Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 146
Offentligt
1622145_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
18. april 2016
Besvarelse af spørgsmål 17 af L 146 stillet af udvalget den 8. april
2016
Spørgsmål:
Efter den foreslåede § 24 a, stk. 1, nr. 1, litra c, kan revisor udføre ”bi-
stand i forbindelse med skattekontroller”. Vil ministeren i tilknytning her
til oplyse, a) hvad der skal forstås ved ”bistand”, herunder navnlig om
”bistand” alene er ment som tilvejebringelse af faktuelle oplysninger, el-
ler om der med ”bistand” også er ment partsrepræsentation over for skat-
temyndighederne, hvor der argumenteres retligt? b) hvad der skal forstås
ved ”skattekontrol” herunder navnlig, om skattekontrol skal forstås som
de handlinger, der finder sted i tidsrummet fra en skattesag tager sin be-
gyndelse, og indtil der foreligger en afgørelse fra SKAT, hvorved den
skattepligtige indkomst ændres, eller om skattekontrol også omfatter tiden
herefter, således at revisor kan udføre bistand i forbindelse med sagens
behandling ved Skatteankestyrelsen/Landsskatteretten, herunder som
partsrepræsentant for den reviderede virksomhed? og c) om partsrepræ-
sentation i en sag, der behandles af Skatterådet, f.eks. en anmodning om
et bindende svar, også omfattes af begrebet ”bistand i forbindelse med
skattekontroller” eller om sådan repræsentation falder uden for den fore-
slåede bestemmelse i § 24 a?
Svar:
Det skal indledningsvist oplyses, at en forordning har umiddelbar rets-
virkning i Danmark. Det kan således ikke nationalt besluttes, hvordan
forordningen skal fortolkes, da denne kompetence henhører under EU-
domstolen. Dette gælder også med hensyn til anvendelse af optionen i den
foreslåede § 24 a.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervsstyrelsen, der administrerer revi-
sorloven, og som har deltaget i arbejdet med de nye EU-regler.
Det er styrelsens opfattelse, at bistand i forbindelse med skattekontroller
alene omfatter tilvejebringelse af faktuelle oplysninger. Forordningen
indeholder et forbud mod, at revisor kan yde juridiske ydelser f.eks. i for-
bindelse med tvisløsning i en forsvarende rolle. På baggrund af de drøf-
telser der har været i EU-regi om administrationen og forståelsen af for-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om den foreslåede § 24 a, stk. 1, nr. 1, litra c, hvorefter revisor kan udføre bistand i forbindelse med skattekontroller, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
ordningen, er det styrelsens opfattelse, at en rolle som partsrepræsentant
over for skattemyndighederne er omfattet af dette forbud. Det er derfor
styrelsens opfattelse, at en revisor ikke kan optræde som partsrepræsen-
tant for en virksomhed af interesse for offentligheden overfor skattemyn-
dighederne.
Det har ikke været drøftet i EU-regi, hvad der nærmere skal forstås ved
”skattekontrol”. Det er styrelsens opfattelse, at bistand i forbindelse med
skattekontrol også omfatter sagens behandling i Skatteankestyrel-
sen/Landsskatteretten. Som anført ovenfor må bistanden ikke omfatte
partsrepræsentation for den pågældende virksomhed af interesse for of-
fentligheden, men alene bistand med tilvejebringelse af faktuelle oplys-
ninger.
Forordningen indeholder, jf. ovenfor, et forbud mod, at revisor kan yde
juridiske ydelser f.eks. i forbindelse med tvistløsning i en forsvarende
rolle. Revisor kan derfor heller ikke optræde som partsrepræsentant i en
sag, der behandles af Skatterådet.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen