Udenrigsudvalget 2015-16
B 16
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Dato: 6. november 2015
Spørgsmål 2 fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 27. oktober 2015
stillet af Nick Hækkerup (S) vedr. B.16:
Forslag til folketingsbeslutning om
Danmarks ratifikation af overenskomst om
oprettelse af Den Asiatiske Infrastruktur
Investeringsbank
Spørgsmål:
Det fremgår af bemærkningerne til B16 fremsat af ministeren, at Danmark under
forhandlingerne om oprettelsen af banken har arbejdet for, "at banken lever op til
internationale standarder i forhold til bl.a. ledelse, udbudsregler, fattigdomsorientering, miljø-
og klimahensyn samt social ansvarlighed".
Vil ministeren for hvert af de oplistede punkter redegøre for, i hvilket omfang indsatsen er
kronet med held, og hvordan dette konkret har givet sig udslag i overenskomsten eller på anden
måde?
Svar:
Danmark har sammen med de øvrige nordiske og andre ligesindede lande været aktive i
forhandlingerne og har fået en række synspunkter med i overenskomsten – herunder vigtige
danske mærkesager om bæredygtighed, transparens og uafhængige tilsynsmekanismer.
Det er således lykkedes at få bæredygtig økonomisk udvikling indskrevet i bankens
formålsparagraf, ligesom der er indskrevet et særligt hensyn til de mindre udviklede lande.
Danmark har under forhandlingerne lagt vægt på betydningen af, at AIIB opfylder OECD-
DAC’s udviklingskriterier, og har sammen med UK taget initiativ til samarbejde med AIIB-
sekretariatet om AIIB’s optagelse på OECD-DAC’s liste over multilaterale institutioner, der
opfylder udviklingskriterierne.
Senest under forhandlingerne i Jakarta, Indonesien d. 3.-4. november 2015 har Danmark rejst
betydningen af, at AIIB’s kommende projektportefølje reflekterer DAC-kriterierne.
Danmark har sammen med ligesindede i forhandlingerne arbejdet for en forbedret ledelse og
governance-struktur for banken. Det er eksempelvis lykkedes at få opbakning til brug af
B 16 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, i hvilket omfang Danmarks arbejde for, at banken lever op til internationale standarder i forhold til bl.a. ledelse, udbudsregler, fattigdomsorientering, miljø- og klimahensyn samt social ansvarlighed er kronet med held, til udenrigsministeren
superflertalsbeslutninger ved afstemning i bestyrelsen med mindre andet vedtages. Valg af
præsident og vicepræsident skal ske gennem åbne og merit-baserede rekrutteringsprocesser.
Endelig blev det indskrevet i overenskomsten, at der etableres en tilsyns, evaluerings- og
klagemekanisme ud fra principper om ‘transparens, åbenhed, uafhængighed og ansvarlighed’
(accountability).
Danmark har sammen med ligesindede lande under forhandlingerne arbejdet for høje
standarder for miljø- og sociale standarder samt udbudsprocedurer. Forhandlingerne om disse
politikker er endnu ikke afsluttet, og forventes at fortsætte i begyndelsen af 2016. Sekretariatet
har fremsendt solide udkast til rammedokumenter for hhv. miljø- og sociale standarder og
udbudsprocedurer. Baseret på de nuværende udkast vil udbud blive baseret på principper om
transparens, ‘fit for purpose’ og ‘value for money’ mhp. effektiv implementering og strømlining
med andre udviklingsbanker, hvilket vil lette co-finansiering. Der har under forhandlingerne
været bred støtte til mulighed for øget brug af modtagerlandes egne systemer i den udstrækning
de ikke går på kompromis med ovennævnte principper. Danmark har rejst fokus på
kvalitetssikring og inkorporering af project life-cycle hensyn ifm. indkøb. I drøftelserne og
konsultationerne om miljø- og sociale standarder har Danmark anført behov for stærke
referencer til oprindelige folk og princippet om "prior informed consent", ILO konventionen
og respekt for menneskerettigheder samt en reference til de nye bæredygtighedsmål. Som det er
set i andre tilfælde, herunder under revisionen af Verdensbankens tilsvarende standarder,
vækker referencen til menneskerettigheder modstand hos nogle lande. De kommende
forhandlinger vil vise, hvor langt vi kommer i AIIB.