Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1771700_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 3589
Doknr.
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 444 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 444:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Handicappede
Mads har 300.000 kr. i klemme:
”Han har saboteret mit liv””, bragt
på avisen.dk den 3. juni 2017
(https://www.avisen.dk/handicappede-mads-har-300000-kroner-i-
klemmehan_446712.aspx )? Vil ministeren herunder gøre rede for, om ministeren
finder det acceptabelt, at personer der gentagne gange er gået konkurs med virksom-
heder, der administrerer BPA ordninger for borgere med handicap, uden begrænsnin-
ger kan fortsætte med at etablere sådanne virksomheder under nyt navn?
Svar:
Det er fuldt forståeligt, at det opleves som frustrerende at komme i en så vanskelig
situation som beskrevet i artiklen, fordi man i sin ordning med borgerstyret personlig
assistance har overtaget arbejdsgiveransvaret for hjælperne efter at den virksomhed,
som tidligere varetog arbejdsgiverfunktionerne, er gået konkurs.
Det økonomiske krav på ubetalt hjælperløn, som er omtalt i artiklen, opstår som følge
af reglerne i virksomhedsoverdragelsesloven og lov om Lønmodtagernes Garantifond,
som hører under Beskæftigelsesministeriets ansvarsområde. Det er disse regler, der
sikrer lønmodtagerne deres tilgodehavender, og beskriver, hvem der skal betale tilgo-
dehavenderne til lønmodtagerne, når der indtræder konkurser. Dog regulerer Beskæf-
tigelsesministeriets regler ikke, hvem der endeligt skal dække det økonomiske krav,
der måtte være opstået i forbindelse med konkursen.
Det er heller ikke reguleret i serviceloven, hvem der endeligt skal dække den ubetalte
løn til hjælperne i en situation som den, der er omhandlet i artiklen. Serviceloven og
udmålingsbekendtgørelsen regulerer således alene de betingelser, som skal være
opfyldt, for at borgeren kan modtage hjælp i form af kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere eller BPA, og kommunens udmåling af tilskud til dækning af udgifterne her-
ved.
Derfor må erstatningsansvaret, det vil sige, hvem der endeligt skal dække hjælpernes
ubetalte løn, i sidste ende bero på dansk rets almindelige regler om erstatningsansvar.
Hvorvidt der er grundlag for at pålægge nogen et erstatningsansvar i en sag som den
beskrevne vil bero på en samlet vurdering. Her kan der bl.a. lægges vægt på, om
kommunen har levet op til sin vejledningsforpligtelse, om den, der fungerer som ar-
bejdsgiver i ordningen, har handlet, som det må forventes til varetagelse af arbejdsgi-
Dato
22-06-2017
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Handicappede Mads har 300.000 kr. i klemme: Han har saboteret mit liv, bragt på avisen.dk den 3. juni 2017, til børne- og socialministeren
verfunktionen, om det konkursramte firma har handlet i ond tro osv. Det er domstole-
ne, der kan tage stilling til, om der kan pålægges erstatningsansvar efter dansk rets
almindelige erstatningsretlige regler.
Jeg forventer, at de lovændringer på området for kontant tilskud til ansættelse af hjæl-
pere og BPA, der indgår i den netop vedtagne lov nr. 660 af 8. juni 2017 om revision
af servicelovens voksenbestemmelser, fremadrettet vil mindske risikoen for konkurs i
foreninger og virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktioner.
Med lovændringen indføres således netop en godkendelsesordning for foreninger og
virksomheder, som betyder, at det fra 1. januar 2018 ikke længere vil være muligt at
oprette en forening eller virksomhed på området uden en forudgående godkendelse
fra socialtilsynet. Ét af godkendelseskriterierne vil relatere sig til foreningens eller virk-
somhedens økonomiske forhold.
Godkendelsen gives til foreningen eller virksomheden, så hvis en person, der har haft
en godkendt forening eller virksomhed, på et senere tidspunkt vil oprette en anden
forening eller virksomhed på området, vil det kræve en ny godkendelse af den nye
forening eller virksomhed.
Samtidig med godkendelsesordningen vil der også ske en ændring af tidspunktet for
kommunens udbetaling af tilskud til løn til hjælperne i de tilfælde, hvor tilskuddet udbe-
tales til en forening eller virksomhed. Her ændres udbetalingstidspunktet fra forud til
bagud. Det betyder, at tilskuddet til hjælperløn ikke er tabt i den situation, hvor der
indtræder konkurs midt i en måned. Her vil tilskuddet til hjælperløn kunne udbetales til
den nye arbejdsgiver i ordningen ved månedens udgang.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2