Skatteudvalget 2015-16
L 71
Offentligt
1580909_0001.png
15. december 2015
J.nr. 15-3151455
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 71 - Forslag til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, lov om ind-
komstbeskatning af aktieselskaber m.v. og fusionsskatteloven (Afskaffelse af fondes kon-
solideringsfradrag og overførselsreglen for fonde m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 15. december 2015.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 71 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1580909_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. december 2015 fra KPMG ACOR
TAX, jf. L 71 – bilag 10.
Svar
KPMG ACOR TAX finder, at Skatteministeriets provenuvurdering undervurderer de provenumæssige
konsekvenser ved en ophævelse af konsolideringsfradraget. Baggrunden er skatteoplysninger vedr. ind-
komståret 2014, som KPMG angiveligt har modtaget fra 23 fonde. Disse tal viser bl.a. ifølge KPMG,
at de 23 fonde i gennemsnit udnytter 63 pct. af deres konsolideringsfradrag i 2014. Skatteministeriet
ligger i sin provenuvurdering til grund, at fonde i gennemsnit udnytter 30 pct. af deres konsolideringsfra-
drag.
Indledningsvis bemærkes, at Skatteministeriet ikke har mulighed for at verificere KPMGs
tal for 2014, da tallene for fondenes årsopgørelse 2014 endnu ikke er overført til SKATs
Data Warehouse.
I forhold til, i hvilket omfang fondene anvender deres konsolideringsfradrag, varierer
dette meget fra år til år, bl.a. afhængigt af størrelsen på fondenes skattefrie udbytter. Det
kan således bemærkes, at fondene i 2013 uddelte for 8,5 mia. kr. og i samme år havde
skattefrie udbytteindtægter på 7,0 mia. kr. Fondene kunne således samlet set finansiere ca.
82 pct. af deres uddelinger med skattefrie indtægter. I 2012 kunne fonden kun finansiere
ca. 45 pct. af deres uddelinger, mens tallet i 2011 var oppe på ca. 102 pct. Desuden viser
tidligere års erfaringer, at de fleste fonde typisk anvender hele deres indkomst på enten
uddelinger i året eller hensættelser til fremtidige års uddelinger. De foretager altså ingen
konsolidering og udnytter dermed ikke deres fradrag.
På denne baggrund vil en opregning, som den KPMG foretager, baseret på 23 fonde i et
enkelt år med angiveligt store uddelinger og relativt store skattepligtige indtægter, medfø-
re en kraftig overvurdering af den strukturelle provenuvirkning. Skatteministeriet finder
derfor ikke, at de af KPMG fremsendte bemærkninger giver anledning til en ændring af
provenuvurderingen. Provenuskønnet er dog forbundet med usikkerhed og kan variere
meget fra år til år.
KPMG beder Skatteministeriet oplyse provenuvirkningen ved en ophævelse af konsolideringsfradraget for
brancheforeninger og faglige sammenslutninger.
Skatteministeriet har ikke haft mulighed for at lave en konsolideret provenuvurdering ved
en ophævelse af konsolideringsfradraget for brancheforeninger og faglige sammenslut-
ninger. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at § 20-reguleringen har været suspenderet i perioden
2011-13, og at foreningernes konsolideringsfradrag derfor har været nul. Da konsolide-
ringsfradraget bl.a. vedrører fagforeningernes strejkekasser og arbejdsgiverforeningernes
konfliktmidler, må det dog formodes, at provenuvirkningen er betydelig.
Endelig ønsker KPMG oplyst, hvor Skatteministeriet vil finde den udestående finansiering til den ned-
sættelse af bo- og gaveafgiften, som indgår i finanslovsaftalen.
Side 2 af 3
L 71 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1580909_0003.png
Aftaleparterne bag finanslovsaftalen er enige om, at der indbudgetteres en negativ bud-
getregulering med et ændringsforslag til FFL 2016, der svarer til det udestående provenu
på 80 mio. kr. årligt fra 2016 og frem efter tilbageløb og adfærd. Parterne er enige om at
udmønte budgetreguleringen i foråret 2016 på baggrund af et oplæg fra regeringen.
Side 3 af 3