Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 21 Bilag 1
Offentligt
1555562_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
12. oktober 2015
2015-3663
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om frem-
gangsmåden ved ekspropriation vedr. fast ejendom og lov om of-
fentlige veje mv.
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved ekspro-
priation vedr. fast ejendom (ekspropriationsprocesloven) og lov om offentlige
veje mv. (vejloven) har været i ekstern høring i perioden fra den 13. juli – 1.
september 2015. Lovforslaget har i perioden været offentligt tilgængeligt på
høringsportalen.
Følgende myndigheder og organisationer m.v. er blevet hørt: Advokatsamfun-
det, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Regioner, Den Danske
Landinspektørforening, Dong Energy, Energinet.dk, Frederiksberg Kommune,
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland, Kommissarius ved Sta-
tens Ekspropriationer på Øerne, Kommunernes Landsforening, Københavns
Kommune, Landinspektørfirmaet LE34, Metroselskabet I/S, Parcelhusejernes
Landsforening, Sund & Bælt Holding A/S og TDC.
Transport- og Bygningsministeriet har modtaget i alt 5 høringssvar. Herunder
har Metroselskabet I/S anført, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget. De
øvrige høringssvar med ministeriets bemærkninger gennemgås nedenfor.
Høringssvar fra Advokatrådet
Advokatrådet bemærker, at de opgaver, der påhviler kommissarierne og for-
mændene for kommissionerne, er af udpræget juridisk karakter, og af hensyn
til kvaliteten i arbejdet og borgernes retssikkerhed finder Advokatrådet, at kra-
vet om juridisk kandidateksamen bør opretholdes. Hertil bemærker Advokat-
rådet, at der ikke med lovforslaget er anført andre objektive kriterier for vurde-
ringen af potentielle kandidaters juridiske fagkundskaber.
Transport- og Bygningsministeriet skal hertil bemærke, at det afgørende for
at bestride hvervet som enten kommissarius eller formand for en af de takse-
rende myndigheder – fortsat og fremover – er, at vedkommende kandidat
efter en konkret vurdering findes at besidde de fornødne juridiske kvalifikati-
oner, der er påkrævet for at kunne varetage de nævnte hverv på en juridisk
forsvarlig måde. Dette kriterium fremgår direkte af lovforslagets almindelige
bemærkninger samt af de særlige bemærkninger til lovforslagets § 1.
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555562_0002.png
Frem til nu er dette princip udelukkende beskyttet ved det lovgivningsmæssi-
ge krav om, at der skal være tale om en person med en juridisk kandidatud-
dannelse. Efter Transport- og Bygningsministeriets opfattelse vil lovforslaget
derfor snarere medføre en forbedring af borgernes retssikkerhed og en op-
kvalificering af kravene til potentielle kandidater, og ministeriet deler på den
baggrund ikke Advokatrådets fremsatte bekymring.
Høringssvar fra Kommissarius ved Statens Ekspropriationer
(fælles høringssvar fra kommissarierne)
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne og Kommissarius ved
Statens Ekspropriationer i Jylland har sendt et fælles høringssvar. Kommissa-
riaterne har først og fremmest noteret sig, at det er en afgørende forudsætning
bag lovforslaget, at de personer, der bestrider hvervene som kommissarius og
kommissionsformand, er i besiddelse af de juridiske kompetencer, der i fornø-
den grad sikrer, at sagerne håndteres på en faglig forsvarlig måde. Kommiss-
arierne bemærker, at dette er afgørende for, at tilliden til og respekten for funk-
tionerne og de tilhørende institutioner også fortsat vil være til stede. Herunder
har kommissarierne noteret sig, at det fortsat vil være udgangspunktet, at de
omtalte hverv bestrides af personer med en juridisk kandidateksamen.
Endelig har kommissarierne fremsat enkelte ændringsforslag til lovforslaget af
ren sproglig og teknisk karakter.
Transport- og Bygningsministeriet har noteret sig høringssvaret, og de tekst-
nære ændringsforslag vil blive indført i lovforslaget.
Høringssvar fra Den Danske Landinspektørforening
Den Danske Landinspektørforening anfører, at de ser positivt på forslaget om
at sikre en bredere kreds af kandidater til formandsposterne. Hertil peger for-
eningen på, at landinspektørerne gennem deres akademiske uddannelse, her-
under ved opnåelse af beskikkelse hos de praktiserende landinspektørfirmaer,
vil være sikret tilstrækkelig juridisk og retssikkerhedsmæssig viden til at kunne
indtræde som formænd i de omstridte hverv.
Transport- og Bygningsministeriet skal hertil bemærke, at det afgørende for
at bestride hvervet som hhv. kommissarius og formand for de omhandlede
takserende myndigheder er, at vedkommende efter en konkret vurdering fin-
des at bestride de fornødne juridiske kvalifikationer, der er påkrævet for at
kunne varetage de nævnte hverv.
Som udgangspunkt vil hvervene fortsat bestrides af personer med en juridisk
kandidateksamen. Lovforslagets ændring af de lovbestemte kvalifikations-
krav til hvervene er først og fremmest møntet på personer med anden juridisk
grunduddannelse end juridisk kandidateksamen, fx cand.merc.(jur.), der som
Side 2/3
L 21 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1555562_0003.png
overbygning til grunduddannelsen har tilegnet sig fx relevante ph.d.-grader
og/eller doktorgrader, eller som gennem relevant erhvervserfaring kan do-
kumentere kendskab til relevante juridiske discipliner for hvervet. De påkræ-
vede kompetencer kræver således stor juridisk viden og kunnen inden for ju-
ridiske discipliner, der ikke er dækket af landinspektøruddannelsen, hvilket
taler imod varetagelse af de nævnte hverv .
Høringssvar fra Frederiksberg Kommune
Frederiksberg Kommune oplyser, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget,
idet kommunen dog forudsætter, at der foretages en konkret vurdering af en
potentiel kandidat i hvert tilfælde, hvor der skal udpeges enten ny kommissari-
us eller formand for en takserende myndighed.
Transport- og Bygningsministeriet kan bekræfte, at det afgørende for at be-
stride de pågældende hverv fremover vil være, at vedkommende efter en kon-
kret vurdering findes at besidde de fornødne juridiske kvalifikationer, der er
påkrævet for at varetage hvervene.
Side 3/3