Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2 Bilag 16
Offentligt
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/05849
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, in-
tegrationsloven og forskellige andre love (Indførelse af en integrationsydelse, ændring af reglerne
om ret til uddannelses- og kontanthjælp m.v.) - L 2
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg):
Til § 1
1)
Nr. 10
affattes således:
”10. I
§ 13, stk. 2, nr. 4,
ændres ”lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, et tilbud i medfør af inte-
grationsprogrammet efter integrationsloven” til: ”lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et til-
bud m.v. i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven”.”
[Sproglig korrektion]
2)
I
nr. 13
udgår ”og 3”.
[Teknisk korrektion]
3)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 13, stk. 3,
indsættes som
nr. 7:
”7) udebliver fra dele af integrationsprogrammet efter integrationsloven.” ”
[Teknisk korrektion]
4)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
”02. I
§ 13, stk. 13,
der bliver stk. 15, ændres ”ansøgeren, ægtefællen eller samleveren, jf. §§ 2 a og
2 b, ” til: ”ansøgeren eller ægtefællen”.”
[Konsekvensændring som følge af rykning af stykker i § 13]
5)
Nr. 22 affattes således:
”22. I
§ 13 a, stk. 1, 3. pkt., stk. 2, 1. pkt.
og
§ 13 d, stk. 1,
indsættes efter ”modtager”: ”integrati-
onsydelse eller”.”
[Sproglig korrektion]
6)
Efter nr. 39 indsættes som nyt nummer:
”03. I
§ 34 a
indsættes efter ”forsørger, jf.”: ”§ 22, stk. 2, nr. 1 eller stk. 3, eller”.”
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
[Konsekvensændring som følge af indførelsen af integrationsydelsen]
7)
Nr. 47 affattes således:
”47. I
§ 43, stk. 1,
indsættes efter ”som modtager”: ”integrationsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 2, 3
eller 4, integrationsydelse og tillæg efter § 22, stk. 2, 3 eller 4 samt stk. 4,”.”
[Sproglig korrektion]
8)
Efter nr. 55 indsættes som nyt nummer.
”04. I
§ 96 a, stk. 1, 1.pkt.,
indsættes efter ”modtager”: ”integrationsydelse,”.”
[Sproglig korrektion]
9)
Efter nr. 58 indsættes som nyt nummer:
”05. I
§ 109, stk. 1, nr. 3,
ændres ”omfattet af § 26, stk. 2” til: ”omfattet af § 26, stk. 3”.”
[Konsekvensændring som følge af forslaget om beregning af integrationsydelse til gifte og samle-
vende]
Til § 5
10)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”06.
§ 1, nr. 10,
ophæves.”
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag til § 13]
Til § 14
11)
Nr. 1 affattes således:
”1. I
§ 14, stk. 2, nr. 5,
indsættes efter ”kontanthjælp,”: ”integrationsydelse,”, efter ”aktivering af
kontanthjælps-, ” indsættes: ”integrationsydelses-,” og efter ”samt kontanthjælp” indsættes: ”, inte-
grationsydelse”.”
[Konsekvensændring som følge af indførelsen af integrationsydelsen]
Til § 15
12)
I
stk. 1,
indsættes efter ”stk. 2”: ” og 3”.
[Teknisk korrektion]
13)
I
stk. 2
indsættes efter ”§ 1, nr.”: ”02 og”
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag til § 13]
14)
I
stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter ”lovligt ophold”: ”og har folkeregisteradresse” og ”, jf. § 11, stk.
3, 1. og 2 pkt., i lov om aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7”.udgår.
[Teknisk korrektion]
15)
I
stk. 5
indsættes efter ”§ 7”: ”§ 9 b, § 9 c, stk. 1, når opholdstilladelsen ikke er meddelt som
følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende person, eller § 9 c, stk. 2 eller 3”.
[Præcisering af personkredsen for anvendelsen af lovens § 1]
16)
I
stk. 5,
ændres ”fra og med den 1. september 2015” til: ”den 1. september 2015 eller senere”.
[Præcisering af perioden]
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en ren sproglig korrektion, idet der bør stå ”eller” i stedet for et komma mellem til-
bud om lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og et tilbud m.v. i medfør af integrationsprogrammet
efter integrationsloven.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion. Med korrektionen foretages indsættelsen af nye numre i § 13,
stk. 2 og 3, i lov om aktiv socialpolitik, ved to numre i § 1 i lovforslaget i stedet for i et nummer.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk korrektion, hvor der indsættes et nyt nr. 7 i § 13, stk. 3, i lov om aktiv
socialpolitik, i et særskilt nummer i lovforslagets § 1.
Til nr. 4
Der er tale om forslag til ændring som følge af, at § 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, bliver §
13, stk. 15.
§ 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, er ændret ved lov nr. 1522 af 27. december 2014 om æn-
dring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og kildeskatteloven (Ophævelse af
gensidig forsørgelsespligt for samlevende, afskaffelse af laveste forsørgersats, højere boligsikring til
unge par med børn, særlig støtte for unge under 30 år, ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i
egen bolig m.v.). Ændringen i § 13, stk. 13, om at ”samleveren, jf. §§ 2 a og 2b” udgår af bestem-
melsen, træder først i kraft den 1. januar 2016, når ophævelsen af den gensidige forsørgelsespligt
for samlevende træder i kraft. Derfor skal ændringen om, at § 13, stk. 13, bliver til § 13, stk. 15,
foretages ved, at bestemmelsen flyttes over i lovforslaget, og den endnu ikke ikrafttrådte bestem-
melse i ændringsloven ophæves ved en samtidig ændring af denne lov (lov nr. 1522 af 27. december
2014) i samme lovforslag, jf. ændringsforslaget i § 5, nr. [10].
Med nyaffattelsen af § 13, stk. 13, tages der højde for, at stk. 13 bliver stk. 15.
Der henvises endvidere til ændringsforslagets nr. [10] med ændringsforslag til lovforslagets § 5 og
nr. [13] med ændringsforslag til lovforslagets § 15, stk. 2.
Til nr. 5
Der er tale om en ren sproglig korrektion, hvor lovforslagets § 1, nr. 22, affattes uden forslag til
ændring i § 96 a, stk. 1, 1. pkt. Med rettelsen sikres, at der ikke er et ”eller” for meget i § 96 a, stk.
1, 1 pkt.
Der henvises til ændringsforslagets § 1, nr. [8], hvori der foreslås en ændring i § 96 a, stk. 1, 1. pkt.
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring af § 34 a i lov om aktiv socialpolitik, som følge af forslaget
til ny § 22 om indførelse af en ny ydelse.
Med ændringen kommer bestemmelsen til at henvise korrekt til de i lovforslaget foreslåede be-
stemmelser § 22, stk. 2, nr. 1 og stk. 3, som enlige forsørgere vil kunne modtage integrationsydelse
efter.
Til nr. 7
Der er tale om et forslag til en ren sproglig korrektion, idet der i § 43, stk. 1, i lov om aktiv social-
politik, retteligt bør stå ”eller” i stedet for ”og” i opremsningen af numrene i § 22, stk. 2, i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 8
Der er tale om en ren sproglig korrektion. Det foreslås, at ændringen i § 96, stk. 1, 1. pkt., sker med
et selvstændigt nummer. Dermed undgås det, at der kommer et ”eller” for meget ind i § 96, stk. 1, 1.
pkt.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring af § 109, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, som følge
af forslaget om indsættelse af et nyt stk. 2 i § 26 om beregning af integrationsydelse til gifte og sam-
levende, hvorved stk. 2 bliver til stk. 3. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 32.
Til nr. 10
Der er tale om forslag til ændring som følge af, at § 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, bliver §
13, stk. 15.
§ 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, er ændret ved lov nr. 1522 af 27. december 2014 om æn-
dring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og kildeskatteloven (Ophævelse af
gensidig forsørgelsespligt for samlevende, afskaffelse af laveste forsørgersats, højere boligsikring til
unge par med børn, særlig støtte for unge under 30 år, ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i
egen bolig m.v.). Ændringen i § 13, stk. 13, om at ”samleveren, jf. §§ 2 a og 2b” udgår af bestem-
melsen, træder først i kraft den 1. januar 2016, når ophævelsen af den gensidige forsørgelsespligt
for samlevende træder i kraft. Derfor skal ændringen om, at § 13, stk. 13, bliver til § 13, stk. 15,
foretages ved, at bestemmelsen flyttes over i lovforslaget, og den endnu ikke ikrafttrådte bestem-
melse i ændringsloven ophæves ved en samtidig ændring af denne lov (lov nr. 1522 af 27. december
2014) i samme lovforslag, jf. ændringsforslaget i § 5, nr. [10].
Med forslag til nyt nummer i lovforslagets § 5 ophæves den endnu ikke ikrafttrådte bestemmelse
om ændring i § 13, stk.13, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lov nr. 1522 af 27. december 2014, som
efter lovforslagets indhold bliver § 13, stk. 15.
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Der henvises endvidere til ændringsforslagets nr. [4] med ændringsforslag til lovforslagets § 1 og
nr. [13] med ændringsforslag til lovforslagets § 15, stk. 2.
Til nr. 11
Den kommunale budgetgaranti efter § 14, stk. 2, nr. 5, i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner indebærer, at kommunerne under ét kompenseres for udviklingen i de kom-
munale udgifter på visse områder, herunder kontant- og uddannelseshjælp, revalidering, kontant-
ydelse, ledighedsydelse, førtidspension og den særlige uddannelsesydelse samt kommunernes ud-
gifter til aktivering m.v. af f.eks. modtagere af kontant- og uddannelseshjælp, revalidering og den
særlige uddannelsesydelse. Kompensationen sker ved regulering af bloktilskuddet. Det er i lov-
forslaget foreslået at ændre i § 14, stk. 2, nr. 5, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, således at de kommunale udgifter til integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik
bliver omfattet af den kommunale budgetgarantiordning.
Svarende hertil foreslås det som konsekvens af indførelsen af integrationsydelsen, at kommunernes
udgifter til aktivering af modtagere af integrationsydelse også bliver omfattet af den kommunale
budgetgaranti. Dette skal gælde for såvel udlændinge som danskere, uanset om de er i integrations-
programmet eller omfattet af den almindelige beskæftigelsesindsats i kontanthjælpssystemet.
Til nr. 12
Det fremgår af forslaget i § 15, stk.1, at loven træder i kraft den 1. september 2015. Af forslaget i §
15, stk. 2, fremgår, at lovforslagets § 1, nr. 34, træder i kraft den 1. januar 2016, mens det foreslås i
§ 15, stk. 3, at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 23.
Med ændringen er der tale om en præcisering af, at både stk. 2 og 3 indeholder undtagelser til § 15,
stk. 1.
Til nr. 13
Der er tale om forslag til ændring som følge af, at § 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, bliver §
13, stk. 15.
§ 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, er ændret ved lov nr. 1522 af 27. december 2014 om æn-
dring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og kildeskatteloven (Ophævelse af
gensidig forsørgelsespligt for samlevende, afskaffelse af laveste forsørgersats, højere boligsikring til
unge par med børn, særlig støtte for unge under 30 år, ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i
egen bolig m.v.). Ændringen i § 13, stk. 13, om at ”samleveren, jf. §§ 2 a og 2b” udgår af bestem-
melsen, træder først i kraft den 1. januar 2016, når ophævelsen af den gensidige forsørgelsespligt
for samlevende træder i kraft. Derfor skal ændringen om, at § 13, stk. 13, bliver til § 13, stk. 15,
foretages ved, at bestemmelsen flyttes over i lovforslaget, og den endnu ikke ikrafttrådte bestem-
melse i ændringsloven ophæves ved en samtidig ændring af denne lov (lov nr. 1522 af 27. december
2014) i samme lovforslag, jf. ændringsforslaget i § 5, nr. [10].
Med nyaffattelsen af § 13, stk. 13, i ændringsforslaget nr. [4], tages der højde for, at stk. 13 bliver
stk. 15. Med forslag til nyt nummer i lovforslagets § 5 ophæves den endnu ikke ikrafttrådte be-
stemmelse om ændring i § 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, som efter lovforslagets indhold
bliver § 13, stk. 15.
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Med nærværende ændringsforslag til § 15, stk. 2, sikres korrekt ikrafttræden for ændringen om, at
”samleveren, jf. §§ 2 a og 2b” skal udgå af bestemmelsen, når ophævelsen af den gensidige forsør-
gelsespligt for samlevende træder i kraft den 1. januar 2016.
Til nr. 14
Det foreslås i lovforslaget, jf. forslaget til § 15, stk. 4, at lovens § 1 ikke skal finde anvendelse for
personer, der har lovligt ophold her i riget før lovens ikrafttræden. Af forslaget til § 15, stk. 4, 1.
pkt. fremgår det, at personkredsen, der ikke er omfattet, er defineret, jf. § 11, stk. 3, 1. og 2. pkt., i
lov om aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7.
Med ændringen foreslås det, at der ikke henvises til § 11, stk. 3, 1. og 2. pkt., i lov om aktiv social-
politik, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7, da § 11 fastsætter de betingelser, som personkredsen,
der er omfattet af lovforslaget, skal opfylde for at kunne modtage uddannelseshjælp eller kontant-
hjælp, herunder hvordan opholdsperioden på de sammenlagte 7 år indenfor de seneste 8 års ophold
her i riget beregnes. Personkredsen, som lovens § 1 ikke finder anvendelse på, afgrænses ved betin-
gelsen om lovligt ophold og folkeregisteradresse her i riget, før loven træder i kraft, jf. lovforslagets
§ 15, stk. 4. Personer, der ved lovforslagets ikrafttræden har lovligt ophold og folkeregisteradresse
her i riget, vil således ikke være omfattet af lovforslaget. For denne persongruppe finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Således vil personer, der lovligt opholder sig og har folkeregisteradresse her i riget på ikrafttrædel-
sestidspunktet, ikke være omfattet af de nye regler, selv om de ikke ved lovens ikrafttræden har
opholdt sig i her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år.
Det indebærer fx, at personer, der er blevet omfattet af integrationsprogrammet forud for lovens
ikrafttræden, fortsat vil være omfattet af de hidtidigt gældende regler om kontanthjælp for denne
gruppe.
Hvis en person tager ophold i udlandet og vender tilbage til Danmark igen og får behov for hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik, vil pågældende være omfattet af ovennævnte regel om lovligt op-
hold og folkeregisteradresse i her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år for at få ret til
uddannelses- eller kontanthjælp.
Efter den foreslåede § 11, stk. 3, 1. og 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, er retten til uddannelses-
eller kontanthjælp efter lovens ikrafttræden betinget af, at man har haft lovligt ophold i riget (Dan-
mark, Færøerne og Grønland) i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år, og at der ved beregnin-
gen af opholdstid tages udgangspunkt i perioder med folkeregisteradresse i CPR.
Efter lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013 om Det Centrale Personregister (CPR-loven) kan
personer, der opfylder indrejsekriterierne i CPR-lovens § 16, blive folkeregistreret (bopælsregistre-
ret) i CPR. Personer, der indrejser i riget efter lovens ikrafttræden, og som ikke opfylder opholdsbe-
tingelsen i den foreslåede § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik, men som i øvrigt opfylder betin-
gelserne for hjælp i § 11, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik, vil modtage integrationsydelse
efter lovforslagets§ 1, nr. 26.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til § 1, nr. 7, i lovforslaget.
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Til nr. 15
I lovforslaget som fremsat er det anført i § 15, stk. 5, at lovens § 1 finder anvendelse for udlændin-
ge, der meddeles opholdstilladelse som flygtninge efter udlændingelovens § 7, hvis kommunen
overtager integrationsansvaret efter integrationslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., den 1. september 2015,
hvor loven træder i kraft, eller senere.
Det betyder, at disse udlændinge kan være meddelt opholdstilladelse inden lovens ikrafttræden, men
da de først kan blive berettiget til uddannelses- eller kontanthjælp, når kommunen overtager det
økonomiske ansvar fra Udlændingestyrelsen efter integrationslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., vil de blive
omfattet af de nye regler, såfremt dette tidspunkt ligger efter lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at der i stk. 5 også indsættes en henvisning til udlændingelovens § 9 b, § 9 c, stk. 1, når
opholdstilladelsen ikke er meddelt som følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende per-
son, eller § 9 c, stk. 2 eller 3, således at udlændinge, der meddeles opholdstilladelse efter disse be-
stemmelser, og som kommunen overtager ansvaret for i medfør af integrationslovens 4, stk. 2, 1.
pkt., også bliver omfattet af de nye regler. Baggrunden for dette er, at udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b (humanitært ophold), § 9 c, stk. 1 (opholdstilladelse
af ganske særlige grunde, når opholdstilladelsen ikke er meddelt som følge af familiemæssig til-
knytning til en herboende person), § 9 c, stk. 2 (udsendelseshindrede) og § 9 c, stk. 3 (uledsagede
mindreårige), er omfattet af den persongruppe, som kommunen i medfør af integrationslovens § 4,
stk., 2, 1. pkt., overtager det økonomiske ansvar for fra Udlændingestyrelsen.
Til nr. 16
Der er tale om en ren sproglig korrektion, hvor det præciseres, på hvilket tidspunkt ansvaret skal
overgå til kommunen for, at udlændingen bliver omfattet af lovens § 1.