Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 146
Offentligt
1622154_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
18. april 2016
Besvarelse af spørgsmål 13 af L 146 stillet af udvalget den 8. april
2016
Spørgsmål:
Af rapporten: ”Statens ejerskabspolitik” fra 2015 fremgår det bl.a., at en
revisor i et statsligt selskab ikke må påtage sig ”konsulentopgaver, der
ikke ligger i naturlig forlængelse af den lovpligtige revision, i et omfang,
der er uforholdsmæssigt stort i forhold til revisionshonoraret.” Vil mini-
steren give eksempler på konsulentopgaver, der dels ligger i naturlig for-
længelse af den lovpligtige revision, dels ikke ligger i naturlig forlængelse
af den lovpligtige revision?
Svar:
Den i spørgsmålet nævnte rapport er udarbejdet af Finansministeriet. Jeg
har derfor anmodet om Finansministeriets bemærkninger til besvarelse af
udvalgets spørgsmål.
Finansministeriet har oplyst:
”Som det fremgår af spørgsmålet, er det overordnede princip, at revisor i
et statsligt selskab ikke må påtage sig ”konsulentopgaver, der ikke ligger i
naturlig forlængelse af den lovpligtige revision, i et omfang, der er ufor-
holdsmæssigt stort i forhold til revisionshonoraret”,
jf. Statens ejerskabs-
politik (2015).
Det diskuteres endvidere i Staten som aktionær (2004), hvorvidt det er
hensigtsmæssigt,
”at generalforsamlingsvalgte revisorer foruden den
lovpligtige revision udfører andre opgaver for selskabet, herunder yder
rådgivning om skattemæssige forhold og lignende. Set fra selskabernes
side er fordelen, at f.eks. rådgivning om skattemæssige forhold kræver et
indgående kendskab til selskabets skatteregnskaber, hvorfor der ligger en
væsentlig omkostningsbesparelse i at benytte de generalforsamlingsvalgte
revisorer. Ulempen er imidlertid, at den generalforsamlingsvalgte revisor
kan komme til at stå i et uhensigtsmæssigt loyalitets- og afhængigheds-
forhold til selskabet, der kunne svække incitamentet til kritik. Det er afgø-
rende, at revisor ikke er bragt i et sådant tilknytningsforhold til selskabet,
at han ud fra en uafhængighedsbetragtning må afstå fra at revidere.”
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil give eksempler på konsulentopgaver, der dels ligger i naturlig forlængelse af den lovpligtige revision, dels ikke ligger i naturlig forlængelse af den lovpligtige revision, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Spørgsmålet om omfanget af revisors opgaver ud over den lovpligtige
revision må vurderes fra sag til sag. Det bemærkes hertil, at det er besty-
relsens ansvar at overvåge og kontrollere revisors uafhængighed, herun-
der særlig leveringen af yderligere tjenesteydelser til virksomheden.
Formålet hermed er at sikre, at revisors opgaver er klart definerede, og at
revisor er fuldt ud opmærksom på, at der, hvad den lovpligtige revision
angår, er tale om en kontrolopgave for ejeren og for bestyrelsen.”
Jeg kan henholde mig til Finansministeriets bemærkninger.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen