Europaudvalget og Erhvervsudvalget
EU-konsulenten
INTERN EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
3. maj 2016
Kontrol med komitesager i de nordiske EU-landes parlamenter
Sammenfatning
Hverken det finske eller svenske parlament er lige så involveret i kontrol-
len med forslag til gennemførelsesretsakter som Folketinget.
De to parlamenter behandler kun meget sjældent forslag til gennemførel-
sesretsakter og har derfor heller ikke de samme problemer med for sene
forelæggelser af komitesager som Folketinget.
Folketinget har ofte meget kort tid til at reagere på forslag til såkaldte gen-
nemførelsesretsakter fra EU-Kommissionen, når regeringen forelægger dem
for udvalgene.
1
Ifølge de aftaler, der er mellem regering og Folketing, skal så-
danne forslag ganske vist forelægges Europaudvalget og det ansvarlige fag-
udvalg ”så tidligt som muligt”, så de har mulighed for at indkalde ministeren i
samråd, før der træffes afgørelse om forslaget i den relevante rådskomite.
2
Alligevel forelægges sagerne nogle gange så sent, at udvalgene i praksis ikke
har mulighed for at foretage en ordentlig behandling af forslagene, inden de
1
Regeringens forelæggelse sker normalt skriftligt i form af et grund-og nærhedsnotat. Er der tale
om en sag af større rækkevidde skal sagen forelægges mundtligt til forhandlingsoplæg på et
møde i Europaudvalget.
2
Se bl.a. Europaudvalgets beretning af 19. februar 1999 om større åbenhed samt beretning af
10. maj 2001 om Europaudvalgets fremtidige arbejde.
1/5