Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 40
Offentligt
1574900_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 2 (L 40), som hermed besvares.
2. december 2015
J.nr. 15/13279
Spørgsmål nr. 2:
”Udvalget anmoder om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til lov-
forslaget med følgende indhold:
Personer skal kunne optjene ret til en tidligere folkepension, såfremt de har befun-
det sig mindst 45 år på arbejdsmarkedet. Retten til tidligere pension skal indebære,
at man kan forlade arbejdsmarkedet 2 år tidligere end den almindelige pensionsal-
der, som, hvis man er født inden den 1. januar 1954 er 65 år, og hvis man er født i
perioden 1. januar 1954 til 30. juni 1954 er 65�½ år, og at man kan forlade arbejds-
markedet 3 år tidligere end den almindelige pensionsalder, hvis man er født efter
den 30. juni 1954, hvor folkepensionsalderen er 66-68 år.
Optjeningen til tidligere pension skal opnås ved 45 år på arbejdsmarkedet med start
fra indtræden på arbejdsmarkedet regnet fra myndighedsalderen. Definitionen af
indtræden på arbejdsmarkedet kan eksempelvis knyttes til indbetaling af arbejds-
markedsbidrag, ATP eller medlemskab af a-kasse. Med i opgørelsen af de 45 år på
arbejdsmarkedet skal tælles almindeligt lønarbejde, læretid og visse former for vi-
dereuddannelse. Derimod skal studier på universiteter, studiearbejde og praktik ik-
ke tælle med.
Er man borte fra arbejdsmarkedet, skal man stadig kunne optjene retten til tid- lig
pension, hvis fraværet skyldes barsel, handicap, ledighed, langtidssyge- melding
m.m. Der skal kunne ydes dispensation ved op til 5 års ledighed, samt ubegrænset
ved barselsorlov, langtidssygemelding, plejeorlov m.m.”
Endeligt svar:
Der vedlægges udkast til ændringsforslag til lovforslaget som skitseret i spørgsmå-
let.
I udkastet er indsat en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter ministeren kan fast-
sætte nærmere regler. Baggrunden herfor er, at det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at det ikke er muligt at fastsætte regler i ændringsforslaget, som sikrer,
at opgørelsen af tilknytningen til arbejdsmarkedet, herunder medregning af visse
perioder med fravær, vil kunne ske på en præcis og entydig måde.
L 40 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren
Der vil være behov for supplerende regler, herunder om hvordan kommunen udø-
ver skøn, når der ikke foreligger tilstrækkelig dokumentation. Det vurderes dog, at
det på trods af sådanne regler vil være vanskeligt at opgøre perioden på arbejds-
markedet, i henhold til de anvisninger der fremgår af spørgsmålet, præcist og ens-
artet.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst, at det ikke har været mu-
ligt at opgøre antallet af personer, der på baggrund af ændringsforslaget vil kunne
gå tidligere på pension. Det er derfor ikke muligt at vurdere de økonomiske konse-
kvenser af forslaget.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2