Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9666
Doknr.
1794515
Dato
21-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 07.12.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 94 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 94:
”Vil ministeren redegøre for reglerne i forhold til, hvor meget en person, der er sambo-
ende eller gift med en handicappet eller meget syg person, skal og må være hjælper,
herunder redegøre for de seneste ændringer i lovgivning eller vejledning på området?”
Svar:
Det lægges til grund, at der spørges til servicelovens ordninger med personlig og
praktisk hjælp i hjemmet m.v. (hjemmehjælp), kontant tilskud til ansættelse af hjælper
og borgerstyret personlig assistance (BPA). Det lægges desuden til grund, at spørgs-
målet drejer sig om, hvilken betydning det har for udmålingen af hjælp til borgeren
med funktionsnedsættelse, at der er en rask ægtefælle eller samboende i husstanden.
I forhold til hjemmehjælp, jf. servicelovens § 83, er der indhentet en udtalelse fra
Sundheds- og Ældreministeriet, som har oplyst følgende:
”Kommunerne har en lovgivningsmæssig forpligtelse efter servicelovens § 83 til at
tilbyde personlig pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og
madservice til borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.
En kommune kan således ikke fralægge sig sit ansvar og pålægge en pårørende at
udføre omsorgs- og plejeopgaver, som kommunen efter lovgivningen er forpligtet til at
yde.
Vurderingen af borgerens konkrete behov for hjælp og støtte i forhold til hjemmehjælp
efter serviceloven skal altid baseres på en individuel vurdering. I den forbindelse skal
kommunen bedømme borgerens samlede situation. Der skal bl.a. tages hensyn til
borgerens pårørende og netværk, og det forudsættes, at eventuelle øvrige voksne
medlemmer af den fælles husstand deltager i opgaveudførslen i hjemmet.
I forhold til spørgsmålet om de seneste ændringer i lovgivning eller vejledning på om-
rådet, kan der henvises til Ankestyrelsens principafgørelse nr. 221-11, som er med til
at fastlægge praksis på området. Heraf fremgår, at en kommune, der traf afgørelse
om praktisk hjælp i hjemmet, var berettiget til at tage hensyn til, i hvilket omfang ansø-
gers ægtefælle var i stand til at varetage opgaver i hjemmet.”
Vedrørende servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere fremgår
det af stk. 1, at hvis kommunen ikke kan stille den nødvendige hjælp til rådighed for en
borger, der har behov for hjælp efter bl.a. servicelovens § 83, kan kommunen i stedet
udbetale et tilskud til hjælp, som borgeren selv antager. Borgeren har dog ikke et
egentligt retskrav herpå.