Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 21 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
25-08-2015
[email protected] ([email protected]) Sendt af KOMOE Helle S.
Andersen: [email protected]
TRM Morten Lorentzen (Sagsbehandler, Vej- og Byggekontoret)
Høringssvar fra Kommissariaterne (fælles)
51951
1
TRM Morten Lorentzen
SV Høring over forslag til lov om ændring af lov om 
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom og 
lov om offentlige veje m.v.
Forslag til lov om ændring af ekspropriationsprocesloven og 
vejloven med...
img-825132126-0001
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
10-09-2015
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0002.png
-- AKT 51951 -- BILAG 1 -- [ SV Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved ekspropriati… ] --
Til:
Cc:
TRM Morten Lorentzen ([email protected])
[email protected] ([email protected]), KOME Henrik Hansen ([email protected]), Transportministeriet
([email protected]), [email protected] ([email protected])
Fra:
[email protected] ([email protected])
Titel:
SV: Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom 
og lov om offentlige veje m.v.
Sendt:
25-08-2015 13:37:08
Bilag:
Forslag til lov om ændring af ekspropriationsprocesloven og vejloven med....docx; img-825132126-0001.pdf;
Til Transport- og Bygningsministeriet
Vedhæ et følger fælles høringssvar fra Kommissarius ved Statens Ekspropria oner i Jylland og Kommissarius ved 
Statens Ekspropria oner på Øerne vedr.
forslag  l lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved ekspropria on vedrørende fast ejendom og lov om 
offentlige veje m.v.
 
Med venlig hilsen
 
Helle S. Andersen
Kommissarius
 
Frederiksholms Kanal 4 B, 2. sal.
DK-1220 København K.
T: +45 33928725
E:
[email protected]
W:
www.komoe.dk
 
 
 
 
Fra:
TRM Morten Lorentzen [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. juli 2015 17:29
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Regioner; [email protected];
[email protected]; KOMJ Kommissarius Jylland Postkasse; KOMOE Postkasse; [email protected];
'[email protected]'; Metroselskabet I/S; [email protected]; '[email protected]'; '[email protected]'
Emne: Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom og 
lov om offentlige veje m.v.
 
Til parterne på vedlagte høringsliste.
 
Se venligst vedlagte høringsbrev, høringsliste samt forslag til lov om ændring af ekspropriationsprocesloven og vejloven. 
Vedlagte materiale lægges desuden på høringsportalen.
 
Frist for bemærkninger er den 1. september 2015 til undertegnede med kopi til [email protected].
 
Venlig hilsen
Morten Lorentzen
Fuldmægtig
Transport- og Bygningsministeriet
Ministry of Transport and Building
Vej- og byggekontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 41 71 27 00
Direkte + 45 41 71 27 63
[email protected]
www.trm.dk
 
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0003.png
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
Denne mail er blevet scannet af
http://www.comendo.com
og indeholder ikke virus!
Denne mail er blevet scannet af
http://www.comendo.com
og indeholder ikke virus!
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0004.png
-- AKT 51951 -- BILAG 2 -- [ Forslag til lov om ændring af ekspropriationsprocesloven og vejloven med... ] --
Udkast
til
Lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom
samt lov om offentlige veje m.v.
(Udvidelse af adgangen til udpegning af kommissarier samt formænd for taksationskommissioner og
overtaksationskommissioner)
§1
I lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af
20. november 2008, som ændret ved § 142 i lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v.,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, 2. pkt.,
og
§ 7, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »kandidateksamen« »eller tilsvarende juridiske
kvalifikationer«.
§2
I lov om offentlige veje m.v., jf. lov nr. 1520 af 27. december 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 105, stk. 2, 2. pkt.,
og
§ 106, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »kandidateksamen« »eller tilsvarende
juridiske kvalifikationer«.
§3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0005.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Der er truffet beslutning om en række anlægsprojekter på vej- og baneområdet i statsligt regi, som
indebærer et stigende antal sager i kommisarier og taksationskommissioner. For de lodsejere, hvis sager
skal behandles, er det af hensyn til retssikkerheden afgørende, at sagerne behandles hurtigst muligt. Det
har imidlertid kunnet konstateres, at det med de gældende
lovbestemte kvalifikationskrav krav til
kandidater
har været vanskeligt at besætte hvervet som formand for taksationskommissioner, hvilket
har medvirket til længere sagsbehandlingstider. For at sikre, at sagerne ikke tager unødigt lang tid som
følge af for snævre
kvalifikationskrav
til
kandidaternes kvalifikationerhvervet som formand,
foreslås
disse krav ændret.
Lovforslaget indebærer således en ændring af lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008 (ekspropriationsprocesloven), samt
ændring af lov om offentlige veje m.v., jf. lov nr. 1520 af 27. december 2014 (vejloven), for så vidt angår
kravene til
kandidater til
stillingen som hhv. kommissarius og formand for taksationskommissionen
efter ekspropriationsprocesloven og kravene til
kandidater til
stillingen som formand for hhv.
taksationskommissionen og overtaksationskommissionen efter vejloven. Ændringerne indebærer, at en
bredere kreds af
kandidater personer med juridisk uddannelse
kan komme i betragtning i forbindelse
med, at disse stillinger skal besættes. Selv om en bredere kreds af
kandidater personer
med lovforslaget
kan komme i betragtning, sikres det, at der ved udpegningen vil blive lagt afgørende vægt på, at
kandidaterne personerne
har de fornødne juridiske kvalifikationer til at varetage stillingerne.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Kommissarierne og de statslige taksationskommissioner nedsættes efter ekspropriationsprocesloven.
Kommissarierne varetager administrationen af ekspropriationsprocesloven og leder som formand for
ekspropriationskommissionerne i den forbindelse ekspropriationer for statslige myndigheder,
koncessionerede selskaber og statslige selskaber. Kommissarierne består p.t. af hhv. Kommissarius ved
Statens Ekspropriationer i Jylland og Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne.
Til efterprøvelse af kendelser fra ekspropriationskommissionernes kendelser om, hvorvidt erstatning
gives eller nægtes, nedsætter transport- og bygningsministeren desuden taksationskommissioner.
De kommunale taksations- og overtaksationskommissioner nedsættes efter vejloven. Disse
myndigheder udgør de takserende myndigheder efter vejloven, der fastsætter erstatning i forbindelse
med, at kommunale vejmyndigheder skal ekspropriere efter proceduren i vejloven.
Taksationskommissionen udgør 1. instans og overtaksationskommissionen udgør 2. instans.
Fælles for kommissarierne og de nævnte taksationskommissioner er efter gældende ret, at de alle ledes
af en formand, der efter hhv. ekspropriationsprocesloven og vejloven skal have en juridisk
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0006.png
kandidateksamen. Med juridisk kandidateksamen menes, at den pågældende person skal have bestået
kandidatuddannelsen i jura – benævnt cand.jur.
2.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
Kravet om
en juridisk kandidateksamen for at
kommissarierne og
formændene
for de statslige
taksationskommissioner
skal have juridisk kandidateksamen
blev forankret i lovgivningen tilbage i 1964
i forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 186 af 6. april 1964 om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. For
kommissariaternes kommissariernes
vedkommende var der tale om en
kodificering af tidligere års praksis med udpegning af en person med juridisk uddannelse, hvilket var
naturligt begrundet i de arbejdsopgaver, der dengang såvel som i dag er tillagt kommissarierne som
ledere af ekspropriationskommissionerne. For taksationskommissionernes vedkommende var kravet
om,
at formændene skulle have
juridisk kandidateksamen primært begrundet i en omstrukturering af
taksationskommissionernes arbejdsområde, der efter lovens vedtagelse kom til at omfatte egentlig
efterprøvelse af ofte udprægede juridiske spørgsmål.
Det lovmæssige krav om en juridisk kandidatuddannelse har med andre ord baggrund i de juridisk
prægede arbejdsopgaver, myndighederne varetager. Det betyder, at hhv. kommisarierne og
formændene for kommissionerne skal besidde visse tilsvarende juridiske kvalifikationer.
De gældende lovgivningers formulering har dog i konkrete tilfælde vist sig at udelukke personer fra at
bestride nogle af disse hverv, der ellers – bortset fra ikke at have en juridisk kandidateksamen -
vurderedes at være fuldt ud juridisk kvalificeret til at bestride hvervet.
Nærværende lovforslag indebærer således en ændring af ekspropriationsproceslovens § 4, 2. pkt., og § 7,
stk. 2, 2. pkt., således at adgangen til udpegning af kommissarius og formænd for de statslige
taksationskommissioner gøres mere fleksibel.
Med lovforslaget sikres det, at også andre personer
med juridisk uddannelse
end personer med
juridiske kandidateksamener vil kunne komme i betragtning til hvervet som hhv. kommissarius og
formand for de nævnte takserende myndigheder. Det afgørende for
en kandidat tilat bestride
de
pågældende hverv vil fremover være, at vedkommende efter en konkret vurdering findes at besidde de
fornødne juridiske kvalifikationer, der er påkrævet
i forbindelse med varetagelse affor at kunne varetage
de nævnte hverv.
Tilsvarende foreslås en ændring af vejlovens §§ 105 og 106, således at der skabes overensstemmelse
mellem kravene til udpegning af formænd for kommissioner på hhv. det statslige og det kommunale
område.
Der henvises til de særlige bemærkninger til de foreslåede § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0007.png
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Det vurderes, at lovforslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. juli 2015 til den 1. september 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Regioner, Dong Energy,
Energinet.dk, Frederiksberg Kommune, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland,
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne, Kommunernes Landsforening, Københavns
Kommune, Landinspektørfirmaet LE34, Metroselskabet I/S, Parcelhusejernes Landsforening, Sund &
Bælt Holding A/S og TDC.
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindre udgifter konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0008.png
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Ingen.
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0009.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at de uddannelsesmæssige krav til kommissarius, hhv. formanden for en
taksationskommission på det statslige område, jf. ekspropriationsproceslovens § 4, 2. pkt., og § 7, stk. 2,
2. pkt., udvides, således at også kandidater med juridiske kvalifikationer, der svarer til en juridisk
kandidateksamen, kan komme i betragtning til at varetage disse hverv.
Hvervet som kommissarius eller formand for en taksationskommission indebærer en høj grad af
juridisk prægede arbejdsopgaver, herunder inden for statsforfatningsret i forhold til ekspropriation, jf.
grundlovens § 73, erstatningsret samt almindelig forvaltningsret. Det er således afgørende, at den
person, som skal varetage disse hverv, er i besiddelse af juridiske kompetencer, der i fornøden grad
sikrer, at sagerne håndteres på en faglig forsvarlig måde. Hidtil er dette sikret ved at kræve, at den
person, som skal varetage hvervet, har en juridisk kandidateksamen, hvorved der er sikkerhed for
kendskab til de juridiske discipliner, der er fagligt relevante for hvervet.
Med forslaget vil det være muligt at udpege andre personer end de, som har en juridisk
kandidateksamen,
på under
den forudsætning, at det efter en konkret individuel vurdering findes, at
vedkommende på anden vis har opnået tilsvarende juridiske kvalifikationer. Der kan ved denne
vurdering lægges vægt på en persons øvrige uddannelsesmæssige baggrund, f.eks. ph.d-grader eller
doktorgrader
som overbygning på andre juridiske grunduddannelser,
ligesom der kan lægges vægt på
andre erhvervsmæssige erfaringer, som har relevans for varetagelsen af disse hverv. Endvidere kan det
tillægges betydning for udpegningen, hvis en person i øvrigt har været aktiv som forfatter af fagligt
relevante værker, f.eks. lærebøger eller artikler til tidsskrifter, ligesom undervisningserfaring inden for
fagligt relevante fag kan tillægges vægt. Det vil f.eks. ikke udelukke en kandidat til hvervet, at
vedkommende er cand. merc. jur., hvis vedkommende herudover ved
øvrige anden uddannelsesbeviser
uddannelses-
eller erhvervsmæssig erfaring kan dokumentere kendskab til relevante juridiske
discipliner for hvervet. Der er ikke tale om en udtømmende opregning af forhold, som kan tillægges
betydning ved den individuelle konkrete vurdering af en persons juridiske kvalifikationer.
Afgørende for en eventuel udpegning til disse hverv er, om en person efter en samlet vurdering findes at
have sådanne juridiske kvalifikationer, at vedkommende kan varetage hvervet som kommissarius eller
formand for en taksationskommission på en juridisk forsvarlig måde, og at grundejernes retssikkerhed
ved behandlingen af ekspropriationssagerne derved er fuldt ud betrygget. Det bemærkes i den
sammenhæng, at taksationsmyndighedernes afgørelser i både det statslige system efter
ekspropriationsprocesloven og i det kommunale system efter vejloven kan indbringes for domstolene.
Den gældende mulighed for at få afgørelserne prøvet af en dommer består således også efter de
ændringer, som er foreslået i dette lovforslag.
Der henvises
i øvrigt
til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0010.png
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at de uddannelsesmæssige krav til formanden for en taksationskommission, hhv. en
overtaksationskommission på det kommunale område, jf. vejlovens § 105, stk. 2, 2. pkt., og § 106, stk. 2,
2. pkt., udvides, således at også kandidater med juridiske kvalifikationer, der svarer til en juridisk
kandidateksamen, kan komme i betragtning til at varetage disse hverv.
For så vidt angår den nærmere betydning for udpegningen til disse hverv, henvises til de tilsvarende
hensyn, der er beskrevet under den foreslåede § 1, nr. 1. Med de foreslåede ændringer af vejlovens §§
105 og 106, skabes der endvidere overensstemmelse mellem kravene til udpegning af formænd for
kommissioner på hhv. det statslige og det kommunale område.
Der henvises
i øvrigt
til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Med henblik på snarlig udnyttelse af de foreslåedes udvidede anvendelsesområder foreslås det, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0011.png
-- AKT 51951 -- BILAG 3 -- [ img-825132126-0001 ] --
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555564_0012.png