Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
B 101 Bilag 4
Offentligt
1641081_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 101
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 31. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om bedre muligheder for erstatning til børn, der
har været udsat for svigt og overgreb
[af Pernille Skipper (EL), Torsten Gejl (ALT), Marianne Jelved (RV) og Trine Torp (SF) m.fl.]
1. Ændringforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 18. marts 2016 og
var til 1. behandling den 24. maj 2016. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse
med det under nr. 3 stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsforslag
nr. 1 og 2.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil-
ler beslutningsforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1 og
2 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter be-
slutningsforslaget. DF, V, LA og KF mener, at det er util-
stedeligt at børn bliver udsat for misbrug eller omsorgssvigt
– uanset om det er forældrene, eventuelle plejeforældre eller
det offentlige, der har svigtet dem.
Efter 1. behandling af beslutningsforslaget tyder det på,
at der er politisk flertal for en ophævelse af de civilretlige
forældelsesfrister for misbrugte børns krav mod offentlige
myndigheder. En sådan ophævelse af forældelsesfristerne
vil indebære, at et misbrugt barn vil kunne rejse et krav mod
en offentlig myndighed på et hvilket som helst tidspunkt.
Derimod vil muligheden for at føre en straffesag og rejse et
afledt civilretligt krav mod gerningsmanden, som har forgre-
bet sig på barnet, fortsat være begrænset af straffelovens for-
ældelsesfrister i sager om seksuelle overgreb mod børn.
Derfor mener DF, V, LA og KF også, at man bør drøfte
de strafferetlige forældelsesfrister for seksuelle overgreb
mod børn og sammenhængen mellem disse frister og foræl-
delsesfristen for misbrugte børns civilretlige krav mod of-
fentlige myndigheder.
DF, V, LA og KF foreslår således at pålægge justitsmini-
steren at indkalde regeringens støttepartier til drøftelse af de
strafferetlige forældelsesfrister for seksuelle overgreb mod
børn og sammenhængen mellem disse frister og forældelses-
fristen for misbrugte børns civilretlige krav mod offentlige
myndigheder, herunder spørgsmålet om ophævelse af disse
frister, med henblik på ny lovgivning i den kommende fol-
ketingssamling.
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Radika-
le Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval-
get støtter beslutningsforslaget. S, EL, ALT, RV og SF me-
ner, at det er ganske forfærdeligt, når børn og unge, der er i
offentlige myndigheders varetægt, udsættes for svigt eller
overgreb, og det kan tage mange år, før en person er i stand
til at søge oprejsning for det gennem en retssag. Beslut-
ningsforslagets oprindelige udformning ville i højere grad
end i dag sikre, at der er en reel mulighed for at få en afgø-
relse om ansvar og erstatning gennem domstolene uden at
støde på en urealistisk og unødvendigt snæver forældelses-
frist. Det er dog S, EL, ALT, RV og SF's opfattelse, at det
på dette område ville være en fordel, hvis der slet ingen for-
ældelsesfrist fandtes. Eftersom det efter 1. behandling tyder
AX018985
B 101 - 2015-16 - Bilag 4: Betænkning afgivet den 31/5-16
1641081_0002.png
2
på, at der kan findes opbakning også til dette, fremsætter S,
EL, ALT, RV og SF ændringsforslag om at afskaffe foræl-
delsesfristen i sager om offentlige myndigheders svigt i sag-
er om overgreb på og misbrug af børn.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(S, EL, ALT, RV og SF):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til folketingsbeslutning om afskaffelse af
forældelsesfrist og bedre muligheder for erstatning til
børn, der har været udsat for svigt og overgreb«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til teksten
2)
Ordene »at fremsætte lovforslag, så forældelsesfristen
for offentlige myndigheders svigt i sager om overgreb på og
misbrug af børn svarer til forældelsesfristen i straffeloven
for seksuelle overgreb« ændres til: »at fremsætte lovforslag
om, at der ikke skal gælde nogen forældelsesfrist for offent-
lige myndigheders svigt i sager om overgreb på og misbrug
af børn«.
[Ophævelse af forældelsesfrist i sager om offentlige myn-
digheders svigt i sager om overgreb på og misbrug af børn]
Af et
flertal
(DF, V, LA og KF):
Til teksten
3)
Ordene »at fremsætte lovforslag, så forældelsesfristen
for offentlige myndigheders svigt i sager om overgreb på og
misbrug af børn svarer til forældelsesfristen i straffeloven
for seksuelle overgreb« ændres til: »at indkalde regeringens
støttepartier til drøftelse af de strafferetlige forældelsesfri-
ster for seksuelle overgreb mod børn og sammenhængen
mellem disse frister og forældelsesfristen for misbrugte
børns civilretlige krav mod offentlige myndigheder, herun-
der spørgsmålet om ophævelse af disse frister, med henblik
på ny lovgivning i den kommende folketingssamling«.
[Indkaldelse til drøftelse af de strafferetlige forældelsesfri-
ster for seksuelle overgreb mod børn og sammenhængen
mellem disse frister og forældelsesfristen for misbrugte
børns civilretlige krav mod offentlige myndigheder]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 2. Med ændringsforslaget tydeliggøres det i titlen, at for-
slaget også omhandler ophævelse af forældelsesfristen.
Til nr. 2
Beslutningsforslaget indebar oprindelig, at forældelsesfri-
sten i sager om offentlige myndigheders svigt i sager om
overgreb på og misbrug af børn skulle forlænges, så foræl-
delsesfristen svarede til forældelsesfristen i straffeloven for
seksuelle overgreb. Med ændringsforslaget afskaffes foræl-
delsesfrister i sager om offentlige myndigheders svigt i sag-
er om overgreb på og misbrug af børn.
Til nr. 3
Under 1. behandling støttede alle Folketingets partier be-
slutningsforslagets punkt 1 om, at forældelsesfristen for of-
fentlige myndigheders svigt i sager om overgreb på og mis-
brug af børn skulle forlænges, så den svarer til forældelses-
fristen i straffeloven for seksuelle overgreb. Flere partier til-
kendegav samtidig, at de ønskede at gå videre end beslut-
ningsforslaget og helt ophæve forældelsesfristen for mis-
brugte børns civilretlige krav mod offentlige myndigheder.
En ophævelse af forældelsesfristen for misbrugte børns
civilretlige krav mod offentlige myndigheder vil indebære,
at et misbrugt barn vil kunne rejse et sådant krav mod en of-
fentlig myndighed på et hvilket som helst tidspunkt, mens
muligheden for at føre en straffesag og rejse et afledt civil-
retligt krav på erstatning eller godtgørelse mod den person,
som har forgrebet sig på barnet, fortsat vil være begrænset
af straffelovens forældelsesfrister i sager om seksuelle over-
greb mod børn. Justitsministeren har tilkendegivet at ville
indkalde de regeringsbærende partier til drøftelse herom.
Regeringen pålægges på den baggrund at indkalde de re-
geringsbærende partier til drøftelse af de strafferetlige foræl-
delsesfrister for seksuelle overgreb mod børn og sammen-
hængen mellem disse frister og forældelsesfristen for mis-
brugte børns civilretlige krav mod offentlige myndigheder,
herunder spørgsmålet om ophævelse af fristerne, med hen-
blik på ny lovgivning i den kommende folketingssamling.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Karina Due (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V)
Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Anders Johansson (KF) Karen J. Klint (S) Malte Larsen (S)
Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Troels Ravn (S) Trine Bramsen (S) Yildiz Akdogan (S) Rune Lund (EL)
B 101 - 2015-16 - Bilag 4: Betænkning afgivet den 31/5-16
1641081_0003.png
3
Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Johannes Lebech (RV) Trine Torp (SF)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
B 101 - 2015-16 - Bilag 4: Betænkning afgivet den 31/5-16
1641081_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 101
Bilagsnr.
1
2
3
Titel
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning