Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 33
Offentligt
1568914_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Per Skrumsager Hansen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Københavns Lufthavns bemærkninger til det fremsatte lovforslag
03-11-2015 07:48:38
Hej Per
 
Vi har set nærmere på lovforslaget, og på den baggrund har vi et par bemærkninger af mere teknisk karakter: 
 
-
          
Ifølge bemærkninger skal der gives ”fri
herunder vederlagsfri
adgang” i
mindst 15 minutter. Som noget
nyt i forhold  l udkastet  l lovforslag, som var i høring  dligere på året, er kravet nu bødesank oneret. I 
bemærkningerne fremgår –
ligeledes nyt
at det er lovgivers intention, at kravet om fri adgang skal anses
for overtrådt, ”… både i situa
oner, hvor flyvepladsen ak vt hindrer adgangen for transport af personer  l 
og fra flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler, samt i situationer, hvor flyvepladsen ikke i
lstrækkelig grad sikrer en sådan adgang
. (vores understregning)
 
Bemærkningerne indeholder ingen
fortolkningsbidrag for så vidt angår spørgsmålet om, hvornår den fri 
adgang er  lstrækkelig. Det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at lu havne skal kunne straffes med 
bøde, når det er umuligt at vurdere for os, som skal e erleve reglen, hvad der skal  l, for at opfylde 
kravet. Det bør derfor fremhæves i bemærkningerne, at når lu havnene  lbyder vederlagsfri parkering i 
op  l 15 minu er, så er kravet opfyldt (også selvom der i perioder må e opstå kødannelser). 
 
 
-
          
I bemærkningernes side 6 under ”3.3.3 Den foreslåede ordning” er det anført:
Det er således alene erhvervsmæssig personbefordring i taxilovens og buskørselslovens forstand,
der kan
pålægges at betale for trafikledelsesordninger i forbindelse med flyvepladsernes ankomst-
og
afgangsterminaler, dog ikke sygetransport og offentlig servicetrafik.
 
Det vil give udfordringer, da private busselskaber med fast rute  l CPH kan påberåbe sig at skulle have fri 
adgang. Et forhold, som vil være ganske vanskeligt at håndtere. Lov
om trafikselskaber
definerer i kapitel 2
og fastsæ er bestemmelser for 
”Offentlig
Servicetrafik”,
mens lovens kapitel 3 fastsæ er bestemmelser 
for
”Tilladelser
til Rutetrafik”.
Vi vil derfor opfordre  l, at det i lovforslaget præciseres, at det også er 
personbefordring i medfør af Lov om Trafikselskaber, kapitel 3 ”Tilladelser 
l Rutekørsel
der kan pålægges 
”,
at betale for trafikledelsesordninger.
 
Bestemmelsen bør derfor se således ud:
Det er således alene erhvervsmæssig personbefordring i taxilovens, lov
om trafikselskaber (kapitel 3) og
buskørselslovens forstand, der kan pålægges at betale for trafikledelsesordninger i forbindelse med 
flyvepladsernes ankomst- og afgangsterminaler.
 
Jeg håber, at I har mulighed for at imødekomme disse kommentarer  l lovforslaget.
 
Du er som al d velkommen  l at kontakte os, ovenstående giver anledning  l spørgsmål. 
 
/Rasmus
 
 
Med venlig hilsen / Kind Regards
Rasmus Winther
Afdelingschef (fungerende pressechef) / Head of External Relations
Københavns Lu havne A/S
Lufthavnsboulevarden 6, 2770 Kastrup
CVR.nr.14 70 72 04
Mobil: +45 53 54 63 45
Twitter:
@Ras_Winther
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren finder det retssikkerhedsmæssigt i orden at indføre bødestraf for overtrædelse af kravet om vederlagsfri adgang i 15 minutter, henset til kravets usikre indhold, til transport- og bygningsministeren
1568914_0002.png
E-mail:
[email protected]
 
Join CPH Advantage for free:
www.advantage.cph.dk
Find us on Facebook:
www.facebook.com/CPHairport