Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1574832_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg og Transportudvalg
Dato
J. nr.
26. november 2015
Den danske regerings svar på Kommissionens begrundede udtalelse
nr. 2014/2110 om manglende opfyldelse af forpligtelser i henhold til
artikel 2, nr. 6, artikel 8 og artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til
markedet for international godskørsel
Kommissionen har i brev af 24. september 2015 sendt en begrundet udtalelse
til Danmark.
Forinden har Kommissionen den 11. juli 2014 sendt en åbningsskrivelse til
Danmark, som Danmark har svaret på den 9. september 2014.
I den begrundede udtalelse anfører Kommissionen, at den fortsat finder, at den
danske lovgivning er i strid med forordning (EF) nr. 1072/2009 på følgende to
punkter:
a) Bødesatserne, som transportvirksomheder pålægges ved overtrædelse
af cabotagereglerne.
b) De begrænsede muligheder for at udføre cabotagekørsel bestående af
flere læsse- og lossesteder.
Ad a) Bødesatserne, som transportvirksomheder pålægges ved over-
trædelse af cabotagereglerne
Kommissionen anførte i åbningsskrivelsen, at det danske bødeniveau i sager
om overtrædelse af cabotagereglerne ikke står i et rimeligt forhold til overtræ-
delsernes grovhed, således som der stilles krav om i forordningens artikel 16.
I svaret på åbningsskrivelsen anførte den danske regering, at fastsættelsen af
straf generelt i Danmark beror på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen. Derfor vil det i bemærkningerne
til forslag til lov nr. 1639 af 26. december 2013 angivne strafniveau for ulovlig
cabotagekørsel kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Den danske regering anførte endvidere, at de vejledende bødesatser er forhøjet
generelt for overtrædelser af godstransportlovgivningen, og at man ved fastsæt-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Regeringens besvarelse af begrundet udtalelse nr. 2014/2110 fra Kommissionen vedrørende cabotageregler, fra transport- og bygningsministeren
1574832_0002.png
telse af bødestørrelser lægger vægt på, hvilke økonomiske gevinster der er op-
nået eller forsøgt opnået ved den pågældende overtrædelse, samt på, om over-
trædelsens karakter er mindre alvorlig, alvorlig eller meget alvorlig. Den dan-
ske regering fandt således, at de vejledende bødesatser opfylder kravet om pro-
portionalitet, og at der herudover gives domstolene mulighed for at tage højde
for formildende omstændigheder.
I den begrundede udtalelse fastholder Kommissionen sine synspunkter, idet
den ikke finder den danske regerings svar på åbningsskrivelsen overbevisende.
Det er regeringens opfattelse, at de argumenter, der er anført i besvarelsen af
åbningsskrivelsen bør fastholdes og uddybes i svaret på den begrundede udta-
lelse.
Ad b) De begrænsede muligheder for at udføre cabotagekørsel be-
stående af flere læsse- og lossesteder
Kommissionen anførte i åbningsskrivelsen, at den danske fortolkning af begre-
bet cabotagekørsel er i strid med forordningens artikel 8.
I svaret på åbningsskrivelsen anførte den danske regering, at forordningen ikke
indeholder en eksplicit definition af cabotagekørsel. Den begrænser dog antal-
let af cabotageture til tre.
Det blev endvidere fra dansk side anført, at såfremt Kommissionens definition
af en cabotagekørsel anvendes, vil det give mulighed for at udføre et stort antal
kørsler og anse dette for at være én cabotagekørsel. Dette har ikke været hen-
sigten med de nuværende cabotageregler, som netop begrænser turene til tre
cabotageture i forhold til kørsel i hjemlandet.
I svaret på åbningsskrivelsen blev derfor anført, at såfremt en udenlandsk
transportvirksomhed udfører en cabotagekørsel i Danmark med både flere læs-
sesteder og flere lossesteder, hvorved der foretages mere end tre cabotagekørs-
ler, er der derfor efter den danske regerings opfattelse tale om ulovlig cabota-
gekørsel.
I den begrundede udtalelse fastholder Kommissionen sine synspunkter.
Det er den danske regerings opfattelse, at de argumenter, der er anført i besva-
relsen af åbningsskrivelsen bør fastholdes og uddybes i svaret på den begrun-
dede udtalelse, hvorfor den danske regering har besvaret Kommissionens åb-
ningsskrivelse i overensstemmelse hermed.
Side 2/2