Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 14 Bilag 1
Offentligt
Fra: poul drews [mailto:[email protected]]
Sendt: 29. oktober 2015 14:11
Emne: mail til videresendelse til Transport- og Bygningsudvalget
Som jeg oplyste i telefon har jeg vanskeligt ved at vedhæfte filer i "kontakt
udvalget" og siger derfor tak for at jeg må skrive til dig i stedet for.
Jeg henvender mig vedr. forslag B 14 (ophævelse af arealreservationer i Ring 5
transportkorridoren). Af forslaget fremgår det, at arealreservationerne fra Køge
til Kokkedal ønskes ophævet.
Idet transportkorridoren går helt til Helsingør, undrer jeg mig over, hvorfor
arealreservationerne i Helsingør ikke ønskes ophævet. Umiddelbart antager jeg, at
der er tale om fejl.
Jeg bor selv i et område i Helsingør, som er udlagt til transportkorridor - nærmere
bestemt i Julianelund.
Specifikt vil jeg gøre udvalget opmærksom på, at den nordlige arealreservation
ender blindt i Højstrup lige nord for Helsingør. Den nordlige del er fra
motorvejens ophør og resten af vejen til Højstrup. På den modsatte side af Øresund
har Helsingborg forlængst ophævet arealreservationerne, og området er nu bebygget.
En evt. bro/tunnel er derfor kun mulig syd for Helsingør. Arealreservationerne nord
for Helsingør er således ikke længere anvendelige til en evt. bro/tunnel til
Sverige.
Jeg vedlægger bilaget "interview med kommunerne vedr. transportkorridoren" fra
2013, hvor Helsingørs daværende borgmester Johannes Hecht-Nielsen er blevet
interviewet og har givet udtryk for ovenstående (se siderne 25-27).
Mit håb er således at gøre udvalgsmedlemmerne opmærksomme på "den glemte tekst"
vedr. ophævelse af arealreservationerne mellem Kokkedal og Helsingør, og under alle
omstændigheder gøre opmærksom på den nordlige arealreservation, som ikke længere
har noget formål (trafikalt).
Med venlig hilsen
Poul Drews
Julianelund 37
3000 Helsingør