Skatteudvalget 2015-16
L 69
Offentligt
1580142_0001.png
14. december 2015
J.nr. 15-3097916
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 69 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven. (Nedsættelse
af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 3. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra René Christensen (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 69 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at redegøre for, hvor meget billigere det vil blive at forhøje reparationsgrænsen fra 65 pct. til 75 pct. efter nedsættelsen af registreringsafgiften i L69 fra 180 pct. til 150 pct., til skatteministeren
1580142_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren redegøre for, hvor meget billigere det vil blive at forhøje reparationsgræn-
sen fra 65 pct. til 75 pct. efter nedsættelsen af registreringsafgiften i L69 fra 180 pct. til
150 pct.?
Svar
Som en del af ”Aftaler om Vækstplan DK fra april 2013”, blev det aftalt midlertidigt at
forhøje grænsen for genopbygning af færdselsskadede biler og motorcykler fra 65 pct. 75
pct. Samtidigt blev grænsen for, hvornår forsikringskunden skal tilbydes kontant erstat-
ning, hævet fra 55 pct. til 65 pct. Den midlertidige lempelse gælder årene 2014 og 2015,
og vil således blive rullet tilbage pr. 1. januar 2016.
Nedsættelsen af registreringsafgiftens høje sats fra 180 pct. til 150 pct. har ret beskeden
effekt på provenutabet, såfremt reparationsgrænsen skulle fortsætte på 75 pct. Det skyl-
des, at de dyrere biler, hvor den høje sats har stor betydning for den samlede registre-
ringsafgift, udgør en forholdsvis lille del af bilparken. Andelen af registreringsafgift i de
biler, der anskaffes til erstatning for de biler, der ikke kan genopbygges uden registre-
ringsafgift, vil derfor være begrænset til hen ved 10 mio. kr. Provenutabet ved at lade
registreringsafgiftslovens reparationsgrænse forblive på 75 pct. skønnes således blive i
størrelsesordenen 110 mio. kr. mod hidtidigt 120 mio. kr.
Side 2 af 2