Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 182 Bilag 8
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 16/01457
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik, lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om social pension og lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats
(Forlængelse af forsøg med ret til at afvise lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser
m.v.) – L 182
Af
beskæftigelsesministeren, ...:
Til § 1
13)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 27, stk. 1, nr. 7,
ændres »efter § 17, stk. 2, i lov om social pension« til: »efter § 17, stk. 2, 1.
pkt., i lov om social pension, eller når kommunen har vurderet, at det er helt åbenbart, at en persons
arbejdsevne ikke kan forbedres, og sagen derfor ikke skal forelægges rehabiliteringsteamet, jf. § 18,
stk. 2, 2. pkt., i lov om social pension«.«
[Ændring som konsekvens af ændringen af § 18, stk. 2, i lov om social pension i lov nr. xx af 25.
maj 2016]
Til § 6
14)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 01, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Opdeling af lovforslagets ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse i to paragraffer]
Ny paragraf
15)
Efter § 6 indsættes:
Ȥ
01
Stk. 1.
Har en sag i den nugældende forsøgsperiode fra den 1. juli 2014 til og med den 30. juni 2016
været forelagt klinisk funktion til vurdering af, om der kan anbefales en anden behandling end den,
som borgeren er blevet tilbudt, skal sagen fra og med den 1. juli 2016 ikke forelægges for sund-
hedskoordinatoren.
L 182 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
§ 1, nr. 01, har virkning den 1. juni 2016.«
[Opdeling af lovforslagets ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse i to paragraffer]
Bemærkninger
Til nr. 13
Efter de gældende regler i sygedagpengelovens § 24 ophører udbetalingen af sygedagpenge efter
udløbet af en kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge for mere end 22 uger i de 9 forud-
gående kalendermåneder.
Kommunen træffer efter de gældende regler i sygedagpengeloven afgørelse om forlængelse af sy-
gedagpengeperioden for personer, der er omfattet af revurderingstidspunktet i § 24, når visse betin-
gelser er opfyldt. De situationer, hvor sygedagpengeperioden kan forlænges, fremgår af § 27, stk. 1,
i sygedagpengeloven.
Det fremgår således af § 27, stk. 1, nr. 4, i sygedagpengeloven, at sygedagpengeperioden forlænges,
når kommunen har vurderet, at en sag skal behandles i rehabiliteringsteamet, med henblik på at
kommunen hurtigst muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
I forbindelse med kommunens revurdering inden ophøret af sygedagpenge efter lovens § 24 skal
kommunen tage stilling til, om den sygemeldtes sag skal forelægges rehabiliteringsteamet med hen-
blik på en vurdering af, om pågældende skal have ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Hvis kommunen i den forbindelse vurderer, at den sygemeldtes sag skal forelægges rehabiliterings-
teamet, har pågældende ret til forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge efter lovens § 27, stk. 1,
nr. 4.
Efter sagens behandling i teamet skal kommunen hurtigst muligt træffe afgørelse i sagen. I sager om
førtidspension skal kommunen som udgangspunkt træffe afgørelse inden 3 måneder efter tidspunk-
tet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 21 i lov om social pen-
sion.
Udbetalingen af sygedagpenge forlænges frem til det tidspunkt, hvor den sygemeldte overgår til
førtidspension.
Det fremgår endvidere af § 27, stk. 1, nr. 7, i sygedagpengeloven, at sygedagpengeperioden forlæn-
ges, når der er modtaget en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social pension.
Folketinget vedtog den 19. maj 2016 lov nr. xx af 25. maj 2016 om undtagelse af visse førtidspen-
sionssager fra forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Som følge af loven er det fra 1. juni 2016 så-
ledes muligt for kommunerne at undtage visse sager om førtidspension fra forelæggelse for rehabili-
teringsteamet. Formålet har været at lette kommunernes sagsbehandling i sager om førtidspension.
Det har ikke været hensigten at ændre mulighederne for forlængelse af sygedagpengeperioden i
disse sager, men disse sager vil fra 1. juli 2016 ikke være omfattet af de gældende forlængelsesmu-
ligheder, idet der ved en fejl ikke skete en konsekvensrettelse af sygedagpengelovens forlængel-
sesmuligheder ved lov nr. xx af 25. maj 2016. Derfor foreslås det, at der foretages en konsekvens-
L 182 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
rettelse, så kommunerne kan forlænge sygedagpengeperioden, også i de sager om førtidspension,
som kommunen behandler uden om rehabiliteringsteamet.
Konkret foreslås det, at det i § 27, stk. 1, nr. 7, i sygedagpengeloven tilføjes, at kommunen træffer
afgørelse om forlængelse af sygedagpengeperioden i de sager om førtidspension, hvor kommunen
efter § 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om social pension har vurderet, at det er helt åbenbart, at personens
arbejdsevne ikke kan forbedres, og sagen derfor ikke skal forelægges for rehabiliteringsteamet.
Formålet med ændringen er således at sikre, at muligheden for at få forlænget sygedagpengeperio-
den for en sygemeldte, for hvem der skal tages stilling til førtidspension, ikke afhænger af, om
kommunen vurderer, at borgerens sag om førtidspension skal forelægges rehabiliteringsteamet eller
ej.
I forbindelse med kommunens revurdering inden ophøret af sygedagpenge efter lovens § 24, hvor
kommunen tager stilling til, om sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet med henblik på en vur-
dering af, om pågældende skal have ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, skal kommunen
således fremover samtidig vurdere, om det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan for-
bedres, og sagen derfor ikke skal forelægges rehabiliteringsteamet, jf. § 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om
social pension. I den situation vil pågældende have ret til forlængelse af udbetalingen af sygedag-
penge efter lovens § 27, stk. 1, nr. 7.
Udbetalingen af sygedagpenge forlænges frem til det tidspunkt, hvor den sygemeldte overgår til
førtidspension.
Til nr. 14
Som følge af ændringen i ændringsforslag nr. 13, foreslås det at affatte lovforslagets § 6 på ny, idet
det foreslås, at virkningsbestemmelsen i stk. 2 flyttes til en ny paragraf, jf. ændringsforslag nr. 15.
Det foreslås således i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2016. Dette svarer til den tidligere
foreslåede ikrafttrædelse af lovforslaget.
Det er foreslået i ændringsforslag nr. 13, at der foretages en ændring i formuleringen af § 27, stk. 1,
nr. 7, i sygedagpengeloven, som skal sikre, at en borgers mulighed for at få forlænget sygedagpen-
geperioden efter § 27, stk. 1, i sygedagpengeloven, ikke afhænger af, om kommunen vurderer, at
borgerens sag om førtidspension skal forelægges rehabiliteringsteamet eller ej.
Ændringsforslag nr. 13 er en konsekvens af en ændring af § 18, stk. 2, i lov om social pension, som
er foretaget ved lov nr. xx af 25. maj 2016. Lov nr. xx af 25. maj 2016 træder i kraft den 1. juni
2016. Som følge heraf ønskes det, at ændringsforslag nr. 13 træder i kraft hurtigst muligt, således at
der er størst mulig samtidighed mellem ikrafttrædelsen af lov nr. xx af 25. maj 2016 og ikrafttrædel-
sen af ændringsforslag nr. 13. Det foreslås derfor i
stk. 2,
at ændringsforslag nr. 13 træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til nr. 15
Det foreslås, at overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 6, stk. 2, flyttes til en særskilt virknings-
og overgangsparagraf. Det foreslås derfor, at der indsættes en ny paragraf, hvor stk. 1 svarer til lov-
forslagets § 6, stk. 2.
L 182 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Det er foreslået i ændringsforslag nr. 13, at der foretages en ændring i formuleringen af § 27, stk. 1,
nr. 7, i sygedagpengelovens, som skal sikre, at en borgers mulighed for at få forlænget sygedagpen-
geperioden efter § 27, stk. 1, i sygedagpengeloven, ikke afhænger af, om kommunen vurderer, at
borgerens sag om førtidspension skal forelægges rehabiliteringsteamet eller ej.
Det foreslås, at ændringsforslag nr. 13 har virkning fra den 1. juni 2016, hvilket er samme tids-
punkt, hvor ændringen af § 18, stk. 2, i lov om pension i lov nr. xx af 25. maj 2016 træder i kraft.
Derved sikres, at den foreslåede ændring i § 27, stk. 1, nr. 7, i lov om sygedagpenge har virkning fra
tidspunktet for ikrafttrædelsen af lov nr. xx af 25. maj 2016.
Virkningstidspunktet for ændringsforslag nr. 13 har alene positive konsekvenser for personer i mål-
gruppen.