Indfødsretsudvalget 2015-16
L 60 Bilag 1
Offentligt
1573154_0001.png
Indfødsretsudvalget
L60 Bilag 1
Offentligt
Høringsnotat om forslag til lov om Indfødsretsprøven af 2015
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. oktober til den 3. november 2015 været
sendt i høring hos 89 myndigheder og organisationer m.v.
Der er pr. 3. november 2015 fra de hørte myndigheder, organisationer m.v. modtaget 28
høringssvar, hvoraf 14 indeholder bemærkninger til udkast til lovforslag.
Følgende myndigheder og organisationer m.v. har afgivet høringssvar:
Færøernes Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder, Danske Handicaporganisationer,
Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Den Katolske Kirke i Danmark, SOS mod
Racisme og Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Retspolitisk
Forening, Danes Worldwide, AOF, Sydslesvigudvalget, Dansk Flygtningehjælp, KL, Sydsle-
svigsk Forening, LO, Vestre Landsret, Dansk Socialrådgiverforening, Advokatrådet, De
Danske Sprogcentre, Ankestyrelsen, Østre Landsret, Uddannelsesforbundet, Rigsadvoka-
ten, 3F, Adoption & Samfund, Danmarks Vejlederforening, Rigsombudsmanden i Grøn-
land, DA, Datatilsynet.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene. Der er i nogle af
høringssvarene kommentarer, der vedrører emner, som ikke indgår i lovforslaget. Kom-
mentarerne er som hovedregel ikke medtaget i høringsnotatet. Høringssvarene kan ses i
deres helhed på høringsportalen.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkast
De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
3. Bemærkninger, der knytter sig til Indfødsretsaftalen af 5. oktober 2015
3.1. Generelle bemærkninger til stramninger som følge af Indfødsretsaftalen
Sydslesvigsk Forening (SSF), Sydslesvigudvalget, Retspolitisk Forening, Institut for Menne-
skerettigheder, Danske Handicaporganisationer (DH), Danes Worldwide, AOF, Rådet for
Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme og Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Uddannelsesforbundet og Dansk Flygtningehjælp har i deres hørings-
svar fremsat en række synspunkter vedrørende cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober
2015 om naturalisation. Det drejer sig om den generelle skærpelse af betingelserne for at
erhverve dansk indfødsret, cirkulæreskrivelsens retningslinjer om lægelig dokumentation,
undtagelse og dispensation fra kravet om en bestået Indfødsretsprøve af 2015 samt over-
gangordningen for verserende ansøgningssager.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets bemærkninger
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at regerings-
partiet Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservati-
ve Folkeparti den 5. oktober 2015 indgik en aftale om indfødsret. Ved aftalen er de gene-
relle retningslinjer for Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets udarbejdelse af
lovforslag om indfødsrets meddelelse fastlagt, jf. cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. okto-
ber 2015 om naturalisation, som trådte i kraft den 15. oktober 2015.
Det følger af aftalens § 24, stk. 3, at det bl.a. er en betingelse for optagelse på et lovforslag
om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer kendskab til danske samfunds-
Side
1/4
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Sagsbehandler
Jonas Barder
Charlotte Hamburger
Tel.
Mail
[email protected]
[email protected]
Sagsnr.
L 60 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1573154_0002.png
forhold, dansk kultur og historie ved bevis for at have bestået Indfødsretsprøven af 2015,
jf. dog aftalens bilag 4. Det følger af aftalens bilag 4, at visse grupper af ansøgere er und-
taget fra kravet om dokumentation for at have bestået Indfødsretsprøven af 2015. Aftalen
indeholder endvidere en bestemmelse om mulighed for dispensation fra bl.a. betingelsen
om bestået Indfødsretsprøve af 2015 som følge af helbredsmæssige forhold, jf. aftalens §
24, stk. 4 og 5.
Med lovforslaget om Indfødsretsprøven af 2015 bemyndiges udlændinge-, integrations- og
boligministeren til at etablere Indfødsretsprøven af 2015 og til at fastsætte nærmere reg-
ler om prøvens etablering og afholdelse, herunder regler om udpegning af prøveafholde-
re, om betingelser for deltagelse i prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i prøven,
om prøvens gennemførelse, om tilsyn samt om klageadgang mv. Lovforslaget skaber såle-
des den fornødne lovgivningsmæssige ramme for udmøntningen af de dele af aftalen af 5.
oktober 2015 om indfødsret, som vedrører Indfødsretsprøven af 2015.
Lovforslaget indeholder derimod ikke en regulering af, hvorvidt en ansøger på grund af
helbredsmæssige forhold kan opnå dispensation fra betingelsen om en bestået Indføds-
retsprøve af 2015 samt hvilke dokumentationskrav, der i givet fald stilles til den pågæl-
dende ansøger. Lovforslaget indeholder endvidere ingen regulering af, hvilken person-
kreds der skal opfylde betingelsen om en bestået Indfødsretsprøve af 2015. Ikrafttrædel-
sestidspunktet for de nye retningslinjer om naturalisation er heller ikke reguleret i lov-
forslaget. Disse spørgsmål er alle reguleret i aftalen af 5. oktober 2015 om indfødsret.
3.2. Bemærkninger til sprogkrav
De Danske Sprogcentre og Dansk Flygtningehjælp anbefaler, at det sproglige niveau ved
udformningen af Indfødsretsprøven af 2015 og det tilhørende læremateriale ikke oversti-
ger et sprogligt niveau svarende til Prøve i Dansk 2. Anbefalingen begrundes i, at der kun
stilles krav om Prøve i Dansk 2 for udlændinge, der har været selvforsørgende i 8 �½ år ud
af de seneste 9 år, herunder det seneste år, forud for fremsættelse af et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, samtidig med, at kravet om bestået Indfødsretsprøve af 2015
stadig stilles for denne gruppe.
Den Katolske Kirke i Danmark noterer sig med bekymring, at sprogkravet skærpes til Prøve
i Dansk 3, da de mener, at et sprogligt niveau svarende til Prøve i Dansk 2 er tilstrækkeligt
til at kunne deltage i det demokratiske samfundsliv i Danmark.
Danmarks Vejlederforening er bekymret over det skærpede krav til danskkundskaber, som
efter deres opfattelse kan betyde, at færre motiverede og arbejdskyndige flygtninge og
indvandrere opnår dansk indfødsret.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets bemærkninger
Tilegnelsen af dansksproglige kompetencer fortsætter efter endt danskuddannelse. Det
gælder også de udlændinge, der gennem en årrække har været selvforsørgende – i denne
sammenhæng i 8 �½ år ud af de seneste 9 år, herunder det seneste år, forud for fremsæt-
telse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse – og som har bestået Prøve i Dansk 2 eller
en tilsvarende prøve. Det antages derfor, at denne gruppe ikke er udelukket fra at aflægge
Indfødsretsprøven af 2015, selv om det sproglige niveau i prøven svarer til det sproglige
niveau for Prøve i Dansk 3.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet skal endvidere generelt bemærke, at rege-
ringspartiet Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti den 5. oktober 2015 indgik en aftale om indfødsret. Ved aftalen er de
generelle retningslinjer for Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets udarbejdelse af
Side
2/4
L 60 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1573154_0003.png
lovforslag om indfødsrets meddelelse fastlagt, jf. cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. okto-
ber 2015 om naturalisation, som trådte i kraft den 15. oktober 2015.
4. Bemærkninger til indholdet i Indfødsretsprøven af 2015
De Danske Sprogcentre, anbefaler, at spørgsmål og læremateriale omhandler emner, der
er relevante og meningsgivende i forhold til at leve som borger i det danske samfund.
AOF mener, at indfødsretsprøven ikke bør stille så høje krav, at etniske danskere vil have
svært ved at klare testen. Det er AOF’s henstilling, at udmøntningen af ministerbeføjelser-
ne sendes i høring. Dansk Flygtningehjælp ønsker tilsvarende, at udmøntningen af bemyn-
digelsen skrives ind i lovforslaget.
Uddannelsesforbundet og Danmarks Vejlederforening udtrykker ønske om, at den pæda-
gogiske og didaktiske viden, som lærerne på sprogcentrene besidder, inddrages i udviklin-
gen af Indfødsretsprøven af 2015.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at konsekvenserne af Indfødsretsprøven af
2015 evalueres, således at det sikres, at prøven ikke udelukker bestemte grupper af ansø-
gere fra at opnå indfødsret.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets bemærkninger
Det kan oplyses, at bemyndigelsen til at etablere Indfødsretsprøven af 2015, herunder
nærmere regler om prøvens tilrettelæggelse og indhold, udmøntes i en bekendtgørelse,
som vil blive sendt i høring.
Det påtænkes, at prøvedeltageren ved aflæggelse af prøven skal dokumentere at have
opnået kendskab til Danmark og danske samfundsforhold, herunder den danske politiske
styreform, det danske velfærdssamfund og Danmarks forhold til omverdenen. Prøvedel-
tageren skal ligeledes dokumentere at have opnået kendskab til større væsentlige epoker
samt konkrete begivenheder og personligheder i Danmarks historie, der har haft betyd-
ning for udviklingen af det danske samfund. Endvidere skal prøvedeltageren have opnået
kendskab til centrale aspekter af dansk kultur og det sociale samfundsliv i Danmark og til
aktuelle forhold og begivenheder i det danske samfund.
Til brug for prøvedeltagernes forberedelse til indfødsretsprøven udarbejdes et læremate-
riale, som stilles gratis til rådighed. Det påtænkes, at prøven omfatter 40 spørgsmål, hvor-
af de 35 formuleres inden for rammerne af lærematerialet. Der er derfor helt overvejende
ikke tale om en prøve i almen viden, men om en prøve i tillært viden.
Lærematerialet til Indfødsretsprøven af 2015 vil være en opdateret udgave af læremateri-
alet ’Danmark før og nu’, der blev anvendt som forberedelsesmateriale til den tidligere
indfødsretsprøve. I arbejdet med at opdatere materialet vil den fornødne faglige eksperti-
se blive inddraget.
Der påtænkes ikke en egentlig evaluering af Indfødsretsprøven af 2015. Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet vil løbende følge op på beståprocenter, spørgsmålenes
kvalitet mv. i forbindelse med prøveterminerne.
5. Bemærkninger til gebyr for deltagelse i Indfødsretsprøven af 2015
Rigsrevisionen gør opmærksom på, at ministeriet skal sikre, at gebyr for deltagelse ved
prøven afspejler de gennemsnitlige omkostninger.
AOF og Dansk Flygtningehjælp påpeger, at gebyret ikke må blive så højt, at det reelt hin-
drer personer med lav indkomst at tage prøven.
Side
3/4
L 60 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets bemærkninger
Ministeriet noterer sig Rigsrevisionens bemærkninger og tager dem til efterretning, såle-
des at det sikres, at gebyret afspejler de gennemsnitlige omkostninger.
Side
4/4