Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560384_0001.png
Projektgruppen vedr. retsforbeholdet
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2015
Retsforbeholdet
Kenny Rasmussen
2015-0037-0134
1768096
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 64 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Søren Pind
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at få præciseret, hvorledes forbrugerbeskyttelsen vil kunne blive påvirket af en eventuel dansk tilvalgsordning, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 64 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”I forlængelse af høringssvaret fra Forbrugerrådet TÆNK (L
29 – bilag 3) bedes ministeren kommentere Forbrugerrådets
ønske om at få "præciseret, hvorledes forbrugerbeskyttelsen vil
kunne blive påvirket" af en eventuel dansk tilvalgsordning.”
Svar:
1.
Aftalepartierne (Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialde-
mokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) blev
ved aftale om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre an-
liggender af 17. marts 2015 enige om at tilvælge 22 eksisterende
retsakter på området for retlige og indre anliggender, herunder 10
retsakter på det civil- og handelsretlige område, hvis resultatet bliver
et ja ved folkeafstemningen den 3. december 2015.
2.
For så vidt angår forbrugerbeskyttelse, fremgår det af artikel 12 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), at
forbrugerbeskyttelseshensyn inddrages ved udformningen og gen-
nemførelsen af andre af Unionens politikker og aktiviteter.
Således indgår hensynet til forbrugerbeskyttelse også ved udform-
ningen af EU-retsakter på det civil- og handelsretlige område.
Det overordnede politiske formål på det civil- og handelsretlige om-
råde er at skabe et europæisk retligt område, hvor grænserne mellem
medlemsstaterne ikke udgør en hindring for borgerne og virksomhe-
ders adgang til bilæggelse af civilretlige tvister, indbringelse af sager
for domstolene og fuldbyrdelse af afgørelser.
EU’s foranstaltninger på området er begrænset til grænseoverskri-
dende situationer. EU kan således ikke harmonisere medlemsstater-
nes håndtering af civil- og handelsretlige spørgsmål, som alene angår
rent nationale situationer.
Et tilvalg af retsakter på det civil- og handelsretlige område kan så-
ledes i almindelighed bl.a. gøre det lettere at inddrive krav mod per-
soner eller virksomheder i andre medlemsstater. Det gælder også
forbrugeres krav mod firmaer i andre medlemsstater.
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at få præciseret, hvorledes forbrugerbeskyttelsen vil kunne blive påvirket af en eventuel dansk tilvalgsordning, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Forbrugere vil således kunne anvende f.eks. småkravsprocedurefor-
ordningen, som har til formål at forenkle og fremskynde behandlin-
gen af grænseoverskridende tvister om krav på op til 2.000 EUR på
det civil- og handelsretlige område og nedbringe omkostninger for-
bundet hermed.
3.
Det bemærkes, at bl.a. Forbrugerrådet TÆNK blev hørt i forbindelse
med udarbejdelsen af regeringens analyse Samarbejdet om retlige og
indre anliggender fra marts 2015 med henblik på at forbedre grundlaget
for aftalepartiernes vurdering af, hvilke af de eksisterende retsforbe-
holdsbelagte retsakter der ønskedes tilvalgt. De forskellige interessenter
fik således mulighed for at bidrage med yderligere oplysninger om be-
tydningen for deres område.
På grundlag af analyserapporten indgik aftalepartierne som nævnt oven-
for den 17. marts 2015 aftalen om tilvalg af retsakter på området for ret-
lige og indre anliggender.
Aftalen, analyserapporten og de underliggende analyser af samtlige
retsforbeholdsbelagte retsakter blev samtidig lagt på Justitsministeriets
og Udenrigsministeriets hjemmesider.
3