Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1584226_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9666
Doknr.
1794515
Dato
21-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 07.12.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 94 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 94:
”Vil ministeren redegøre for reglerne i forhold til, hvor meget en person, der er sambo-
ende eller gift med en handicappet eller meget syg person, skal og må være hjælper,
herunder redegøre for de seneste ændringer i lovgivning eller vejledning på området?”
Svar:
Det lægges til grund, at der spørges til servicelovens ordninger med personlig og
praktisk hjælp i hjemmet m.v. (hjemmehjælp), kontant tilskud til ansættelse af hjælper
og borgerstyret personlig assistance (BPA). Det lægges desuden til grund, at spørgs-
målet drejer sig om, hvilken betydning det har for udmålingen af hjælp til borgeren
med funktionsnedsættelse, at der er en rask ægtefælle eller samboende i husstanden.
I forhold til hjemmehjælp, jf. servicelovens § 83, er der indhentet en udtalelse fra
Sundheds- og Ældreministeriet, som har oplyst følgende:
”Kommunerne har en lovgivningsmæssig forpligtelse efter servicelovens § 83 til at
tilbyde personlig pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og
madservice til borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.
En kommune kan således ikke fralægge sig sit ansvar og pålægge en pårørende at
udføre omsorgs- og plejeopgaver, som kommunen efter lovgivningen er forpligtet til at
yde.
Vurderingen af borgerens konkrete behov for hjælp og støtte i forhold til hjemmehjælp
efter serviceloven skal altid baseres på en individuel vurdering. I den forbindelse skal
kommunen bedømme borgerens samlede situation. Der skal bl.a. tages hensyn til
borgerens pårørende og netværk, og det forudsættes, at eventuelle øvrige voksne
medlemmer af den fælles husstand deltager i opgaveudførslen i hjemmet.
I forhold til spørgsmålet om de seneste ændringer i lovgivning eller vejledning på om-
rådet, kan der henvises til Ankestyrelsens principafgørelse nr. 221-11, som er med til
at fastlægge praksis på området. Heraf fremgår, at en kommune, der traf afgørelse
om praktisk hjælp i hjemmet, var berettiget til at tage hensyn til, i hvilket omfang ansø-
gers ægtefælle var i stand til at varetage opgaver i hjemmet.”
Vedrørende servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere fremgår
det af stk. 1, at hvis kommunen ikke kan stille den nødvendige hjælp til rådighed for en
borger, der har behov for hjælp efter bl.a. servicelovens § 83, kan kommunen i stedet
udbetale et tilskud til hjælp, som borgeren selv antager. Borgeren har dog ikke et
egentligt retskrav herpå.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om reglerne i forhold til, hvor meget en person, der er samboende eller gift med en handicappet eller meget syg person, skal og må være hjælper, til social- og indenrigsministeren
1584226_0002.png
§ 95, stk. 2, fastslår i forlængelse heraf, at en borger, der har behov for hjemmehjælp i
mere end 20 timer om ugen, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som
borgeren selv antager. Bestemmelsen giver borgeren et egentligt retskrav på at mod-
tage hjælpen som kontant tilskud.
Efter § 95, stk. 3, kan kommunen dog i særlige tilfælde beslutte, at hjælpen efter stk. 2
fortsat skal gives som naturaliehjælp eller udbetales til en nærtstående, som helt eller
delvist passer borgeren.
Udgangspunktet for udmåling af hjælp efter servicelovens § 95 er i forhold til personlig
pleje og praktisk hjælp i hjemmet servicelovens § 83 om hjemmehjælp. Dette gælder
også i forhold til, hvilken betydning det har, at der er en rask ægtefælle eller sambo-
ende i husstanden. Social- og Indenrigsministeriet henholder sig derfor i det hele til
Sundheds- og Ældreministeriets udtalelse gengivet ovenfor.
Vedrørende BPA fremgår det af servicelovens § 96, at kommunen skal yde denne
hjælp som et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, over-
vågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat funktionsevne, der
har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte.
Udgangspunktet for udmålingen af hjælp efter servicelovens § 96 er en konkret og
individuel vurdering af borgerens behov for hjælp og formålet med ordningen om at
skabe en fleksibel og helhedsorienteret ordning med borgerens selvbestemmelse i
centrum. Denne tager udgangspunkt i, hvad den enkelte selv kan klare med henblik
på at kunne leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede i og uden for hjem-
met. Udmålingen af hjælp har dermed et andet sigte end udmålingen af personlig og
praktisk hjælp i hjemmet.
Der er intet til hinder for, at borgeren får udmålt færre timer, end den kommunale ud-
måling fastsætter, hvis borgeren ønsker det. Det kan f.eks. være, hvis en pårørende
kan og vil påtage sig hjælpefunktionerne i nogle timer. Kommunen skal her være op-
mærksom på, at der ikke er hjemmel i serviceloven til at pålægge en ægtefælle eller
andre at påtage sig disse udvidede pleje-, overvågnings- og ledsagefunktioner. Om-
vendt kan der, hvis der er en rask ægtefælle eller samboende i husstanden, ikke ud-
måles timer til BPA i et sådant omfang, at de huslige opgaver og pasning af børn her-
ved bliver varetaget fuldt ud. En ægtefælle eller et andet familiemedlem kan dog, hvis
såvel borgeren som den pårørende ønsker det, ansættes som hjælper.
I forhold til spørgsmålet om de seneste ændringer i lovgivning eller vejledning på om-
rådet kan det oplyses, at der ikke har været lovændringer siden Folketingets vedtagel-
se af lov nr. 549 af 17. juni 2008 og lov nr. 388 af 25. maj 2009. Nærmere regler om
de to ordninger er senest fastsat i bekendtgørelse nr. 647 af 25. juni 2012 om udmå-
ling af tilskud til borgerstyret personlig assistance efter serviceloven. Reglerne er be-
skrevet i vejledning nr. 9 af 15. februar 2011 om borgerstyret personlig assistance.
Fra Ankestyrelsens praksis kan henvises til principafgørelse nr. 49-13, der bl.a. fast-
slår, at udmåling af BPA efter servicelovens § 96 skal tage afsæt i en individuel be-
hovsvurdering med udgangspunkt i, hvad den enkelte selv kan klare. Der skal desu-
den tages hensyn til, i hvilket omfang en borgers ægtefælle er i stand til at varetage
opgaver i hjemmet, idet der ikke kan udmåles timer til BPA i et sådant omfang, at de
huslige opgaver og pasningen af børn bliver varetaget fuldt ud.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2