Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1804637_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
17. oktober 2017
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 571
(Alm. del) af 21. september 2017 stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beskrive de
”væsentlige
samfundsmæssige hensyn” der kan tale
imod at begrænse kommuners og regioners erhvervsvirksomhed?
Svar
Offentlige myndigheder kan som udgangspunkt ikke drive erhvervsaktivitet, her-
under handel, håndværk, industri, finansiel virksomhed mv., da disse hører under
den private sektor. Der kan imidlertid være en række undtagelser hertil som følge
af en række forskellige hensyn, herunder bl.a.:
Biprodukter:
Ud fra en samfundsmæssig værdispildsbetragtning kan det offent-
lige under visse betingelser sælge biproduktion. Hvis et restprodukt fra en lov-
lig offentlig aktivitet er anvendeligt og har en vis økonomisk værdi, er det sam-
fundsøkonomisk utilfredsstillende, hvis det skal kasseres og destrueres af den
formelle grund, at det offentlige ikke må varetage erhvervsvirksomhed.
Overkapacitet:
Med henvisning til værdispildsbetragtninger, jf. ovenfor, kan der
være situationer, hvor det offentlige på visse betingelser og i et vist omfang
lovligt kan sælge tilfældig overkapacitet. Overkapaciteten skal afhændes til
markedspris for at undgå konkurrenceforvridning.
Accessoriske opgaver:
Det offentlige kan i et begrænset omfang varetage accesso-
riske opgaver, dvs. opgaver, der i princippet ikke er offentlige, men som har en
nær og naturlig sammenhæng med en lovlig offentlig (hoved)aktivitet. Adgan-
gen til at varetage accessorisk virksomhed er meget begrænset, og udøvelsen
kan ikke gå længere end formålet tilsiger. Det betyder f.eks., at en kommune
kan eje en café i en svømmehal, men selve driften skal bortforpagtes på mar-
kedsvilkår.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk