Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 115
Offentligt
1630997_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Att.: Irene Holm
Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af udkast til ændringsforslag
til L 115
Sundheds- og Ældreministeriet har ved e-mail af 3. maj 2016 anmodet om Styrel-
sen for Patientsikkerheds vurdering af udkast til ændringsforslag til L 115.
Ad nr. 1 (undertitlen)
Det hedder en kapillærblodprøve og retteligt kapillærblodprøvetagning.
Ad nr. 2 (sygeplejersker)
Det er foreslået, at sygeplejersker uden bemyndigelse fra en læge kan foretage
indgreb i form af en kapillærblodprøvetagning til måling af blodsukker m.m., hvor
huden brydes.
Om forslagets forudsætninger
Udkast til ændringsforslaget tager udgangspunkt i, at en kapillærblodprøve er en
ukompliceret test, og at sygeplejersker er fuldt ud egnede til på egen hånd at fo-
retage en kapillærblodprøve.
Ændringsforslaget fokuserer alene på selve prøvetagningen, som er ukompliceret.
Forslaget tager ikke højde for de andre omstændigheder omkring sådan en test.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal imidlertid pointere, at en test med henblik på
opsporing og diagnosticering af sygdom ikke kun omfatter det at udføre selve te-
sten. Den, der tager prøven, skal også sikre kvaliteten af det medicinske udstyr,
herunder om resultatet er korrekt, vurdere testens relevans i forhold til patien-
tens helbredstilstand, informere patienten om den sygdom, der testes for, og om
behandlingsmuligheder m.v. forud for testen, fortolke resultatet af testen, formid-
le resultatet til patienten og tage stilling til relevante behandlingstiltag som følge
af resultatet.
Ændringsforslaget er beskrevet som kapillærblodprøvetagning til måling af blod-
sukker
med mere.
Forslaget er således ikke begrænset til måling af blodsukker - og
kolesterol som der nævnes i bemærkningerne - men åbner efter sin ordlyd op for
enhver form for undersøgelse og diagnosticering, der kan foretages ved en kapil-
lærblodprøve, hvilket er yderst uhensigtsmæssigt.
En priktest betyder i øvrigt i den sundhedsfaglige terminologi en allergitest. Ved
en priktest bløder huden ikke. Selv om man i daglig tale måtte betegne en kapil-
lærblodprøve som en ”priktest”, fordi det indebærer en lille prik i fingeren eller
øret, er der tale om en sammenblanding af begreberne i ændringsforslaget, hvil-
ket skaber begrebsmæssig forvirring. Hverken efter bestemmelsens ordlyd eller i
10. maj 2016
Sagsnr. 5-1010-845/1
Reference jfha
T 44 88 96 31
E [email protected]
L 115 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, at ministeren bedes forholde sig til de ændringsforslag, der er stillet til lovforslaget om at andre end læger kan foretage kapillær blodprøvetagning, til sundheds- og ældreministeren
bemærkningerne fremgår, at der ikke er tale om priktest, og brugen af ordet ska-
ber forvirring omkring beskrivelsen af indholdet i lovforslaget.
Selv om sygeplejersker som følge af deres grunduddannelse har faglige forudsæt-
ninger for at udføre selve kapillærblodprøven, har de ikke den generelle sund-
hedsfaglige viden om udredning og behandling af medicinske sygdomme, der gør
det forsvarligt, at sygeplejersker selvstændigt varetager kapillærblodprøver med
henblik på diagnosticering af sygdom.
Ifølge bemærkningerne til ændringsforslaget er sygeplejerskers kompetence til at
udøve deres erhverv i nogle tilfælde begrænset af, om de har en bemyndigelse fra
en læge.
Det er lægefaglig virksomhed at vurdere indikationen for undersøgelser og be-
handling af patienter, og i de tilfælde hvor det er relevant, at sygeplejersker fore-
tager kapillærblodprøver, vil der foreligge en bemyndigelse fra en læge. Bemyndi-
gelsen vil, ud over bemyndigelse til at foretage selve undersøgelsen med relevant
udstyr, indeholde instruktion om, hvordan sygeplejersken skal forholde sig til te-
stens resultat, information af patienten, og hvordan der skal ske opfølgning eller
tilbagemelding til den bemyndigende læge.
Konsekvenser af forslaget
Ændringsforslaget tillægger sygeplejersker et forbeholdt virksomhedsområde,
hvilket de ikke har i dag.
Med ændringsforslaget gives sygeplejersker ret til selvstændigt at undersøge og
diagnosticere sygdomme på baggrund kapillærblodprøver, informere patienter og
at foretage opfølgning uden lægefaglig bistand.
Ændringsforslaget medfører også, at sygeplejersker får ret til at delegere kapil-
lærblodprøvetagning til andre efter reglerne om delegation af forbeholdt sund-
hedsfaglig virksomhed.
I det omfang sygeplejerskes kapillærblodprøvetagning finder sted i et ansættel-
sesretligt forhold, er det uklart, hvorledes koordinationen mellem den ordineren-
de behandlingsansvarlige praktiserende læge/ sygehuslæge skal foregå, hvis både
læge og sygeplejerske kan ordinere kapillærblodprøvetagning, herunder hvem der
har ansvaret for, at det bliver gjort, og at der bliver foretaget opfølgning. Det er li-
geledes uklart, hvordan forholdet er mellem sygeplejerskes ret til at ordinere ka-
pillærblodprøvetagning og de instrukser, som sygeplejersker skal følge som led i
deres ansættelsesforhold.
Konsekvensændringer i forhold til straffebestemmelserne
Såfremt ændringsforslaget vedtages, bør der ske konsekvensændringer i forhold
til straffebestemmelserne om overtrædelse af forbeholdt virksomhed. Det skal i
den forbindelse tages stilling til, om en overtrædelse af det forbeholdte virksom-
hedsområde vil være en overtrædelse af det lægeforbeholdte virksomhedsområ-
de eller af det sygeplejefaglige virksomhedsområde.
Side 2
L 115 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, at ministeren bedes forholde sig til de ændringsforslag, der er stillet til lovforslaget om at andre end læger kan foretage kapillær blodprøvetagning, til sundheds- og ældreministeren
Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af ændringsforslaget
Det er Styrelsen for Patientsikkerheds opfattelse, at vedtagelse af ændringsforsla-
get vil bryde med det grundlæggende princip om, at gennembrud af hud i behand-
lingsøjemed er lægeforholdt virksomhed. Sygeplejersker får med forslaget et selv-
stændigt behandlingsansvar, og det vil skabe forskydning mellem læger og syge-
plejersker i forhold til diagnosticering og behandling af patienter og desuden ska-
be uklarhed om, hvem der har behandlingsansvaret for patienten, herunder hvem
det påhviler, at den pågældende prøve bliver taget.
At give sygeplejerske et forbeholdt virksomhedsområde i form af én konkret be-
handlingsmetode blandt mange metoder, vil signalere til både sygeplejersker, pa-
tienter og andre sundhedspersoner, at kapillærblodprøve er en særlig sundheds-
faglig relevant metode til undersøgelse og diagnosticering af sygdomme, særligt i
forhold til opsporing og diagnosticering af diabetes, og at sygeplejersker særligt
har sundhedsfaglige kompetencer hertil.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal på det bestemteste fraråde, at forslaget vedta-
ges, idet usikkerheden omkring ansvaret for initiativet til prøvens udførelse samt
sygeplejerskers manglende brede faglighed i forhold til selvstændig varetagelse af
kapillærblodprøvetagning ikke vil medføre nogen forbedring af patientsikkerhe-
den.
Ad nr. 3 (farmaceuter og farmakonomer på apotek)
Det er forslået, at farmaceuter og farmakonomer som led i deres arbejde på et
apotek kan foretage indgreb i form af en kapillærblodprøvetagning til måling af
blodsukker m.m., hvor huden brydes.
Om forslagets forudsætninger
Udkastet til ændringsforslaget tager udgangspunkt i, at en kapillærblodprøve er
en ukompliceret test, og at farmaceuter er fuldt ud egnede til på egen hånd at fo-
retage en kapillærblodprøve.
Også dette ændringsforslag fokuserer alene på selve prøvetagningen, som er
ukompliceret. Forslaget tager ikke højde for de andre omstændigheder omkring
sådan en test. Styrelsen for Patientsikkerhed skal imidlertid pointere, at en test
med henblik på opsporing og diagnosticering af sygdom ikke kun omfatter det at
udføre selve testen. Den, der tager prøven, skal også sikre kvaliteten af det medi-
cinske udstyr, herunder om resultatet er korrekt, vurdere testens relevans i for-
hold til patientens helbredstilstand, informere patienten om den sygdom, der te-
stes for, og om behandlingsmuligheder m.v. forud for testen, fortolke resultatet af
testen, formidle resultatet til patienten og tage stilling til relevante behandlingstil-
tag som følge af resultatet.
Dette ændringsforslag er også beskrevet som kapillærblodprøvetagning til måling
af blodsukker
med mere.
Forslaget er således ikke begrænset til måling af blod-
sukker - og kolesterol som der nævnes i bemærkningerne - men åbner efter sin
ordlyd op for, at farmaceuter og farmakonomer som led i deres arbejde på et apo-
tek kan foretage enhver form for undersøgelse og diagnosticering, der kan foreta-
ges ved en kapillærblodprøve, hvilket er yderst uhensigtsmæssigt.
Side 3
L 115 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, at ministeren bedes forholde sig til de ændringsforslag, der er stillet til lovforslaget om at andre end læger kan foretage kapillær blodprøvetagning, til sundheds- og ældreministeren
En priktest betyder i øvrigt i den sundhedsfaglige terminologi en allergitest. Ved
en priktest bløder huden ikke. Selv om man i daglig tale måtte betegne en kapil-
lærblodprøve som en ”priktest”, fordi det indebærer en lille prik i fingeren eller
øret, er der tale om en sammenblanding af begreberne i ændringsforslaget, hvil-
ket skaber begrebsmæssig forvirring. Hverken efter bestemmelsens ordlyd eller i
bemærkningerne fremgår, at der ikke er tale om priktest, og brugen af ordet ska-
ber forvirring omkring beskrivelsen af indholdet i lovforslaget.
Ændringsforslaget forudsætter, at en kapillærblodprøve er en relevant metode til
at opspore og diagnosticere diabetes. Det er ikke tilfældet. Blodglukosemåling
(kapillærblodprøve) er ikke en valid metode til at diagnosticere diabetes type 2. I
forhold til opsporing anbefaler Sundhedsstyrelsen i sin kommende anbefaling
”Tværsektorieller forløb for mennesker med type 2-diabetes – Anbefalinger for
opsporing, diagnostik, behandling, rehabilitering og opfølgning”, at der anvendes
valide spørgeskemaer til at opspore borgere i risiko for at have type 2-diabetes,
mens opsporing alene med blodsukkermålinger ikke anbefales.
Konsekvenser af forslaget
Hvis ændringsforslaget vedtages brydes med det grundlæggende princip i autori-
sationsloven om, at loven regulerer autoriserede sundhedspersoners virksomhed,
og autorisationsloven vil herefter regulere andre faggruppers virksomhed. Apo-
teksansatte farmaceuter og farmakonomer får med vedtagelse af forslaget et for-
beholdt virksomhedsområde i autorisationsloven uden at være autoriserede.
Det er forudsat i bemærkningerne, at såfremt et apotek væger at udbyde denne
service til sine kunder, er det naturligvis en forudsætning, at apoteket har det kor-
rekte udstyr til rådighed, så kunderne kan være sikre på, at de foretagne prøver
har den fornødne kvalitet. Det er i den forbindelse uvist, hvordan Lægemiddelsty-
relsens og Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynsforpligtelser vil være i forhold til
apotekere, apoteksansatte farmaceuter og farmakonomer i forhold til denne form
for sundhedsfaglig virksomhed. Det er i dag Lægemiddelstyrelsen, der fører tilsyn
med apoteker og påser overholdelse af apoteker- og lægemiddellovgivningen.
Styrelsen for Patientsikkerhed har efter autorisationsloven ikke nogen sanktions-
muligheder i forhold til farmaceuter og farmakonomer, der måtte yde en kritisa-
bel sundhedsfaglig behandling.
Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af ændringsforslaget
Farmaceuter og farmakonomer har ikke den generelle sundhedsfaglige viden om
udredning og behandling af medicinske sygdomme, der gør det sundhedsfagligt
forsvarligt, at de får bemyndigelse til at foretage sådanne undersøgelser på et
apotek.
At give farmaceuter og farmakonomer på apoteker ret til at foretage kapillær-
blodprøver med henblik på undersøgelse og diagnosticering af sygdomme signale-
rer til patienter, at denne form for undersøgelse, herunder farmaceutens eller
farmakonomers information til patienten vil være tilstrækkelig i forhold til at be-
eller afkræfte mistanke om alvorlig sygdom, hvilket Styrelsen for Patientsikkerhed
vurderer ikke er tilfældet.
Side 4
L 115 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, at ministeren bedes forholde sig til de ændringsforslag, der er stillet til lovforslaget om at andre end læger kan foretage kapillær blodprøvetagning, til sundheds- og ældreministeren
Styrelsen for Patientsikkerhed skal på det bestemteste fraråde, at lovforslaget
vedtages.
Med venlig hilsen
Jannie Frydenborg Hansen
Fuldmægtig, cand.jur.
Side 5