Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 59 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
Til § 36
1)
I
§ 36, stk. 1,
ændres »§§ 13, stk. 1, og 73 d, stk. 2,« til: »§§ 13, stk. 2, og 73 d, stk. 3,«.
[Teknisk korrektion]
2)
I
§ 42, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 36, stk. 2,« til: »§ 36, stk. 1,«.
[Teknisk korrektion]
Til § 52
3)
I
§ 52, nr. 2,
ændres »§§ 42, 45, 47 og 48« til: »§§ 42 og 45-47 «.
[Teknisk korrektion]
Til § 56
4)
I
stk. 1
indsættes efter »jf. dog stk. 2«: »og 3«.
5)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 58, nr. 01, og § 01 træder i kraft 5. januar 2015.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Konsekvensændring, som følge af forslaget om at lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats erstattes af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. og
som følge af, at §§ 13 a- 13 d i lov nr. 720 af 25. juni 2014 om ny sygedagpengemodel endnu ikke er trådt i
kraft]
Til § 58
6)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 13 a
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 13 a.
I sager, der er visiteret til kategori 1 efter § 12, stk. 1, nr. 1, skal kommunen iværksætte en
opfølgning med opfølgningssamtale og revisitation til kategori 2 eller 3 efter § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, hvis
sygefraværsperioden varer længere end 8 uger. En efterfølgende opfølgning sker i henhold til
revisitationen, jf. §§ 12 og 13 b-13 d.
Stk. 2.
For sygemeldte, der er visiteret til kategori 1 efter § 12, stk. 1, nr. 1, fastlægger den enkelte
kommune, hvornår og hvordan opfølgningen skal finde sted, og hvad indholdet skal være, jf. dog stk. 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 3.
Tilbyder kommunen den sygemeldte aktive tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats som led i opfølgningen, jf. stk. 2, er det frivilligt for den sygemeldte at deltage i
tilbuddet.
Stk. 4.
En sygemeldt, der er visiteret til kategori 1 efter § 12, stk. 1, nr. 1, og som er ledig og medlem af en
arbejdsløshedskasse, skal fortsat deltage i kontaktforløb og tilbud efter de regler i kapitel 7 og 9 b-12 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, som gælder for ledige, der modtager arbejdsløshedsdagpenge efter lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. Der skal dog tages hensyn til den sygemeldtes helbredssituation.
§ 13 b.
I sager, der er visiteret til kategori 2 og 3 efter § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, skal der første gang følges op
senest inden udgangen af ottende uge regnet fra første fraværsdag, jf. dog stk. 2. Herefter skal der følges
op mindst hver fjerde uge. Opfølgningen sker ved en individuel samtale, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 2.
Har arbejdsgiveren eller den sygemeldte anmodet kommunen om at iværksætte en tidlig opfølgning,
jf. §§ 7 c eller 7 e, skal kommunen afholde den første opfølgningssamtale med den sygemeldte, senest 2
uger efter at den sygemeldte eller arbejdsgiveren har anmodet kommunen om at iværksætte en tidlig
opfølgning, jf. dog stk. 3. Det samme gælder, hvis det inden samtalen ikke er muligt at afklare, hvorvidt den
sygemeldte er berettiget til sygedagpenge.
Stk. 3.
Ønsker den sygemeldte ikke, at kommunen iværksætter en tidlig opfølgning på baggrund af
arbejdsgiverens anmodning herom, jf. § 7 c, afholder kommunen den første opfølgningssamtale senest
inden udgangen af ottende uge regnet fra første fraværsdag, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller skriftligt, når
1) den sygemeldte har genoptaget arbejdet delvis,
2) den sygemeldte deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
3) sygdommen er til hinder for en individuel samtale.
Stk. 5.
Hvis der er tale om alvorlig sygdom, hvor kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller
mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation, foregår opfølgningen uden kontakt til den
sygemeldte (standby). Ved vurdering af, om en sygdom er alvorlig, indgår navnlig, om sygdommen er
livstruende.
§ 13 c.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 2 efter § 12, stk. 1, nr. 2, skal have en arbejdspladsbaseret
indsats med gradvis tilbagevenden, tilbud om virksomhedspraktik efter kapitel 11 eller tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Indsatsen skal tilpasses
den enkeltes forudsætninger, behov og helbredstilstand.
Stk. 2.
Kommunen skal ved første opfølgning indgå en aftale med den sygemeldte om beskæftigelsesmål og
beskæftigelsesindsats. Aftalen justeres løbende.
Stk. 3.
For sygemeldte i et ansættelsesforhold indgås der så vidt muligt en aftale om en af følgende
indsatser:
1) Gradvis tilbagevenden til arbejdet.
2) Gradvis tilbagevenden til arbejdet efter opstartsperiode med virksomhedspraktik.
3) Virksomhedspraktik.
4) Iværksættelse af mentorstøtte, hjælpemidler eller anden form for støtte.
Stk. 4.
For sygemeldte uden ansættelsesforhold indgås der så vidt muligt en aftale om en af følgende
indsatser:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1) Påbegyndelse af arbejde eller ansættelse med løntilskud, eventuelt efter en opstartsperiode med
virksomhedspraktik.
2) Virksomhedspraktik.
3) Iværksættelse af mentorstøtte, hjælpemidler eller anden form for støtte.
Stk. 5.
Kommunen kan som et supplement til den arbejdspladsbaserede indsats efter stk. 3 og 4 give tilbud
om vejledning og opkvalificering efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Herudover kan
kommunen give tilbud om vejledning og opkvalificering i særlige tilfælde, hvor det kan fremme
arbejdsfastholdelse og hurtigere tilbagevenden til arbejdsmarkedet, og hvor det ikke er muligt at
iværksætte en arbejdspladsbaseret indsats efter stk. 3 og 4.
Stk. 6.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 2, har ret til et kursus i mestring af følger af sygdom med
henblik på at fastholde et arbejde.
§ 13 d.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 3 efter § 12, stk. 1, nr. 3, skal have en tværfaglig og
helhedsorienteret indsats, der er individuelt tilrettelagt med udgangspunkt i den sygemeldtes
forudsætninger, behov og helbredstilstand med fokus på at fastholde og vedligeholde den sygemeldtes
arbejdsevne og tilknytning til arbejdsmarkedet.
Stk. 2.
Indsatsen som nævnt i stk. 1, kan bestå af tilbud efter kapitel 9 b-12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og en indsats efter anden lovgivning.
Stk. 3.
Inden kommunen iværksætter indsatsen som nævnt i stk. 1, skal sagen forelægges
rehabiliteringsteamet, jf. §§ 9-12 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Sagen skal behandles i rehabiliteringsteamet senest inden 4 uger fra visitationen, jf. § 12. Til brug for
rehabiliteringsteamets behandling af sagen udarbejder kommunen rehabiliteringsplanens forberedende del
i samarbejde med den sygemeldte, jf. § 30 a, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
Kommunen skal udpege en gennemgående og koordinerende sagsbehandler til en sygemeldt, der er
visiteret til kategori 3, jf. § 12.
Stk. 5.
Den gennemgående og koordinerende sagsbehandler skal sammen med den sygemeldte udarbejde
rehabiliteringsplanens indsatsdel, varetage den løbende opfølgning og koordinering i samarbejde med den
sygemeldte, sørge for, at indsatsdelen justeres efter den sygemeldtes aktuelle situation og behov, og bistå
den sygemeldte med at gennemføre rehabiliteringsplanen, herunder realisere uddannelses- og
beskæftigelsesmål.
Stk. 6.
Funktionen som gennemgående og koordinerende sagsbehandler kan overdrages til en anden enhed
i kommunen end jobcenteret, jf. § 6, stk. 4, i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.««
[Konsekvensændring, som følge af forslaget om, at lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats erstattes af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. og
som følge af, at §§ 13 a- 13 d i lov nr. 720 af 25. juni 2014 i lov om ny sygedagpengemodel endnu ikke er
trådt i kraft]
Ny paragraf
7)
Efter § 58 indsættes som ny paragraf:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ȥ 01
I lov nr. 720 af 25. juni 2014 om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
og forskellige andre love (Ny sygedagpengemodel med tidlig opfølgning og indsats, jobafklaringsforløb,
arbejdsløshedsdagpenge under sygdom m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 1, nr. 12,
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats erstattes af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. og
som følge af, at §§ 13 a- 13 d i lov nr. 720 af 25. juni 2014 om ny sygedagpengemodel endnu ikke er trådt i
kraft.]
Til § 61
8)
I
nr. 1
udgår: »og
§ 19, stk. 3,«.
[Teknisk korrektion]
9)
Efter
nr. 1
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 19, stk. 3,
ændres »§§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats.« til: »§§ 13-15 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
m.v.«
[Teknisk korrektion]
Til § 67
10)
I
nr. 4
ændres »stk.
3 og 4«
til: »stk.
3-5«.
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk korrektion i § 36, stk. 1, hvor det foreslås, at en forkert henvisning til §§ 13, stk. 1,
og 73 d, stk. 2, ændres til henvisning til §§ 13, stk. 2, og 73 d, stk. 3. Der henvises til §§ 13, stk. 2, og 73 d,
stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fordi pligten til at indlægge cv-oplysninger på Jobnet fremgår
af disse bestemmelser.
Til nr. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tale om en teknisk korrektion i § 42, stk. 1, nr. 3, hvor det foreslås, at en forkert henvisning til § 36,
stk. 2, ændres til en henvisning til § 36, stk. 1, fordi oplysninger om borgerne i det fælles it-baserede
datagrundlag fremgår af § 36, stk. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk korrektion, hvor det foreslås, at en forkert henvisning til § 48 ændres til § 46, idet
der ikke er behov for en bemyndigelsesbestemmelse til § 48. Korrektionen gør det muligt på samme måde
som i medfør af de allerede gældende regler i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats i medfør af bemyndigelsen i den foreslåede § 52 at udstede en bekendtgørelse med
nærmere retningslinjer for anvendelsen af § 46.
Til nr. 4 og 5
Det er nødvendigt at foretage konsekvensændringer i bestemmelser i lov nr. 720 af 25. juni 2014 om ny
sygedagpengemodel som følge af, at disse bestemmelser først træder i kraft den 5. januar 2015.
Ændringerne er en følge af forslaget om, at lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats erstattes af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse er en gengivelse af affattelsen af § 1, nr. 12, i lov nr. 720 af 25. juni 2014 om
ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af
den aktive beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love med
konsekvensændringer i den foreslåede § 13 d, stk. 3 og 6. Den gældende § 1, nr. 12, træder i kraft 5. januar
2015. Da § 1, nr. 12, således endnu ikke er trådt i kraft, er det nødvendigt at affatte bestemmelsen, som
indeholder §§ 13 a-13 d på ny for at konsekvensændre i § 13 d, stk. 3 og 6.
Konsekvensændringerne er en følge af, at lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats erstattes af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
og af at paragraffer indholdsmæssigt videreføres i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. med nye paragrafnumre.
I forslaget til § 13 d, stk. 3, henvises således til §§ 9-12 i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., og i forslaget til § 13 d, stk. 6, henvises til § 6, stk. 4, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Til nr. 7
Som konsekvens af ændringsforslagets nr. 6, som foreslås nyaffattet, ophæves § 1, nr. 12, i lov nr. 720 af
25. juni 2014.
Til nr. 8 og 9
Der er tale om en teknisk korrektion for at undgå dobbeltpunktum i den foreslåede ændring af § 19, stk. 3,
som affattet ved § 61, nr. 1. For at undgå dette er det nødvendigt at dele den foreslåede ændring i § 61, nr.
1, op i to numre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 10
Der er tale om en teknisk korrektion som følge af, at § 12, stk. 5, i lov om forpligtende kommunale
samarbejder ved en fejl ikke er foreslået ophævet i den foreslåede § 67, nr. 4. Ophævelsen af
bestemmelsen er en følge af, at de lokale beskæftigelsesråd foreslås ophævet.