Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 33 Bilag 1
Offentligt
1561263_0001.png
Dato
J. nr.
16. oktober 2015
2015-448
Høringsnotat
Transport- og Bygningsministeriet har i perioden 10. april 2015 – 29. maj 2015
og i perioden den 17. juli 2015 – 14. august 2015 sendt et ændringsforslag til lov
om luftfart i høring hos myndigheder og organisationer. Ændringsforslaget har
desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
I forbindelse med høringen er der indkommet svar fra 31 parter, hvoraf de 14
ikke havde bemærkninger til lovforslaget (Arriva Danmark A/S, Banedanmark,
Dansk Arbejdsgiverforening, DSB, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Er-
hvervs- og Vækstministeriet, Forsvarsministeriet, Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, Landsforeningen af Menighedsråd, Metroselskabet I/S, Ministeriet
for By, Bolig og Landdistrikter (nu nedlagt), Rigspolitiet (Nationalt Færdsels-
center), Teknisk Landsforbund, Social- og Indenrigsministeriet).
En række parter har i deres høringssvar udtrykt opbakning til lovforslaget
(Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Erhverv, Danske Busvognmænd, 3F
og Taxinævnet i Region Hovedstaden).
En række parter har i deres høringssvar givet udtryk for, at de ikke kan støtte
lovforslaget (Brancheforeningen for For-retningslimousiner, DI, Dansk Taxi
Råd, Københavns Lufthavne A/S og taxi-vognmand John Nielsen).
Modstanden mod lovforslaget vedrører helt overvejende lovforslagets bestem-
melser om godkendelseskrav for trafikledelsesordninger på flyvepladsernes
områder og opkrævning af betalinger. Hos nogle af parterne (DI, Dansk Taxi
Råd og Københavns Lufthavne A/S) lægges vægt på, at flyvepladser og taxier-
hvervet både kan og vil være i stand til at indgå aftaler, som løser de trafikale
problemstillinger, der søges reguleret gennem lovforslaget, hvorfor lovforslaget
principielt er overflødigt. Til at understøtte dette synspunkt har parterne kon-
kret henvist til, at der i sommer blev indgået en aftale om en taximanagement-
ordning mellem Københavns Lufthavn og de fire bestillingskontorer i Region
Hovedstaden.
Hos andre af parterne (Brancheforeningen for Forretningslimousiner og taxi-
vognmand John Nielsen) lægges vægt på, at omkostninger forbundet med etab-
lering og drift af trafikledelsesordninger på flyvepladsernes områder ikke skal
kunne pålægges virksomheder i den erhvervsmæssige personbefordring.
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561263_0002.png
En række parter, som i deres høringssvar hverken er for eller imod lovforslaget,
har fremsendt specifikke bemærkninger til lovforslaget (Amager-Øbro Taxi
4x27, Trafikselskaberne i Danmark, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Rigsombudsmanden for Færøerne og Erhvervsstyrelsen).
1. Høringspartneres bemærkninger vedr. lovforslagets hovedpunkt
om sikring af fri adgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler
ved offentlige flyvepladser
Brancheforeningen for Forretningslimousiner finder, at de eksisterende rets-
regler i lov om offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om taxikørsel og
færdselsloven i tilstrækkelig grad regulerer adgangen for personer til flyveplad-
ser. Taxivognmand John Nielsen finder, at flyvepladsens adgang til at etablere
trafikledelsesordninger for taxi vil være direkte i strid med lov om offentlige
veje og lov om private fællesveje.
Transport- og Bygningsministeriet finder ikke, at formålet med lovforslaget
har kunnet opnås gennem eksisterende lovgivning. Efter høringen har Trans-
port- og Bygningsministeriet tilføjet i bemærkningerne til lovforslaget, at
forslagets bestemmelser om trafikledelsesordninger ikke tillader trafikledel-
sesordninger, hvor disse er forhindret af restriktion i anden lovgivning.
Københavns Lufthavne A/S finder, at det er af væsentlig betydning, at der sker
en klar afgrænsning af den fri adgang, herunder at vederlagsfri adgang til area-
lerne i op til 15 minutter alene gælder privat parkering. Københavns Lufthavne
A/S foreslår endvidere, at det præciseres, at flyvepladserne uanset kravet om 15
minutters vederlagsfri privat parkering frit kan dedikere visse arealer til afsæt-
ning og påstigning, som f.eks. ”kys og kør” for private biler.
Som det fremgår af lovforslaget omfatter kravet om fri adgang for transport
af personer privat personbefordring, offentlig servicetrafik som defineret i lov
om trafikselskaber, og erhvervsmæssig personbefordring som defineret i lov
om taxikørsel m.v. og lov om buskørsel. Det er endvidere nu blevet præciseret
i bestemmelsens ordlyd, at den fri adgang for transport af personer omfatter
vederlagsfri parkering for køretøjer i mindst 15 minutter på arealer i umid-
delbar tilknytning til flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler.
På baggrund af høringen har Transport- og Bygningsministeriet endvidere
præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at den foreslåede bestemmelse
om vederlagsfri parkering ikke indskrænker flyvepladsernes mulighed for at
begrænse andet ophold i erhvervsøjemed i forbindelse med transport uden
passagerer f.eks. biludlejning, parkeringsservice og lignende, ligesom den
ikke indskrænker flyvepladsens muligheder for at reservere arealer til
standsning, såfremt denne er vedlagsfri.
Side 2/7
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561263_0003.png
Trafikselskaberne i Danmark foreslår, at der tilføjes en bemærkning om, at der
under fri adgang henhører ”normale endestationsophold for busser, der udfø-
rer almindelig rutekørsel, jf. lov om trafikselskaber”.
På baggrund af høringen fremgår det nu af bemærkningerne til lovforslaget,
at den fri adgang vedrører en kortvarig adgang til ankomst- og afgangster-
minaler, f.eks. med henblik på afrejse, opsamling eller afsætning af passage-
rer samt normale endestationsophold for busser, der udfører almindelig rute-
kørsel, jf. lov om trafikselskaber.
2. Høringsparternes bemærkninger vedr. lovforslagets hovedpunkt
om trafikledelsesordninger
Foreningen Amager-Øbro Taxi 4x27 anmoder om, at det i bestemmelsen om
flyvepladsernes pligt til at opnå godkendelse af trafikledelsesordninger sker
den præcisering, at kravet om at ordninger skal være gennemsigtige og ikke-
diskriminerende gælder for såvel betalingen som selve ordningen i bredere
forstand. Foreningen Amager-Øbro Taxi 4x27 er af den opfattelse, at der i be-
stemmelsen ikke skal sondres mellem, hvorvidt taxiholdepladser ligger på of-
fentlig eller på privat grund.
Det fremgår af bestemmelserne i lovforslaget, at såvel trafikledelsesordnin-
gen som betalinger i forbindelse med trafikledelsesordningen skal være pro-
portionale, gennemsigtige og ikke-diskriminerende. Som det fremgår af be-
mærkningerne til lovforslaget finder bestemmelsen om trafikledelsesordnin-
ger anvendelse på såvel privat som offentlig grund medmindre dette er for-
hindret af restriktion i anden lovgivning.
Københavns Lufthavne A/S finder, at det dels bør præciseres, hvilke trafikle-
delsesordninger, der er omfattet af bestemmelserne i lovforslaget, dels hvilke
former for transport, der skal kunne tilslutte sig en trafikledelsesordning. Kø-
benhavns Lufthavne A/S ønsker endvidere, at lovforslaget præciserer, at til-
slutning til en trafikledelsesordning kan være en forudsætning for at opnå ad-
gang til flyvepladsen. Københavns Lufthavn A/S foreslår derudover, at det skal
være muligt at sondre mellem faste brugere og lejlighedsvise brugere af en tra-
fikledelsesordning.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget forstås ved trafikledel-
sesordning enhver form for organisering af adgangen til flyvepladsens an-
komst- og afgangsterminaler, herunder f.eks. bomme, signaler, særlige baner
eller lignende. Adgangen til at etablere trafikledelsesordninger finder anven-
delse på alle typer af transport af personer, men det er alene virksomheder,
der udfører erhvervsmæssig personbefordring, der kan blive pålagt betaling
for den etablerede trafikledelsesordning. Det vil blive fastsat i bekendtgørel-
sesform hvilke trafikledelsesordninger, der kræver transport- og bygnings-
ministerens godkendelse.
Det er lovgivers intention, at kravet om godkendelse
Side 3/7
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561263_0004.png
omfatter trafikledelsesordninger, der indebærer betaling og/eller har admini-
strative konsekvenser såsom krav om tilmelding eller stiller krav om særligt
udstyr i køretøjet. I forbindelse med ansøgning om godkendelse af en trafikle-
delsesordning foretager transport- og bygningsministeren en konkret vurde-
ring af, om den foreslåede trafikledelsesordning lever op til kravene i de fore-
slåede bestemmelser, herunder bl.a. om ordningen er proportional, gennem-
sigtig og ikke-diskriminerende.
Som det fremgår af lovforslaget må flyvepladsens administrative procedurer
i forbindelse med tilmelding til en trafikledelsesordning ikke hindre adgangen
til at tilmelde sig for virksomheder, som kun lejlighedsvist betjener kunder til
eller fra flyvepladsen. Dette kunne f.eks. være virksomheder fra udlandet eller
virksomheder fra andre landsdele, som driver erhvervsmæssig personbefor-
dring. Såfremt en sådan lejlighedsvis bruger normalt kan tilslutte sig en tra-
fikledelsesordning inden for en tidsramme på ca. 10 minutter fra ankomsten
til lufthavnen ligger dette inden for rammerne af den fri adgang.
3. Høringsparternes bemærkninger vedr. lovforslagets hovedpunkt
om betaling i forbindelse med trafikledelsesordninger
Brancheforeningen for Forretningslimousiner ønsker en sikring af, at limousi-
nevirksomheder ikke omfattes af betaling for en trafikledelsesordning, der
etableres af flyvepladsen med henblik på at organisere adgangen til flyveplad-
sen for andre dele af den erhvervsmæssige persontransport. Foreningen Ama-
ger-Øbro Taxi 4x27 (Amager-Øbro Taxi) gør opmærksom på, at prisfastsættel-
sen mellem aftaleparterne i trafikledelsesordninger på flyvepladsernes område
ikke sker i et frit marked. Amager-Øbro Taxi finder på den baggrund, at den i
lovforslaget omtalte omkostningsneutralitet bør have en mere fremtrædende
plads, end blot at være nævnt i forarbejderne til lovforslaget. Amager-Øbro
Taxi anbefaler endvidere, at betalinger i lovforslaget bør være nøje reguleret og
anmoder herunder om, at det genovervejes, at kræve transport- og bygnings-
ministerens forhåndsgodkendelse af takster i flyvepladsernes trafikledelses-
ordninger.
Som det fremgår direkte af ordlyden i den foreslåede bestemmelse i § 57 a, stk.
4, skal såvel trafikledelsesordning som betaling knyttet hertil være proportio-
nale. Hermed menes, at der skal være sammenhæng mellem den trafikale
gevinst ved at etablere en trafikledelsesordning og størrelsen af den admini-
strative byrde og den betaling, transporten af personer pålægges ved at være
omfattet af en ordning. Derudover er det en betingelse, at de omfattede virk-
somheders samlede betalinger ikke må overstige flyvepladsens samlede direk-
te omkostninger til etablering og drift af en ordning med betaling.
I forbindelse med ansøgning om godkendelsen af trafikledelsesordninger har
transport- og bygningsministeren mulighed for at indhente dokumentation
for, at trafikledelsesordningen lever op til de krav, der er nævnt i de foreslåe-
Side 4/7
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561263_0005.png
de bestemmelser, herunder f.eks. indhente oplysninger om takststrukturen i
den ansøgte trafikledelsesordning.
Københavns Lufthavne A/S finder, at omkostningsbasen og taksten bør fast-
sættes mellem flyvepladsen og de virksomheder i den erhvervsmæssige person-
befordring, som ønsker at lade sig omfatte af en trafikledelsesordning. Der vil
derfor ikke være behov for den i de særlige bemærkninger anførte detaljerede
gennemgang af omkostninger, der kan indgå i omkostningsbasen. Københavns
Lufthavne A/S finder endvidere, at flyvepladser, som på andre regulerede om-
råder, bør gives mulighed for at beregne sig en forrentning af investeringen i
trafikledelsesordningen og den infrastruktur, som virksomheden anvender.
Baggrunden for at indføre godkendelseskrav for etableringen af trafikledel-
sesordninger på flyvepladser er bl.a., at flyvepladserne har et lokalt monopol
på adgangen til rejser med fly. I forholdet mellem flyvepladsen og de virk-
somheder, der er omfattet af en trafikledelsesordning med betaling, vil der
kunne forekomme tilsvarende ulige markedsforhold. Dette søges balanceret
gennem lovforslaget, og er også baggrunden for bemærkningerne til pkt. 3
om omkostninger vedrørende etablering og drift af trafikledelsesordninger.
På baggrund af høringen er posten finansieringsomkostninger tilføjet under
pkt. 3.
Taxinævnet i Region Hovedstaden, Foreningen Amager-Øbro Taxi 4x27 og
taxivognmand John Nielsen bemærker, at der bør ske en sammenkobling mel-
lem på den ene side lovforslagets bestemmelser om fri adgang og betalinger og
på den anden side den offentlige beskatning af selve værdien af flyvepladsens
bygninger og arealer. Dette motiveres af Taxinævnet i Region Hovedstaden
med, at fritagelse for at svare skat, jf. § 7 i vurderingsloven, gives under den
forudsætning, at arealer og bygninger er godkendt til at blive brugt i den offent-
lige trafiks tjeneste.
De anførte hensyn i vurderingsloven understøtter generelt formålet med lov-
forslaget. Transport- og Bygningsministeriet finder dog samtidig, at gevin-
sterne ved trafikledelsesordninger målrettet den erhvervsmæssige personbe-
fordring især vil tilfalde de virksomheder, der forestår transporten, dvs. taxi-
vognmænd og busvognmænd. Det synes derfor rimeligt, at eventuelle om-
kostninger for flyvepladserne, der direkte er forbundet med etablering og
drift af ordningerne, kan pålægges disse erhverv.
Københavns Lufthavn A/S ønsker, at lovforslaget forholder sig til, hvilke typer
af krav flyvepladsen kan stille til virksomheder, der omfattes af en trafikledel-
sesordning. Københavns Lufthavne A/S finder samtidig ikke, at en flyveplads
som en betingelse for etablering af trafikledelsesordninger kan forpligtes til at
sikre adgang, som går videre end den gældende taxilovgivning.
Side 5/7
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561263_0006.png
Som det fremgår af lovforslaget, skal flyvepladsernes trafikledelsesordninger
samt eventuelle betalinger fra virksomheder, der udfører erhvervsmæssig
personbefordring, være proportionale, gennemsigtige og ikke-
diskriminerende. Flyvepladsen har således mulighed for at fastsætte hvilke
objektive krav, de omfattede virksomheder skal opfylde, herunder bl.a. krav
til adfærd og eventuel betaling m.v. Ud fra en generel betragtning vil det dog
ikke være i overensstemmelse med formålet med lovforslaget, hvis flyveplad-
sen stiller krav til brugerne, som ikke i bred forstand kan siges at medgå til at
forbedre udnyttelsen af flyvepladsens adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter
til parkering m.v. Forslagets bestemmelser om trafikledelsesordninger tilla-
der ikke trafikledelsesordninger, hvor disse er forhindret af restriktion i an-
den lovgivning.
4. Høringsparternes bemærkninger vedr. økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering bemærker, at kravene til flyve-
pladser, som indfører trafikledelsesordninger, endnu ikke er konkretiseret,
hvorfor det ikke er muligt at vurdere de administrative omkostninger på nuvæ-
rende tidspunkt. De administrative konsekvenser vil derfor blive vurderet og
eventuelt kvantificeret, når kravene til flyvepladserne konkretiseres i en be-
kendtgørelse.
Transport- og Bygningsministeriet har noteret Erhvervsstyrelsens bemærk-
ninger.
Trafikselskaberne i Danmark finder, at der i lovforslaget kan ske en forveksling
mellem erhvervsmæssig personbefordring, som kan pålægges betaling for tra-
fikledelse, og den kollektive transport. Danske Regioner ønsker en afklaring af,
om lovforslagets bestemmelser om betaling kan få indflydelse på regionerne
gennem deres indkøb af offentlig servicetrafik, hvorfor de forbeholder sig ret til
at kunne rejse DUT-krav.
På baggrund af høringen er det blevet præciseret i lovforslaget, at flyveplad-
sens mulighed for at opkræve betaling ikke omfatter sygetransport og offent-
lig servicetrafik.
5. Bemærkninger som ligger uden for lovforslagets hovedpunkter
Danske Handicaporganisationers høringssvar indeholder en opfordring om, at
Transport – og Bygningsministeriet benytter lejligheden til i luftfartsloven at
sikre handicaptilgængelige sammenhængende adgangsveje og infrastruktur for
personer med handicap.
Transport- og Bygningsministeriet anerkender, at det er et vigtigt transport-
politisk hensyn at skabe tilgængelighed og mobilitet for samtlige grupper af
Side 6/7
L 33 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1561263_0007.png
borgere i det danske samfund. Transport- og Bygningsministeriet finder, at
det konkrete lovforslag også vil bidrage til at forbedre adgangsforholdene til
landets flyvepladser for personer med handicap, f.eks. sikres det, at der er 15
minutters gratis parkering i umiddelbar tilknytning til ankomst- og afgangs-
terminalerne.
I høringssvaret fra Foreningen Amager-Øbro Taxi 4x27 (Amager-Øbro Taxi) er
en detaljeret gennemgang af elementerne i et aftaleudkast om trafikledelse
mellem Københavns Lufthavne A/S og taxibestillingskontorer i Region Hoved-
staden.
Disse overvejelser har ikke indgået i Transport- og Bygningsministeriets ud-
formning af det fremsatte lovforslag.
Rigsombudsmanden for Færøerne anfører i sit høringssvar enighed i, at lov-
forslaget ikke skal sættes i kraft på Færøerne.
Transport- og Bygningsministeriet har taget høringssvaret fra Rigsombuds-
manden for Færøerne ad notam.
Side 7/7