Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 68
Offentligt
1602083_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 68 endeligt svar på spørgsmål 25
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr.
Den 5. februar 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 3. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 25 til L 68, forslag til lov om lov om ændring af lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om plantedække. (Justering af reglerne om
kvælstofnormer), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René
Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 25 (L. 68)
”Vil ministeren redegøre for ministeriets vurdering af, hvordan muligheden for at
tilføre mere gødning som følge af L68 (Justering af reglerne om kvælstofnormer)
lever op til Danmarks EU forpligtelser i henhold til natur- og miljødirektiverne?”
Svar
I forbindelse med forhandlingerne om Fødevare og Landbrugspakken er følgende
blevet oplyst i en udleveringsnotits den 10. december 2015:
”Med fødevare og landbrugspakken gennemføres et grundlæggende
paradigmeskift i reguleringen af landbruget. Det betyder at der ikke med fuld
sikkerhed kan gennemføres en juridisk vurdering, der entydigt afklarer om EU-
Kommissionen og EU-domstolen vil vurdere om omlægningen af reguleringen
lever fuldt op til alle direktivforpligtelser.
Med indførelsen af den målrettede regulering til håndtering af forpligtelsen til at
sikre forbedring i vandmiljøet, er det vurderingen, at Danmark overholder sine
EU-retlige forpligtigelser. Det kan dog ikke udelukkes, at EU-Kommissionen bl.a.
vil kunne stille spørgsmål til opgørelsen af målbelastningen, hvor en større andel
af reduktionsbehovet nu tilskrives andre medlemslande, fordi regeringen ønsker at
Danmark skal tilgodeses for at have leveret en relativt større indsats over de sidste
15 år.
Særligt i forhold til forpligtelsen til at sikre mod forringelse af vandmiljøet i
perioden fra 2016-18 er der imidlertid EU-risici forbundet med tilgangen, hvor
lempelserne gennemføres med det samme, mens den strukturelle udvikling
kommer over årene. Risikoen vedrører særligt:
Grundvand,
hvor risikoen for forringelse er størst i 2016, hvilket Miljø- og
Fødevareministeriet på baggrund af en udredning fra GEUS undersøger
nærmere mhp. at kunne fastlægge en evt. løsning inden sommer 2016.
Opgørelsen
af forringelsen i 2016-18, hvor det er antaget at den strukturelle
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 •
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • • www.mfvm.dk
L 68 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm., om fødevare- og landbrugspakken bidrager til, at Danmark efterlever sine forpligtelser i forhold til EU’s nitratdirektiv, til miljø- og fødevareministeren
udvikling i de foregående år 2013-15 bidrager til at reducere effekten af de
lempelser der gennemføres i 2016.
Såfremt EU-Kommissionen vurderer, at de foreslåede indsatser ikke er
tilstrækkelige og vælger at gøre indsigelser, er der følgende risici:
at
EU-kommissionen afviser at forlænge den danske undtagelse til at udbringe
mere husdyrgødning fra kvægbedrifter.
at
EU-kommissionen ikke vil godkende et nyt landdistriktsprogram fra 2016.
at
EU-kommissionen vil tage retslige skridt mod Danmark.
EU-Kommissionen kan uden domstolsbehandling vælge ikke at forlænge
kvægundtagelsen og ikke at godkende landdistriktsprogrammet. Denne risiko
afdækkes over de kommende måneder i forbindelse med forhandlinger med EU-
Kommissionen.
Såfremt, det bliver nødvendigt at justere indsatserne for at imødekomme retslige
skridt fra EU-kommissionen eller såfremt det vurderes hensigtsmæssigt for at
sikre en fornyelse af kvægundtagelsen vil det blive taget op i aftalekredsen.
Det bemærkes, at Danmark på linje med en række lande tidligere har modtaget
åbningsskrivelser vedr. både Nitrat- og Vandrammedirektivet og efterfølgende har
justeret den nationale implementering, så den levede op til de af EU-
Kommissionen fremførte ønsker.”
Som aftalt i fødevare- og landbrugspakken, ledsages udfasningen af
normreduktionen af kompenserende foranstaltninger, som forudsættes at opveje
en negativ indvirkning på vandområderne. Som det fremgår af miljørapporten,
som i øjeblikket er i offentlig høring, må der forventes en midlertidig mertilførsel
af kvælstof til enkelte kystvande. Regeringen vil søge at målrette den kollektive
indsats med kvælstofreducerende virkemidler, der iværksættes fra 2016, på de
vandområder og grundvandsforekomster, hvor der er risiko for en mertilførsel.
Det er regeringens vurdering, at lempelsen af gødningsnormerne - med de
planlagte kompenserende foranstaltninger - ligger indenfor bemyndigelsen i L 68
og dermed fortsat vil leve op til EU-forpligtelser i henhold til natur- og
miljødirektiverne.
Eva Kjer Hansen
/
Frederik Bruun Birnbaum
2