Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 33
Offentligt
1568909_0001.png
KØBENHAVNS LUFTHAVNE A/S
Maj 2015
TAXI
MANAGEMENT
TERMS OF USE
Version 1.1B
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0002.png
INDHOLD
1.
Baggrund og formål .......................................................................................3
2.
Definitioner ....................................................................................................3
3.
CPH’s forpligtigelser ......................................................................................3
4.
Selskabets forpligtigelser...............................................................................4
5.
Gebyr ............................................................................................................5
6.
Bonus ............................................................................................................6
7.
Samarbejde ...................................................................................................6
8.
Information ....................................................................................................7
9.
Gyldighedsperiode, opsigelse og ændring .....................................................7
10.
Offentlighed ...................................................................................................7
11.
Konkurs .........................................................................................................8
12.
Værneting og lovvalg.....................................................................................8
13.
Bilagsfortegnelse ...........................................................................................8
Bilag 1: Fordeling af ture......................................................................................9
Bilag 2: Servicekoncept .......................................................................................11
Bilag 3: Anvendelse af systemet ..........................................................................13
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0003.png
1.
BAGGRUND OG FORMÅL
1.1.
CPH ønsker som operatør af Lufthavnen at sikre
lige adgang for alle Taxier til at optage passagerer
fra taxiholdepladserne i Lufthavnen.
1.2.
For at sikre ordentlige og effektive forhold omkring
taxikørsel i Lufthavnen har CPH etableret et Taxi
Management System og udstedt disse Terms of
Use gældende for taxikørsel fra Lufthavnen hele
døgnet, alle årets dage.
1.3.
Ethvert i Region Hovedstaden godkendt
bestillingskontor kan tilslutte sig disse Terms of
Use, hvorefter Vognmænd og Chauffører, som er
tilknyttet bestillingskontoret, er berettiget til at
optage passagerer fra optagezonerne ved Hotel
Hilton og Terminal 3 i Lufthavnen.
2.
DEFINITIONER
2.1.
Følgende definitioner er gældende for disse Terms
of Use og bilag 1-3:
Chauffører:
Chauffører som er tilknyttet en
Vognmand.
CPH:
Københavns Lufthavne A/S.
Taxi:
Et køretøj indrettet I overensstemmelse med
Lufthavnen:
Københavns Lufthavn (både afspærret
og ikke-afspærret område).
Part:
Selskaberne og CPH.
Reglerne:
Alle offentligretlige og privatretlige regler
vedrørende Lufthavnen og taxi-kørsel, herunder Taxi-
reglementet, regler om miljø- og energikrav til Taxier,
Tomgangsregulativ for Københavns Lufthavn og for
Tårnby Kommune samt disse Terms of Use.
Selskabet
eller
Selskaberne:
Alle i Region
Hovedstaden godkendte bestillingskontorer, der har
tilsluttet sig disse Terms of Use.
Reglerne og som er tilmeldt kørsel fra Lufthavnen af
et Selskab.
Taxi Management System:
Et af CPH etableret
adgangskontrolsystem for Taxier baseret på et
Brobizz-koncept.
Taxi-reglement:
Reglement for taxikørsel i Region
Hovedstaden.
Servicekoncept:
De servicekrav der stilles til taxi-
kørsel i Lufthavnen. Servicekonceptet er nærmere
beskrevet i bilag 2.
Vognmænd:
Selvstændige taxi-vognmænd, der er
tilknyttet et Selskab.
3.
CPH’S FORPLIGTIGELSER
3.1.
Taxi Management System
CPH etablerer og driver et Taxi Management System.
Via Taxi Management Systemet etablerer CPH
adgangskontrol med bomme, brobizz og automatisk
nummerplade-genkendelse (ANPR) til identifikation af
Taxier ind til et taxidepot og optagezoner ved Terminal
3 og Hotel Hilton samt for svenske taxi, bestilte
danske taxi og limousiner (sidstnævnte kun ved
Terminal 3). CPH etablerer tilsvarende et Bus
Management System for private busser og udsteder
særskilte Terms of Use for busser. Systemerne
integreres.
TAXI MANAGEMENT
/ 3
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0004.png
Via Taxi Management Systemet stiller CPH et
prognoseværktøj til rådighed for Selskaberne og
etablerer et elektronisk reguleret taxidepot, som
løbende skal sikre den efterspurgte taxikapacitet.
Prognoseværktøjet formidler taxiefterspørgslen i
Lufthavnen på basis af CPH’s prognose for flytrafik for
ankommende passagerer.
Prognoseværktøjet skal sikre en god kommunikation
med Selskaberne og give løbende informationer om
kapacitetsbehovet, og hvordan det dækkes.
Anvendelsen af Taxi Management Systemet er
nærmere beskrevet i bilag 3.
3.2.
Administration og servicekorps
CPH er forpligtet til at administrere Taxi Management
Systemet og levere et servicekorps. Servicekorpset
varetager overvågningen af Taxi Management
Systemet og er fysisk tilstede ved optagezonen ved
Terminal 3 til håndhævelse af Servicekonceptet og
generel håndhævelse af Reglerne.
Servicekorpset kan påtale overtrædelser af Reglerne,
og sådanne påtaler indberettes til det pågældende
Selskab. Overtrædelser af CPH’s Servicekoncept
indberettes ligeledes til Selskabet. Ved grove
forseelser skal servicekorpset foretage
politianmeldelse med kopi til det pågældende Selskab,
ligesom CPH er berettiget til at indberette grove
overtrædelser af Reglerne og / eller CPH’s
Servicekoncept til Taxinævnet.
3.3.
Fordeling af ture
CPH fordeler via Taxi Management Systemet ture til
Selskaberne efter den i bilag 1 nærmere beskrevne
metode (fordelingsnøgle) med baggrund i den for hvert
Selskab indmeldte kapacitet (antallet af registrerede
Taxier tilmeldt kørsel fra Lufthavnen).
Nytilkomne Selskaber indplaceres i fordelingssystemet
iht. bestemmelserne i bilag 1.
4.
SELSKABETS FORPLIGTIGELSER
4.1.
Taxier
Selskabet sørger for registrering af enhver Taxi, som
skal have adgang til at levere taxiservices i Lufthavnen
iht. disse Terms of Use. I denne forbindelse er
Selskabet forpligtet til at oplyse Vognmænd og
Chauffører om rettigheder og pligter ved taxikørsel i
Lufthavnen, herunder særligt kravene i pkt. 4.2-4.5,
Selskabet indberetter straks følgende data på de
registrerede Taxier til CPH:
Brobizz ID
Registreringsnummer
Bevillingsnummer
Vogntype, herunder plads til antal
passagerer, bagage, udstyr i Taxien (fx
barnesæde)
4.2.
Servicekrav
Selskabet skal sikre, at dets Vognmænd og
Chauffører er bekendt med og efterlever disse Terms
of Use og CPH’s Servicekoncept som beskrevet i bilag
2 samt i øvrigt overholder Reglerne.
Såfremt CPH meddeler Selskabet, at en navngiven
eller identificerbar Chauffør skal være udelukket fra at
optage passagerer fra optagezonerne i lufthavnen, er
Selskabet forpligtet til at sikre, at denne Chauffør ikke
tildeles ture via Taxa Management Systemet.
Selskabet er desuden forpligtet til at oplyse den
pågældende Chauffør om, at han er frataget retten til
at få tildelt ture via Taxa Management Systemet.
4.3.
Kapacitetskrav
Selskabet forpligter sig til at levere taxiservices i
Lufthavnen hele døgnet, alle årets dage, således at
alle passagerer i Lufthavnen kan serviceres, som
nærmere beskrevet i den af CPH foretagne
kapacitetsanalyse, jf. bilag 1.
Selskabet er til enhver tid overfor CPH ansvarlig for de
af Selskabet registrerede Taxier, samt disses
overholdelse af Terms of Use, og Selskabet skal
drage omsorg for og påse, at Chaufførerne lever op til
kravene i pkt. 4.2-4.5.
4
/
TERMS OF USE KØBENHAVNS LUFTHAVNE A/S
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0005.png
Selskabet skal sikre, at de Taxier, der sendes til
depotet, er sendt direkte fra en afsætning i
Lufthavnen, direkte fra en afsætning i nærområdet
eller direkte fra en offentlig taxiholdeplads. Selskabet
skal sikre, at der ikke holder Taxier på Ellehammersvej
eller i lokalområdet i øvrigt og venter på en plads i
depotet.
De nærmere procedurer for sikring af nødvendig
kapacitet og fordeling blandt Selskaberne, er
beskrevet i bilag 1.
4.4.
Love, myndighedskrav mm.
Selskabet er ansvarlig for, at alle Reglerne
overholdes.
Påbud og henstillinger fra offentlige myndigheder på
grund af Selskabets virksomhed skal straks
efterkommes og skal ikke påføre CPH noget ansvar
eller nogen udgift. Overtrædelse af dette pkt.4.4 anses
som væsentlig misligholdelse.
4.5.
Forsikring
Selskaberne og Vognmændene er forpligtede til at
opretholde sædvanlig forsikringsdækning for den
pågældendes virksomhed.
Forsikringsdækningen skal bl.a. omfatte
erhvervsansvarsforsikring, og skal dække enhver
skade på CPH’s eller tredjemands ejendom og på
personer, der færdes i Lufthavnen, som er opstået
som følge af Selskabets virksomhed, herunder
Chaufførers, Vognmænds eller Selskabets personales
ansvarspådragende adfærd.
CPH kan stille krav om, at et Selskab og/eller en
Vognmand dokumenterer tilstrækkelig dækning.
5.
GEBYR
5.1.
For hver indkørsel til depotet betales et gebyr til
dækning af CPH’s omkostninger (investeringer
samt løbende driftsomkostninger) i forbindelse med
Taxi Management Systemet. Gebyret registreres på
hver enkelt taxi ved indkørsel til depotet
5.2.
Gebyrerne faktureres månedsvis bagud til de
respektive selskaber, som hæfter for betalingen
overfor CPH. Gebyrsatsen fastsættes med disse
Terms of Use til 12,8 kr. excl. moms (16 kr incl
moms)
5.3.
Gebyret reguleres årligt med virkning fra den 1.
januar. Dog reguleres gebyrsatsen første gang efter
2016 med virkning fra 1. januar 2017.
5.4.
Følgende elementer er indeholdt i Taxi
Management Service omkostningsbasen:
1. Driftscenter
2. Reparation og vedligehold af bomanlæg
3. Drift og support af IT system
4. Licens til aflæsning af Brobizz – (Ny kontrakt)
5. Taxi Management korps
6. Administration
7. Afskrivninger
8. Renter
9. Tabte indtægter for 213 nedlagte p-pladser *)
10. Vintertjeneste/rengøring/vedligehold
11. Revisor review
12. Mystery Shopping
*) Med udgangspunkt i 2014 opgøres tab af
parkeringsindtægter med tillæg af prisstigninger og
passager tilvækst.
5.5.
Hvert år i februar måned foretager CPH’s
statsautoriserede revisor review af kostbasen for
det foregående år, første gang i februar 2017 for
året 2015 og 2016.
5.6.
Såfremt der i en reguleringsperiode ikke er balance
mellem gebyrindbetalingerne og CPHs
omkostninger reguleres gebyrsatsen i den
efterfølgende reguleringsperiode.
5.7.
Meddelelse om gebyrsatsen for det kommende år
vil blive fremsendt pr. brev til Selskaberne, som er
forpligtet til at videredistribuere til tilknyttede
Vognmænd og Chauffører. I tilfælde af
ekstraordinære omstændigheder er CPH dog
berettiget til at foretage ændringer i gebyrsatsen
med virkning fra et andet tidspunkt.
TAXI MANAGEMENT
/ 5
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0006.png
6.
BONUS OG PRISSÆNKNING
6.1.
Parterne har et fælles mål om at reducere
omkostningerne. For at skabe incitament til, at
Taxier ankommer til Lufthavnen i takt med
efterspørgslen, har CPH etableret en bonuspulje,
der samlet årligt udgør kr. 500.000 excl. moms, og
som udløses hvert kvartal som beskrevet under pkt.
6.2, samt en mulighed for reduktion af gebyrsatsen
som beskrevet under pkt. 6.3.
6.2.
Hvis et Selskab for mindst 95 % af alle ture, som er
tildelt Selskabet inden for et kvartal,
(ii)
(i)
aftager de ”billetter”, som Selskabet er tildelt,
og
leverer Taxi indenfor det angivne tidsinterval,
6.3.
Som yderligere incitament til forbedret service og
reduktion af omkostningerne, og dermed af prisen
pr. tur, reducerer CPH gebyrsatsen pr. tur, jf. pkt.
5.3, til 10,40 kr. excl. moms (reguleret efter
udviklingen i nettoprisindekset siden juli 2015) (13
kr. inkl. moms), når Selskaberne i et kvartal opfylder
følgende minimumsmål:
(i)
Tidsintervallet for fremmøde til CPH er
reduceret til 5 min. for 95 % af alle ture, og
Servicekonceptet er implementeret, således
at:
a)
(ii)
Ingen Mystery Shopper målinger
foretaget i det pågældende kvartal har
en score på under 8 af 10, og
Der samlet er foretaget maksimalt 5
månedlige indberetninger til Selskaberne
og/eller Taxinævnet i det pågældende
kvartal, og ingen af disse vedrører grove
forseelser.
samt hvis Selskabet inden for samme kvartal
b)
(iii)
opnår en gennemsnitlig score på Mystery
Shopping, jf. bilag 2, pkt. 4, på mindst 8 af 10,
udløses en bonus på 125.000 kr. excl. moms.
Såfremt flere Selskaber opfylder minimumsmålene i
(i)-(iii), vægtes scoren 50/50 mellem hhv.
procenttallet for opfyldelse af (i)-(ii) og procenttallet
for opfyldelse af (iii), hvorefter det Selskab, som har
den højeste vægtede score, modtager den fulde
bonus. Er der efter vægtningen lighed mellem flere
Selskaber, deles bonussen ligeligt mellem disse
Selskaber.
Bonuspuljen for 2015 opgøres som den
forholdsmæssige andel af de 500.000 kr. i forhold til
ikrafttrædelsestidspunktet, jf. pkt. 9.1.
6.4.
Prissænkningen iht. pkt. 6.3 træder i kraft den 1. i
måneden tre måneder efter udløbet af det relevante
kvartal. Prissænkningen kan tidligst ske med
virkning fra 1. juli 2016. Den reducerede gebyrsats
reguleres iht. pkt. 5.7 for det kalenderår, der følger
efter prissænkningen.
7.
SAMARBEJDE
7.1.
Parterne skal samarbejde med henblik på
opfyldelsen af forpligtelserne efter nærværende
Terms of Use. Parterne skal afsætte de nødvendige
og relevante ressourcer for at sikre den fornødne
dialog og fremdrift og et for alle Parter optimalt Taxi
Management System til afvikling af taxikørslen fra
Lufthavnen.
6
/
TERMS OF USE KØBENHAVNS LUFTHAVNE A/S
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0007.png
8.
INFORMATION
8.1.
Hvert af Selskaberne skal efterkomme enhver
rimelig anmodning fra CPH om udlevering af
oplysninger og dokumentation, der er nødvendige
eller hensigtsmæssige for, at CPH kan opfylde sine
forpligtelser iht. Terms of Use. Tilsvarende gælder
for et Selskabs rimelige anmodning om oplysninger
.
og dokumentation fra CPH. Fastsættelsen af
gebyret sker jf. pkt. 4 og er ikke omfattet af denne
bestemmelse.
9.
GYLDIGHEDSPERIODE, OPSIGELSE OG ÆNDRING
9.1.
Gyldighedsperiode
Disse Terms of Use træder i kraft med
implementeringen af Taxi Management Service og
senest 15. juli 2015 og gælder indtil videre. Samtidig
borfalder den mellem CPH og Dansk Taxiråd
indgåede aftale om Taxi Service Korps, dateret
februar 2007 og dato ordningen for kørsel fra
lufthavnens taxi-holdepladser.
9.2.
Opsigelse
CPH er berettiget til at opsige ordningen under
nærværende Terms of Use med seks måneders
varsel.
Selskaberne er hver især berettigede til at opsige
samarbejdet med CPH med seks måneders varsel,
med den virkning, at de til Selskabet knyttede vogne
fra varslets udløb ikke længere kan optage passagerer
fra optagezonerne i Københavns Lufthavn.
9.3.
Ændringer
CPH er til enhver tid berettiget til, efter forudgående
høring af Selskaberne, og med et rimeligt varsel, at
foretage ændringer i disse Terms of Use.
9.4.
I hastende tilfælde, er CPH berettiget til at
implementere ændringer med kort varsel med
virkning for Selskaberne. I disse tilfælde er
Selskaberne hver især – uanset det i pkt. 9.2
nævnte – berettigede til inden for 14 dage efter at
have modtaget meddelelse om ændringen at
opsige samarbejdet til udtræden ved ændringens
ikrafttræden. Tilsvarende opsigelsesadgang gælder
i tilfælde af ændringer i gebyrsatsen iht. pkt. 5.8,
sidste pkt.
9.5.
CPH vil løbende evaluere Taxa Management
Systemet, de involverede Parters håndtering og
brug heraf, samt overholdelse af Terms of Use.
Såfremt det viser sig nødvendigt, kan CPH ændre
disse Terms of Use, jf. pkt. 9.3, f.eks. ved at ændre
sanktionerne for overtrædelse af Reglerne, eller
manglende efterlevelse af CPH’s Servicekoncept,
jf. bilag 2.
10.
OFFENTLIGHED
10.1.
De gældende Terms of Use vil til enhver tid være at
finde på CPH’s hjemmeside, www.cph.dk, og vil
være gældende fra den i dokumentet nævnte dato.
TAXI MANAGEMENT
/ 7
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0008.png
11.
KONKURS
11.2.
Hvis konkursboet i medfør af konkursloven har ret
til at indtræde i Selskabets samarbejde med CPH,
skal konkursboet på CPH’s skriftlige anmodning og
uden ugrundet ophold give meddelelse om, hvorvidt
det vil indtræde i samarbejdet iht. nærværende
Terms og Use.
11.1.
CPH kan ophæve samarbejdet med et Selskab
med øjeblikkelig virkning, hvis Selskabet begæres
konkurs, indleder rekonstruktion, der indtræder
insolvens eller likvidation.
12.
VÆRNETING OG LOVVALG
herom. Parterne har som minimum pligt til at
deltage i det første møde, som mediator indkalder
til.
12.4.
Kan Parterne ikke nå til enighed ved hverken
forhandling eller mediation, skal tvisten afgøres ved
Københavns Byret. En Part skal uanset kravene om
forudgående forhandling og mediation være
berettiget til at indlede en retssag mod den anden
Part, såfremt en udsættelse heraf forventes at føre
til retsfortabelse, f.eks. på grund af forældelse.
12.1.
Disse Terms of Use er underlagt dansk ret.
12.2.
Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med
nærværende Terms of Use, skal søges bilagt i
mindelighed ved forhandling mellem de relevante
Parter. Forhandlingerne skal forestås af personer
på ledelsesniveau med bemyndigelse til at indgå
bindende forlig på Parternes vegne.
12.3.
Såfremt Parterne ikke kan nå til enighed ved
forhandling, skal tvisten søges bilagt ved mediation
efter de af Voldgiftsinstituttet vedtagne regler
13.
BILAGSFORTEGNELSE
13.1.
Bilag 1: Fordeling af ture
13.2.
Bilag 2: Servicekoncept
13.3.
Bilag 3: Brug af systemet
8
/
TERMS OF USE KØBENHAVNS LUFTHAVNE A/S
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0009.png
BILAG 1: FORDELING AF TURE
1.
Taxi Management Systemet
Taxi Management Systemet er bygget op omkring en
database med Selskaberne og dertil knyttede Taxier med
stamdata (registreringsnummer, bevillingsnummer og
Brobizz-nummer).
Selskabet er til enhver tid ansvarlig for at vedligeholde
disse stamdata.
2.
Prognoseberegning og tilkald af Taxier
Tilkald til Lufthavnen via Taxi Management Systemet sker
på baggrund af Lufthavnens prognose for ankommende
passagerer, sammenholdt med den aktuelle kapacitet i
depotet og et tidsskema.
Systemets prognosemodul beregner behovet for taxier
over en periode frem i tid (for eksempel for 20 minutter,
40 minutter, 60 minutter og 120 minutter). Tilkald af taxier
sker på baggrund af denne prognose og sendes til
Selskabet via en web-løsning.
Servicekorpset overvåger både elektronisk og fysisk den
faktiske kapacitet i depotet og i optagezonen, og på den
baggrund justeres det beregnede behov for Taxier
løbende f.eks. hvor det faktiske behov overstiger det
forventede behov, eller hvis prognosen ville medføre
uhensigtsmæssig ophobning af Taxier på arealerne, f.eks.
ved flyaflysninger eller -forsinkelser mv.
Manuel bestilling af taxier kan ligeledes foretages ved
behov. Denne manuelle bestilling af ekstra Taxier vil ske
via systemet og fremgå som en del af det samlede behov
for ture. Det vil være Taxi Management Systemets
vagtcentral, som er ansvarlig for denne manuelle justering
af taxibehov.
3.
Kapacitetsbehov
Med afsæt i eksisterende data forventes
kapacitetsbehovet at være fordelt således:
Der er gennemsnitligt 2.595 taxiture fra
Københavns Lufthavn pr. dag, (jf. CPH måling,
2015).
Travleste time på travleste dag i 2014 medførte
et behov for 440 taxikørsler fra Lufthavnen i den
time (jf. CPH beregning baseret på trafiktal).
Travleste time på en travl sommerdag i 2014
medførte et behov for 320 taxikørsler fra
Lufthavnen i den time (jf. CPH beregning baseret
på trafiktal).
Den travleste time på en gennemsnits dag
forventes at være 220 taxikørsler fra Lufthavnen
i den time.
Den mindst travle periode for taxikørsel fra
Lufthavnen er i tidsrummet kl 02-05.
Der er under normale forhold kunder til taxikørsel hele
døgnet alle årets dage.
4.
Registrering og identifikation
Når en Taxi kører ind i depotet kobles
registreringsnummer og Brobizz sammen, således at der
opnås en entydig identifikation af Taxien.
5.
Fordeling af ture mellem selskaber
Fordelingsnøglen tager udgangspunkt i princippet om, at
Selskaberne tildeles ture efter Selskabernes individuelle
kapacitet, svarende til det antal Taxier, som er godkendt
af Selskabet til kørsel fra Lufthavnen og indberettet til Taxi
Management Systemet.
Hvis der i regionen bliver oprettet yderligere et
bestillingskontor, og det nye bestillingskontor tiltræder
Terms of Use, justeres fordelingsnøglen i forhold til den
kapacitet, som et nytiltrådt bestillingskontors andel udgør
af den samlede kapacitet og de resterende Selskabers
fordelingsnøgle reguleres tilsvarende. Det samme gælder
hvis et Selskab ophører med at være tilknyttet Taxi
Management Systemet.
Fordelingsnøglen revideres pr. 1. juni og 1. december
hvert år.
Der oprettes en fælles pulje for ture, som ikke indgår i
fordelingsnøglen og ”billetter” til depotet som et Selskab
ikke kan levere. Selskaberne kan frit byde på bestilte ture
og billetter fra den fælles pulje mod at turene
tildeles/matches til en konkret Taxi, som registreres ved
indkørsel til optagezonen eller i depotet.
Bestilling af Taxier med udstyr eller af en størrelse, som
ikke indgår i fordelingsnøglen, lægges i den fælles pulje
sammen med eventuelle ikke udnyttede billetter, som
TAXI MANAGEMENT
/ 9
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0010.png
Selskaberne frit kan byde på, således at det forventede
behov for kapacitet fortsat kan leveres uanset om et
Selskab kan levere sin andel af turene.
På anmodning fra mindst to af de tilmeldte Selskaber
foretager CPH’s statsautoriserede revisor review af
fordelingen af turer blandt de tilmeldte selskaber.
6.
Selskabets rolle i forbindelse med tildeling af ture fra
Lufthavnen
Selskabet skal praktisk gøre følgende:
Ud fra Taxi Management Systemet matche
”billet”, som giver en tur fra CPH med en specifik
Taxi, som kan ankomme til CPH indenfor den
givne periode, som angivet ved bestillingen. Hvis
ankomst ikke sker inden for denne periode vil
Taxien blive afvist.
Hvis match af Taxi og billet til tur fra CPH ikke
sker inden for 6 minutter vil billetten blive lagt i
fælles puljen som andre Selskaber også kan
byde på.
Det er ikke muligt at hamstre billetter fra fælles
puljen. En billet skal altid matches med en Taxi,
og denne Taxi registreres ved indkørsel til depot
eller optagezone.
Ud fra Taxi Management Systemet tage ekstra
ture som ikke var givet via fordelingsnøglen.
Disse ture skal ligeledes matches med den Taxi
som sendes til CPH.
10
/
TERMS OF USE KØBENHAVNS LUFTHAVNE A/S
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0011.png
BILAG 2: SERVICEKONCEPT
1.
Baggrund
Servicekonceptet tager udgangspunkt i Taxi-reglementet
og suppleres af de af CPH stillede krav til taxi-service i
Lufthavnen.
Det er de enkelte Selskabers ansvar at indskærpe overfor
Chauffører og Vognmænd at både Taxi-reglementet og
CPH’s servicekrav skal efterleves.
CPH arbejder målrettet med Service Excellence både for
CPH og for de virksomheder, som opererer i Lufthavnen.
På denne baggrund er CPH’s Servicekonceptet et naturlig
led, som skal give passagererne en samlet god oplevelse
af både Lufthavnen ogTaxiservice fra Lufthavnen.
2.
Servicekrav
2.1.
Passagererne i Lufthavnen skal
møde en venlig og velklædt Chauffør,
sætte sig ind i en ren og velholdt Taxi, og
have hjælp til at anbringe bagage, kufferter mv. i
bagagerummet og
det skal være tydeligt for passageren, hvilket
Selskab Chaufføren repræsenterer.
2.2.
Profilbeklædning
Chaufføren skal optræde præsentabel og
velsoigneret og altid bære den profilbeklædning, der
er anvist af det pågældende Selskab. Selskaberne
informerer CPH om den til enhver tid gældende
profilbeklædning for Selskabets Chauffører.
2.3.
Taxier
Taxier skal være velholdte og rengjorte både ind- og
udvendig.
2.4.
Chaufføruddannelse
Chaufførerne har alle som minimum gennemgået
grunduddannelsen for fører, herunder
grundlæggende service. Chaufførerne bør
derudover have gennemgået et servicekursus, der
giver Chaufførerne yderligere servicekundskaber;
herunder bevidsthed om at byde kunden
velkommen, tage sig af bagage der skal placeres i
bagagerum, adfærd under kørsel, samt hjælp ved
4.
ankomst og aflæsning af bagage og sikre, at
passageren får korrekt kvittering for betaling af
turen.
Selskaberne opfordres til at sikre at alle Chauffører
gennemgår et sådan servicekursus der går ud over
det grundlæggende førerkursus, idet CPH inden for
en årrække påregner at stille krav om, at alle
Chauffører der kører fra optagezonerne i Lufthavnen
har gennemgået et sådan servicekursus.
Opfordringen til at uddanne chauffører er en del af
CPH’s, Service Excellence program, som andre
samarbejdspartnere også opfordres til at følge.
3.
Kontaktinformation
Passagererne skal let kunne komme i kontakt med
Selskabet i tilfælde af glemte sager, behov for klage
e.lign. Kontaktinformationer skal fremgå af kvitteringen.
Evaluering
CPH evaluerer løbende den service, der udføres ved
kørsel fra Lufthavns optagepladser, bl.a. ved brug af
’mystery shopping’. Ved ’mystery shopping’ vurderes den
ydede service på en 10-point skala. Omfanget af brug af
’mystery shopping’ fastsættes af CPH.
5.
Efterlevelse af servicekonceptet
CPH indrapporterer manglende overholdelse til
Selskabet. CPH er dog berettiget til at indberette grove
eller gentagne forseelser til Taxinævnet.
Selskaberne forpligtiger sig til at følge op overfor
manglende overholdelse af Servicekonceptet og udstede
sanktioner i overensstemmelse med nedenstående tabel
umiddelbart efter at Selskabet har modtaget
indberetningen.
Sanktionen skal udmøntes ved at Selskabet ikke sender
pågældende Vogn eller Chauffør til CPH i den angivne
periode.
TAXI MANAGEMENT
/ 11
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0012.png
Sanktioner
Sanktions-
Adfærds type
Chaufføren
vil
ikke hjælpe med
baggage
Taxien er beskidt
Chaufføren
opfylder ikke
reglerne
angående
profilbeklædning
niveau
Mild
Modtager af
sanktion
Vogn
Sanktions-
længde
12 timer
Mild
Vogn
12 timer
Mild
Vogn
1 dag
Chauffør tiltaler
kunde eller andre
på en upassende
måde (herunder
skænderi,
aggressiv
adfærd, højrøstet
mv.)
Kørselsvægring
Ulovlig
hyresøgning
Chaufføren
følger ikke Taxi
Service's
anvisninger
Chaufføren
forhindrer
passage af andre
køretøjer, eller
opholder sig
ulovligt på
Københavns
Lufthavnes A/S
ejendom.
Chauffør
insisterer på
First-In First-Out
og anderkender
ikke kundens ret
til frit at vælge
hvilken vogn og
selskab de
ønsker at
benytte.
Taxi opholder sig
ulovligt på CPH’s
arealer, herunder
ophold/standsnin
g på
Ellehammersvej
Chaufføren
beskadiger
forsætligt
Lufthavnens
ejendom.
Chaufføren
udøver fysisk
eller psykisk vold
mod kunde,
medarbejder eller
tredjemand.
Mellem
Vogn
1 uge
Mellem
Mellem
Vogn
Vogn
1 uge
1 uge
Mellem
Vogn
1 uge
Mellem
Vogn
1 uge
Mellem
Vogn
1 uge
Mellem
Vogn
1 uge
Uacceptabel
Chauffør
Permanent
Uacceptabel
Chauffør
Permanent
12
/
TERMS OF USE KØBENHAVNS LUFTHAVNE A/S
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0013.png
BILAG 3: ANVENDELSE AF SYSTEMET
1.
Optag af passagerer:
1.1. Adgang for taxier til Taxi Management Systemet
1.3. Ophold i depotet
1.1.1. Tilmelding til Taxi Management Systemet kan
udelukkende ske via det Selskab, som
Vognmanden er tilknyttet.
1.1.2. Følgende data skal registreres i systemet:
Selskab, registreringsnummer,
bevillingsnummer og Brobizz nummer.
1.1.3. Det vil være muligt at indtaste særlige
kendetegn for den pågældende Taxi, herunder
passagerpladser udover 4, ekstra
bagageplads, børneautostol eller lignende.
1.1.4. Taxier som har registreret de ovenfor nævnte
oplysninger i Taxi Management Systemet kan
fremkaldes til optagezonen forud for ’først ind-
først ud’ (FIFU) princippet, fx ved behov for
storvogn eller plads til meget bagage.
1.2. Adgang til depot
1.2.1. Taxier der af Selskaberne sendes til
Lufthavnen skal altid køre til depotet på P9,
inden de kan få adgang til optagezonen. Der
kan køres til depotet fra vestlig retning ad
Ellehammersvej, eller ved ligeud kørsel fra
Tværvej E.
1.2.2. Ved indkørslen til depotet er der et bom-anlæg,
hvor Taxien registreres i systemet med Brobizz
og nummerplade oplysninger. Disse
oplysninger verificeres af systemet, som
tjekker at Taxien er godkendt til kørsel fra CPH
(dvs. at det er den Taxi som af Selskabet er
tildelt en plads i depotet). Er Taxien ikke sendt
til Lufthavnen fra Selskabet, gives der ikke
adgang til depotet og Taxien skal forlade
Lufthavnen. Er Taxien bestilt fra Selskabet
åbnes bommen og Taxien får adgang til
depotet, såfremt ankomsten sker indenfor det
bestilte tidsinterval, som foreløbig sættes til 20
minutter.
1.2.3. Ved indkørsel til depotet opkræves gebyr for
kørsel fra Lufthavnen via Selskabet.. Gebyret
1.3.1. I depotet skal Taxierne holde og vente på, at
de bliver fremkaldt til enten optagezonen ved
Terminal 3 (’Lane 1’ el. ’Lane 2’) eller til
optagezonen ved Hotel Hilton.
1.3.2. Ønsker en Taxi at forlade depotet uden at
være blevet fremkaldt, kan dette ske til enhver
tid. Forlades depotet uden at være kaldt til en
af de to optagezoner, skal Taxien straks
forlade Lufthavnen eller køre til en anden lovlig
opholdszone, eksempelvis som bestilt taxi.
1.3.3. Depotet er indrettet med otte baner for
parkering af Taxier. Der er opsat en dynamisk
tavle, hvor der vil fremgå information om de
Taxier der kaldes fra depotet til optagezonen
ved Terminal 3 (’Lane 1’ eller ’Lane 2’) eller til
optagezonen ved Hotel Hilton. På tavlen vil der
blive vist hvilken Taxi (med
registreringsnummer) som skal køre til
optagezone ved Terminal 3 eller Hotel Hilton.
Hvis der henvises til Terminal 3, vil der også
være information om, hvilken vognbane man
skal benytte. Her kan der gives besked om
enten at køre til ’Lane 1’ (Kaperrækken) el.
’Lane 2’ (bestilte Taxi). ’Lane1’ er den mest
benyttede, da det er den normale optagezone.
’Lane 2’ benyttes til at fremkalde Taxier med
særlige egenskaber fx. storvogne eller Taxi
med børnesæde fra depotet. Ved at benytte
’Lane 2’ kan den fremkaldte Taxi køre helt op
foran og holde for påstigning af passagerer.
Der vil i ’Lane 2’ være to holdepladser
reserveret påstigning af passagerer.
1.3.4. Det er Chaufførens ansvar at være
opmærksom på den information der vises på
tavlen i depotet, så Taxien kører til den
angivne optagezone. Taxien kun kan få
adgang til netop denne optagezone.
1.3.5. Taxierne fremkaldes i den rækkefølge de er
ankommet til depotet (FIFU) og ikke i den
rækkefølge de er blevet bestilt fra Selskabet.
Det er dog muligt for passagerer/personale mv.
refunderes ikke, uanset om Taxien forlader
Lufthavnen uden passagerer.
TAXI MANAGEMENT
/ 13
L 33 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af den frivillige aftale om adgang til Københavns Lufthavn, indgået mellem lufthavnen og de fire bestillingskontorer (taxicentraler) i hovedstaden, til transport- og bygningsministeren
1568909_0014.png
at fremkalde Taxier udenom FIFU eksempelvis
storvogne til optagezonerne efter behov,
hvorfor storvogne eller andre Taxier med
særlige egenskaber/ udstyr til enhver tid kan
kaldes fra depotet uanset rækkefølge for
indkørsel. Holder der flere storvogne i depotet,
vil de fremkaldes i den rækkefølge de er
ankommet - den storvogn der er kørt først ind i
depotet vil også fremkaldes til optagezonen
først og det samme vil gøre sig gældende for
taxier med andet særligt udstyr.
1.4. Adgang til optagezonen v. Hotel Hilton eller
Terminal 3
1.4.1. Det er udelukkende tilladt at søge hyre som
ikke-bestilt Taxi i enten optagezonen ved
Terminal 3 (Kaperrækken) eller foran Hotel
Hilton. For at få adgang til optagezonerne skal
en Taxi være kaldt fra depotet. Såfremt en Taxi
skulle forsøge at køre direkte til optagezonen,
eller køre til en anden bane end den som blev
tildelt i depotet, vil Taxien blive afvist af en bom
der sikrer, at det kun er de Taxier som af
systemet er allokeret til den bane.
1.4.2. Det er Taxi Management Systemet der, med
afsæt i trafikprognosen sammenholdt med det
faktiske taxibehov på pladsen og
servicekorpset, sikrer at der fremkaldes taxier
fra depotet. Det vil ligeledes være muligt for
kunden/personale både ved Hotel Hilton og
Terminal 3, at fremkalde en Taxi af særlig
størrelse eller med særligt udstyr fx autostol
eller fra bestemt selskab, hvorfor der
udelukkende vil blive givet adgang til den bane
som er blevet anvist på den dynamiske tavle i
depotet.
1.4.3. Taxierne vil få tildelt den optagezone som først
har behov for en Taxi, dvs. FIFU princippet
fastholdes ved tildeling af optagezone. Det vil
ikke være muligt at tilføje præference for
optagezone.
1.5. Ophold i optagezonen ved Terminal 3 (’lane 1’-
Kaperrækken)
1.5.1. I depotet tildeles hvilken bane (A, B, C el. D)
som Chaufføren skal køre ind i ved ankomst til
optagezonen. Dette gøres for at sikre størst
mulig sandsynlighed for FIFU og samtidig
eliminere behovet for at benytte hornet for at få
anvist korrekt bane. Det skal dog bemærkes at
kunden altid har valgfrihed, dvs. Chaufføren
har ikke krav på den første tur - bare fordi en
Taxi holder forrest – såfremt kunden ønsker at
køre med en anden Taxi kan kunden frit vælge
dette.
2.
Afsætning af passagerer:
2.1.
Taxier der kører til Lufthavnen for at afsætte
passagerer, kan afsætte passagerer foran Hotel
Hilton, Terminal 2 eller Terminal 3 (øst). Taxier der
har afsat passagerer skal straks efter afsætningen
forlade Lufthavnen medmindre de af deres
respektive Selskab er tildelt billet til at køre til
depotet.
2.2.
Svenske taxier kan ligeledes afsætte passagerer
foran Terminal 2 og foran Terminal 3 (øst). Svenske
taxier må efterfølgende køre til optagezonen for
svenske taxier på østsiden af Terminal 3 og vente
på en tur tilbage til Sverige, jf. bilateralaftale mellem
den danske og den svenske stat.
3.
Overblik
Flowet kan kortfattet beskrives: Vognen kører altid i depot
(1), hvor efter den kaldes til enten optagezonen (2a) eller
Hilton (2b).
14
/
TERMS OF USE KØBENHAVNS LUFTHAVNE A/S