Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 85 Bilag 1
Offentligt
1426817_0001.png
NOTAT
Vandplaner og havmiljø
J.nr. NST-700-00031
Ref. lisew
Den 7. november 2014
Høringsnotat om forslag til ændring af lov om råstoffer, lov om
kystbeskyttelse og lov om havstrategi
Udkast til lovforslag har været i ekstern høring fra den 2. til d. 30. oktober 2014 for
så vidt angår forslagene til ændring af lov om råstoffer (herefter råstofloven) og lov
om kystbeskyttelse (herefter kystbeskyttelsesloven) og fra d.21. oktober til d. 3.
november 2014 for så vidt angår forslagene til ændring af lov om havstrategi
(herefter havstrategiloven).
Vedrørende ændringerne af råstofloven og kystbeskyttelsesloven er der modtaget i
alt 17 høringssvar fra 19 høringsparter, hvoraf 4 har oplyst, at de ikke har
bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til udkastet til lovforslag:
Danmarks Naturfredningsforening, Danske Havne, Danske Regioner, Danske
Råstoffer, Dansk Industri, Flintholm Sten og Grus ApS, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark, Greenpeace, Gribskov Kommune, Kommunernes
Landsforening, Nymølle Stenindustrier, Ole Askehave A/S Konsulentfirma,
Rederiforeningen, Rohde Nielsen A/S og WWF Verdensnaturfonden. Danmarks
Naturfredningsforening, Greenpeace og WWF Verdensnaturfonden har afgivet et
fælles høringssvar.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
lovforslag:
Advokatrådet, By & Havn, Dansk Arbejdsgiverforening og Konkurrencerådet
Vedrørende ændringerne af havstrategiloven er der modtaget i alt 6 høringssvar
fra Advokatrådet, By & Havn, Dansk Akvakultur, Dansk Miljøteknologi, GEUS og
Ole Askehave A/S. Heraf havde alene Danske Akvakultur bemærkninger til
lovforslaget.
Høringssvarene har især berørt følgende punkter:
1) Reglerne for råstofindvinding på havet
1a) Auktionsordningen
1b) Vederlag og vederlagsfritagelse
1c) Fællesområder
1d) Bortfald af tilladelser, der ikke har været udnyttet i 3 år
1e) Miljøundersøgelser og krav ved tilladelsesgivning samt kontrol
1f) Udlægning af områder, hvor der ikke kan tillades råstofindvinding eller
hvor adgangen til at give tilladelse begrænses
1g) Efterforskning
2) By-pass og nyttiggørelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426817_0002.png
3) National råstofplan / -strategi
4) Rekreative interesser
5) Oplysningspligt
6) Digital kommunikation
7) Fjernelse af opsættende virkning af klage over råstofplaner
8) Hjemmel til at fravige reglen om bortfald af tilladelser på land, der ikke har
været udnyttet i 3 år
9) Andre bemærkninger vedrørende kystbeskyttelsesloven
10) Havstrategiloven
Høringsnotatet gennemgår de væsentligste kommentarer, der er grupperet i
forhold til ovennævnte punkter. For hvert punkt er også Miljøministeriets
bemærkninger til høringssvarene anført, ligesom indarbejdede ændringer som
følge af høringssvarene er beskrevet. Ønskes der detaljerede oplysninger om
høringssvarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan
findes på høringsportalen (www.borger.dk).
Ud over de ændringer, der er nævnt i dette notat, er der foretaget mindre
ændringer, herunder lovtekniske rettelser.
1) Reglerne for råstofindvinding på havet
Danske Råstoffer, Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
anfører
overordnet, at indvinderne af råstoffer på havet i forvejen er rigeligt
konkurrenceudsatte, dels med hinanden, og dels med tilsvarende materialer fra
grusgravene på land samt importerede nedknuste granitmaterialer, og mener ikke,
at det ændrede auktionssystem vil ændre på konkurrencen.
Danske Råstoffer
anfører, at ændringen af auktionssystemet vil føre til, at man hæver prisen pr. m
3
,
hvilket er den parameter, der er den største hindring for, at marine råstoffer kan
konkurrere med andre råstoftyper – land og import. Desuden anfører Danske
Råstoffer, at når mindre virksomheder har svært ved at klare sig, skyldes det ikke
indretningen af auktionssystemet, men indførelsen af vederlag til staten, samt at
det er en kapitalintensiv proces at udlægge nye indvindingsområder, og der er
risiko for at efterforskningsomkostninger spildes, hvis der ikke findes de ønskede
råstoffer eller konflikter med miljøinteresser eller andre erhvervsinteresser gør, at
der ikke kan gives en brugbar indvindingstilladelse.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
anfører, at en række af
forslagene vil medføre højere omkostninger og lavere efterspørgsel efter sø
materialer, og mener grundlæggende, at konkurrencen ikke bør ligge i fasen med
at skaffe sig adgang til råstoffer, men i indvindingen og afsætningen af råstofferne.
Rederiforeningen
anfører, at den fremtidige lovgivning bør reflektere et marked
med øget konkurrence i form af bedst mulig markedsadgang til indvinding af
råstoffer til forskellige formål, uagtet om disse indvindes i fællesområder eller i
auktionsområder.
Rohde Nielsen A/S
anfører, at lovgivningen bør bygge på et princip om, at der
sikres bedst mulig konkurrence mellem indvinding af råstoffer til forskellige
formål, uanset hvilken type område råstofferne indvindes i.
Rohde Nielsen A/S
anfører desuden, at de elementer i lovforslag, der skærper de administrative
byrder hos indvindingsvirksomhederne, bør udgå.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
ønsker fastsat en
sagsbehandlingstid på maks. 1 måned for frigivelse af sikkerhedsstillelser og maks
4 måneder for udstedelse af indvindingstilladelse, efter at en fyldestgørende
ansøgning er modtaget i Naturstyrelsen (ekskl. høringsperioder).
Danmarks Naturfredningsforening (DN), Greenpeace og WWF
Verdensnaturfonden (WWF)
ønsker en helt anden tilgang i forbindelse med
indvinding på havet, jf. nærmere nedenfor under punkt 1e). Overordnet anfører de
tre foreninger, at det bør undersøges, om sand og grus kan erstattes af andre
materialer i byggeriet. Foreningerne finder endvidere, at eksport af råstoffer fra
havet bør forbydes.
Dansk Industri
støtter principperne i den del af lovforslaget, der vedrører
indvinding på havet.
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet finder ikke, at der i høringen er fremkommet nye oplysninger
m.v., som ikke var kendt, da arbejdsgruppen mellem Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen og Naturstyrelsen om forbedrede konkurrenceforhold ved
råstofindvinding på havet afgav sine anbefalinger, eller da det øvrige grundlag for
lovforslaget blev tilvejebragt, og som kan give grundlag for at ændre mere
grundlæggende på ordningen for indvinding på havet, end det er foreslået ved det
udkast, der har været i høring. Miljøministeriet vurderer fortsat, at de foreliggende
forslag vil styrke konkurrencen og forbedre mulighederne for de mindre og
mellemstore virksomheder. Konkurrencerådet har ikke haft bemærkninger til
udkastet til lovforslag. Det skal også bemærkes, at det forhold, at én
omkostningspost stiger (f.eks. vederlagsprisen pr. kubikmeter) ikke i sig selv
medfører, at prisen for slutbrugeren vil stige, og at råstoffer indvundet på havet
derved bliver mindre konkurrencedygtige. Lovforslaget indebærer netop en række
ændringer, som vil gøre det mere økonomisk attraktivt at indvinde på havet ved
f.eks. at give bedre muligheder for at afskrive omkostninger til efterforskning m.v.,
og som imødekommer erhvervets interesser, f.eks. forlængelsen af
eneretsperioden.
Generelt er der fokus på at reducere forbruget af naturlige råstoffer som sand og
grus. Som eksempler kan nævnes, at der allerede i høj grad sker nyttiggørelse af
byggematerialer, ligesom Vejdirektoratet i stigende grad er begyndt at bruge
overskudsjord stabiliseret ved tilsætning af kalk. Der er desuden regler i
restproduktbekendtgørelsen om, at der kan ske anvendelse af lettere forurenet
overskudsjord på en miljømæssigt forsvarlig måde.
Danmark både importerer og eksporterer råstoffer, og Miljøministeriet vurderer
ikke, at der er grund til at overveje at begrænse eller forbyde eksport af råstoffer
fra havet. Overvejelser om et forbud mod eksport af råstoffer indvundet på havet
ville desuden rejse en række spørgsmål af både juridisk og økonomisk karakter,
som Miljøministeriet ikke ser grund til at afklare i forbindelse med dette
lovforslag.
Miljøministeriet er underlagt de almindelige forvaltningsretlige krav til
sagsbehandling. Miljøministeriet har løbende fokus på sagsbehandlingstider ved
tilrettelæggelsen af sagernes behandling. Det vurderes imidlertid ikke
hensigtsmæssigt at indføre bindende sagsbehandlingstider, medmindre der
foreligger særlige forhold.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1a) Auktionsordningen
Danske Råstoffer, Rederiforeningen, Rohde Nielsen A/S, Flintholm Sten og Grus
ApS og Ole Askehave A/S finder det positivt, at der åbnes for eneretsperiode på
10 år. Danske Råstoffer, Rederiforeningen, Rohde Nielsen A/S og Ole Askehave
A/S
finder, at også tilladelser givet på baggrund af de hidtidige auktioner bør
forlænges til 10 år.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
finder også muligheden for ny
auktion over området med 5 års eneret positiv, men finder, at den første
eneretsindehaver bør kunne få en forlængelse med yderligere 5 år på uændrede
vilkår uden yderligere auktion, hvis ingen anmoder om auktion eller om
udlægning til fællesområde.
Rederiforeningen og Rohde Nielsen A/S
finder, at den eksisterende regel for,
hvem der vinder en auktion (den der byder det højeste samlede vederlag –
mængde gange kubikmeterpris), bør bibeholdes.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
mener, at man skal gå over til
kun at lægge vægt på kubikmeterprisen. Ved lige bud pr. kubikmeter, bør der
således være en ny budrunde, medmindre de to firmaer enes om at udlægge
området i fællesskab.
Rohde Nielsen A/S
anfører, at det er vigtigt, at der ikke gælder årlige
mængdebegrænsninger, medmindre dette begrundes i konkrete miljømæssige
hensyn.
Rederiforeningen og Rohde Nielsen A/S
ønsker en præcisering af, at
offentliggørelse af efterforskningsdata kun skal være gældende i forbindelse med
fremtidig indvinding.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
mener, at den der melder et
område ind til auktion, skal have mulighed for at begrænse det efter auktionen, for
at den, der har gjort forarbejdet for at finde et interessant område, ikke skal stilles
ringere end andre, der kan byde på auktionen.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
mener desuden ikke, at der bør
være krav om sikkerhedsstillelse ved indmelding af et område.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
støtter forslaget om, at
tilladelsesindehaveren kan få begrænset indvindingsområdet efter 1 år, men
ønsker, at det skal gælde i hele tilladelsesperioden.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
finder, at tilbagekaldelse eller
ændring af eneretstilladelser kun bør ske som ekspropriation og mod erstatning.
DN, Greenpeace og WWF
finder, at miljøvurderingerne i dag er så mangelfulde (jf.
nedenfor under punkt 1e) at det ikke er hensigtsmæssigt at lempe reglerne for
indvindingsperioder eller (årlige) mængder eller nedsætte minimumsvederlaget.
Miljøministeriets bemærkninger:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Miljøministeriet finder ikke, at man kan forlænge tilladelser givet på baggrund af
auktioner afholdt efter de hidtidige regler fra 5 til 10 år, da buddene er afgivet og
beslutninger om ikke at byde er truffet under forudsætning af de dagældende
regler. Det samme gælder således de sager, som endnu ikke er færdigbehandlet i
Naturstyrelsen, eller hvor der endnu ikke er indgivet indvindingsansøgning på
baggrund af afholdte auktioner.
Miljøministeriet vurderer, at forslaget om at forlænge en tilladelse på uændrede
vilkår, hvis ingen anmoder om auktion eller udlægning af fællesområde, vil være i
modstrid med ønsket om at konkurrenceudsætte indvindingsretten med
mellemrum. Hvis eneretsindehaveren ønsker at bibeholde eneretten, må
vedkommende således selv anmode om, at få området på auktion igen.
I forhold til kriteriet for at vinde en auktion vurderer Miljøministeriet – også på
baggrund af de modtagne høringssvar – at forslaget har ramt en god balance
mellem de forskellige interesser på området. I forhold til bekymringen for, at et
område blokeres af en indvinder, der kun ønsker en meget lille mængde,
bemærkes, dels at der vil skulle foretages overordnet geologisk kortlægning i hele
området, og hvis auktionsvinderen ønsker tilladelse i hele området vil der også
skulle foretages detaljeret geologisk kortlægning og miljøundersøgelse af hele
arealet. Naturstyrelsen vil desuden have mulighed for at begrænse arealets
størrelse, hvis den ansøgte indvindingsmængde for et konkret areal er
uforholdsmæssigt meget mindre end den mængde, der er dokumenteret
tilgængelig i det ansøgte indvindingsområde.
Et af formålene med ændringerne af auktionsordningen er, at det bliver mere
gennemsigtigt, hvad der bydes på. Miljøministeriet finder derfor ikke, at den der
indmelder et område skal kunne sløre, hvilket areal den pågældende reelt er
interesseret i, ved at melde et større område ind og efterfølgende kun efterforske et
mindre område.
Tilsvarende vurderer Miljøministeriet, at det er nødvendigt at fastholde kravet om
sikkerhedsstillelse ved indmeldelse af et område til auktion, for at undgå, at der
meldes en række områder ind, hvoraf indmelderen kun har intention om at byde
på et. Tidspunktet for frigivelse af denne sikkerhedsstillelse i det tilfælde, hvor en
anden har vundet auktionen, er dog ændret, således at frigivelsen vil ske straks
efter auktionen, og ikke først når auktionsvinderen har stillet sikkerhed.
Ændringen af reglerne om offentliggørelse af efterforskningsdata vil kun vedrøre
efterforskning, der sker på baggrund af auktioner afholdt efter de ændrede reglers
ikrafttræden, hvilket fremgår af lovforslagets overgangsbestemmelser.
Miljøministeriet finder grundlæggende, at der ikke bør gives tilladelser, som ikke
er baseret på tilstrækkelige miljøvurderinger, jf. også nedenfor under punkt 1e).
Miljøministeriet finder derfor ikke, at dette spørgsmål skal have betydning for, om
de øvrige vilkår for opnåelse af tilladelse til indvinding på havet, herunder
vederlagsreglerne, skal være mere eller mindre gunstige for branchen.
1b) Vederlag og vederlagsfritagelse
Danske Råstoffer
ønsker, at vederlaget sænkes generelt og særlig i fællesområder,
samt at rabatten for den, der udlægger et fællesområde, øges.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
ønsker, at arealvederlaget
fjernes eller reduceres, og at vederlagssatserne generelt reduceres
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danske Råstoffer
støtter, at forslaget fjerner muligheden for at opnå
vederlagsfrihed i fællesområder til anlægsprojekter på havet vedtaget ved lov.
Danske Råstoffer
mener, at der er behov for at præcisere, hvorledes der kan opnås
vederlagsfritagelse i auktionsområderne. Det bør kun være tilladelsesindehaveren,
der kan søge om vederlagsfritagelse.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
mener, at det er uacceptabelt, at
reglerne for bygherreområder tolkes som de gør. En bygherre, der skal anvende
mere end 250.000 m
3
til et enkelt projekt, skal pålægges at sikre, at der findes en
ressource, som han kan anvende til sit projekt. Dette skal omfatte afdækning af de
nødvendige råmaterialer på havet og indhentning af tilladelse til indvinding i et
område, der ikke er udlagt til råstofindvinding. Desuden anfører
Flintholm Sten og
Grus ApS og Ole Askehave A/S,
at det ikke bør pålægges indvinderen at skelne
mellem, hvad hans leverancer til en bygherre anvendes til ud over selve det
vederlagsfri anlægsarbejde.
Rederiforeningen og Rohde Nielsen A/S
ønsker, at der skal være vederlagsfrihed i
fællesområder for den, der har ret til indvinding til lav takst, hvis der indvindes til
vederlagsfri anvendelser. Dette vil gøre fællesområderne mere attraktive og skabe
en mere bæredygtig model, hvor der ikke i så høj grad åbnes nye områder.
DN, Greenpeace og WWF
finder, at vederlagsindtægterne bør bruges på
naturgenopretning.
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet finder ikke, at der er tilstrækkelige erfaringer med
vederlagssystemet til at vurdere, om vederlagssatserne er passende, herunder om
forskellen mellem den høje og den lave sats i fællesområderne er passende. Dette
bør vurderes, når systemet har fungeret i en årrække med stabile vilkår.
I forhold til vederlagsfritagelse i auktionsområder bemærkes, at det er
tilladelsesindehaveren, der skal betale vederlag, og derfor også
tilladelsesindehaveren, der skal søge om vederlagsfritagelse og dokumentere, at
råstofferne er anvendt til en vederlagsfri anvendelse. Det er præciseret i
bemærkningerne til lovforslaget, at forbindelsen mellem den vederlagsfri
anvendelse og den konkrete last af råstoffer skal kunne dokumenteres.
Der vil således være en række tilfælde, hvor råstoffer rent faktisk anvendes til
vederlagsfritagne formål, men hvor dette ikke kan dokumenteres, og hvor der
derfor ikke vil kunne opnås vederlagsfritagelse. Det er tilladelsesindehaveren, som
skal betale vederlag, og det er derfor også denne, som skal søge om
vederlagsfritagelse og dokumentere, at kravene er opfyldt. Hvis der i forbindelse
med et konkret projekt er behov for at afklare, om der vil kunne opnås
vederlagsfritagelse eller ej, vil den pågældende tilladelsesindehaver kunne få
generel vejledning i Naturstyrelsen om kravene til dokumentation.
I forhold til vederlagsfrihed i fællesområder bemærkes, at den, der har bekostet
udlægningen og derfor har lavere vederlagstakst, i forvejen vil have en fordel frem
for andre indvindere i fællesområdet. I auktionsområder er der ikke fuld
vederlagsfrihed, idet der skal betales arealvederlag og minimumsvederlag. Hvis de
to typer områder skulle ligestilles helt, skulle der således stadig være et vist
vederlag for den, der har udlagt et fællesområde. Der er ikke tilstrækkeligt
grundlag til at vurdere, hvor stort dette vederlag i givet fald skulle være. Dertil
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kommer, at formålet med fællesområderne ikke tilsiger, at det skal gøres specielt
attraktivt, at disse områder anvendes til at forsyne de meget store projekter, som
er omfattet af vederlagsfritagelsesreglerne for anlægsprojekter. Det ville i visse
tilfælde kunne betyde, at alle fællesområder i en større region blev tømt i løbet af
kort tid, og dermed ikke kunne opfylde deres formål i forhold til den daglige
råstofforsyning.
I den forbindelse skal det også bemærkes, at der er mange anlægsprojekter, som
ikke er vederlagsfritagne, heller ikke når der indvindes i bygherreområder.
Hvis der er tale om projekter, som er omfattet af krav om VVM, vil der være et krav
om, at der skal redegøres for råstofbehovet, og for hvordan råstofferne skaffes. Der
er dog ikke noget krav om, at det skal angives, præcis hvilke områder råstofferne
skal indvindes i, ligesom der ikke er noget krav om, at bygherrer til projekter over
en vis størrelse skal have udlagt et bygherreområde. Miljøministeriet finder heller
ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at indføre en sådan regel.
Vedrørende forslaget om anvendelse af vederlagsprovenuet til naturgenopretning
bemærkes, at vederlaget fra råstofindvinding indgår på finansloven som en
indtægtsbevilling og tilhører statskassen, og der er ikke hjemmel til at genanvende
midlerne til andre formål.
1c) Fællesområder
Danske Råstoffer, Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
understreger
fællesområdernes betydning også i fremtiden - idet de sikrer fleksibilitet og
kontinuitet. De påpeger ligeledes, at det er mere bæredygtigt at blive ved at
indvinde i de eksisterende områder frem for at åbne nye områder via auktion i
farvande, hvor der er rigelige ressourcer i fællesområderne. De er modstandere af
indførelse af tidsbegrænsning for tilladelser i fællesområder, da det vil gøre det
mindre attraktivt at bekoste udlægning af dem. De påpeger desuden, at en fælles
udløbsdato om 10 år for en lang række fællesområder, vil give en stort logistisk og
administrativ udfordring, som kan føre til lukning af fællesområderne.
Danske Råstoffer
ønsker, at bygherreområder, hvor ressourcen ikke er opbrugt,
udlægges som fællesområder.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
finder, at alle efterforskede
områder (herunder bygherreområder) bør udlægges som fællesområder og først
lukkes, når de er tømte for råstoffer eller VVM-grænsen er nået i områder, hvor
der ikke er lavet en VVM.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det er ikke intentionen med lovforslaget at udfase fællesområderne. Imidlertid
vurderes det ikke at være holdbart, såfremt områder udlægges for en ubegrænset
periode, og der herefter, så længe den tilladte mængde ikke er indvundet, kun kan
ændres på tilladelsen, hvis de betingelser, der er angivet i § 24 er opfyldt. Derfor
finder Miljøministeriet det nødvendigt, at der, når udlægningen ikke mere sker ved
bekendtgørelse, men ved tilladelse, lige som for andre tilladelser bliver en
mulighed for med mellemrum at tage stilling til, om tilladelsen skal fornys, også
selv om den tilladte mængde ikke er opbrugt.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forhold til risikoen for, at tilladelser i en meget stor del af områderne vil skulle
fornys på en gang, forudsætter dette, at mængderne i områderne ikke indvindes
løbende over den kommende 10-års periode, og at der altså ikke løbende sker en
ny udlægning af mængder.
Hvis det i løbet af en årrække efter de nye reglers ikrafttræden viser sig, at der ikke
sker en løbende udnyttelse og genudlægning af fællesområderne, vil dette dels
kunne medtages i en vurdering af vederlagsstrukturen, jf. ovenfor, dels kunne
indgå i overvejelser om andre justeringer af ordningen for fællesområder.
Lovforslaget giver mulighed for, at bygherreområder kan udlægges til
fællesområder, ligesom tidligere auktionsområder kan. Det vil skulle indgå i
arbejdet med at revidere undersøgelseskravene, jf. nedenfor under 1 e), hvilke krav
der skal stilles for at give tilladelse til indvinding af en mængde, som ikke er blevet
indvundet under en tidligere tilladelse, og hvor indvindingen således er
miljøvurderet. I visse tilfælde vil det være nødvendigt, at der foretages supplerende
undersøgelser, fordi der i den mellemliggende periode er kommet nye oplysninger
eller nye krav til undersøgelser m.v., og der kan derfor ikke indføres en regel om, at
restmængder automatisk udlægges på ny.
1d) Bortfald af tilladelser, der ikke har været udnyttet i 3 år
Rederiforeningen
ønsker, at reglen om bortfald af en auktionstilladelse, der ikke
har været udnyttet i 3 år, skal bortfalde.
Rohde Nielsen A/S
ønsker, at reglen om bortfald af tilladelser, der ikke har været
udnyttet i 3 år, udgår for alle typer tilladelser.
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet finder, at der er anført gode argumenter for, at
råstofindvindingsområder ikke generelt skal bortfalde, når de ikke har været
udnyttet i 3 år. Indvinding på havet er i mange tilfælde karakteriseret ved, at der
kan gå lang tid imellem, at behov for råstofferne opstår i nærheden af et konkret
område. Dette gælder både i forhold til kystbeskyttelse og i forhold til større
anlægsprojekter. Der er desuden normalt ikke som ved råstofindvinding på land et
hensyn at tage til naboer m.v.
Lovforslaget er derfor ændret således, at reglen om automatisk bortfald af
tilladelser til indvinding på havet, der ikke har været udnyttet i 3 år, udgår af
loven. Der vil stadig være hjemmel til at fastsætte sådanne vilkår i konkrete
tilladelser, hvis det konkret er velbegrundet.
Desuden vil alle tilladelser - også i fællesområder - fremover være tidsbegrænsede.
I fællesområder vil tidsbegrænsningen som udgangspunkt blive fastsat til 10 år.
1e) Miljøundersøgelser, krav ved meddelelse af tilladelse og kontrol
DN, Greenpeace og WWF
finder, at de nuværende krav til miljøundersøgelser
forud for tilladelse til indvinding er utilstrækkelige. Foreningerne finder, at
undersøgelserne bør omfatte både in- og epifauna, områdets vigtighed for fisk,
f.eks. som gyde- eller opvækstområder, og for fiskeri, og kumulerede effekter.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DN, Greenpeace og WWF
finder, at gydeområder, opvækstområder, fiskepladser
og områder med (med sten ned til 5 cm) bør friholdes fra råstofindvinding, samt at
der kun bør tillades slæbesugning, ikke stiksugning, og opfordrer til, at der sker en
reel inddragelse af natur og fiskeriinteresser.
Endvidere anfører
DN, Greenpeace og WWF,
at der bør sikres en reel høring af
alle interessenter, også lokale, forud for at der gives tilladelse, og at
høringsproceduren bør præciseres i loven, bl.a. i forhold til tidsfrister.
DN, Greenpeace og WWF
finder, at kontrollen med indvindingen bør skærpes, og
at der bør indføres krav om GPS-udstyr og om meldinger om indvundet mængde
for samtlige indvindingsaktiviteter samt løbende kontroller ved landing på linje
med, hvad der gælder på fiskeriområdet.
Miljøministeriets bemærkninger:
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger har Naturstyrelsen igangsat en
gennemgang af kravene til den efterforskning, herunder miljøundersøgelse og
miljøvurdering, der skal foretages før der kan søges om tilladelse til indvinding på
havet. Gennemgangen sker med henblik på at vurdere, om de nuværende krav er
relevante og fyldestgørende. Heri vil bl.a. blive inddraget erfaringer og resultater
fra igangværende undersøgelser i Øresund.
Naturstyrelsen vil inddrage de relevante myndigheder, organisationer og
forskningsinstitutioner m.v. herunder råstofbranchen, miljøorganisationer og
fiskeriorganisationer i dette arbejde.
I det omfang det efter gennemgangen vurderes, at der er behov for en ændring af
kravene til undersøgelser, vil de ændrede krav blive indsat i den bekendtgørelse,
der fastsætter kravene til ansøgninger om tilladelse til indvinding. Dette er der i
forvejen hjemmel til i loven.
Råstofindvinding medfører uundgåeligt en påvirkning af sedimentet uafhængigt af
om der er tale om slæbesugning eller stiksugning. Det vil blive drøftet i den
ovennævnte arbejdsgruppe, hvorvidt det kun er den ene metode der skal gives
tilladelse til, ligesom kumulativ effekt af råstofindvinding i sig selv og med andre
aktiviteter vil blive inddraget.
Ral er generelt et vigtigt kvalitetsmateriale, og det vil derfor ikke være
hensigtsmæssigt ud fra et råstofforsyningsmæssigt synspunkt at indføre et generelt
forbud mod indvinding af ral. Det er teknisk et problem at foretage en præcis
kortlægning af områder med sten mindre end 10 cm. Det vil blive drøftet i
ovennævnte arbejdsgruppe, hvorvidt det er muligt og hensigtsmæssigt i højere
grad at friholde områder med sten større end 5 cm i forbindelse med
indvindingstilladelser.
Miljøministeriet finder ikke, at der bør fastsættes præcise krav til høring i selve
lovteksten. En del af bemyndigelserne i loven skal udmøntes i bekendtgørelser og
det er bl.a. hensigten, at høringsproceduren beskrives i en bekendtgørelse.
Miljøministeriet er enigt i, at høring vedrørende tilladelser skal omfatte lokale
interessenter.
Vedrørende styrkelse af kontrol med råstofindvinding indeholder lovforslaget bl.a.
en oplysningspligtsbestemmelse. Hvilke konkrete krav der skal være til
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indvindernes indberetninger og til kontroludstyr på indvindingsfartøjerne,
vurderes løbende. Der er i forvejen krav om, at skibene skal bruge AIS-udstyr, som
gør, at Naturstyrelsen med meget hyppige positionssignaler kan følge skibenes
færden, og om at alle konkrete laster bliver indberettet. Samtidig har
Naturstyrelsen oplysning om de enkelte skibes lastkapacitet. Ved hjælp af dette
kan der føres kontrol med skibenes indvindinger, og der udføres både løbende
stikprøvekontrol og kontrol i forbindelse med de kvartalsvise indberetninger. Som
det fremgår af lovforslaget, overvejes en yderligere digitalisering af
indberetningssystemet.
1f) Udlægning af områder, hvor der ikke kan tillades råstofindvinding
eller hvor adgangen til at give tilladelse begrænses.
DN, Greenpeace og WWF
støtter forslaget og finder, at indvinding helt bør
forbydes i en meget stor del hvis ikke alle områder i indre danske farvande,
herunder Øresund. De anfører, at det bør præciseres, på hvilket grundlag
ministeren kan tage en sådan beslutning.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
finder, at udlægning af områder
bør ske som led i en råstofplanlægning for både land og hav.
Danske Regioner
har forståelse for behovet, men forudsætter, at den kun vil blive
brugt undtagelsesvis, da det ellers kan afstedkomme ikke hensigtsmæssige
forvridninger i den nuværende fordeling mellem indvinding af råstoffer til havs og
på land.
Miljøministeriets bemærkninger:
Bestemmelsen skal kunne tage højde for de problemer m.v., der måtte opstå eller
blive identificeret i fremtiden, og det vurderes derfor ikke hensigtsmæssigt, at
specificere yderligere, i hvilke tilfælde bestemmelsen kan finde anvendelse eller på
hvilket grundlag.
Det er miljøministeren, der har kompetencen til at udlægge områder, og
anvendelsen af bestemmelsen vil skulle afvejes mellem beskyttelsesbehov og behov
for råstoffer og vil skulle koordineres med andre planlægnings- og
beskyttelsesmæssige instrumenter, herunder havplanlægning i medfør af
direktivet om maritim fysisk planlægning og indsatsprogrammerne efter
havstrategidirektivet.
1g) Efterforskning
DN, Greenpeace og WWF
finder, ikke at efterforskning bør tillades på under 6 m
vanddybde, da foreningen ikke mener, at der bør tillades indvinding her.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
finder, at det vil være en fordel,
hvis kravet om tilladelse til efterforskning bortfalder, da det vil åbne mulighed for
at gennemføre forundersøgelser, der ikke kræver fysiske indgreb i havbunden
f.eks. forud for en auktion.
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet finder ikke, at den nuværende meget snævre adgang til at give
indvindingstilladelse på under 6 m vanddybde bør indskrænkes yderligere. Både
som følge heraf og fordi påvirkningszonen kan ligge på under 6 m dybde for et
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indvindingsområde, der ligger på større vanddybde er det i visse tilfælde
nødvendigt at kunne efterforske både geologisk og miljømæssige på lavere
vanddybde end 6 m.
2) By-pass og nyttiggørelse
Danske Havne og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID)
er enig i
målet om øget by-pass og genanvendelse af opgravede og oprensede
havbundsmaterialer og finder, at lovforslaget på flere punkter imødekommer
foreningernes ønsker.
Gribskov Kommune, Flintholm Sten og Grus ApS, Ole
Askehave A/S, DN, Greenpeace og WWF
støtter også dette forslag.
Gribskov
Kommune, Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
finder, at by-pass og
back-pass bør sidestilles.
Gribskov Kommune
anfører, at reglerne bør skabe
mulighed for stationære sandpumper.
Danske havne
foreslår, at sedimenterne kan anvendes til at genskabe vådområder,
ved at de indspules i et jævnt lag på lavtliggende strandenge. Danske Havne støtter
ligeledes, at materialerne anvendes til kystbeskyttelse.
Danske Havne
opfordrer til, at man i de bekendtgørelser, der skal udmønte
ændringerne, forenkler kravene og sagsbehandlingen i forhold til i dag, og gør i
forhold til krav om prøveudtagning opmærksom på, at sedimenterne i havne i dag
de fleste steder er langt renere end tidligere, hvilket der bør tages højde for i
kravene.
DN, Greenpeace og WWF
advarer om, at lempelse af reglerne for by-pass
og nyttiggørelse ikke må benyttes til lettere at komme af med forurenet materiale
og understreger behovet for undersøgelser af materialerne og guidelines.
I relation til bemærkningerne om præventiv oprensning understreger
Danske
Havne,
at det bør være havnene selv, der bestemmer, hvornår og hvor meget der
skal renses op eller uddybes.
Gribskov Kommune
finder, at der bør være meget
vide rammer for præventiv oprensning. Endvidere finder kommunen, at
grundejere langs kysten bør have mulighed for at få tilladelse til afgravning ved en
havn eller andre steder med henblik på back-pass uden at dette tager
udgangspunkt i, at sandet er et problem for havnen, men snarere at det er en
værdifuld ressource, der stammer fra erosionen af matriklerne.
I forhold til det foreslåede hierarki anfører
Danske Havne,
at det kan risikere at
trække sagsbehandlingen i langdrag, hvis flere myndigheder skal tage stilling til
sagen, før der kan tages stilling til en ansøgning om f.eks. klapning.
FLID
anfører, at hierarkiet bør blødes op, så havnene stilles mere frit med hensyn
til at vælge løsning, hvis by-pass ikke er mulig og understreger, at det er vigtigt, at
havnene ikke pålægges dyrere løsninger end i dag eller ekstra
dokumentationskrav.
Dansk Industri
anfører, at havnen, under hensyn til de nødvendige miljøhensyn,
bør have metodefrihed i forhold til bortskaffelsesmetode.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
finder ikke, at anvendelse på
havet bør have forrang for anvendelse på land.
Gribskov Kommune
understreger, at krav om nyttiggørelse skal være
proportionalt og anfører, at det skal sikres, at der er klare retningslinjer, som kan
danne ramme om det nødvendige samarbejde mellem sælgere og købere af sand til
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nyttiggørelse. Endvidere understreger kommunen behovet for at der tilføres
tilstrækkelige ressourcer til de administrerende myndigheder, så
sagsbehandlingen efter de nye regler kan gå hurtigt.
Miljøministeriets bemærkninger:
I forhold til bemærkningerne om mulighed for back-pass (dvs. at materiale, der er
ført med strømmen videre til en havn eller sejlrende m.v. føres tilbage, til den
kyststrækning, hvor det kom fra) skal Miljøministeriet oplyse, at lovforslaget ikke
ændrer på de eksisterende regler om kystbeskyttelse. Det er fortsat muligt at give
tilladelse til etablering af kystbeskyttelse efter de eksisterende regler, herunder
kystfodring, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Kystfodring kan også foretages
med oprensnings- og uddybningsmaterialer, hvis betingelserne for at tillade
nyttiggørelse heraf til dette formål er opfyldt. Hvis der imidlertid ikke er et behov
for at fjerne sedimentet, er forholdet ikke reguleret af de regler, der gælder om
oprensninger, præventive oprensninger og uddybninger. Der vil dermed være tale
om en egentlig råstofindvinding, og dette bør kun kunne tillades efter de
almindelige regler om tilladelse til råstofindvinding efter råstoflovens § 20.
Miljøministeriet finder, at der er anført gode grunde til, at nyttiggørelse på havet
ikke skal have forrang frem for nyttiggørelse på land, når man ser bort fra de
tilfælde, hvor der er behov for by-pass. Lovforslaget er derfor ændret, således at de
to nyttiggørelsestyper ligestilles i de tilfælde, hvor materialet ikke bør by-passes.
Der vil skulle fastsættes regler i medfør af lovene, der regulerer
dokumentationskrav og sagsbehandling, og i dette arbejde vil det skulle sikres, at
de krav, der stilles, både er tilstrækkelige og nødvendige. Det vil også skulle
fastlægges, hvordan en ansøger om f.eks. en tilladelse til klapning skal begrunde,
at materialet ikke bør by-passes og ikke kan nyttiggøres. Dette vil i sig selv lette
sagsbehandlingen, men det vil også i øvrigt skulle sikres, at sagsbehandlingen kan
foregå smidigt, herunder i forhold til involvering af flere myndigheder.
Derudover indeholder lovforslaget allerede en betydelig forenkling, idet der ikke
længere skal indhentes tilladelse fra både Naturstyrelsen og Kystdirektoratet i de
tilfælde, hvor oprensnings- og uddybningsmateriale skal anvendes til projekter,
der kræver tilladelse i medfør af kystbeskyttelsesloven.
Det er allerede i dag muligt, at få tilladelse til etablering af en stationær
sandpumpe. Anlægget behandles efter de eksisterende regler om kystbeskyttelse.
I forhold til Danske Havnes forslag om, at sedimenterne kan anvendes til at
genskabe vådområder bemærkes, at havsedimentet ud fra et
kystbeskyttelsessynspunkt så vidt muligt bør holdes i den bølgeaktive zone.
Sediment, der placeres på strandenge kan ikke betragtes som kystbeskyttelse, da
det bl.a. ikke har til hensigt at beskytte fast ejendom, men i stedet at bevare en
bestemt defineret natur. En sådan anvendelse vil kræve en tilladelse til
nyttiggørelse af sedimentet på land samt dispensation fra strand- og
klitbeskyttelseslinjerne, såfremt det skal ske inden for arealer der er omfattet af
disse bestemmelser. Samtidig vil det også meget ofte kræve dispensation fra
naturbeskyttelseslovens § 3, såfremt der er tale om eksempelvis strandenge. Der
vil typisk være både naturbeskyttelses- og landskabelige interesser, der vil stride
imod en sådan fremgangsmåde. En overlejring af disse arealer med sediment kan
være direkte til ugunst for naturtyperne, og der er inden for klit- og
strandbeskyttelseslinjerne generelt stor tilbageholdenhed med dispensationer til
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
terrænreguleringer. Det anses for ønskværdigt at lade den naturlige dynamik råde
på disse arealer.
Endelig bemærkes, at havbundssedimenter, som bringes på land med henblik på
at genskabe vådområder, i visse tilfælde vil skulle anses for affald. I givet fald er
havbundssedimenterne omfattet af affaldsreguleringen, og anvendelsen af
sedimenterne vil enten skulle betragtes som nyttiggørelse eller bortskaffelse. I de
tilfælde, hvor anvendelsen af havbundssedimenterne betragtes som nyttiggørelse,
vil dette kunne kræve en tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19 eller § 33.
Hvis anvendelsen af havbundssedimenterne derimod betragtes som bortskaffelse,
vil håndteringen af sedimenterne skulle ske efter reglerne i
deponeringsbekendtgørelsen og de hertil knyttede regler i miljøbeskyttelseslovens
kapitel 5.
3) National råstofplan / -strategi
Danske Råstoffer og Rederiforeningen
ønsker en national råstofplan, der både
dækker land og hav, og som er en paraply over de regionale råstofplaner. Planen
skal pege på og reservere områder til råstofindvinding, såvel til lands som til
vands.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
finder også, at der bør
ske en udvidelse af råstofplanlægningen til også at omfatte indvinding på havet.
Danske Regioner
henviser til, at man netop har gjort miljøministeren opmærksom
på behovet for udarbejdelse af en national råstofstrategi, der omhandler
indvinding både på havet og på land.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det nye direktiv om maritim fysisk planlægning (havplanlægning) betyder, at der
som noget nyt skal udarbejdes havplaner. Den første danske havplan skal være på
plads senest i 2021, og det forventes, at arbejdet med den igangsættes i 2016, hvor
direktivet skal være implementeret i dansk ret.
Det vil være naturligt at inddrage råstofindvinding på havet i den kommende
havplanlægning. Der vil i den forbindelse skulle tilvejebringes et samlet overblik
over det danske råstofbehov og ske en sammentænkning af forsyningen fra land
med forsyningen fra havet, som vil kunne indgå i arbejdet med de regionale
råstofplaner i 2020.
4) Rekreative interesser
Dansk Industri og Nymølle Stenindustrier
anfører, at det med henblik på at sikre
ensartethed i anvendelsen af bestemmelsen bør præciseres i bemærkningerne,
hvordan og i hvilke situationer hensynet til de rekreative interesser konkret skal
anvendes.
Nymølle Stenindustrier
går ud fra, at der ikke er tilsigtet en ændring af
praksis, og alene er tale om en klargørende præcisering, og anfører, at dette bør
fremgå af bemærkningerne.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det fremgår allerede af lovforslagets bemærkninger, at der er tale om
præciseringer, som ikke vil ændre hidtidig praksis, men dette er yderligere
tydeliggjort. Hensynet til rekreative interesser vil på samme måde som de øvrige
interesser (og som det hidtil er sket) indgå i den samlede afvejning efter § 3.
5) Oplysningspligt
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Industri og Nymølle Stenindustrier
finder, at det bør præciseres i
bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse om oplysningspligt, at den vil
blive administreret i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og under
iagttagelse af retspraksis i forbindelse med miljømiljøbeskyttelseslovens § 72.
Nymølle Stenindustrier
finder, at det som minimum bør fremgå af
bemærkningerne, hvilke typer oplysninger der kan kræves i hvilke situationer, og
størrelsen af de maksimale omkostninger, der kan pålægges en virksomhed.
Endvidere finder
Nymølle Stenindustrier,
at forslaget om at vilkår af betydning for
egenkontrollen kan ændres alene for at opnå et mere hensigtsmæssigt tilsyn er for
vidtgående. Bemærkningerne bør præciseres og bestemmelsen bør indskrænkes til
vilkår
om
egenkontrol. Endvidere finder
Nymølle Stenindustrier
de foreslåede
hjemler til at tilsynsmyndigheden kan overtage egenkontrollen i visse tilfælde for
vidtgående og anvendelsen af dem bør som minimum præciseres i
bemærkningerne.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
anfører, at dette kræver, at der
udvikles et indberetningssystem, der er lettere at håndtere og hurtigere at se
resultatet af, end det nuværende.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det fremgår i forvejen af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at
afgørelser skal træffes under iagttagelse af proportionalitetsprincippet.
Bestemmelsen vil skulle fortolkes på linje med andre tilsvarende
oplysningspligtsbestemmelser i miljølovgivningen, herunder
miljøbeskyttelseslovens § 72, med de forskelle der følger af, at lovene regulerer
forskellige forhold. Der er indsat en bemærkning herom.
6) Digital kommunikation
Nymølle Stenindustrier
støtter forslaget, men understreger, at databaser, IT-
systemer m.v. skal sikre, at følsom information, f.eks. om indvundne mængder,
ikke kan komme uvedkommende i hænde.
Nymølle Stenindustrier
finder, at et
digitalt ansøgningssystem vil kunne være en stor gevinst, forudsat at man undgår
de problemer, der har været med ansøgningssystemet på husdyrområdet.
Flintholm Sten og Grus ApS og Ole Askehave A/S
påpeger, at det vil kræve en
omfattende modernisering af Naturstyrelsen arbejde med den digitale
kommunikation, eksempelvis vedligeholdelse og ajourføring af hjemmeside og
udvidet adgang til oplysninger.
Miljøministeriets bemærkninger:
Den konkrete udmøntning af bestemmelserne i form af indførelse af særlige
digitale indberetnings- eller ansøgningssystemer vil ske efterhånden som det
vurderes hensigtsmæssigt og i hvert enkelt tilfælde efter et grundigt forarbejde,
hvor det både skal sikres, at løsningerne bliver brugervenlige, og at der er den
fornødne datasikkerhed.
7) Fjernelse af opsættende virkning af klage over råstofplaner
Danske Regioner
støtter forslaget.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Industri og Nymølle Stenindustrier
finder ikke, at forslaget bør
gennemføres, da det fører til usikkerhed for en indvinder, der udnytter en eventuel
indvindingstilladelse der gives inden for et område i planen, som er påklaget. Som
minimum bør konsekvenserne beskrives i bemærkningerne.
Nymølle Stenindustrier
påpeger, at regionsrådet, hvis de udsteder en tilladelse på
grundlag af en plan, der senere ophæves, bør ifalde erstatningsansvar, hvis
tilladelsesindehaveren lider tab, og at dette vil afholde regionsrådet fra at udstede
sådanne tilladelser. Desuden anføres, at råstofindvindere, der har investeret på
baggrund af den forrige råstofplan, ikke vil kunne påklage en råstofplan, fordi
dette vil forhindre udstedelse af en ny eller forlænget tilladelse.
Nymølle Stenindustrier
finder, at den hidtidige praksis, hvorefter en gammel
råstofplan anvendes som grundlag for indvindingstilladelser, indtil en ny er trådt i
kraft – evt. efter en klagesag – fungerer hensigtsmæssigt og bør opretholdes.
Kommunernes Landsforening
bemærker, at forslaget om at ændre bestemmelsen
om opsættende virkning i forhold til råstofplaner ikke bør gennemføres, idet
naturbeskyttelsesinteresser, som bliver udlagt med Grønt Danmarks kort vil kunne
blive overtrumfet på grund af planhierarkiet, hvor råstofplaner står over
kommuneplaner. KL foreslår derfor, at bestemmelsen om, at klage over
råstofplaner har opsættende virkning ikke gælder, når klagen er indgivet af en
kommune og vedrører nationale lokale interesser.
Miljøministeriets bemærkninger:
Som hovedregel tillægges klage over planer ikke opsættende virkning. Det
forekommer hensigtsmæssigt, at den samlede råstofplan ikke blokeres som følge
af, at der er indgivet klage over enkelte dele af planen.
I de tilfælde, hvor der er indgivet klage over enkelte dele af planen, vil regionerne
formentlig udvise tilbageholdenhed med hensyn til at udstede
indvindingstilladelse i det graveområde, som er påklaget.
Det følger af planlovens § 11, stk. 2, nr. 7, at en kommuneplan ikke må stride mod
en råstofplan.
Det er Miljøministeriets hensigt, at Naturplan Danmark, forudsat at lovforslag
herom vedtages, vil skulle betragtes som en national interesse for miljøministeriet.
I forbindelse med regionernes tilvejebringelse af råstofplaner, har miljøministeren
jf. råstoflovens § 6 a, stk. 4, mulighed for at gøre indsigelser over for planerne,
såfremt dele af planen berører statslige interesser.
8) Hjemmel til at fravige reglen om bortfald af tilladelser på land, der
ikke har været udnyttet i 3 år
Dansk Industri og Nymølle Stenindustrier
anfører, at det bør præciseres i
bemærkningerne, at bestemmelsen kun giver hjemmel til at fastsætte en længere
periode end 3 år.
Miljøministeriets bemærkninger:
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er præciseret i bemærkningerne, at det ikke er hensigten, at bestemmelsen
skal anvendes til at fastsætte en kortere periode end 3 år, før tilladelsen bortfalder.
9) Andre bemærkninger vedrørende kystbeskyttelsesloven
Gribskov kommune
ønsker en kystbeskyttelseslovgivning, som gør det muligt at
håndtere situationer, hvor enkelte grundejere modsætter sig fælles løsninger samt
klare rammer for organisering af indsatsen på nordkysten, f.eks. etablering af
sandlag. Endvidere efterlyser kommunen en tydeliggørelse af, hvordan man
fastsætter den geografiske afgræsning af nytteværdien af en koordineret større
indsats, hvor kommunen efter kystbeskyttelsesloven kan pålægge grundejere
betale et passende bidrag til løsningen.
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet kan oplyse, at forslaget ikke ændrer på de eksisterende regler i
kystbeskyttelseslovens kap. 1 a, hvorefter det er muligt for en kommune at træffe
beslutning om, at der skal etableres kystbeskyttelse af flere ejendomme. Ligeledes
er det muligt for en kommune at pålægge grundejere at være medlem af et af
kommunen oprettet kystbeskyttelseslag, samt konkret at vurdere, hvilket bidrag
hvert enkelt medlem skal betale.
Kommunen er ikke afhængig af at grundejerne er enige i beslutningen.
10) Havstrategiloven
Danske Akvakultur
foreslår i deres høringssvar, at der som et stk. 5 i § 14
indsættes ” Ved revisionen af indsatsprogrammerne m.m. finder det i § 10, stk. 3,
og § 11 stk. 1, anførte ligeledes anvendelse”.
Miljøministeriets bemærkninger:
Henvisningerne som ønsket af Dansk Akvakultur findes ikke i den bestemmelse i
direktivet (art. 5, stk. 3), som § 14, herunder de foreslåede nye stykker 3 og 4,
gennemfører, og Miljøministeriet finder allerede af den grund ikke, at der skal
indsættes sådanne henvisninger.
16