Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 177
Offentligt
1636377_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Udvalget
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
23. maj 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 15
(L 177 – bilag 5), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ud-
valget.
Spørgsmål nr. 15:
J.nr. 2016-621
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18/5-2016 fra Byggefagenes Sam-
virke og Dansk Håndværk om L 177, jf. L 177 – bilag 5.”
Svar:
Jeg kan til henvendelsen bemærke følgende:
Håndhævelsesdirektivets artikel 12, stk. 5, indeholder en mulighed for at fastsætte
regler om, at en kontrahent, der opfylder krav til rettighed omhu, dvs. udviser due
dilligence som defineret i den nationale lovgivning, ikke kan holdes ansvarlig, hvis
medlemsstaten vælger at fastsætte regler om underkontrahentansvar efter artikel
12, stk. 1, 2 og 4.
Regeringen har imidlertid efter anbefaling fra arbejdsmarkedets parter valgt at im-
plementere artikel 12 på en anden måde, nemlig ved at anvende den alternative mu-
lighed, der er i stk. 6. Derfor har det ikke været relevant at overveje muligheden for
due dilligence i denne sammenhæng. Det skal dog fremhæves, at et ekstraordinært
bidrag til en dansk hvervgiver kun forhøjes, hvis hvervgiveren på tidspunktet ind-
gåelse af aftalen om levering af en tjenesteydelse vidste eller burde vide, at ar-
bejdsgiveren har givet anledning til udbetaling fra fondens side inden for de seneste
36 måneder, jf. lovforslagets § 4, stk. 3.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 6 i lovforslaget, hvorefter fonden gør
en liste offentligt tilgængelig med oplysning om arbejdsgivere, der har givet anled-
ning til udbetaling fra fonden.
Bestemmelsen udmønter den tilgrundliggende aftale mellem LO og DA om opret-
telse af en fond, og er inspireret af princippet i håndhævelsesdirektivets artikel 12,
stk. 5.
Med hensyn til andre EU-landes implementering bemærkes for det første, at im-
plementeringen af håndhævelsesdirektivet beror på den valgte nationale implemen-
tering af udstationeringsdirektivet. For det andet bemærkes, at da implementerings-
fristen endnu ikke er udløbet, har det ikke været muligt at drage erfaringer fra an-
dre EU-landes endelige udmøntning.
L 177 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 18/5-2016 fra Byggefagenes Samvirke og Dansk Håndværk om L 177, til beskæftigelsesministeren
Med hensyn til indførelse af underkontrahentansvar efter håndhævelsesdirektivets
artikel 12, stk. 1 og 2, bemærkes, at regeringen på baggrund af det fælles forslag
fra LO og DA om en fondskonstruktion som en dækkende implementering af
håndhævelsesdirektivets artikel 12, har vurderet, at oprettelsen af en fond ville væ-
re den mindst indgribende implementeringsmulighed i forhold til det danske ar-
bejdsmarked og den danske aftalemodel.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2