L 16 Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven.

(Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).

Af: Skatteminister Karsten Lauritzen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2015-16
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 15

I tonnageskattelovens § 6 står, at transport af gods og passagerer til søs mellem forskellige destinationer er omfattet af loven. I bemærkningerne til lovforslag nr. L 16 nævnes, at ”destination” ikke skal forstås geografisk – altså som transport mellem forskellige steder – men mere restriktivt som transport mellem havne og offshore installationer. Det bestrides af branchen, der siden indførelsen af DIS og tonnageskat blandt andet har sejlet forsyninger og mandskab ud til andre skibe. SKATs fortolkning er baseret på læsning af EU-forarbejder, men går videre end tilsvarende regler hos vores nabolande – regler, der er godkendt af Europa-Kommissionen. Det virker altså som et klart eksempel på, at Danmark fortolker EU-regler mere restriktivt end vores nabolande og endda mere restriktivt end Europa-Kommissionen selv lægger op til. Det fører til den situation, at skibe den ene dag kan være inde i søfartsordningerne, hvis de sejler forsyninger ud til en havvindmølle, men den anden dag ryger ud af ordningerne fordi de sejler forsyninger ud til et støtteskib, der ligger ved siden af de samme havvindmøller. Altså samme sejlads, samme skib, samme søfolk, men to skattesystemer. Vil ministeren i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 16 tage initiativ til at bringe den danske fortolkning af ”destination” på linje med vores nabolande, der fortolker begrebet bredere end havne eller faste anlæg, så danske rederier bliver konkurrencemæssigt ligestillet?
Dato: 12-11-2015
Status: Endeligt besvaret
Emne: international beskatning
Dokumentdato: 16-11-2015
Modtaget: 16-11-2015
Omdelt: 16-11-2015

L 16 - svar på spm. 15 om at tage initiativ til at bringe den danske fortolkning af ”destination” på linje med vores nabolande, der fortolker begrebet bredere end havne eller faste anlæg, så danske rederier bliver konkurrencemæssigt ligestillet, fra skatteministeren

SAU L 16 - svar på spm 15 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 12-11-2015
Modtaget: 12-11-2015
Omdelt: 12-11-2015

Spm. om at tage initiativ til at bringe den danske fortolkning af ”destination” på linje med vores nabolande, der fortolker begrebet bredere end havne eller faste anlæg, så danske rederier bliver konkurrencemæssigt ligestillet, til skatteministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version