Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 53 Bilag 1
Offentligt
1417062_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
4. november 2014
2014-2417
Høringsnotat vedr. forslag til lov om Odense Letbane (L 53)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til Forslag til lov om Odense Letbane blev den 1. september 2014
sendt i høring hos Advokatsamfundet, Odense Kommune, DI, Danmarks Na-
turfredningsforening, Dansk Cyklistforbund, Dansk Erhverv, Danske Regioner,
Dansk Jernbaneforbund, DSB, 3 F, FDM, Fynbus, Forbrugerrådet, HK Trafik
og Jernbane, Jernbanenævnet, KL, Landdistrikternes Fællesråd, LO, Rådet for
Sikker Trafik, Region Syddanmark, Rigsrevisionen, Trafikselskaberne i Dan-
mark og Statsforvaltningen.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 2. oktober 2014. Transportministeriet har modtaget 7
høringssvar, som er vedlagt som bilag til høringsnotatet.
Transportministeriet har modtaget høringssvar fra:
Dansk Erhverv
Dansk Handicapforbund
DSB
Forbrugerrådet Tænk
Fynbus
Region Syddanmark
Rigsrevisionen
I det følgende gennemgås de indkomne høringssvar i hovedtræk.
Transportministeriets bemærkninger er anført med kursiv.
2. Høringssvarene
Dansk Erhverv
skal generelt bemærke, at der i videst muligt omfang bør ta-
ges hensyn til adgangen for vejtrafikken herunder også med lastbiler i busser i
byggeperioden, og at der i videst muligt omfang bør tages hensyn til adgangen
for særtransporter til fx Odense Havn – dvs. overdimensionerede transporter,
der højere, bredere og/eller længere end almindelige lastbiltransporter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417062_0002.png
Transportministeriet har anmodet Letbanesekretariatet i Odense Kommune
om at redegøre for trafikken i anlægsperioden. Letbanesekretariatet i Odense
Kommune har oplyst følgende: "I anlægsperioden for Odense Letbane vil tra-
fikafviklingen tage udgangspunkt i en balancering mellem tid, omkostninger
og bygbarhed i forhold til fremkommelighed for trafikanter og tilgængelighed
for borgere.
Hvor det er vurderet muligt tager trafikafviklingen afsæt i trafiksituation
(antal spor) efter letbanens anlæg. Hvor konsekvensen for tid og økonomi ved
at opretholde trafik er vurderet for store, er lukning af vejstrækninger fore-
slået, så anlægsarbejdet overstås hurtigst muligt og vejen kan genåbnes igen.
Generelt vil Odense Letbane kun i meget begrænset omfang gå gennem indu-
striområder, ligesom der vil være adgang til Odense Havn af de normale ad-
gangsveje. Det vurderes derfor, at anlæg af Odense Letbane ikke vil have væ-
sentlige gener for erhvervstrafikken og at disse generelt vil blive løst via den
valgte model for trafikafvikling."
Dansk Handicapforbund
foreslår, at der medtages krav til handicaptilgæn-
gelighed, der kan sikre, at passagerer med handicap vil kunne tage Odense Let-
bane spontant og ligeværdigt, dvs. uden at skulle forhåndsvarsle rejser, fordi
der vælges til-gængelighedsløsninger, der kræver hjælp fra andre personer.
Dansk Handicapforbund
anbefaler Odense Letbane tænkt og udført med
samme tilgængelighed som ved Metroen i København, som med reelt niveaufri
adgang fra perroner til tog kan benyttes spontant og uafhængigt af hjælp fra
andre, og som netop derfor i stort omfang bliver benyttet af virkelig mange
kørestolsbrugere, el-scooter-brugere og rollatorbrugere – unge som ældre.
Dansk Handicapforbund
anbefaler jf. FN’s Handicapkonvention Odense
Letbane tænkt og udført efter princippet om ”Universelt Design” med god,
smuk og anonym handicaptilgængelighed; en tilgængelighed for alle, der bliver
tænkt og udformet på en sådan måde, at letbanen kan bruges af alle menne-
sker, uden at der er behov for en tilpasning eller en speciel udformning til
mennesker med handicap.
Som det fremgår af regeringens handicappolitiske handlingsplan for 2013 ”Et
samfund for alle”, vil regeringen sikre, at der skabes så god tilgængelighed
som muligt bl.a. på de kommende letbaner. Dette skal fx ske ved, at der gøres
brug af tilgængelighedspaneler, tilgængelighedskonsulenter eller lignende,
der skal følge letbaneprojekterne og drøfte tilgængelighedsløsninger.
Transportministeriet kan oplyse, at Odense Letbane vil blive udført med ni-
veaufri adgang fra perronerne til letbanetogene. I togene indrettes flexområ-
der særlig henvendt til brugere af kørestol, brugere af rollator, til barnevogne
Side 2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417062_0003.png
mv. Perroner udføres med ramper, ledelinjer mv. i overensstemmelse med
behovene hos mennesker med forskellige handicaps.
Der vil blive foretaget en tilgængelighedsrevision for det samlede projekt,
herunder adgangen til perronerne i byrummet. Handicaporganisationerne vil
blive inddraget i forbindelse med tilgængelighedsrevisionen.
DSB
forudsætter, at arbejdet med etableringen af letbanen struktureres på en
sådan måde, at afviklingen af togdriften påvirkes mindst muligt.
Transportministeriet har anmodet Letbanesekretariatet i Odense Kommune
om at redegøre for trafikken i anlægsperioden. Letbanesekretariatet i Odense
Kommune har oplyst følgende:
”Letbanen vil på hele strækningen køre i sit eget trace og vil ikke skulle krydse
eller på anden måde have direkte interaktion med spor til togdrift.
Der er særlig fokus på to steder; Ved Middelfartvej vil letbanen via en bro
krydse over banesporet og ved letbanens sydlige del slutter letbanen ved Hjal-
lese Station, hvor der dels skal bygges en stibro for at få let adgang fra letba-
nens endestation til Hjallese station og dels skal der etableres en ny perron
mellem Svendborgbanen og letbanen. Der er søgt om sporspærring hos Ba-
nedanmark for sidstnævnte arbejde på et tidspunkt, hvor Odense Kommune
også har søgt om sporspærring for en brorenovering.
For begge områder gælder, at der er dialog med Banedanmark med henblik
på at sikre en minimal påvirkning af den øvrige togtrafik.”
Forbrugerrådet Tænk
har anført, at de ingen bemærkninger har til lov-
forslaget, men vil gerne opfordre til, at passagernes erfaringer, behov og ønsker
inddrages direkte i arbejdet med planlægningen og etableringen af letbanen,
herunder indkøb af driftsmateriel. Særligt vigtigt er det, at der sikres let adgang
til at benytte letbanen for alle passagerer, herunder også de, der har særlige
behov f.eks. mennesker med et handicap. Det vil sige, at stationer og materiel
planlægges og indkøbes med disse for øje. Det er også vigtigt, at der sikres hur-
tig og nem overgang mellem letbanen og andre kollektive transportmidler, da
erfaringen viser, at det er skiftesituationerne, der er kritiske for passagerernes
lyst til at benytte de kollektive transportformer.
Transportministeriet skal henvise til regeringens handicappolitiske hand-
lingsplan for 2013, jf. bemærkningerne ovenfor til Dansk Handicapforbund.
Transportministeriet kan endvidere oplyse, at det i forbindelse med aftale af
3. juni 2014 mellem Regeringen og Dansk Regioner er blevet besluttet, at der
skal gennemføres en analyse af tilbringertrafikken til togene for at sikre en
bedre sammenhæng i den kollektive trafik. Parterne er enige om, at den kol-
lektive trafik skal ses i et helhedsperspektiv, hvor der tages udgangspunkt i,
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417062_0004.png
hvordan den samlede kollektive trafik kan gøres til et mere attraktivt alterna-
tiv for den enkelte kunde.
FynBus
anfører, at de forstår den foreslåede bestemmelse om ændring af lov
om trafikselskaber, således at FynBus efter aftale med Odense Letbane P/S,
kan varetage såvel indkøb/udbud som selve letbanedriften af Odense Letbane.
Transportministeriet skal hertil anføre, at driften af letbanen skal sendes i
udbud, jf. EU’s udbudsregler.
FynBus
forudsætter i den forbindelse, at de opgaver der er nævnt i § 5 i lov om
trafikselskaber også udføres af FynBus i forhold til Odense Letbane, også selv-
om Odense Letbane selv varetager driften. Det drejer sig i praksis om takster og
billettering, rejseregler, kundeinformation og markedsføring, koordinering og
planlægning samt detailkøreplanlægning.
Transportministeriet forudsætter, at letbanedriften, uanset den konkrete or-
ganisering, i forhold til takster, billetteringssystemer, m.v. vil blive koordine-
ret med den øvrige offentlige servicetrafik således, at det bliver så let for pas-
sagerne som muligt at bruge letbanen. Transportministeriet vil følge udvik-
lingen på området og vil i fornødent omfang tilpasse lovgivningen, så der
skabes de bedste rammer for en sammenhængende offentlig servicetrafik in-
klusiv letbanetrafikken.
Region Syddanmark
finder, at lovforslaget er i overensstemmelse med de
vilkår, som fremgår af principaftalen mellem Staten, Odense Kommune og Re-
gion Syddanmark. Region Syddanmark har tiltrådt denne aftale på regionsrå-
dets møde den 26. maj 2014. Det skal dog anføres, at der i bemærkningerne til
lovforslaget, afsnit 2.2 anføres, at ” Letbanen forventes at kunne åbne i
2020, hvor Nyt Odense Universitetshospital skal stå færdigt.” Denne forudsæt-
ning kan ikke længere lægges til grund. Anlægsarbejderne til Nyt OUH plan-
lægges indledt i 2016, og de sidste bygninger forventes først taget i brug i 2022.
Da letbanen pt. planlægges med et tracé gennem Nyt OUH vil der
være en række forhold i de to anlægsprojekter, som forudsætter betydelig gen-
sidig koordinering og som kan indebære behov for justeringer i projekt og tids-
plan.
Transportministeriet kan oplyse, at i og med at anlægsarbejdet på letbanen
og sygehusbyggeriet skal foregå samtidig, skal der ske en tæt koordinering
mellem projekterne. I udredningsrapporten for Odense Letbane er det forud-
sat, at begge projekter skulle stå færdigt i 2020. I de seneste planer forventes
det nye universitetshospital dog først at stå færdigt i 2022, og der er endnu
ikke fastlagt et endeligt design for byggeriet. Dette kan give en ekstra kom-
pleksitet i forhold til at sikre fuld sammenhæng i planerne for de to projekter
og ved at letbanen skal køre igennem et byggeområde, når letbanen går i
drift.
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417062_0005.png
Odense Kommune og Region Syddanmark har i oktober 2014 indgået en afta-
le om håndtering af grænsefladerne mellem projekterne. Med aftalen er par-
terne enige om, at letbanen anlægges i den linjeføring gennem hospitalsom-
rådet, som er forudsat i VVM-undersøgelsen for projektet. Det er endvidere
parternes vurdering, at det i budgettet for letbaneprojektet afsatte beløb på
130 mio. kr. til følgeomkostninger ved at føre letbanen med kørestrømsanlæg
centralt igennem hospitalsområdet er tilstrækkeligt til også at dække evt.
meromkostninger i forbindelse med, at Odense Universitetshospital åbner
senere end hidtil forventet.
Transportministeriet har i forlængelse heraf justeret afsnit 2.2. i lovforslagets
bemærkninger.
Rigsrevisionen
noterer sig, at lovforslagets indeholder et statsligt tilskud på
1.108 mio. kr. inkl. 30 pct. korrektionsreserve til anlægget (2014-priser). Rigs-
revisionen konstaterer, at det entydigt er angivet at tilskuddene opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på finansloven. Som anført i bemærkningerne
til lovforslaget, har staten tilsynsforpligtigelse som tilskudsgiver i henhold til
statens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning af 2011. Rigsrevisionen be-
mærker, at det fremgår af udkastet, at der vil blive indgået en administrations-
aftale mellem Transportministeriet og Odense Letbane P/S, der vil beskrive
krav, Transportministeriet stiller til Odense Letbane P/S i forbindelse med
udmøntningen af statens tilskud.
Transportministeriet takker for Rigsrevisionens bemærkninger og kan oply-
se, at administrationsaftalen er under udarbejdelse og vil blive indgået med
Odense Letbane P/S umiddelbart efter selskabets stiftelse.
3. Lovforslaget
Lovforslaget er tilrettet i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
Derudover er der foretaget andre mindre justeringer i lovforslaget.
Side 5/5