Grønlandsudvalget 2015-16
L 20 Bilag 2
Offentligt
6. maj 2015
FM 2015/96
FM 2015/107
Forslag til: Inatsisartutbeslutning om udtalelse til forslag til Lov for Grønland om
kapitalkrav og tilsynsmæssige krav for kreditinstitutter og investeringsselskaber, (CRR)
(FM 2015/107) og Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til kongelig
anordning om ikrafttræden for Grønland af dele af § 1 i lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed og forskellige andre love. (Implementering af CRD IV) (FM
2015/96)
(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Arbejdsmarked, Handel og Udenrigsanliggender)
Forelæggelsesnotat
(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Arbejdsmarked, Handel og Udenrigsanliggender)
1. behandling
Jeg skal hermed forelægge 2 forslag til Inatsisartutbeslutning. Inatsisartutbeslutning om
udtalelse til ikrafttrædelse af forslag til lov for Grønland om kapitalkrav og tilsynsmæssige
krav for kreditinstitutter og investeringsselskaber (FM 2015/107) og forslag til
Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til kongelig anordning om
ikrafttræden for Grønland af dele af § 1 i lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og
forskellige andre love (FM 2015/96).
De to forslag er optaget på dagsordenen til behandling i sammenhæng, hvorfor de forelægges
samlet. Forslag til Inatsisartutbeslutning om udtalelse til ikrafttrædelsesanordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om betalingstjenester og elektroniske penge var optaget til
behandling som dagsordens punkt 86 i sammenhæng med de to nærværende forslag.
Erhvervsministeriet har imidlertid ikke kunne nå at få færdiggjort forslag til anordning til
behandling på indeværende samling. Punktet er udskudt til EM 2015, hvor Naalakkersuisut
samtidig vil fremsætte forslag til Inatsisartutbeslutning om udtalelse til
ikrafttrædelsesanordninger om en række lovændringer, som vil være en konsekvens af at
Inatsisartut vedtager de to hoved forslag der er optaget til behandling i dag.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre kapitalkravsforordningen (CRR-forordningen) i
Grønland og derved sikre, at der gælder de samme regler for Grønland, som der gør i
Danmark og på Færøerne i medfør af forordningen.
Gennemførelsen af bestemmelserne indeholdt i kapitalkravsforordningen vil styrke
reguleringen, tilsynet og risikostyringen for den grønlandske finansielle sektor, og dermed
gøre sektoren mere modstandsdygtig over for en negativ udvikling i konjunktursituationen.
___________________________
FM 2015/96
FM 2015/107
ISNN – Sags nr. 2015-102207
1
L 20 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
Bestemmelserne i kapitalkravsforordningen omskrives ikke til dansk lovtekst, men optages
som bilag til den danske lov. I bemærkningerne til lovforslaget beskrives forordningens
bestemmelser nærmere.
Kapitalkravsforordningen indeholder de tilsynsmæssige krav for de institutter der er på
markederne for bankydelser og finansielle tjenesteydelser. Kapitalkravsforordningen har til
formål at sikre, at aktørerne på disse markeder er finansielt stabile, og at investorer og
indskydere nyder et højt beskyttelsesniveau. Reglerne har desuden til formål at bidrage til, at
markedet fungerer tilfredsstillende.
Bliver Grønland omfattet af forordningen vil der gælder de samme regler for Grønland, som
der gør i Danmark og på Færøerne med hensyn til finansielle krav til de institutter, som
opbevarer penge eller værdipapirer, der tilhører deres kunder. Det vil sikre en ensartet
beskyttelse af indskyderne og rimelige konkurrencevilkår for beslægtede kategorier af
institutter uanset om der er tale om en grønlandsk eller dansk bank..
Ved at gennemføre bestemmelserne i forordningen fastsættes med lovforslaget bl.a. nye regler
om kapitalkrav, store engagementer, likviditet og oplysningskrav.
Formålet med Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til kongelig anordning
har en tæt sammenhæng med forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres
udtalelse til forslag til lov for Grønland om kapitalkrav og tilsynsmæssige krav for
kreditinstitutter og investeringsselskaber. De 2 forslag hænger sammen på den måde at de
begge er nødvendige for at bringe den grønlandske finansielle lovgivning i overensstemmelse
med de regler som følger af EU kreditinstitut- og kapitalkravsdirektivet (CRD IV) og den
tilhørende forordning (CRR).
På det finansielle område er lovgivningen i Grønland baseret på dansk og international
regulering og ikke mindst EU-regler. En ensartet regulering på det finansielle område i
rigsfællesskabet skal sikre at der ikke opstår usikkerhed om hvilke regler der gælder for
investering i Grønland og herunder om lovgivningen i Grønland følger internationale
standarder. Dette er nødvendigt for at kunne opretholde en konkurrencedygtig banksektor i
Grønland. En vedtagelse af begge de to beslutningsforslag vil bringe den grønlandske
finansielle lovgivning i overensstemmelse med den seneste internationale regulering på det
finansielle område.
Usikkerhed om regler og standarder kan betyde at tilvejebringelse af kapital på de
internationale finansmarkeder bliver dyrere for grønlandske banker og dermed dyrere at låne
for private og erhvervshvervsliv og herunder ide selvstyreejede virksomheder. For at undgå at
der opstår usikkerhed om rammevilkår for de grønlandske banker er det vigtigt at der sker en
2
L 20 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
hurtig ajourføring på det finansielle område i lighed med hvad der er gældende i
Rigsfællesskabet og herunder på Færøerne.
Der har derfor været meget tyngende grunde til at Naalakkersuisut har annmode Inatsisartut
formandskab om tilladelse til sen aflevering af forslaget således at dette kunne optages til
behandling på denne samling ud i en forkortet høring.
Med disse bemærkninger og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de omfattende
bemærkninger, der ledsager det samt forslag til anordning og det resume der ledsager denne
skal jeg indstille de to beslutningsforslag til vedtagelse.
3