Tak for det.
Studenterkørsel er jo en rigtig fin og festlig dansk tradition.
Det kan derfor også være svært at forstå, hvorfor det alene er elever, der gennemfører en gymnasial uddannelse, som får lejlighed til at opleve det.
Af samme grund vil jeg også gerne kvittere for dette forslag om at udvide ordningen med studenterkørsel.
Vi er i regeringen positivt indstillet over for en udvidelse af ordningen, så flere unge, der afslutter en uddannelse, får mulighed for at fejre det med studenterkørsel.
Jeg vil dog godt slå fast, at jeg mener, at det er vigtigt, at en udvidelse af ordningen foregår på en måde, der er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Mine embedsmænd er ved at se på, hvordan vi kan udvide ordningen, og jeg vil da i den forbindelse godt sige, at regeringen er af den opfattelse, at eux-uddannelserne også skal være omfattet af reglerne og have lov til at køre studenterkørsel.
Man kan spørge sig selv, hvordan det er gået til, at det ikke har været muligt, og der håber jeg at vi måske endda kan gøre det endnu hurtigere, end vi kan lave resten af det, altså i form af en beretning, eller hvordan vi nu finder ud af mulighederne for det, men vi er i hvert fald meget indstillet på, at det i forhold til eux-uddannelserne gerne skal komme hurtigt.
I det arbejde, der indgår, er der jo også nogle overvejelser om, hvorvidt der er et færdselssikkerhedsmæssigt behov for at indarbejde eventuelle yderligere betingelser for meddelelser af tilladelser til studenterkørsel.
Sådanne betingelser vil dog være afhængige af, hvilken uddannelse der søger om tilladelse.
Da jeg synes, det er vigtigt, at vi får gennemtænkt de færdselssikkerhedsmæssige aspekter i sagen, så vil jeg også gerne sige til forslagsstillerne, at jeg håber, de vil opfatte det sådan, at når vi i regeringen ikke siger, at vi kan støtte beslutningsforslaget, så er det ikke et udtryk for, at vi ikke meget gerne vil komme forslagsstillerne i møde og prøve at finde ud af, om vi på en eller anden måde kan få tænkt nogle ting ind.
Der er jo en masse ting, som vi skal forholde os til.
F.eks.
får vi det nu spredt ud over hele året, og det kan der såmænd være noget godt ved, men der kan så også være nogle udfordringer.
Det har også noget at gøre med, om der, hvis det er så mange biler, der skal til at køre, så er nogle ting vedrørende noget sikkerhedsmæssigt, vi skal gå ind og se på.
Men vi er altså meget imødekommende over for, at vi får en god drøftelse af det her, og jeg vil selv gerne stille mig i spidsen for, at vi – med alle dem, der måtte være interesserede – kan få den drøftelse i gang ovre hos mig, hvor vi kan prøve at diskutere tingene igennem.
Mine embedsmænd er allerede i gang med at se på, hvilke overvejelser og hvilke spørgsmål der skal til, og derfor vil jeg jo sige til forslagsstillerne, at jeg synes, det kunne være en god idé, hvis man f.eks.
i udvalget – men det bestemmer udvalget jo – kunne ende op med en beretning, hvor man f.eks.
tager de her gode intentioner og initiativer, der ligger i forslaget, og samler dem, og at vi måske så sammen prøver at lave en eller anden handlingsplan for, hvordan vi kan få det gjort.
Men at vi altså ikke støtter beslutningsforslaget, som det ligger nu, og det gør vi ikke, skal ikke tages som udtryk for, at vi ikke kan se, at der er nogle gode ting i det.
Tværtimod er vi allerede selv i gang, og jeg kan kun opfordre til, at vi kan gøre det sammen og prøve at finde ud af nogle modeller, som vil kunne indfri både beslutningsforslagsstillernes ønske og også regeringens ønske.