Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 33 Bilag 1
Offentligt
1561264_0001.png
-- AKT 55850 -- BILAG 1 -- [ Dansk Erhverv ] --
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
14. august 2015
Høring over forslag til lov om ændring af lov om luftfart – Fri adgang til
ankomst- og afgangsterminaler, trafikledelsesordninger på flyvepladsernes
områder og opkrævning af betalinger – Journalnr. 2015-448
Dansk Erhverv har modtaget Transport- og Bygningsministeriets høring af 17. juli 2015 vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om luftfart.
Idet vi skal henvise til vores svar på samme høring af 29. maj 2015, der gengives nedenfor, kan vi
oplyse, at vi ikke har yderligere bemærkninger til forslaget.
Det er Dansk Erhvervs opfattelse, at højest mulig mobilitet giver de bedst mulige betingelser for
erhvervs- og samfundsmæssig vækst i Danmark. Det konkrete forslag er et nybrud, idet det ikke
tidligere har været nødvendigt at lovregulere på området, der har været varetaget af aftaler mellem
de private aktører på området. Vi er som udgangspunkt skeptiske over for at regulere områder, der
hidtil har været varetaget af den private konkurrence. I det foreliggende tilfælde har historikken
omkring taxi- og busbetjeningen af Københavns Lufthavn (CPH) dog givet anledning til
overvejelser om, hvorvidt hensynet erhvervslivet og samfundet som sådan kan begrunde en
afvigelse af ovennævnte principielle udgangspunkt.
CPH har som trafikknudepunkt en unik stilling i den skandinaviske trafik og en meget stor
betydning for det danske erhvervsliv i almindelighed og det københavnske i særdeleshed. En god
og økonomisk overkommelig adgang til lufthavnen er derfor afgørende. Samtidig er det af lige så
stor betydning, at transport til og fra lufthavnen er organiseret på en sådan måde, at den foregår
kundevenligt og effektivt.
Når der derfor opstår en risiko for, at både hensynet til pris og adgang bliver dårligere, og de
involverede private parter ikke kan finde en løsning, der varetager både et balanceret forhold
mellem parterne og de samfundshensyn, der følger af lufthavnens betydning, kan der opstå behov
for lovgivning.
JHS/ATH
[email protected]
Side 1/2
-
Deres ref.: 2015-448
Vores ref.: SAG-2015-01742
-
503753
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0002.png
Vi støtter på den baggrund forslaget, der som udgangspunkt rammer en rimelig balance mellem
hensynet til enkeltvirksomheders ret til fri erhvervsudøvelse og samfundets behov for at sikre andre
virksomheder og private mobilitet og størst mulig fleksibilitet omkring trafikknudepunkter.
Da der er tale om et nyt reguleringsområde, skal vi endvidere opfordre til, at Transport- og
Bygningsministeriet særligt indledningsvist følger området, og at lovgivningen evalueres efter
eksempelvis et halvt år
.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Politisk chefkonsulent
Side 2/2
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0003.png
-- AKT 55850 -- BILAG 2 -- [ John Nielsen ] --
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0004.png
-- AKT 55850 -- BILAG 3 -- [ Dansk Taxi Råd ] --
Transportministeriet
att. Marianne Bjørnkjær Nielsen
København, den 29. maj 2015
Høring af lov om ændring af lov om luftfart - sagsnummer 2015-448
Dansk Taxi Råd skal hermed fremkomme med vores bemærkninger til forslag til lov om ændring af
lov om luftfart.
Det skal indledningsvis anføres, at Dansk Taxi Råd støtter behovet for at ændre på organiseringen
af taxibetjeningen i Københavns Lufthavn. Der har således også gennem en længere periode
været en dialog mellem taxibranchen og CPH omkring mulige løsninger til organisering af
taxikørslen. Et samarbejde, der dog blev sat på standby, da CPH i december måned valgte at
offentliggøre et udbud, hvor taxibranchen gennem bestillingskontorerne skulle byde på tildeling af
en eksklusiv ret til at betjene kunder fra lufthavnen. Udbuddet er siden blevet annulleret.
Med hensyn til det fremsendte forslag mener Dansk Taxi Råd, at de i forslaget anførte principper
for at indføre en trafikledelsesordning er gode. Dansk Taxi Råd støtter, at de nævnte ordninger ikke
diskriminerer mod enkelte virksomheder og anser det for afgørende, at gebyrpålagte ordninger i
fremtiden er gennemsigtige, omkostningsneutrale og proportionale, således at de gebyrer, der
opkræves hos taxiselskaberne alene går til dækning af de direkte relaterede udgifter, der er til en
sådan trafikledelsesordning.
Dansk Taxi Råd mener, at de i lovforslaget anførte principper sagtens kan og bør anvendes ved
indgåelse af en gensidig aftale mellem taxiselskaberne og CPH. Dette er således også sket idet to
taxiselskaber og CPH den 26. maj har indgået en aftale, der løser de taxitrafikale udfordringer
samtidig med, at der indføres et servicekoncepter, der skal højne taxioplevelsen. Aftalen kan
tiltrædes af samtlige taxiselskaber i København.
På baggrund af, at det nu er lykkedes taxiselskaberne og CPH at blive enige om en aftale, der bl.a.
er baseret på principperne i lovforslaget, skal Dansk Taxi Råd anbefale, at lovforslaget ikke
fremsættes i Folketinget.
Med venlig hilsen
Dansk Taxi Råd
Trine Wollenberg
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0005.png
-- AKT 55850 -- BILAG 4 -- [ DI Transport ] --
29. maj 2015
PEHE
DI-2015-07684
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Via e-mail:
[email protected]
og
[email protected]
Bemærkninger til forslag om ændring af lov om luftfart – Fri adgang
til ankomst- og afgangsterminaler, trafikledelsesordninger på flyve-
pladsområder og opkrævning af betalinger. Sagnr. 2015-448
I forlængelse af høringsbrev af 10. april 2015 samt møde i Transportministeriet den 16.
april fremsendes hermed DI Transports bemærkninger til forslaget.
Det angives, at formålet med forslaget er at sikre tilgængelighed og et velfungerende
samspil mellem transportformerne til og fra offentlige flyvepladser. Det foreslås, at
målsætningen opfyldes ved at indføre nærmere bestemmelser herom i luftfartsloven.
Forslaget skal ses i lyset af, at der igennem en længere periode har været markante
udfordringer med styringen af taxibetjeningen i og omkring Københavns Lufthavn. Vi
anerkender behovet for forbedringer i styringen af taxibetjeningen til lufthavnen og
bifalder således også intentionen med forslaget. Taxibetjeningen til og fra lufthavnen er
et vigtigt element i det effektive rejseforløb og for gæsters positive indtryk af Danmark.
Vi er dog, som tidligere fremført, meget betænkelige ved, at området reguleres gennem
lovgivning. Vi foretrækker klart, at formålet opfyldes gennem frivillige aftaler mellem
lufthavne og transportvirksomheder. Det vil alt andet lige tillade mere fleksible og
fokuserede løsninger, der samtidig kan inddrage relevante serviceelementer. Samtidig vil
en lovgivning, der reelt sigter på løsning af udfordringer i hovedstadsområdet, have
virkning for samtlige danske lufthavne, hvor der ikke eksisterer behov. Det er efter vores
opfattelse unødvendigt.
Vi noterer endvidere, at der for nylig er etableret en frivillig aftale mellem Københavns
Lufthavn og foreløbig, 2 af hovedstadens bestillingskontorer. Aftalen følger generelt den
praktik, der er foreslået i lovforslaget. Den er endvidere åben for andre
bestillingskontorer, der således har mulighed for at tilslutte sig.
*SAGDI-2015-07684*
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0006.png
På ovenstående grundlag skal vi således anbefale, at der ikke fremsættes lovforslag på
dette område.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
33 77 46 72
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0007.png
-- AKT 55850 -- BILAG 5 -- [ DRF ] --
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Danmarks Rejsebureau Forening
Kirstine Finnemann
Politisk konsulent
Telefon: 35 30 12 57
E-mail: [email protected]
Frederiksberg, 21. juli 2015
Danmarks Rejsebureau Forenings høringssvar vedr. forslag til lov om
ændring af lov om luftfart (Fri adgang til og fra ankomst- og
afgangsterminaler, trafikledelsesordninger på flyvepladsernes områder og
opkrævning af betalinger)
Det skal bemærkes, at DRF allerede har sendt indeværende høringssvar i
forbindelse med den tidligere høringsrunde fra den 10. april – 29. maj 2015. For
god ordens skyld gensender DRF høringssvaret.
Indledningsvis skal Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) takke for muligheden
for at kommentere på udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart. DRF
er stor tilhænger af, at lovforslaget gennemføres som beskrevet, og finder, at en
ændring af luftfartsloven vil være til gavn for alle, der benytter sig af faciliteterne
på danske flyvepladser.
Bemærkninger til lovforslaget
DRF påskønner, at Transport- og Bygningsministeriet med lovforslaget sætter fokus
på behovet for at sikre fri adgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler på
danske flyvepladser. De danske lufthavne er essentielle i dansk infrastruktur og bør
være tilgængelige for alle, som ønsker at benytte sig af lufthavnenes faciliteter.
DRF finder det endvidere særdeles positivt, at der ved etablering af
trafikledelsesordninger på flyvepladsernes arealer indføres en overordnet regulering
for driften af ordningerne. DRF erkender, at der kan være behov for
trafikledelsesordninger i formålet om at forbedre passageres transportmuligheder
til og fra lufthavnen, om end behovet er større for dele af den erhvervsmæssige
persontransport end for andre.
Dog er det væsentligt, at det ved etablering af trafikledelsesordninger sikres, at
disse reelt bidrager til en forbedret infrastruktur, og ikke blot fungerer som en øget
indtægtskilde for lufthavnene. DRF bakker derfor fuldt op om, at etablering og drift
af trafikledelsesordningerne skal være omkostningsneutrale, og at der løbende føres
statslig tilsyn med ordningerne, således, at opkrævning af parkeringsgebyrer for
erhvervsmæssig persontransport ikke overstiger de faktiske omkostninger
forbundet med ordningerne.
DRF finder ikke, at lovforslagets regler vil medføre en begrænsning af lufthavnenes
rådighed til at forvalte egne arealer. En vedtagelse af lovforslaget giver derimod
lufthavnene mulighed for at højne passagerernes serviceoplevelse, og samtidig vil
ændringen af luftfartsloven kunne værne passagererne mod uforholdsmæssige
prisstigninger på transport til og fra lufthavnene.
DRF er på forhånd klar over at indeværende lovforslag ikke bakkes op af bl.a.
Københavns Lufthavne A/S (CPH). CPH har i efterhånden flere år varslet en
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0008.png
regulering af den erhvervsmæssige persontransport, hvilket i december resulterede
i forslagene om et Bus Management System (BMS) og et Taxa Management System
(TMS). CPH har dog ikke forelagt noget oplæg til, hvad opkrævning af
parkeringsgebyrer for eksempelvis private busser vil resultere i af reelle
forbedringer for både passagerer og for de busselskaber, der servicerer en stor del
af Københavns Lufthavns kunder, som anvender privat transfer til hoteller og
krydstogtskibe. Reelle forbedringer, såsom flere informationsskærme i
parkeringsområderne og i bagageområdet, samt optimering af IT-systemer, som
kan underrette chauffører og passagerer om forsinkelse af fly og bagage, har CPH
ikke villet sætte en dato på for gennemførelse, men har udtalt, at det kan blive
implementeret på sigt.
Implementering på sigt er ikke optimalt. Når Københavns Lufthavns kunder
præsenteres for en forhøjet transportpris til og fra lufthavnen, uden at denne
indeholder forbedringer, som kan gøre en transfer mere ideel og tidsbesparende,
så er der en stor risiko for, at disse kunder vælger en anden destination end
København og Danmark. CPH’s argument for at kunne regulere den
erhvervsmæssige persontransport er, at lufthavnen satser på passagertilvækst i de
kommende år og derfor har behov for bedre organisering af transporten for at kunne
rumme de mange nye passagerer. En sådan tilvækst forekommer ikke sandsynlig,
når lufthavnen agter at hæve prisen for transport til og fra lufthavnen.
DRF er blevet gjort opmærksom på, at der allerede på nuværende tidspunkt ses
tendenser
hos
både
danske
incoming-bureauer
og
internationale
krydstogtselskaber, som tyder på, at de fremover overvejer at vælge andre
lufthavne i Skandinavien som hub for turisterne, og dermed forbigå København.
Sådanne tendenser kan være kritiske for hovedstadsturismen som helhed, da
København fortsat kæmper med et image, som en af verdens dyreste storbyer. En
nedgang i eksempelvis krydstogtgæster vil betyde færre anløb til Københavns Havn
og vil yderligere have konsekvenser for den industri, som overvejende lever af
hovedstadens turister, heriblandt hoteller, restauranter, kulturinstitutioner,
strøgforretninger, guider mv.
Hvis CPH ønsker at optimere passagerernes serviceoplevelse, så skal forbedringer
træde i kraft samtidig med implementering af de nye parkeringsafgifter, og ikke
blot på sigt. En sådan løsning vil være tilgængelig ved vedtagelse af lovforslaget,
hvor det både vil være en mulighed at etablere trafikledelsesordninger for at opnå
en bedre organisering af den erhvervsmæssige persontransport, og samtidig sikre,
at de parkeringsgebyrer CPH opkræver bliver brugt på at iværksætte de nødvendige
faciliteter.
Såfremt ministeriet måtte ønske en uddybning af ovenstående kommentarer, står
DRF naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
DANMARKS REJSEBUREAU FORENING
Lars Thykier
Direktør
Kirstine Finnemann
Politisk konsulent
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0009.png
-- AKT 55850 -- BILAG 6 -- [ Taxinævnet ] --
Taxinævnet i Region Hovedstaden
Frederiksberg Rådhus – Smallegade 1 – 2000 Frederiksberg
Telefon 3821 2750 man-torsdag 09.00-12.00 - Fax 3821 2749
Eksp.tid: mandag og torsdag 9.00-17.00, tirs., ons., fredag 9.00-13.00
Mail: [email protected] - www.taxinaevn.dk
Transport – og Bygningsministeriet
Trafik og Byggestyrelsen
17. juli 2015/ FG
J.nr. 2.60 / 41 - 271
Lovforslag om ændring af luftfartslov
Taxinævnet har på sit møde den 22. juni 2015 bl.a. drøftet situationen i Københavns Luft-
havn, herunder det lovforslag, som ministeriet fremsatte i april 2015.
Taxinævnet kan fuldt ud tilslutte sig ministeriets overvejelser om lovforslaget.
Flyvepladserne udgør vigtige komponenter i landets centrale infrastruktur, og det er afgø-
rende at sikre offentlighedens fri adgang til flyvepladserne. Nævnet henleder i den forbin-
delse opmærksomheden på, at Københavns Lufthavn er fritaget for at svare skat, jf. § 7 i
vurderingsloven
1
, under forudsætning af, at arealerne og bygningerne er godkendt til at
blive brugt i den offentlige trafiks tjeneste. Fritagelsen kan ses som en transportpolitisk
prioritering, hvorfor det i forlængelse heraf er naturligt, at der i lovgivningen statueres en fri
adgang for offentligheden til flyvepladserne.
Taxinævnet kan også tilslutte sig ministeriets overvejelser om behovet for trafikledelses-
ordninger, og at det er formålstjenligt at regulere disse med en lovgivning.
Der er i den nuværende lovgivning næppe hindringer for, at lufthavnen som privat virk-
somhed organiserer afgangen til området med indtjening for øje. Men både lufthavnens
monopolstatus og den ovenfor nævnte skattefritagelse gør efter nævnets opfattelse en
sådan indtjening yderst betænkelig – ja rent ud umoralsk. Nævnet ser også afsmitning til
andre steder med stort behov for taxibetjening for en nærliggende risiko.
Nævnet har noteret sig, at ministeriet vurderer, at en trafikledelsesordning vil give taxi-
branchen en betydelig gevinst og derfor ikke kan begrunde en takstforhøjelse – som i givet
fald ville ramme både private og offentlige kunder. Nævnet har derfor på sit møde den 22.
juni 2015, afvist Dansk Taxi Råds forslag om, at alle ture fra Københavns Lufthavn frem-
1
Jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013.
1
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
over skal defineres som bestilte ture, hvilket ellers ville udløse en takstforhøjelse på 13 kr.
pr. tur.
Under hensyn til usikkerheden omkring lovforslagets videre skæbne, har nævnet valgt at
ikke komme med yderligere synspunkter om de enkelte punkter i lovforslaget på nuværen-
de tidspunkt. Såfremt lovforslaget tages frem af en ny minister, vil nævnet naturligvis for-
beholde sig retten til at vende tilbage.
Vi vil afslutningsvis gerne anmode om, at blive tilføjet til ministeriets høringsliste.
Med venlig hilsen
Jens Jørgen Nygaard
Formand for Taxinævnet
i Region Hovedstaden
2
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0011.png
-- AKT 55850 -- BILAG 7 -- [ Københavns Lufthavn ] --
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0012.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0013.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0014.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0015.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0016.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0017.png
-- AKT 55850 -- BILAG 8 -- [ Danske Busvognmænd ] --
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0018.png
-- AKT 55850 -- BILAG 9 -- [ Amager Øbro Taxi (Lund Elmer Sandager - høringssvar 2) ] --
A d v ok at p ar t n er s elsk ab
T el e f on K al v e bod Bry gge 3 9- 4 1
D K - 1 56 0 K øbe n h avn V
:
F ax :
+45 33 300 200
+45 33 300 299
w w w .l u n del m e rsan dage r.dk
C VR n r. 3 2 2 8 3 9 3 4
Sendt pr. mail: [email protected]
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Att.: Marianne Bjørnkær Nielsen
Niels Christian Døcker
Partner, advokat (L)
ncd@l undel mersandager.dk
Di rekte:
+45 33 300 241
Heidi Dyreby Kock
Advokatsekretær
hdk@l undel mersandage r.dk
Di rekte:
+45 33 300 251
24. juni 2015
Sagsnr. 124002
NCD
Ministeriets j.nr. 2015-448 - Høring af forslag til ændring af lov om luftfart
På vegne af min klient, Foreningen Amager-Øbro Taxi 4 x 27, skal jeg hermed supplere det
indlæg, min klient udarbejdede og fremsendte til Transportministeriet den 29. maj 2015 pr.
mail.
Det er således vurderingen, at der som led i lovforslagets behandlin g bør tages stilling til de
konsekvenser, som loven medfører i relation til mulighed for opkrævning til dækning af o m-
kostninger ved indførelse af trafikledelsesordninger henset til, at Københavns Lufthavne A/S
(”CPH”) i henhold til ejendomsvurderingslovens § 7, stk. 1, nr. 5 er undtaget fra den ellers
almindeligt gældende ejendomsvurdering.
Det er således de deraf afledte skattefordele, der tilkommer de pri vate hovedaktionærer, der
bør tages med i betragtningerne, når der i henhold til lovforslaget åbnes f or mulig betaling
vedrørende trafikledelsesordningerne.
Som nævnt allerede i min klients skrivelse af 29. maj 2015 antages Transportministeriet at
være bekendt med indholdet af den pågældende aftale , som nu er præsenteret og indgået af
såvel min klient som af de øvrige bestillingskontorer i Region Hovedstaden. Dertil skal b e-
mærkes, at CPH i ganske utvetydige vendinger har ladet forstå, at man ikke er interesseret i,
at der indføres offentlig regulering, hvilket jeg antager , at CPH ligeledes har ladet skinne
igennem i sine mulige høringssvar.
Allerede fordi den såkaldt frivillige aftale om Taxi Management Service System et af CPH er
udmeldt som værende et økonomisk system, der skulle ”hvile i sig selv” og fordi dette som
udgangspunkt alene bør involvere selve omkostningerne ved systemet og ikke den mulige
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0019.png
mindre indtjening, CPH udsættes for, som konsekvens af at etableringen af systemet, medfø-
re nedlæggelse 231 parkeringspladser, bør det være særligt magtpåliggende, at lovgiver i høj
grad har disse forhold in mente som led i den endelige udformning af loven samt dertil h ø-
rende forarbejder til forståelsen af lovens hensigt.
På nuværende tidspunkt er jeg ikke bekendt med lovforslagets stade henset til det nylige fo l-
ketingsvalg, men antager og håber, at lovfor slaget hurtigst muligt pudses af (hvis man i det
hele taget fra lovgivers side vil fastholde indførelsen af mulighed for betaling for trafiklede l-
sesordninger, trods den åbenlyse negative konsekvens for bestillingskontorerne, idet jeg ikke
vurderer, at det umiddelbart er lovligt i dag), og at der som minimum i loven indføres en d i-
rekte kontrol og godkendelse af størrelsen af betalinger og takststruktur.
Kun dette vil kunne sikre nødvendig og offentlig intervention på et område, som ellers i alt
for let grad vil kunne domineres af uigennemsigtighed på prisfastsættelser udstukket af CPH
uden nogen mulighed for, at de enkelte vognmænd kan hente sådanne meromkostninger på
kundesiden.
Afslutningsvis og som baggrundsinformation til spørgsmålet om omsætningstab f or CPH i re-
lation til de nedlagte parkeringspladser bør det endvidere bemærkes, at henset til det saml e-
de antal parkeringspladser i lufthavnen, vil det ikke være helt utænkeligt, at tabet for de
nedlagte parkeringspladser overføres til en generel stigning på øvrige parkeringspladser i
lufthavnen, hvilket jo er nært foreliggende, da det ikke kræver nogen form for godkendelse,
endsige er noget, man overhovedet skal drøfte med nogen tredjepart.
Det er ikke for min klient ganske klart, at omsætningstabet på de nedlagte parkeringspladser
ikke blot har fundet vej ind i opkrævningen af betalinger for Taxi Management Systemet,
hvorfor det bør sikres, at det ikke er tilfældet eller kan lade sig gøre - og da slet ikke, når der
er fri regulering for CPH til prisen på deres parkeringspladser i lufthavnen i øvrigt.
Jeg imødeser venligst bekræftelse på modtagelsen af nærværende brev.
Med venlig hilsen
Niels Christian Døcker
2
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0020.png
-- AKT 55850 -- BILAG 10 -- [ Bilag til Amager Øbro Taxis høringssvar 1 ] --
A dv ok at par t n er s elsk ab
K al v e bod Bry gge 3 9 - 4 1
D K - 1 56 0 K øbe n h avn V
T el e f on:
F ax :
+45 33 300 200
+45 33 300 299
w w w .l u n del m e rsan dage r.dk
C VR n r. 3 2 2 8 3 9 3 4
Udleveret 18. maj 2015
Københavns Lufthavne A/S
Niels Christian Døcker
Partner, advokat ( L)
ncd@l undel mersandager.dk
Di rekte:
+45 33 300 241
Heidi Dyreby Kock
Advokatsekretær
hdk@l undel mersandage r.dk
Di rekte:
+45 33 300 251
17. maj 2015
Sagsnr. 124002
CB
CPH's udleverede aftale for Taxiselskabers kørsel til/fra CPH
På vegne min klient
Amager-Øbro Taxi 4x27 har jeg fået forelagt den af Københavns Lufthavne A/S
(”CPH”) udleverede Licensaftale og Taxi Management – Terms of Use, vers. 1.0 (under et ”Af-
talen”) til gennemsyn.
Indledningsvist konstaterer jeg, at Aftalen til min klient er udleveret med så kort en frist for
tiltrædelse, at det reelt ligner et diktat, hvilket naturligvis ikke kan være i CPH’s interesse . I
CPH’s mail til de involverede taxiselskaber af 15. maj 2015 anføres, at ”…der ikke er modtaget
nævneværdigt input til det udsendte Terms of Use”. Dette er ganske enkelt ikke korrekt, da i
hvertfald min klient har anført sine umiddelbare og foreløbigt væsentligste bekymringer i en
mail af 11. maj 2015!
Det forekommer da også uhensigtsmæssigt, at der sættes et sådant tidspres på, når der henses
til, at CPH:
med diverse taxiselskaber indledte en dialog for ca. et år siden,
efterfølgende begravede dialogen, for dernæst
at sætte Taxi Management systemet i udbud i det sene efterår 2014, og sidenhen
i april 2015 - efter et noget tavst forløb - valgte at tilbagekalde udbuddet.
Det skal her, som ligeledes understreget mange gange af min klient helt tilbage fra sidste års
forhandlinger og senest i mail af 11. maj 2015, gentages, at min klient dels er enig i, at der er
behov for, at taxikørsel til/fra lufthavnen skal omorganiseres aht. de trafikale gener, der fra
tid til anden er forekommet, dels finder at dette skal og bør ske i en tæt dialog med CPH. Men
den anvendte fremgangsmåde i tiden efter tilbagekaldelsen af udbuddet er som angivet ikke
udtryk for en dialog eller måske rettere et samarbejde mhp. at finde den for alle parter mest
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0021.png
hensigtsmæssige måde, men derimod en meto de, der de facto trækker et aftalegrundlag ned
over hovedet på såvel min klient som de andre taxiselskaber, der ønsker at betjene CPH ’s
rejsende passagerer på landsiden.
I lyset heraf skal jeg derfor understrege, at min klient ikke i sit bagland har haft nogen som
helst mulighed for, at vurdere den modtagne Afales fulde konsekvenser, endsige haft lejlighed
til at gennemgå Aftalens elementer tilbundsgående med undertegnede.
Det følgende er derfor alene nogle indledende betragtninger , hvorfor der tages forbehold for at
fremsætte yderligere hertil, ligesom det pt. vurderes formålstjenligt, at nærværende brev med
evt. supplerende betragtninger indgives til Trafikstyrelsen, Taxinævnet og Konkurrence - og
Forbrugerstyrelsen.
De overordnede betragtninger til den modtagne Aftale er som følger:
ad selve Licensaftalen:
Ganske ensidig eks. ved, at der ingen omtale er af den mulige misligholdelse, som CPH
kunne være årsag til, ligesom der er en helt urimelig og unødvendig forskel i varslin-
gerne fra hhv. CPH og taxiselskaberne i tilfælde af opsigelse
ad selve Term of Use:
Uklar sondring mht. indberetning til Politiet og/eller Taxinævnet, der ikke i sin ordlyd
synes at harmonere med Reglementet gældende for Taxinævnets kompetencer,
Sanktionerne i ht. Servicekravene i ht. pkt. 4.2 sammenholdt med bilag 2 indeholdende
Servicekonceptet forekommer noget arbitrært fastsat og med en al for ensidig kompe-
tence fra CPH’s side- på særligt de mere subjektivt karakteriserede forhold ,
Manglende gennemsigtighed i gebyrfastsættelsen på kr. 17 inkl. moms, da pkt. 5.5 ikke
er fyldestgørende – man kunne forestille sig, at der som indledning til samarbejdet som
minimum anvendtes en forlods opgørelse som den, der i øvrigt foretages i ht. pkt. 5.6.
Endvidere understreges uklarheden af, at gebyrfastsættelsen ikke er en del af de oplys-
ninger, man kan opnå via pkt. 8.1,
Uklarheder om rækkevidden af pkt. 7.1 ,
6 mdr.’s opsigelse fra CPH mht. opsigelse af ordningen jf. pkt. 9.2 harmonerer ikke med
de 3 mdr. CPh har i ht. Licensaftalens pkt. 3.2,
Pkt. 5 i bilag 1 om fordelingsnøglen er al for overordnet og uanset den tilsigtede forde-
ling i ht. antal taxier godkendt af de enkelte Selskaber til at køre til CPH, sikrer dette
ikke en ubetinget retfærdig fordeling . Dertil kommer, at det slet ikke synes at konkur-
renceudsætte turene pga. den ”låste” tilstand, det medfører. Dette kan ikke være i tråd
med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen holdninger, da der de facto kan ske en markant
indskrænkning af variationen af repræsenterede taxiselska ber – om ikke andet – så
periodevis,
2
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0022.png
Pkt. 2.4 i bilag 2 om chaufføruddannelse har uklar rækkevidde, da omfang og omkost-
ninger hertil ikke kan estimeres – mest af alt ligner det en kattelem for CPH til senere
selv at indføre de omtalte kurser,
Pkt. 1.1.3 og 1.1.4 i bilag 3 forekommer udefineret, da eksemplifikationen ikke rækker
langt,
Pkt. 1.2.2 i bilag 3 angiver ikke hvilken varighed det omtalte tidsrum har.
Inddragelsen af Hilton, hvilket kan skabe præcedens på andre hoteller, havne o.l.
Når henses til, at det i øvrigt nyligt fremsatte lovforslag indeholder konkrete bestemmelser,
der dels sikrer, at såkaldte trafikledelsesordninger skal
godkendes
forinden iværksættelse, dels
at sådanne trafikledelsesordninger skal være
omkostningsneutrale
med offentliggørelse af de
anvendte
takststrukturer,
ligesom der i lovforarbejderne er en temmelig detaljeret opregning
af, hvad der vedr.
drift
og
etablering
overhovedet kan tillades dækket af de opkrævede takster,
ja så forekommer CPH’s tilgang også at illustrere et ønske om, at undgå at det fremsatte
lovforslag bliver en realitet.
Omvendt kan det ikke udelukkes, at lovforslaget meget vel kan være væsentligt at foretrække
for taxiselskaberne, idet enhver ordning i det mindste herefter skal godkendes af myndighe-
derne.
Der skal derfor hermed opfordres til, at arbejdet henimod at etablere en ordning for CPH til
gensidig fordel for CPH og taxiselskaberne, behandles med den fornødne grundighed og der-
med, at de nuværende forhandlinger foregår i en reel ånd a f samarbejde. Følgelig kan Aftalen
på nuværende tidspunkt ikke konstateres, at være tilfredsstillende, da det kræver mere tid –
bl.a. til diskussion af ovenstående punkter .
Min klient er naturligvis ikke interesseret i, at dette trækkes i langdrag, men e fter knap et års
diskussioner jf. indledningen af dette brev, forekommer det useriøst , at Aftalen fremsendt af
CPH den 8. maj 2015 søges tiltrådt her pr. medio maj eller reelt efter 14 dage. Denne tidsho-
risont står slet ikke mål med det lange optrin!
Afslutningsvist skal jeg bemærke, at såfremt min klient indgår på de ensidigt fastsatte vilkår,
da sker det ”med armen på ryggen”. Det sker i så fald fordi, kørsel til/fra CPH en relevant del
af min klients forretning, men min klient vil desuagtet forbeholde sig samtlige sine rettigheder
til at udfordre Aftalen, samt udfordre dens lovlighed.
3
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0023.png
Med venlig hilsen
Niels Christian Døcker
4
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0024.png
-- AKT 55850 -- BILAG 11 -- [ Amager Øbro Taxi (høringssvar 1) ] --
SENDT PR. E-MAIL: [email protected]
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Att.: Marianne Bjørnkjær Nielsen
Deres j. nr. 2015-448 - Høring om lov af forslag til ændring af lov om luftfart
Foreningen Amager-Øbro Taxi 4x27 skal hermed fremkomme med bemærkninger i relation til
det ovenstående fremsatte lovforslag.
Ad godkendelse:
For så vidt den i lovforslaget indeholdte bestemmelse i § 1, stk. 1 om, at flyvepladser omfattet
af stk. 1 skal underlægges en godkendelse fra transportministeren i relation til etablering af
ordninger for virksomheder til forbedring af opsamling og afsætning af passagerer og
udnyttelse af flyvepladsens adgangsveje og opholdsareal og faciliteter til parkering m.v.,
bemærkes, at det ville være formålstjeneligt, såfremt der i loven inkluderes en nærmere
præcision og visse begrænsninger, således at der for alle de taxiselskaber, som har licens til
at køre i den pågældende flyveplads område, sikres fri og lige adgang til og fra flyvepladsens
ankomst- og afgangsterminaler. Når dette fremhæves, skyldes det be hovet for tydeliggørelse
af det nødvendige samspil til bekendtgørelse nr. 405 af 8. maj 2012 (”Taxibekendtgørelsen”),
som i § 25, stk. 2 har følgende ordlyd:
”Taxier, der kører i henhold til tilladelse udfærdiget af en af de i lovens § 2a
nævnte myndigheder, kan benytte holdepladser overalt indenfor myndighedens
område.”
Det er vores opfattelse, at der i den bestemmelse ikke skal sondr es mellem, hvorvidt
taxiholdepladsen ligger på offentlig eller privat grund , hvorfor der dermed på ingen måde må
finde en aktuel eller potentiel diskrimination sted, henset til at taxiloven såvel som
færdselsloven tillige gælder på privat grund. Jeg bemærker da også, at der i lovforslagets § 1,
stk. 5 er indeholdt ordet ”gennemsigtig” og ”ikke diskriminerende”, men de ri relateres alene til
selve betalingsopkrævningerne, hvorfor der vil være en risiko for, at en fortolkning senere hen
alene
vil
vedrøre,
at
den
såkaldte
”ikke
diskrimination”
alene
vedrører
selve
betalingsopkrævningen, men ikke ordningen som sådan. Man ka n i den forbindelse forestille
sig fysiske tiltag, som ikke har med selve betalingerne at gøre, men de facto udgør en
diskrimination.
Ad opkrævninger
1
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0025.png
Man
finder
alene
i
bemærkningerne
til
lovforslaget,
at
det
er
”....
hensigten
at
trafikledelsesordningerne skal være omkostningsneutrale” (min kursivering).
Henset til de forhandlinger som jeg formoder Transportministeriet er bekendt med har fundet
sted med Københavns Lufthavn (”CPH”), er det relevant at fremhæve, at den omtalte
omkostningsneutralitet bør få en mere fremtrædende plads end blot at være nævnt i
forarbejderne.
Dette
vil
understrege
baggrunden
for
lovforslaget,
nemlig
at
Transportministeriet ”... ønsker med denne lov at imødekomme flyvepladsens behov for at
kunne foretage trafikledelse....”.
Det er en begrundet risiko for de taxiselskaber, de r kører til og fra CPH, at omkostningerne til
disse såkaldte trafikledelsesordninger bør være underlagt endog meget stram regulering, idet
de pågældende omkostninger
a) er et helt nyt tiltag og derfor af betydning for økonomien for de pågældende
taxiselskaber,
b) på grund af reglerne om loft for de takster, chaufførerne via taxametret kan
belaste kunderne med, de facto er at tale om en byrde for taxiselskaberne, der
ikke umiddelbart dækkes ind.
Set i lyset af, at der således ikke er fri prisfastsættelse for taxier for så vidt deres
serviceydelser, kalder dette naturligvis på, at de (nye) byrder, der pålægges selv samme
selskaber, nøje kan og skal reguleres.
Jeg bemærker i lovforslagets bemærkninger under punkt 5.2, at der anføres, at det ikke er
hensigten, at størrelsen af betalingen og ta kststrukturen i øvrigt skal forhåndsgodkendes af
transportministeren. I lyset af ovenstående skal det foreslås, at man genove rvejer dette, netop
for at sikre, at den fremtidige betalende part (taxiselskaberne) oplever samme form for
sikkerhed for taksternes fastsættelse som de kunder, taxiselskaberne kører med , oplever i
relation til lovgivningen om taxiselskabernes fastsættelse af takster.
Som minimum bør det, såfremt ovenstående ønske ikke kan efterkommes, sikres, at
lovforarbejderne udvides og indeholder begrundelse for, hvorfor det ikke er hensigten, at
størrelsen af betalingen og at takststrukturen skal forhåndsgodkendes.
Til orientering vedlægges kopi af vores brev af 18. maj 2015 til CPH, der indeholdte en række
indsigelser til den kontrakt, som CPH pt. har rundsendt til de licenshavende taxiselskaber i
Region Hovedstaden. Vi antager, at Transportministeriet er bekendt hermed og bemærker i den
forbindelse, at der i tillæg til brevets indhold knyttes den bemærkning, at den prisfastsættelse,
2
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0026.png
man i henhold til aftalen arbejder med, ikke er i nærheden af den sikkerhed, der trods alt ligger
i det fremsatte lovforslag - også selv om lovforslaget ikke måtte ende med at inkludere en
egentlig godkendelse af takststrukturen. I den forbindelse bemærkes det, at man i aftalens
punkt 5.4 alene inkluderer 12 punkter, som angives at indgå i Taxi Management Service
omkostningsbasen, men at dette ikke på nogen måde sikrer omkostningsneutralitet eller for
den sags skyld fuld gennemsigtighed, som implicit må siges at være e t led i det princip ”hvile
i sig selv”, der indgår i de pressemeddelelser , CPH har rundsendt om aftalen.
Vi mener ikke at den nuværende lovgivning muliggør en frivillig aftale, hvorfor at der – uanset
at en sådan er etableret med 2 af selskaber som ”frivillige” underskrivere og 2 i skrivende
stund ikke har skrevet under – men som modstræbende formentlig tvinges til at gøre det pga
uklarhed omkring lovgivningen og situationen som helhed.
Vi ønsker derfor stadigt svar på de spørgsmål vi har stillet i forbindelse med CPH oprindelige
udbud. Vi kan ikke se at der er forskel den ”frivillige aftale” og det oprindelige udbud, udover
at man har fundet nogle ekstra ture, der gør turprisen lavere .
Vi anser det også for problematisk at den ”frivillige aftale” fastlåser det enkelte selskabs
”markedsandel” i lufthavnen. Det vil mindske konkurrencen og er heller ikke i tråd med
taxilovgivningens krav om lige adgang til taxiholdepladser.
Vi anser det også for problematisk at der med den ”frivillige aftale” etableres mulighed for at
andre, fx hoteller, havnen o.a. også etablere ”frivillige” aftaler om afhentning af kunder,
hvorved at branchen belastes yderligere økonomisk og konkurrencen mindskes. Vi mener derfor
at lovforslaget bør udvides til at omfatte alle offentlig tilgængelige taxiafhen tningssteder,
uanset om de ligger på privat, semiprivat , semioffentlig eller offentlig grund.
Med venlig hilsen
Amager-Øbro Taxi 4x27
Thomas RB Petersen
Adm. direktør
3
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0027.png
-- AKT 55850 -- BILAG 12 -- [ DH ] --
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 28. maj 2015
Sag 19-2015-00238 – Dok. 193190/mol_dh
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af luftfartsloven (Id nr.:
17835)
Danske Handicaporganisationer (DH) har fra Transportministeriet modtaget ovenstående til
høring og har følgende bemærkninger:
DH mener, at ministeriet skal benytte denne lejlighed til i luftfartsloven at sikre
handicaptilgængelige sammenhængende adgangsveje og infrastruktur for personer med
handicap.
Dette gøres ved først at lave en registrering/screening af de nuværende adgangsveje for
efterfølgende at stille krav om etablering af handicaptilgængelige adgangsveje for personer
med handicap fra afrejse/ankomstforløb til P-plads, bus, taxa, o lign., hvor disse ikke findes.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica
Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Lungeforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund •
Danske Døvblindes Fællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede - Strubeløse •
Danske Døves Landsforbund • Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0028.png
-- AKT 55850 -- BILAG 13 -- [ 3F ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Marianne Bjørnkjær Nielsen ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
[email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høring over forslag til lov om ændring af lov om luftfart. Transportministeriets sagsnummer 2015-448.
03-08-2015 11:13:02
Høring over forslag til lov om ændring af lov om luftfart –
Fri adgang til ankomst- og afgangsterminaler,
trafikledelsesordninger på flyvepladsernes områder og opkrævning af betalinger
Transportministeriets sagsnummer 2015-448.
 
 
Til rette vedkommende.
 
Ved den tidligere høring svarede 3F Transportgruppen i mail af 20. april 2015 følgende:
 
 
3F konstaterer, at formålet med lovforslaget er at sikre tilgængelighed og et velfungerende samspil mellem 
transportformerne til og fra flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står åben for offentligheden.
 
3F er enig i, at disse flyvepladser udgør vigtige komponenter af den centrale infrastruktur og forbinder de danske byer 
både nationalt og internationalt.
 
3F er enig i, at det derfor er afgørende at sikre både offentlighedens fri adgang til flyvepladserne, samt flyvepladsernes 
mulighed for at foretage den fornødne trafikledelse på deres områder. 
 
3F er enig i, at der skal sikres et bredt udbud af muligheder for transport til og fra flyvepladsens terminalfaciliteter og
noterer derfor med tilfredshed, at flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står åben for offentligheden, skal give fri 
adgang fra offentlig vej, tog- og metroperroner til og fra ankomst-
og afgangsterminaler. Samt at fri adgang skal gælde 
alle former for trafik, herunder privat kørsel, kollektiv transport og erhvervsmæssig persontransport. 
 
3F er enig i, at flyvepladserne skal kunne indføre ordninger for at organisere adgang for den erhvervsmæssige 
persontransport til og fra flyvepladsernes ankomst-
og afgangsterminaler med henblik på at forbedre opsamlingen og 
afsætningen af passagerer og udnyttelse af flyvepladsens adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v. 
(såkaldte trafikledelsesordninger).
 
3F konstaterer, at lovforslaget giver mulighed for, at flyvepladserne kan indføre betaling for adgang for den 
erhvervsmæssige persontransport, herunder taxikørsel og buskørsel, til flyvepladsens ankomst-
og afgangsterminaler,
men at betalingerne kun opkræves, i det omfang de fastsættes til dækning af omkostninger direkte forbundet med 
etablering og drift af en godkendt trafikledelsesordning.
 
3F har ingen bemærkninger til, at der hermed kan etableres betalingsordninger på området. Dette dog forudsat, at 
sådanne betalinger er af en rimelig størrelsesorden, og at de udelukkende anvendes til dækning af omkostninger direkte 
forbundet med etablering og drift af en godkendt trafikledelsesordning.
 
 
3F transportgruppen henholder sig til disse bemærkninger.
 
Venlig hilsen
Poul Christensen
 
Poul Christensen
Konsulent, 3F
+45 21 78 64 44.
 
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0029.png
-- AKT 55850 -- BILAG 14 -- [ Vejdirektoratet ] --
[email protected] (Mail TRM), [email protected] (TRM Marianne Bjørnkjær Nielsen)
[email protected] (PLA-VM), [email protected] (Jur), [email protected] (Sune Impgaard Schou), [email protected] (Louise Heilberg),
[email protected] (Ivan Kenn Skaaning Hansen), [email protected] (PLA)
Fra:
Nicolaj Golles Rasmussen ([email protected])
Titel:
Høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven (Id nr.: 17835)
Sendt:
29-05-2015 12:45:15
Til:
Cc:
Til TRM,
 
Forslaget til lov om ændring af lov om luftfart ønsker at forbedre og udvide mulighederne for fri adgang til flyvepladsernes 
terminalfaciliteter, hvor flyvning står åben for offentligheden. Kravet om fri  adgang omfatter alle former for trafik, herunder 
privat kørsel, kollektiv transport og erhvervsmæssig persontransport. Der tales endvidere om, at lufthavnene skal have 
mulighed for at foretage trafikledelse.
Det er uklart af lovforslaget, herunder de særlige bemærkninger, hvorvidt reglerne alene gælder de private veje omkring 
lufthavnen -
f.eks. vejene omkring terminalerne og parkeringshusene ved Københavns Lufthavn - eller om de også skal 
gælde offentlige veje (kommune- og statsveje) og private fællesveje.
Der ses ikke at være en tydelig kobling mellem adgang til terminaler og adgange i vejlovens forstand (§§ 50 og 51 i lov nr. 
1520 af 27. december 2014 om offentlige veje). Her er det vejmyndigheden, der skal give tilladelse til adgang fra en privat
ejendom til en offentlig vej. Idet der er tale om lufthavne, kan det heller ikke udelukkes, at etablering af adgange er omfattet
af færdselslovens § 100, dvs. vejmyndigheden med politiets samtykke.
Endelig skal det bemærkes, at færdselsregulering på offentlige veje (kommuneveje og statsveje) er reguleret i 
færdselsloven, mens færdselsregulering på private fællesveje i byer og bymæssige områder er reguleret i privatvejslovens 
§ 57. 
Endelig skal det bemærkes, at den nye vejlovs § 5 indeholder bestemmelse om fremkommelighedsudvalg, og § 9 om 
trafikstyringssamarbejdsaftaler. Vejdirektoratet antager, at lufthavnenes trafikledelse ved lufthavene vil blive samordnet med
arbejdet i de to nævnte udvalg, hvor disse måtte omfatte det berørte vejnet.
Hvis forslaget kun vedrører adgange til lufthavnenes rent private veje, ses det ikke at give anledning til ændring af vejloven 
eller privatvejsloven.
Sagsbehandler Ivan Kenn Skaaning Hansen. Områdechef Sune Impgaard Schou.
 
Dep j. nr. 2015-448
VD j. nr. 15/06116
 
Venlig hilsen
Nicolaj Golles Rasmussen
Fuldmægtig 
Sekretariat
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
Mobil 5082 0197
[email protected]
vejdirektoratet.dk
 
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: TRM Lars Damkjær Jespersen [mailto:[email protected]]
Sendt: 10. april 2015 14:09
Til: Forsvarsministeriet ; =?utf-8?Q?Finansministeriet_
Emne: Høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven (Id nr.: 17835)
Til relevante høringsparter
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0030.png
På vegne af fuldmægtig Marianne Bjørnkjær Nielsen sendes forslag til lov om ændring af lov om luftfart hermed i høring.
Bemærkninger bedes sendt til Transportministeriets e-mail
[email protected]<mailto:[email protected]>,
med kopi til
[email protected],
med henvisning til sagsnummer 2015-448.
Bemærkningerne skal være modtaget i Transportministeriet senest den 29. maj 2015.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Marianne Bjørnkjær Nielsen på tlf. 41 33 79 20.
Lovforslaget lægges også på høringsportalen (www.hoeringsportalen.dk<http://www.hoeringsportalen.dk/>).
Med venlig hilsen
TRM Lars Damkjær Jespersen
Specialkonsulent
Lov- og Kontraktkontoret
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Tlf. 41712776
[email protected]<mailto:[email protected]>
****************************************************************************
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
****************************************************************************
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0031.png
-- AKT 55850 -- BILAG 15 -- [ Rigombudsmanden for Færøerne ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Marianne Bjørnkjær Nielsen ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Rigsombuddet ([email protected])
Vs: Supplerende høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven (RIGS-FO
Sagsnr.: 2015 - 384)
13-08-2015 16:25:52
Til Transport- og Bygningsministeriet
Rigsombuddet har den 17. juli modtaget "Supplerende høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven" at sende i 
høring hos færøske myndigheder. Rigsombuddet har samme dag videresendt høringen til Landsstyret. Den 10. august har 
vi modtaget høringssvar, hvor landsstyret konstaterer, at ifølge lovforslagets § 3 er loven ikke gældende for Færøerne. 
Landstyret ønsker heller ikke, at denne lov sættes i kraft for Færøerne, men mener at store dele af indholdet kan reguleres 
i egen lovgivning.
Med venlig hilsen
 
John Johannessen 
Administrativ kontorleder 
Postboks 12
FO-110 Tórshavn
Tel:  +298 201200 
Fax: +298 201220
E-mail (journal):
[email protected]
www.rigsombudsmanden.fo
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
John Johannessen ([email protected])
Bjartur Dalsgarð ([email protected])
SV: Supplerende høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven (Id nr.: 43176)
10-08-2015 09:57:13
Til Ríkisumboðið,
A : John Johannesen, fyrisi ngarligur skrivsdtovuleiðari
 
Víst verður  l teldupost tykkara dagfest 17. juli 2015 viðv. 
Supplerende høring over forslag til lov om ændring af 
luftfartsloven”.
 
Í fyrsta lagi skal verða víst á, at sambært § 3 í uppskotinum, sum Vinnumálaráðið hevur fingið til hoyringar, so er lógin ikki 
galdandi fyri Føroyar.
 
Í øðrum lagi hava vit annars at í
 sambandi við uppskotið til ”Lov om ændring af lov om luftfart” hesar viðmerkingar. 
 
Mett verður ikki, at uppskotið eigur at gerast partur av lóggávu fyri flogferðslu fyri Føroyar. Spurningur eigur heldur at 
vera, um tað við tillaðingum, eiga at seta í verk líkandi føroyska lógggávu í Føroyum, tá hetta er føroyskt málsøkið.
Tað er ongin ivi um, at spurningurin um hóskandi skipan av umstøðunum viðvíkjandi vaksandi buss og bil-ferðsluni til og 
frá flogvøllinum, er ein spurningur sum eigur at verða umrøddur. Vága Floghavn vísir á, at tey vilja sjálvandi, eins og nú, 
tryggja ókeypis ferðslu fyri bilar og bussar til og frá flogvøllinum. Vaksandi ferðslan er ein avbjóðing, sum tey arbeiða 
við dagliga og gera íløgur hareftir.
Parkeringsplássini eru blivin fleiri, og tey verða upp ímóti 900 eftir komandi útbygging av parkeringsøkinum -
hetta er
næstan tvífalt so nógv sum í dag.
Vága Floghavn hevur skipaða langtíðar parkering í samband við ferðafólk, sum fara at ferðast, og felagið hevur eina 
reglugerð fyri teir h�½ruvognar, bussar og onnur sum hava eina asta tænastu, sum tey selja fólkum, sum skulu ferðast ella 
koma frá útlondum. 
 
Vaksandi ferðslan hevur ført við sær eitt nógv størri tal av h�½ruvognum, bussum og øðrum, sum arbeiða vit at koyra 
fólk til og frá flogvøllinum. Hendan serliga ferðslan verður alsamt verri at st�½ra, tí at kappingin og inntøkurnar av hesum 
nú meira enn fyrr, er grundarlag fyri gerandisdegnum hjá teimum fyritøkum, sum liva av hesum.
Fyri at fáa skipaði viðurskiftir, hevur Vága Floghavn summarmánarnar í 2014 og 2015 sett ein parkeringsvakt at st�½ra 
ferðsluni. Hetta er ein útreiðsla, sum flogvøllurin hevur átikið sær.
 
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
 
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
Danskir flogvallir taka gjald frá feløgum, sum dríva slíkt virksemi, men ikki meira enn at tað beinleiðis fer til at skipa 
ferðsluviðurskiftini hjá bussum og h�½ruvognum - almennur flutningur tó undantikin. 
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0034.png
 
Uppskot til
”Lov om ændring af lov om luftfart” sum vit gera viðmerkingar til, tekur samanum hendan trupuleikan, 
men ásetir eisini, at tað er loyvt hjá flogvallum at taka eitt gjald frá teimum, sum reka vinnuligt fluttningsvirksemi til og 
frá donskum flogvallum.
Tá tað er sagt, so verður tó ikki mett, at vit eiga at seta í verk donsku lóggávuna við Kgl. fyriskipan, men heldur taka 
spurningin upp og skipa hann í samband við føroysk viðurskiftir. 
 
Vísandi til at lógin í fyrsta lagi sambært § 3 ikki er galdandi fyri Føroyar og í øðrum lagi vísandi til viðmerkingar omanfyri 
viðv. viðurskiftum við VágaVága Floghavn, meta vit við hesum at hava svarað, at lógin ikki skal umfata Føroyar. 
 
Vinarliga
 
Vinnumálaráðið
 
Bjartur Dalsgarð, cand. jur.
Ráðgevi/adviser
 
 
 
Fra:
John Johannessen [mailto:[email protected]]
Sendt:
17. juli 2015 11:44
Til:
VMR-Journal; Bjartur Dalsgarð
Emne: Vs: Supplerende høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven (Id nr.: 43176) (RIGS-FO
Sagsnr.: 2015 -
384)
 
Til Vinnumálaráðið
Vedhæftet fremsendes forslag til lov om ændring af lov om luftfart i høring hos relevante myndigheder. Lovændringerne 
vedrører fri adgang til ankomst- og afgangsterminaler, trafikledelsesorninger på flyvepladsers områder og opkrævning af 
betalinger, jf. nedenstående.
Transport-
og Bygningsministeriet har sat høringsfristen til 14. august 2015. Rigsombuddet skal derfor anmode om at 
modtage høringssvar på e-mail:
[email protected]
senest torsdag den 13. august 2015.
 
Med venlig hilsen
 
John Johannessen 
Administrativ kontorleder 
Postboks 12
FO-110 Tórshavn
Tel:  +298 201200 
Fax: +298 201220
E-mail (journal):
[email protected]
www.rigsombudsmanden.fo
Til:
Justitsministeriet ([email protected]), Erhvervs-
og Vækstministeriet ([email protected]),
'FTF' ([email protected]), 'Da' ([email protected]),
'Dansk Byggeri' ([email protected]), 'FOA' ([email protected]), Statsministeriet ([email protected]), 'Dansk
Erhverv' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), 'regioner' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), 'Erhvervsstyrelsen' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
'DI' ([email protected]), Rigsombudsmanden på Færøerne ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Ankenævnet for Bus, Tog og Metro ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Fælles 
Fagligt Forbund (3F ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), HK Trafik og jernbane ([email protected]),
[email protected]
(info@esbjerg-
lufthavn.dk), [email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0035.png
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Dansk Cyklist
Forbund ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Arriva (inkl. Vestbanen ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Trafikforbundet ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Metroselskabet I/S
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Dansk Transport og Logistik ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Dansk Vejforening ([email protected]), DI
Transport ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Forbrugerrådet ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
lars-
[email protected]
([email protected]), Rådet for Sikker Trafik ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), NOAH Trafik ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Midtjyske Jernbaner (Lemvig- og Odderbanen
([email protected]), DSB ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
Økonomi- og Indenrigsministeriet ( + henvendelser til Morten Østergaard MF ([email protected]),
Forsvarsministeriet
( + henvendelser til Nicolai Wammen MF ([email protected]), Beskæftigelsesministeriet( + henvendelser til Henrik 
Dam Kristensen MF ([email protected]), 'Skatteministeriet ([email protected] ' ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Offentligt Ansattes Organisationer
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Trafikselskaberne i Danmark ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Teknisk Landsforbund ([email protected])
Fra:
TRM Marianne Bjørnkjær Nielsen ([email protected])
Titel:
Supplerende høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven (Id nr.: 43176)
Sendt:
17-07-2015 12:04:56
Til relevante høringsparter 
Vedlagt er forslag til lov om ændring af lov om luftfart -
Fri adgang til ankomst- og afgangsterminaler,
trafikledelsesordninger på flyvepladsers områder og opkrævning af betalinger. 
Lovforslaget har tidligere været i høring i perioden 10. april 2015 – 29. maj 2015. Idet der i høringsperioden blev 
udskrevet valg til Folketinget, sendes samme lovforslag hermed i supplerende høring. Det bemærkes, at lovforslaget 
er identisk med det tidligere udsendte lovforslag.
Bemærkninger bedes sendt til Transport-
og Bygningsministeriets e-mail
[email protected]<mailto:[email protected]>,
med
kopi til
[email protected],
med henvisning til sagsnummer 2015-448.
Bemærkningerne skal være modtaget senest den 14. august 2015. 
Lovforslaget lægges også på høringsportalen (www.hoeringsportalen.dk<http://www.hoeringsportalen.dk/>).
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0036.png
Med venlig hilsen
Marianne Bjørnkjær Nielsen 
Fuldmægtig / Head of Section 
Transport- og Bygningsministeriet
Ministry of Transport and Building
Internationalt Kontor / International Division
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K 
Telefon +45 41 71 27 00
Telefon direkte +45 41 33 79 20
[email protected]<mailto:[email protected]>
www.trm.dk<http://www.trm.dk/>
****************************************************************************
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
****************************************************************************
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0037.png
-- AKT 55850 -- BILAG 16 -- [ Brancheforeningen for Forretningslimousiner ] --
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0038.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0039.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0040.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0041.png
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0042.png
-- AKT 55850 -- BILAG 17 -- [ Trafikselskaberne i Danmark ] --
Fremsendt pr. mail 28.05.2015
til
[email protected]
Cc
[email protected]
Sagsnummer 2015-448
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af luftfarts-
Høringssvar
loven
Det følgende er Trafikselskaberne i Danmarks (TiD) bemærkninger til
15. april 2015
Morten Brønnum Andersen
høring over forslag til lov om ændring af lov om luftfart: Fri adgang til
Telefon: 2320 6131
ankomst- og afgangsterminaler, trafikledelsesordninger på flyveplad-
[email protected]
sernes områder og opkrævning af betalinger.
Det anføres, at formålet med lovforslaget er at sikre tilgængelighed og
et velfungerende samspil mellem transportformerne til og fra flyveplad-
ser.
Rutekørsel, buskørsel og erhvervsmæssig personbefordring
For at sikre trafikselskabernes fortsatte tilfredsstillende betjening af lufthavnene
er det vigtigt, at der, som lovforslaget fastslår, fortsat er fri og vederlagsfri ad-
gang til afgangs- og ankomstterminalerne på de store lufthavne for kollektiv
transport.
Med lovforslaget kan erhvervsmæssig personbefordring pålægges at betale for
etablering og drift af et trafikledelsessystem til at styre taxier og erhvervsmæs-
sige busser. Betalingerne kan maksimalt fastsættes til dækning af omkostninger
direkte forbundet med etablering og drift af en godkendt trafikledelsesordning.
Trafikselskaberne bemærker, at både rutekørsel og buskørsel kræver tilladelse
til erhvervsmæssig personbefordring, hvormed der kan ske en forveksling af al-
mindelig rutekørsel, som det følger af trafikselskabsloven, med erhvervsmæssig
personbefordring.
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0043.png
Trafikselskaberne bemærker med tilfredshed, at det fremgår af lovbemærknin-
gerne, at en sådan forveksling/fortolkning ikke er intentionen:
”Adgangen
til at etablere trafikledelsesordninger efter stk. 3, finder alene anven-
delse i forhold til erhvervsmæssige persontransport. For så vidt angår kollektiv
transport, erhvervsmæssig godtransport og privat transport indebærer lovforsla-
get ikke en ændring af flyvepladsernes eksisterende muligheder for at organi-
sere disse transportformers adgang til flyvepladsens arealer. I forhold til disse
skal flyvepladserne dog til enhver tid sikre den frie – herunder vederlagsfrie –
adgang, der følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 1.”
Transportministeriet kan overveje, om det i lovteksten (§1 stk. 4) skal præcise-
res, at en evt. opkrævning af betaling kan ske fra virksomheder, der udfører
privat erhvervsmæssig persontransport – i stedet for som nu, hvor der står er-
hvervsmæssig persontransport. Præciseringen vil understrege, at intentionen
med loven ikke er, at den kollektive trafik pålægges at finansiere lufthavnens
infrastrukturinvesteringer, hvilket bl.a. kunne modvirke ambitionerne om at be-
grænse tendenser til kødannelse.
I forlængelse heraf foreslår trafikselskaberne følgende tilføjelse (afsnit 3.2
Transportministeriets overvejelser): ”Den
frie adgang vedrører kun en kortvarig
adgang til ankomst- og afgangsterminaler, f.eks. med henblik på afrejse, op-
samling eller afsætning af passagerer samt normale endestationsophold for
busser, der udfører almindelig rutekørsel, jf. lov om trafikselskaber.”
Med venlig hilsen
Morten Brønnum Andersen
Trafikselskaberne i Danmark
Side 2 af 2
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0044.png
-- AKT 55850 -- BILAG 18 -- [ Danske Regioner (1) ] --
TRM Marianne Bjørnkjær Nielsen ([email protected]), TRM Lars Damkjær Jespersen ([email protected]), 
Transportministeriet ([email protected])
Fra:
Johan Nielsen, JON. ([email protected])
Titel:
SV: Høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven
Sendt:
10-04-2015 17:08:42
Til:
Til Transportministeriet
Vi har ingen kommentarer til lovforslaget.
Men hvis reglerne for betaling for bussers og taxaer/offentlig servicetrafiks adgang til lufthavne tages i anvendelse, vil
det kunne få økonomiske konsekvenser for regionerne. 
Danske Regioner tager derfor forbehold for at kunne rejse et DUT krav senere, hvis det viser sig, at der kommer
ekstraudgifter for regionerne.
Med venlig hilsen
Johan Nielsen
Danske Regioner
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: TRM Lars Damkjær Jespersen [mailto:[email protected]
Sendt: 10. april 2015 14:20
Til: Forsvarsministeriet ; =?utf-8?Q?Finansministeriet_
Emne: Høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven (Id nr.: 17835) 
Til relevante høringsparter 
På vegne af fuldmægtig Marianne Bjørnkjær Nielsen sendes forslag til lov om ændring af lov om luftfart hermed i 
høring. 
Bemærkninger bedes sendt til Transportministeriets e-mail
[email protected]<mailto:[email protected]>, med kopi til
[email protected], med henvisning til sagsnummer 2015-448.
Bemærkningerne skal være modtaget i Transportministeriet senest den 29. maj 2015. 
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Marianne Bjørnkjær Nielsen på tlf. 41 33 79 20. 
Lovforslaget lægges også på høringsportalen (www.hoeringsportalen.dk<http://www.hoeringsportalen.dk/>). 
Med venlig hilsen
TRM Lars Damkjær Jespersen 
Specialkonsulent
Lov- og Kontraktkontoret
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K 
Tlf. 41712776
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
****************************************************************************
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
****************************************************************************
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561264_0046.png
-- AKT 55850 -- BILAG 19 -- [ Danske Regioner (2) ] --
TRM Marianne Bjørnkjær Nielsen ([email protected]), TRM Lars Damkjær Jespersen ([email protected]), 
Transportministeriet ([email protected])
Fra:
Johan Nielsen, JON. ([email protected])
Titel:
VS: Høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven
Sendt:
10-04-2015 15:00:17
Bilag:
Høringsbrev.docx; Høringsliste.docx; Forslag til lov om ændring af luftfartsloven.docx; Signaturbevis.txt; 
Til:
Til Transportministeriet
Vi vil gerne have dette lovforslag i økonomisk høring da det kan få økonomiske konsekvenser for regionerne, hvis 
reglerne for betaling for busser adgang til lufthavne tages i anvendelse
Med venlig hilsen
Johan Nielsen
Danske Regioner
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: TRM Lars Damkjær Jespersen [mailto:[email protected]
Sendt: 10. april 2015 14:20
Til: Forsvarsministeriet ; =?utf-8?Q?Finansministeriet_
Emne: Høring over forslag til lov om ændring af luftfartsloven (Id nr.: 17835) 
Til relevante høringsparter 
På vegne af fuldmægtig Marianne Bjørnkjær Nielsen sendes forslag til lov om ændring af lov om luftfart hermed i 
høring. 
Bemærkninger bedes sendt til Transportministeriets e-mail
[email protected]<mailto:[email protected]>, med kopi til
[email protected], med henvisning til sagsnummer 2015-448.
Bemærkningerne skal være modtaget i Transportministeriet senest den 29. maj 2015. 
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Marianne Bjørnkjær Nielsen på tlf. 41 33 79 20. 
Lovforslaget lægges også på høringsportalen (www.hoeringsportalen.dk<http://www.hoeringsportalen.dk/>). 
Med venlig hilsen
TRM Lars Damkjær Jespersen 
Specialkonsulent
Lov- og Kontraktkontoret
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K 
Tlf. 41712776
[email protected]<mailto:[email protected]>
****************************************************************************
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
****************************************************************************