Skatteudvalget 2015-16
L 99 Bilag 10
Offentligt
1608884_0001.png
Til lovforslag nr.
L 99
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. februar 2016
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af toldloven, momsloven, opkrævningsloven og lov
om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om
toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke
visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal
træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder
(Ændringer som følge af forordning om EU-toldkodeksen)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. januar 2016 og var til
1. behandling den 28. januar 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 18. septem-
ber 2015 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2014-15, 2. samling) SAU alm. del – bilag 43. Den 26. janu-
ar 2016 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet
har den 9. februar 2016 over for udvalget foretaget en tek-
nisk gennemgang af lovforslaget og implementeringen af
forordning om EU-toldkodeksen generelt.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Speditører.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at lovforslaget skal implementere et
EU-bestemt toldkodeks. EL og SF mener, at der kan være
meget fornuft i dette, således at der er ensartede regler mel-
lem de forskellige medlemslande. Dette på trods af, at der
kan argumenteres for, at det danske toldsystem fungerer ret
uproblematisk.
Ser man på de enkelte elementer i lovforslaget, er der in-
tet til hinder for at Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti
kunne stemme for forslaget. Derfor stemmer EL og SF også
for de stillede ændringsforslag. Der udestår dog et stort pro-
blem – regningen for et nyt it-system til håndtering indførel-
sen af det samlede EU-toldkodeks, der estimeres til at koste
mellem 1-1,5 mia. kr. Enhedslisten og Socialistisk Folkepar-
ti finder det stærkt kritisabelt, at man i lovforslaget ikke ty-
DokumentId
Journalnummer
L 99 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1608884_0002.png
2
deliggør disse store omkostninger ved den samlede imple-
mentering af EU-toldkodeksen, men at man skal genbesøge
tidligere notater for at finde de estimerede omkostninger. I
lovforslaget står der, at lovforslaget ikke har økonomiske
konsekvenser for det offentlige. EL og SF bemærker hertil,
at dette lovforslag er første del af implementeringen af det
samlede EU-toldkodeks, og at de foreløbige estimerede om-
kostninger ved den samlede implementering burde fremgå
af lovforslaget.
Enhedslisten har i svar på spørgsmål 13 fået oplyst, at:
»For så vidt angår finansiering af de nødvendige ændringer,
er der ikke taget stilling til, hvordan ændringerne skal finan-
sieres, herunder eventuelle konsekvenser for SKATs budget
på øvrige områder.« Det er igen uacceptabelt, at skattemini-
steren ikke kan anskueliggøre, hvor finansieringen skal
komme fra. EL og SF frygter, at SKAT selv skal afholde
disse omkostninger. Hvis dette er tilfældet, så er det helt
uacceptabelt, da SKAT i forvejen mangler ressourcer. Hvis
SKAT skal finde et milliardbeløb til at opbygge et it-system
til håndtering af EU-toldkodeksen, vil det være endnu et
hårdt slag til en i forvejen trængt institution. En anden mu-
lighed er, at finansieringen findes andet sted. Det vil EL og
SF være mere positive overfor, hvis EL og SF kan acceptere
finansieringskilden. Men da EL og SF ikke kan få at vide,
hvor finansieringen af it-systemet skal komme fra, kan EL
og SF ikke støtte dette lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I overskriften til
kapitel 2
og i
§ 2, 1. pkt.,
og
§ 31
æn-
dres »EF’s toldkodeks« til: »EU-toldkodeksen«.«
[Der foretages en præcis henvisning til bestemmelserne i
toldloven i stedet for at bruge henvisningen »overalt i lo-
ven«]
2)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 2, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »EF’s retsakter« til: »EU’s
retsakter«.«
[Konsekvensændring som følge af, at der er overlap mellem
lovforslagets § 1, nr. 1 og 3]
3)
Efter nr. 9 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 30, stk. 4,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Skatteministeren kan fastsætte regler om, at varemodtagere
og -afsendere skal opfylde nærmere angivne betingelser for
at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning.«
02.
I
§ 30, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver 2. pkt., indsættes efter
»kan«: »derudover«, og »varemodtagere« ændres til: »vare-
modtagere og -afsendere«.«
[Skatteministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
SKATs sikkerhedsstillelsesordning udvides]
4)
I den under
nr. 20
foreslåede affattelse af
§ 41, stk. 1,
ændres »EU-toldkodeksens kapitel 3, afdeling 3« til: »EU-
toldkodeksens afsnit VII, kapitel 3, afdeling 3«.
[Præcisering af henvisningen til EU-toldkodeksen]
5)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 76, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 13, stk. 2, nr. 2« til: »§
13, 2. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 5]
Til § 2
6)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 11 a
udgår », på et frilager«, og »afgiftsoplag,« æn-
dres til: »afgiftsoplag«.«
[Korrektion af kommafejl]
Til § 3
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 8, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 16 c, stk. 1.« til: »§ 16 c,
stk. 1 og 2.««
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er kun tre steder i loven, at »EF’s toldkodeks« skal
ændres til »EU-toldkodeksen«, og med ændringsforslaget
foreslås det derfor, at der foretages en præcis henvisning til
de tre bestemmelser i loven, hvor ændringen skal foretages,
i stedet for at der anføres, at ændringen foretages overalt i
loven.
Til nr. 2
Der er overlap mellem lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, da
»EF’s toldkodeks« i toldlovens § 2, stk. 1, 1. pkt., ændres en
gang til »EU-toldkodeksen« i nr. 1 og en gang til »EU’s
toldkodeks« i nr. 3. Med ændringsforslaget foreslås derfor,
at lovforslagets § 1, nr. 3, kun ændrer »EF’s retsakter« til
»EU’s retsakter«.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 9, udvides SKATs sikkerhedsstil-
lelsesordning til også at omfatte potentiel toldskyld.
I bemærkningerne til lovforslaget er der samtidig lagt op
til, at der i toldbehandlingsbekendtgørelsen skal fastsættes
L 99 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1608884_0003.png
3
regler om, hvordan sikkerhedsstillelsesordningen skal ind-
rettes for at kunne dække potentiel toldskyld.
Skatteministeren har i toldlovens § 30, stk. 4, bemyndi-
gelse til at fastsætte regler om SKATs sikkerhedsstillelses-
ordning, herunder størrelsen af det bidrag, der skal betales af
varemodtagere, der deltager i ordningen. Det er med ordly-
den i loven ikke klart, i hvilket omfang skatteministeren kan
fastsætte betingelser for at kunne deltage i SKATs sikker-
hedsstillelsesordning.
Der er i udkast til ændring af toldbehandlingsbekendtgø-
relsen imidlertid lagt op til, at tilladelse til at deltage i
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld
skal ske efter ansøgning hos SKAT, og at tilladelse kun gi-
ves under forudsætning af, at ansøgeren har positiv egenka-
pital og ikke har gæld for told, afgifter eller skatter. Bemyn-
digelsen til at fastsætte regler for indretningen af SKATs
sikkerhedsstillelsesordning i toldlovens § 30, stk. 4, foreslås
derfor udvidet, så det tydeligt fremgår af loven, at der er
hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, hvoraf det frem-
går, at nærmere angivne betingelser skal være opfyldt for at
kunne deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning.
Med formuleringen i ændringsforslagets § 1, nr. 3, får
skatteministeren derfor bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at varemodtagere og -afsendere skal opfylde nærmere
angivne betingelser for at deltage i SKATs sikkerhedsstillel-
sesordning.
Baggrunden for, at en deltagelse i SKATs sikkerhedsstil-
lelsesordning for potentiel toldskyld forudsætter, at ansøge-
ren har positiv egenkapital og ikke har gæld for told, afgifter
eller skatter, er, at det vil formindske risikoen for tab på
SKATs sikkerhedsstillelsesordning. Såfremt der er tab på
ordningen, vil den danske stat skulle afregne det manglende
beløb over for EU.
En udvidelse af bemyndigelsen til, at der også kan fast-
sættes nærmere angivne betingelser for at deltage i SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld skal ses i
lyset af, at promillesatsen for at deltage i SKATs sikker-
hedsstillelsesordning for potentiel toldskyld foreløbigt vil
blive fastsat til nul i toldbehandlingsbekendtgørelsen.
Baggrunden for, at promillesatsen fastsættes til nul, er, at
der ikke for nuværende foreligger tilstrækkelig data til at be-
regne, hvad promillesatsen skal være for at dække et eventu-
elt tab på SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel
toldskyld.
Hensigten er, at promillesatsen skal reguleres pr. 1. janu-
ar 2017, da det forventes, at der i de kommende 6 til 8 må-
neder vil kunne indsamles tilstrækkelig med data til at fast-
lægge en promillesats, der vil dække et eventuelt tab på
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld.
Til nr. 4
EU-toldkodeksen er delt op i afsnit, kapitler og afdelin-
ger. Med ændringsforslaget præciseres henvisningen til det
specifikke afsnit i EU-toldkodeksen.
Til nr. 5
Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 5.
I toldlovens § 76, stk. 1, nr. 4, henvises der til § 13, stk. 2, 2.
pkt. I lovforslaget ophæves § 13, stk. 1, imidlertid, og der
skal derfor være en henvisning til § 13, 2. pkt., i stedet for.
Til nr. 6
Korrektion af kommafejl.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås i toldlovens § 30 a,
stk. 3, at toldskyld fremover skal forrentes med renten fast-
sat i EU-toldkodeksens artikel 114. Der er imidlertid ikke
foreslået en konsekvensændring i opkrævningslovens § 8,
stk. 1, nr. 4, hvoraf det fremgår, at SKAT kan fritage for be-
taling af renter. Det er hensigten, at SKAT også skal kunne
fritage for renter for toldskyld. Med ændringsforslaget ind-
sættes der derfor en henvisning til § 16 c, stk. 2, i opkræv-
ningslovens § 8, stk. 1, nr. 4, således at SKAT også kan fri-
tage for betaling af renter for toldskyld.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Per Husted (S) Jens Joel (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S) Anne Sina (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Anne Paulin (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
47
37
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
7
6
L 99 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1608884_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
34
14
13
9
8
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
1
L 99 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1608884_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 99
Bilagsnr.
1
2
3
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
Notat vedrørende EU-Kommissionens delegerede forordning (EU) af
17. december 2015 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 952/2013 med overgangsregler angående visse be-
stemmelser i EU-toldkodeksen, hvor de relevante elektroniske syste-
mer endnu ikke er operationelle, og om ændring af delegeret forord-
ning (EU) 2015/2446 (intet KOM nummer)
Henvendelse af 3/2-16 fra Danske Speditører
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag og notat om SKATs sikkerhedsstillelsesordning for
potentiel toldskyld, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Notat vedrørende forslag til Kommissionens gennemførelsesforord-
ning om etablering af et arbejdsprogram til udvikling og ibrugtagning
af de elektroniske systemer i EU-toldkodeksen
4
5
6
7
8
9
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 99
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren vil redegøre for de økonomiske og administrati-
ve konsekvenser for henholdsvis det offentlige og erhvervslivet ved
indførelsen af EU-toldkodeksen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for de provenumæssige konsekven-
ser af lovforslaget, herunder særligt den foreslåede ændrede rentesats,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om Skatteministeriet i forbindelse med den kommende udvik-
ling af et it-system, der skal understøtte indførelsen af EU-toldkodek-
sen, har været i dialog med andre EU-medlemsstater om en eventuel
fælles udvikling af et it-system, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse begrundelsen for, at hver enkel EU-
medlemsstat skal udvikle hvert sit it-system, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvad risikoprofilen er på det nye
it-system, der skal understøtte indførelsen af EU-toldkodeksen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvilke dele af EU-toldkodeksen, der giver færre omkostnin-
ger for erhvervslivet, og størrelsen på den forventede besparelse for
erhvervslivet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
L 99 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1608884_0006.png
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Spm., om ministeren vil oplyse, om ændringen af regler for beregning
af morrenter betyder, at det bliver dyrere for erhvervslivet, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke dele af EU-toldkodeksen der træder i kraft den 1. maj
2016, men hvor der ikke eksistere en it-understøttelse, og hvordan
SKAT og virksomhederne skal håndtere dette, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt virksomheder der på vegne af en kunde driver la-
gerbygninger og andre faciliteter, hvor der er midlertidige toldoplag,
efter indførelsen af EU-toldkodeksen skal søge bevilling til dette, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oversende referater fra møder afholdt i Toldkontaktudval-
get, hvor EU-toldkodeksen har været på dagsordenen, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/2-16 fra Danske Speditø-
rer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under
den tekniske gennemgang for udvalget den 9/2-16 vedrørende L 99
(processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om pengene skal findes inden for SKATs nuværende budget, jf.
svar på L 99 - spm. 1, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, om de dele af forordningen, der træder i kraft 1.
maj 2016, og som er årsagen til justeringen af dansk lovgivning med L
99, får administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå