4/4
Tabel 2 Motorvejsstrækninger, der foreslås opgraderet til 130 km/t
Strækning
Minutter
pr. "gns.
pendler"
pr. år
154
263
62
137
84
162
279
172
48
7
10
20
3
10
Timer
for alle
pendlere
pr. år
2.966
19.181
6.390
16.946
9.580
8.355
18.667
6.047
4.759
898
446
1.059
303
939
96.536
Samfunds-
økonomisk
gevinst
mio. kr.
pr. år
(pendlere)
0,3
2,0
0,7
1,7
1,0
0,9
1,9
0,6
0,5
0,1
0,05
0,1
0,03
0,1
10
Heraf ar-
bejdsudbud
1.000 kr. pr.
år (pendlere)
51
327
109
289
163
141
318
103
81
15
8
18
5
16
1.644
E39 - Hirtshalsmotorvejen ved Hjør-
ring nord
Rute 15 - Djurslandmotorvejen -
"Lisbjerg til Løgten"
E45 - Trekantsområde: Strækning
"Skærup - Kolding"
E45 - Trekantsområde: Strækning
"Fredericia - Vejle"
E20: Fynskemotorvej, Odense - Ny-
borg (Tietgenbyen)
Rute 21 - Holbækmotorvejen -
strækning syd om Holbæk
Sydmotorvejen - "Falster" Farøbroen
til Guldborgsundtunnelen
Sydmotorvejen - "Lolland" Guld-
borgsundtunnel til Sakskøbing
E45 - Randers Nord - strækning
nord for TSA40 "Randers C"
E45 - Randers Syd - kørsel mod syd
ved TSA43 "Sønder Borup"
Rute 18 - Midtjyskemotorvej, Kørsel
mod Vejle fra Herning
E20 - Esbjergmotorvejen - mod øst
ved Esbjerg Lufthavn
E20 - Fynskemotorvej, ved kørsel
mod vest fra Nyborg
E20 - Fynske Motorvej, kørsel mod
vest fra Nyborg
I alt