Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1774560_0001.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 440 (alm. del):
I brev af 9. juni 2017 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udval-
get (MFU) Malte Larsen (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 440:
”I hvor høj grad medvirker privatskoler og friskoler til at undervise børn
med særlige behov, børn med sociale udfordringer eller tosprogede
børn?”
Svar:
Børn med særlige behov
Børn med særlige behov omfatter elever, der modtager specialundervis-
ning og elever med behov for supplerende undervisning eller anden fag-
lig støtte under 9 timer ugentligt. Specialundervisningselever er elever,
hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med
støtte i mindst 9 timer ugentligt.
I 2015/16 modtager 16.254 elever specialundervisning i folkeskoler og
1.718 elever modtager specialundervisning i de frie grundskoler.
Danmarks Statistik offentliggør årligt tal for antal specialundervisnings-
elever i folkeskolen og de frie grundskoler. Der foreligger ikke tal for
2016/17 fra Danmarks Statistik.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i 2015 gennemført en kortlæg-
ning af de frie grundskolers arbejde med inklusion. Som led i kortlægnin-
gen har EVA gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt skolele-
derne på de frie grundskoler.
I tabel 1 er vist, hvor stor en andel af det samlede antal elever på de frie
grundskoler, som modtager supplerende undervisning eller anden faglig
støtte under 9 timer ugentligt. Tabellen viser, at knap halvdelen af sko-
lerne har mellem 5 og 10 pct. elever, der modtager støtte under 9 timer
om ugen.
30. juni 2017
Sags nr.:17/08041
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 440: MFU spm. om, i hvor høj grad privatskoler og friskoler medvirker til at undervise børn med særlige behov, børn med sociale udfordringer eller tosprogede børn, til undervisningsministeren
1774560_0002.png
Tabel 1. Relativ fordeling af de frie grundskoler efter andel af sko-
lens samlede elevtal, som modtager supplerende undervisning eller
anden faglig støtte under 9 timer ugentligt
Elevandel, der modtager støtte under 9
ugentlige timer
0-5 pct.
5,1 -10 pct.
10,1-15 pct.
15,1 pct. eller mere
I alt
Skoler i pct.
18
44
23
16
100
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, 2015: Inklusion på de frie
grundskoler.
Tallene i tabel 1 er skoleledernes skøn for andelen af elever, der modta-
ger mindre end 9 timers støtte ugentligt på de frie grundskoler.
Der foreligger ikke data om elever i folkeskolen, der modtager støtte
under 9 ugentlige timer.
Børn med sociale udfordringer
Der foreligger ikke data omhandlende børn med sociale udfordringer. I
den forbindelse vil det kræve en nærmere afgrænsning af, hvad der for-
stås ved børn med sociale udfordringer.
Tosprogede børn
Der foreligger ikke data for tosprogede børn, men derimod for elever
med udenlandsk herkomst.
Figur 1 giver et overblik over fordelingen af andelen af elever med uden-
landsk herkomst i henholdsvis folkeskoler og frie grundskoler. Samlet set
er andelen af elever med udenlandsk herkomst ca. 10-11 pct. i både fol-
keskolen og frie grundskoler. Det ses af figuren, at en større andel af de
frie grundskoler har en høj andel udenlandske elever sammenlignet med
folkeskolerne. 8 procent af de frie grundskoler har en elevbestand, hvor
mere end halvdelen af eleverne har udenlandsk herkomst
det gælder
kun for 3 procent for folkeskolerne.
Tilsvarende har 63 procent af de frie grundskoler en elevbestand, hvor
under 5 procent af eleverne har udenlandsk herkomst. Dette tal ligger på
49 procent for folkeskolerne. Dermed er der en større andel af de frie
grundskoler, der har en forholdsvis høj eller lav andel elever med uden-
landsk herkomst ift. folkeskoler.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 440: MFU spm. om, i hvor høj grad privatskoler og friskoler medvirker til at undervise børn med særlige behov, børn med sociale udfordringer eller tosprogede børn, til undervisningsministeren
1774560_0003.png
Figur 1. Andelen af elever med udenlandsk herkomst, fordelt på
frie grundskoler og folkeskoler, børnehaveklasse til 10. klasse,
2015/16
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring, baseret på Danmarks Statistiks registre
Note: Y-aksen angiver andel skoler.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3