Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 14
Offentligt
1630314_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. maj 2016
2015.6523
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål til beslutningsforslag B14 om at ophæve arealreservationerne i Ring
5-transportkorridoren, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 5
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. april 2016 fra Poul Drews,
Helsingør, jf. B 14 – bilag 8.
Svar:
I sit brev spørger Poul Drews om, hvorvidt den nordvestlige del af transport-
korridoren, defineret som strækningen fra Rørtang til Højstrup i Helsingør,
udelukkende er reserveret til gastransmissionsledning, eller om den også er
reserveret til vejnet og trafikanlæg. Poul Drews spørger endvidere, om jeg vil
medtage den nordvestlige del af transportkorridoren i behandlingen af B14 og
om den nordvestlige del af transportkorridoren bliver taget med i den kom-
mende høring.
Først og fremmest er det vigtigt at have sig for øje, hvad transportkorridorerne
er i dag. De er nemlig en planmæssig reservation af areal til fremføring af muli-
ge fremtidige overordnede infrastrukturanlæg. Det vil sige regionale, nationale
og internationale trafik- og forsyningsanlæg og lign., der har betydning for hele
hovedstadsområdets udvikling. Reservationen er først og fremmest tænkt som
en reservation til fremtidige strækningsanlæg, der kan blive behov for på læn-
gere sigt, men som ikke er kendt eller besluttet endnu.
Reservationen har en generel karakter, fordi den reserverer mulighed for flere
anlæg og for alternative linjeføringer i kraft af bredden på 1 km. Som udgangs-
punkt er den nordvestlige del af transportkorridoren dermed ikke udelukkende
reserveret til gastransmissionsledning.
Jeg kan oplyse, at det overordnede tema for den kommende høring vil være
perspektiverne i en evt. Ring 5-motorvej i transportkorridoren. En Ring 5-
motorvej kan imidlertid have relevans for en evt. kommende HH-forbindelse,
hvorfor vi også bør forholde os til den nordvestlige del af transportkorridoren.
B 14 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/4-16 fra Poul Drews, Helsingør, til transport- og bygningsministeren
1630314_0002.png
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om at afdække også det mulige trafika-
le behov for den nordvestlige del af transportkorridoren. Det har jeg gjort, da
jeg mener, at vi skal have de fremtidige trafikale konsekvenser belyst forud for
en eventuel beslutning om en hel eller delvis ophævelse af arealreservationer-
ne.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at erhvervs- og vækstministeren netop har oplyst,
at regeringen vil gennemføre en revision af Fingerplanen 2013, hvor også
transportkorridorerne kan komme til at indgå.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt