Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 38 Bilag 1
Offentligt
1406808_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution:
NaturErhvervstyrelsen
Enhed/initialer:
EU & Erhvervsudvikling/MMJ + Bæredygtighed/MSS
Sagsnr.:
14-8132-000051
Dato:
12. september 2014
Notat om høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov om anvendelse af
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (Landdistrikts-
fondsloven)
Modtagne høringssvar
Fødevareministeriet har modtaget i alt 11 høringssvar.
Følgende myndigheder og organisationer (i alt 7) har afgivet bemærkninger:
Sammenslutningen af Danske Småøer
Landbrug & Fødevarer
Økologisk Landsforening
3F Faglig Fælles Forbund
Danmarks Jægerforbund
LandboUngdom
Datatilsynet
Følgende (i alt 4) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget:
Forbrugerrådet Tænk
Region Syddanmark
Rigsrevisionen
Syddansk Universitet
I. Høringssvar fra organisationer og foreninger m.v.
Bemærkninger
Opfølgning
1
1.1
Sammenslutningen af Danske Småøer
Bemærker, at den særlige arealstøtte til
Ingen opfølgning.
landbrugsbedrifter på småøer (ø-
støtteordningen) er af meget stor betyd-
ning for den enkelte landbruger på de
små øer, idet støtten kompenserer for en
del af de øvrige omkostninger, der er
forbundet med at drive landbrug på ikke-
brofaste øer. Støtten er derfor vigtig for
de små øers opretholdelse af landbrugs-
virksomhed og beboelse.
1
L 38 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: høringssvar og høringsnotat, fra fødevareministeren
1406808_0002.png
1.2
Har ingen indvendinger mod, at ø-
støtteordningen udvides til at omfatte
yderligere 26 ikke-brofaste øer, såfremt
støtterammen forhøjes proportionalt
med det forøgede areal, således at den
enkelte modtager af ø-støtte også frem-
over modtager samme andel som hidtil
(pristalsreguleret).
Understreger vigtigheden af, at ø-støtten
kun tildeles personer, som er fastboende
på de respektive øer.
Ingen opfølgning.
Spørgsmålet om bevillingens størrelse
er ikke reguleret af lovforslaget, men
er en politisk beslutning. Med beslut-
ningen om at yde støtten under en-
keltbetalingsordningen i stedet for
under landdistriktsprogrammet er re-
guleringen af støtten flyttet til land-
brugsstøtteloven.
Ingen opfølgning.
Spørgsmålet om bopælspligt er ikke
reguleret af lovforslaget. Med beslut-
ningen om at yde støtten under en-
keltbetalingsordningen i stedet for
under landdistriktsprogrammet er re-
guleringen af støtten flyttet til land-
brugsstøtteloven.
Ingen opfølgning.
Bemærkningen vedrører administrati-
onen af støtten, og fristen for udbeta-
ling af støtten er reguleret i forord-
ningsgrundlaget.
1.3
1.4
Det bemærkes, at det er uhensigtsmæs-
sigt, at støtten i den nuværende ordning
i visse tilfælde er blevet udbetalt op til et
halvt år efter det kalenderår, som støt-
ten er givet til. Der appelleres til, at støt-
teudbetalingen kan forløbe smidigere
med den nye organisering.
Landbrug & Fødevarer
Støtter op om de mange gode hensigter,
der er beskrevet i udkastet til lovforslag.
Bemærker, at loven er central for Land-
brug & Fødevarers medlemmer, da den
er med til at sikre fortsat udvikling og
vækst i erhvervet samtidig med, at der
tages hensyn til natur og miljø. Et stærkt
landbrugs- og fødevareerhverv i fortsat
udvikling er af afgørende betydning for
vækst i landdistrikterne.
Understreger vigtigheden af, at loven
kan rumme fremtidige ændringer i land-
distriktsprogrammet, som kan være
nødvendige i løbet af den 7-årige pro-
gramperiode. Loven skal desuden være
fleksibel og tilstrækkelig smidig til at til-
lade indarbejdelse af Natur- og Land-
brugskommissionens anbefalinger og re-
geringens ambition om en mere målret-
tet regulering.
Bemærker, at det er fornuftigt at gengi-
ve støttemulighederne i sin helhed i
henhold til landdistriktsforordningen, så-
ledes at loven giver en bred ramme for
landdistriktsprogrammet.
Bemærker, at ordet ”udvikling” ikke ind-
går i hverken loven eller bemærkninger-
2
2.1
Ingen opfølgning.
2.2
Ingen opfølgning.
Det er intentionen med lovforslaget,
at det kan rumme kommende æn-
dringer af landdistriktsprogrammet i
programperioden. Samtidigt tilsigtes,
at de forordningsgivne muligheder for
at iværksætte foranstaltninger inden
for rammerne af landdistriktspro-
grammet ikke indsnævres.
Ingen opfølgning.
Jf. pkt. 2.2.
2.3
2.4
Ingen opfølgning.
Det er ikke korrekt, at begreberne
2
L 38 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: høringssvar og høringsnotat, fra fødevareministeren
1406808_0003.png
ne, jf. § 3, nr. 1, Foranstaltninger vedrø-
rende vidensoverførsel og informations-
aktiviteter, og bemærkningerne hertil.
Det er meget vigtigt, at begreberne ”ud-
vikling” og ”udviklingsprojekter” kan
rummes inden for lovens rammer, da en
række af Landbrug & Fødevarers landdi-
striktsaktiviteter vil blive gennemført
som udviklingsprojekter, jf. bl.a. er-
hvervsudviklingsordningen.
2.5
2.6
2.7
Bemærker, at det kan være nødvendigt
med en afklaring af, hvad der menes
med ”Foranstaltninger vedrørende ny
deltagelse”. ”Ny deltagelse” bør ikke for-
tolkes så snævert, at foranstaltninger,
der fremmer f.eks. danske landbrugeres
deltagelse i BGB-ordningen (Beskyttet
Geografisk Betegnelse), ikke kan støttes,
fordi foranstaltningen også kommer
landbrugere, som allerede er omfattet af
ordningen, til gavn. Jf. § 3, nr. 3.
Foreslår, at § 3, nr. 9, udvides til også at
kunne omfatte frivillige tiltag i forbindel-
se med klimatilpasning, idet der mangler
en mulighed for at kunne give tilskud til
frivillige foranstaltninger, der forebygger
risiko for oversvømmelser m.v. ved æn-
drede klimaforhold. F.eks. hvis en land-
mand vil lægge jord til, at nogle arealer
kan blive oversvømmet, således at en
nærliggende by sikres mod oversvøm-
melser.
Foreslår, at muligheden for at tildele
støtte som en fast procentsats eller et
engangsbeløb i særlige tilfælde i forbin-
”udvikling” og ”udviklingsprojekter”
ikke indgår i loven eller bemærknin-
gerne. Lovforslagets § 3, nr. 14, om-
handler således foranstaltninger ved-
rørende samarbejde. Det fremgår
bl.a. af bemærkningerne hertil, at ”Li-
geledes er det hensigten, som under
den gældende landdistriktslov, at yde
støtte til samarbejdsprojekter til ud-
vikling af nye produkter, processer,
praksisser og teknologier indenfor
landbrugs-, fødevare- og skovbrugs-
sektoren med henblik på at styrke in-
novation inden for det primære land-
brug og skovbrug samt indenfor føde-
vareproduktion.”
Begreberne ”udvikling” og ”udvik-
lingsprojekter” skal således ikke
fremgå af § 3, nr. 1, idet de er omfat-
tet af § 3, nr. 14. Desuden er be-
stemmelserne en gengivelse af for-
ordningsteksten, hvorfor de ikke kan
ændres.
I øvrigt vil det ved etableringen af
støtteordninger være muligt at kom-
binere flere af lovforslagets hjemler i
én støtteordning, hvis dette vurderes
hensigtsmæssigt og muligt i henhold
til forordningsgrundlaget og landdi-
striktsprogrammet.
Imødekommes ikke.
Bestemmelsen er en gengivelse af
forordningsteksten.
Enig i, at der er behov for en afklaring
af begrebet ”ny deltagelse”, når der i
givet fald etableres en støtteordning
under den pågældende hjemmel, men
det vurderes ikke hensigtsmæssigt at
fastlægge dette i loven.
Imødekommes ikke.
Bestemmelsen er en gengivelse af
forordningsteksten og kan derfor ikke
ændres.
Imødekommes ikke.
Bemærkningerne til § 3, nr. 9, svarer
til forordningsteksten, der specifikt
3
L 38 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: høringssvar og høringsnotat, fra fødevareministeren
1406808_0004.png
delse med aktiviteter vedrørende miljø-
bevarelse skal kunne anvendes både ved
miljøtiltag (vand) og i forbindelse med
forbedring af naturforhold. Det skal der-
for fremgå tydeligt af teksten, at ”miljø-
bevarelse” dækker både vand og natur.
Jf. bemærkningerne til § 3, nr. 9.
nævner ”operationer vedrørende mil-
jøbevarelse”.
Det fremgår imidlertid af bemærknin-
gerne til § 3, nr. 9, at ”Det er hensig-
ten som under den gældende landdi-
striktslov at yde støtte, der kan med-
virke til at fremme beskyttelse og for-
bedring af vandmiljøet og naturfor-
holdene, …”
Ingen opfølgning.
2.8
2.9
Bifalder, at der i bemærkningerne til § 3,
nr. 10, står, at støtte ydes til både om-
lægning og opretholdelse af økologisk
landbrug.
Foreslår, at der i § 3, nr. 11, skrives ”til-
tag” i stedet for ”ulemper”.
Imødekommes ikke.
Bestemmelsen er en gengivelse af
forordningsteksten og kan derfor ikke
ændres.
Ingen opfølgning.
Hvorvidt tiltag i forbindelse med evt.
kommende målrettet miljøregulering
vil kunne omfattes af støtte i medfør
af lovforslaget, vil afhænge af den
konkrete implementering i anden lov-
givning. Udkastet til nærværende lov-
forslag begrænser ikke de støttemu-
ligheder, som forordningsgrundlaget
rummer.
2.10
Det skal sikres, at tiltag i forbindelse
med målrettet miljøregulering som vir-
kemiddel til implementering af Vand-
rammedirektivet skal kunne rummes i §
3, nr. 11.
3
3.1
4
4.1
Økologisk Landsforening
Anmoder om, at der laves en tilføjelse til
§ 3, nr. 10, således at der også henvises
til Økologiloven. Der anmodes om føl-
gende tilføjelse (med kursiv):
”§ 3. Ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri kan yde støtte til følgende for-
anstaltninger: ….10) Foranstaltninger
vedrørende økologisk landbrug efter reg-
lerne i økologiforordningen
og i den dan-
ske Økologilov.”
3F Fagligt Fælles Forbund
Foreslår, at der tilføjes en ny foranstalt-
ning under § 3 med følgende formule-
ring: ”Foranstaltninger til forbedring af
arbejdsmiljøforholdene for de, der er be-
skæftigede inden for landbrug og skov-
brug”.
Forventer, at repræsentanter for de an-
sattes organisationer bliver inddraget i
forbindelse med nedsættelse af rådgi-
vende udvalg for støtteordninger i med-
før af loven, jf. § 9, stk. 2.
Imødekommes ikke.
Bestemmelsen er en gengivelse af
forordningsteksten og kan derfor ikke
ændres.
Imødekommes ikke.
Bestemmelserne i § 3 er en gengivel-
se af forordningsteksten, og der kan
derfor ikke tilføjes nye foranstaltnin-
ger.
Ingen opfølgning.
Det fremgår af bemærkningerne til §
9, stk. 2, at ”Et rådgivende udvalg
kan f.eks. sammensættes af repræ-
sentanter for organisationer, forenin-
4.2
4
L 38 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: høringssvar og høringsnotat, fra fødevareministeren
1406808_0005.png
ger og ministerier m.v., der er rele-
vante i forhold til den konkrete støtte-
ordning og udvalgets opgave. Repræ-
sentanter i Overvågningsudvalget for
landdistriktsprogrammet kan også
være repræsenteret i rådgivende ud-
valg for støtteordninger under loven.”
Det vil således afhænge af en konkret
vurdering i forbindelse med etablerin-
gen af et givet udvalg, hvilke organi-
sationer, foreninger og ministerier
m.v. der vurderes at være relevante i
forhold til den pågældende støtteord-
ning og udvalgets opgave.
4.3
Det fremgår af afsnit 3.1.4, Foranstalt-
ninger vedrørende bæredygtig anvendel-
se af jordbrugsarealer, at der kan ydes
støtte til kompensation og indkomsttab
som følge af ulemper i de pågældende
områder i forbindelse med gennemførel-
se af Natura 2000.
3F spørger, om dette også gælder ind-
komsttab til ansatte, eller er det kun til
ejeren?
Danmarks Jægerforbund
Mener, at det også bør være muligt at
yde støtte til at drive naturvenligt land-
brug. Formuleringen i § 3, nr. 9 bør æn-
dres til: ”9) Foranstaltninger vedrørende
miljø-,
natur-
og klimavenligt landbrug.”
LandboUngdom
Takker for et rigtig fint udspil til landdi-
striktsfondsloven og bemærker, at der er
rigtig mange punkter, som vil blive til
stor gavn for landdistrikterne.
Fremhæver særligt følgende foranstalt-
ninger:
- § 3, nr. 2, litra c), Fremme af uddan-
nelse af rådgivere,
- § 3, nr. 6, litra a, Støtte til virksom-
hedsetablering af unge landbrugere,
støtte til ikke landbrugsmæssige aktivi-
teter i landdistrikterne og støtte til ud-
vikling af små landbrugsbedrifter og
- Andre muligheder for støtte til land-
mænd, bl.a. foranstaltninger vedrørende
miljø- og klimavenligt landbrug, foran-
staltninger vedrørende økologisk land-
brug efter reglerne i økologiforordningen
og foranstaltninger vedrørende dyrevel-
færd.
Datatilsynet
Ingen opfølgning.
Afsnit 3.1.4, Foranstaltninger vedrø-
rende bæredygtig anvendelse af jord-
brugsarealer, er en beskrivelse af de
støtteforanstaltninger, der er omfattet
af den nuværende landdistriktslov, og
altså ikke lovforslaget.
Støtten til kompensation og indkomst-
tab ydes kun til jordbrugere, der påfø-
res ulemper i de pågældende områ-
der, og ikke til ansatte medarbejdere.
Imødekommes ikke.
Bestemmelsen er en gengivelse af
forordningsteksten og kan derfor ikke
ændres.
5
5.1
6
6.1
Ingen opfølgning.
7
5
L 38 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: høringssvar og høringsnotat, fra fødevareministeren
1406808_0006.png
7.1
Anmoder om, at forholdet til persondata-
lovens § 39 beskrives nærmere i lov-
forslagets bemærkninger til § 7.
Datatilsynet gør opmærksom på, at til-
synet i sin praksis forudsætter, at myn-
digheder i forbindelse med sammenstil-
ling og samkøring i kontroløjemed bl.a.
har et klart og utvetydigt retsgrundlag at
arbejde på, og at de personer, der berø-
res af kontrolordningen, skal have forud-
gående information om kontrolordnin-
gen. Jf. § 13 og bemærkningerne hertil.
(Nu § 12).
Imødekommes delvis.
Bestemmelsen er taget ud af lov-
forslaget, idet forholdet allerede er
reguleret i forvaltningslovens § 32 A.
Imødekommes.
I forhold til sikring mod dobbeltfinan-
siering på projektstøtteområdet kan
det blive aktuelt at anvende register-
samkøring. For at sikre, at Fødevare-
ministeriet har den fornødne sikre og
klare hjemmel til en sådan register-
samkøring, jf. Datatilsynets vurde-
ring, er der tilføjet følgende tekst til
bemærkningerne til § 12:
”Bemyndigelsen kan bl.a. anvendes til
at indhente oplysninger med henblik
på kontrol for dobbeltfinansiering.
Med dobbeltfinansiering menes, at der
kompenseres for de samme forpligtel-
ser eller omkostninger fra flere offent-
lige kilder, ud over hvad der er fastsat
mulighed for i de enkelte støtteord-
ninger.”
7.2
8
8.1
9
10
11
Forbrugerrådet Tænk
Har af ressourcemæssige årsager ikke
mulighed for at forholde sig til udkastet
til lovforslag og kan derfor ikke tages til
indtægt for at støtte forslaget eller gøre
det modsatte.
Rigsrevisionen
Ingen bemærkninger.
Region Syddanmark
Ingen bemærkninger.
Syddansk Universitet
Ingen bemærkninger
Ingen opfølgning.
Ingen opfølgning.
Ingen opfølgning.
Ingen opfølgning.
6