Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1557827_0001.png
Projektgruppen vedr. retsforbeholdet
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
20. oktober 2015
Projektgruppen vedr. rets-
forbeholdet
Sagsbeh: Tina Chris Mogensen
Sagsnr.: 2015-0037-0134
Dok.:
1758465
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2015. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Europaudvalget.
Søren Pind
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om proceduren for tilvalg af nye EU retsakter på RIA -området i fremtiden, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 4 forslag til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en
tilvalgsordning. (L 29) fra Folketingets Europaudvalg.
”Spørgsmål 4: Vil ministeren redegøre for proceduren for til-
valg af nye EU retsakter på RIA området i fremtiden ud over
de 22, som regeringen ønsker tilvalgt, hvis danskerne den 3.
december 2015 siger "ja" til at omdanne retsforbeholdet til en
tilvalgsordning? Spørgsmålet har tidligere været stillet i folke-
tingsåret 2014-15 (2. samling) på REU alm. del – spørgsmål
204.”
Svar:
1.
En omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning vil indebære, at
Danmark får en ret til – fra sag til sag – at tilvælge EU-retsakter, der ved-
tages med hjemmel i Traktatens afsnit om retlige og indre anliggender
(tredje del, afsnit V, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-
måde).
2.
Tilvalgsordningen giver Danmark to forskellige muligheder for at til-
vælge EU-retsakter, der vedtages med hjemmel i Traktatens afsnit om ret-
lige og indre anliggender.
Det fremgår af artikel 3 i tilvalgsordningen, at Danmark inden tre måneder
efter, at et forslag eller initiativ er blevet forelagt for Rådet, skriftligt kan
meddele Rådets formand, at Danmark ønsker at deltage i vedtagelsen og
anvendelsen af sådanne foreslåede foranstaltninger, hvorefter Danmark har
ret hertil.
Det fremgår endvidere af tilvalgsordningens artikel 4, at Danmark når som
helst efter vedtagelsen af en foranstaltning kan meddele Rådet og Kom-
missionen, at Danmark ønsker at acceptere foranstaltningen. I så fald fin-
der proceduren i Traktatens artikel 331, stk. 1, tilsvarende anvendelse.
3.
Traktatens artikel 331, stk. 1, vedrører proceduren for deltagelse i et
igangværende såkaldt forstærket samarbejde i henhold til Traktaten.
Det følger heraf, at Kommissionen skal påse, at betingelserne for deltagel-
se er opfyldt. Hvis betingelserne er opfyldt, bekræfter Kommissionen in-
den fire måneder efter datoen for modtagelsen af meddelelsen om det dan-
ske tilvalg, at Danmark deltager i den tilvalgte retsakt. Hvis Kommissio-
nen finder, at betingelserne for deltagelse ikke er opfyldt, angiver den,
hvilke bestemmelser der skal træffes for at opfylde disse betingelser, her-
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om proceduren for tilvalg af nye EU retsakter på RIA -området i fremtiden, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
under eventuelle overgangsordninger. Kommissionen fastsætter i givet fald
en tidsfrist for fornyet behandling af anmodningen. Efter udløbet af denne
tidsfrist tager Kommissionen anmodningen op til fornyet behandling. Hvis
Kommissionen finder, at betingelserne for deltagelse fortsat ikke er op-
fyldt, vil Danmark kunne henvise sagen til afgørelse i Rådet.
4.
Tilvalgsordningen indeholder særlige regler vedrørende Schengen-
retsakter. Grundtrækkende i disse regler svarer til ordningen i den såkaldte
Schengen-teknikalitet i det gældende danske retsforbehold. Den gældende
Schengen-teknikalitet har gjort det muligt for Danmark at forblive tilknyt-
tet – på mellemstatsligt grundlag – alle de Schengen-retsakter, der er ved-
taget siden 1999.
Hvis retsforbeholdet omdannes til en tilvalgsordning, sker der således ale-
ne den ændring, at der fremover bliver tale om et egentligt tilvalg af de på-
gældende Schengen-retsakter, hvorefter Danmark deltager EU-retligt og
fuldt ud på lige fod med de øvrige medlemsstater i samarbejdet.
Det følger således af artikel 6 i tilvalgsordningen, at en meddelelse om til-
valg i medfør af tilvalgsordningens artikel 4 skal gives senest seks måne-
der efter den endelige vedtagelse af en Schengen-retsakt.
Det følger endvidere af bestemmelsen, at hvis Danmark ikke tilvælger en
ny Schengen-retsakt, skal der træffes beslutning om, hvilke forholdsregler
der skal tages. Det betyder ultimativt en ekskludering af Danmark fra
Schengen-samarbejdet. Det samme er tilfældet i dag med den gældende
Schengen-teknikalitet.
Herudover følger det af bestemmelsen, at et dansk tilvalg af en Schengen-
retsakt på forslagsstadiet i medfør af tilvalgsordningens artikel 3 også bin-
der som et efterfølgende tilvalg af ethvert yderligere forslag til udbygning
af den pågældende retsakt.
5.
Som det fremgår af udenrigsministerens forslag til lov om omdannelse
af retsforbeholdet til en tilvalgsordning, vil beslutningen om tilvalg af
fremtidige retsakter efter en eventuel overgang til en tilvalgsordning blive
truffet af regeringen efter forelæggelse for Folketingets Europaudvalg i
overensstemmelse med de procedurer, der er udviklet i praksis gennem af-
taler mellem udvalget og regeringen.
3
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om proceduren for tilvalg af nye EU retsakter på RIA -området i fremtiden, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Den nærmere procedure for, hvordan forelæggelsen for Folketinget Euro-
paudvalg skal foregå, vil blive drøftet mellem regeringen og udvalget, hvis
resultatet af folkeafstemningen den 3. december 2015 bliver et ja.
Der henvises i øvrigt til kapitel 4 i regeringens analyse ”Samarbejdet om
retlige og indre anliggender – En analyse af EU-lovgivning omfattet af
retsforbeholdet” fra marts 2015.
Det bemærkes, at svaret er enslydende med Justitsministeriets samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 204 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4