Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1786263_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 4447
Doknr.
496675
Dato
07-09-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 21. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 494 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 494:
Vil ministeren ved skift af leverandører af bestemte hjælpemidler give borgerne mulig-
hed for, at de bevarer det hjælpemiddel, de hidtil har haft, f.eks. bestemte mærker af
kateterposer og stomiposer, hvis borgeren kan godtgøre, at et bestemt mærke og
produkt passer til deres behov? Vil ministeren alternativt sikre, at borgerne altid høres
ved sådanne leverandørskift?
Svar:
Jeg mener, at reglerne om proceduren ved tildeling af nye typer af hjælpemidler som
følge af nye leverandøraftaler er indrettet hensigtsmæssigt med den nuværende ud-
formning. Jeg finder derfor ikke grundlag for at tage initiativ til ændringer.
Borgerne får således i alle tilfælde underretning om skift til nye typer af hjælpemidler
som følge af nye leverandøraftaler. Det sker enten ved en besked fra kommunen, hvis
det nye hjælpemiddel har uændret funktion sammenlignet med det gamle, eller ved en
egentlig afgørelse med en konkret og individuel behovsvurdering, hvis det nye hjæl-
pemiddel har ændret funktion.
Procedurerne ved tildeling af nye typer af hjælpemidler ved nye leverandøraftaler æn-
drer heller ikke på den regel, der fastslår, at borgeren har ret til det bedst egnede og
billigste hjælpemiddel. Det betyder, at hvis en borger
enten efter at have modtaget
besked eller afgørelse om skift af hjælpemiddel som følge af ny leverandøraftale
ikke mener, at det nye hjælpemiddel kompenserer for behovet, kan han eller hun rette
henvendelse til kommunen og anmode om at beholde det gamle hjælpemiddel.
Jeg finder heller ikke grundlag for at indføre yderligere krav om høring ved indgåelse
af nye leverandøraftaler. Kommunen
er således allerede i dag forpligtet til at høre handi-
caprådet om kravspecifikationerne ved indgåelse af nye leverandøraftaler, jf. retssikker-
hedslovens § 37 a, stk. 2, hvoraf fremgår, at kommunalbestyrelsen skal høre handicaprå-
det over alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap. Høringspligten
gælder uanset om handicaprådet tidligere i processen har været inddraget i arbejdet med
at udarbejde kravspecifikationer.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren ved skift af leverandører af bestemte hjælpemidler vil give borgerne mulighed for, at de bevarer det hjælpemiddel, de hidtil har haft, til børne- og socialministeren
Dermed sker der altid en høring af handicaprådet, hvor brugerne jo også er repræsente-
ret, over kravspecifikationerne ved indgåelse af nye leverandøraftaler.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2