Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4
Offentligt
1411871_0001.png
23. oktober 2014
J.nr. 14-2340667
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbage-
rulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elaf-
giften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)..
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 20. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mike Legarth (KF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411871_0002.png
Spørgsmål
Affaldsforbrændingsanlæg modtager VE affald mod et gebyr på 250-270 kr./ton udløst af
den energiafgift, som bortfalder med L 4. Er ministeren enig i, at incitamentet til for-
brænding af VE-affald øges kraftigt med bortfald af energiafgiften og dermed af gebyret,
der pålægges affaldsproducenterne?
Svar
Affaldsforbrændingsanlæg får hovedsagligt indtægter fra fire kilder:
Salg af varme
Salg af el
Salg af frasorteret metal mv.
Gebyr for forbrænding af affald (der bl.a. dækker udgifterne til energiafgifter)
Affaldsgebyret varierer kraftigt. I 2013 varierede gebyret mellem 247 og 878 kr. pr. ton
ekskl. moms. Gebyret er typisk på omkring 450 kr. pr. ton. Det vægtede gennemsnit for
affaldsgebyrerne var 433 kr. pr. ton i 2013.
1
Lovforslagets afgiftsfritagelse for hele læs rent VE-affald (dvs. ikke-kulbrinteholdigt af-
fald) vil kunne føre til en reduktion af såvel prisen på affaldsvarme som affaldsgebyrerne.
Prisen på varme er en reguleret pris. Prisen må ikke være højere end omkostningerne ved
at producere varmen på værket og heller ikke højere end den såkaldte substitutionspris
eller prisloftprisen.
Hvis det er den omkostningsberegnede varmeomkostning, der begrænser varmeprisen, vil
i størrelsesorden halvdelen af afgiftsfaldet komme varmekunderne til gode, mens resten
tilfalder dem, der betaler affaldsgebyret (kommuner og virksomheder, der leverer affald til
forbrænding). Hvis det er substitutionsprisen eller prisloftet, der begrænser varmeprisen
både før og efter afgiftsnedsættelsen, vil det være affaldsgebyret, der falder som følge af
afgiftsfritagelsen.
For rent VE-affald med høj brændværdi og relativt lav pris, herunder især træaffald, vil
incitamentet til forbrænding forøges kraftigt som følge af fritagelsen for energiafgift. For
affaldstræ vil det først og fremmest føre til, at en stor del af det affaldstræ, der i dag ek-
sporteres, fremover vil blive brugt som brændsel i Danmark i stedet for fx importerede
træpiller. Men meget af det træ, der i dag genanvendes i Danmark, vil også blive brændt
af.
For rent VE-affald med lavere brændværdi eller højere pris vil lovforslaget typisk ikke
påvirke incitamentet til afbrænding væsentligt.
1
I 2012 varierede gebyret mellem 72 og 800 kr. pr. ton ekskl. moms. Det vægtede gennemsnit for affaldsgebyrerne var 432
kr. pr. ton i 2012.
1
Side 2 af 2