Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 24 Bilag 8
Offentligt
1430486_0001.png
Til lovforslag nr.
L 24
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 3. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet
[af kulturministeren (Marianne Jelved)]
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 6. november 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kulturministeren sendte den 17. juni 2014
dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del – bilag 159 (fol-
ketingsåret 2013-14). Den 8. oktober 2014 sendte kulturmi-
nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-
valget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til kulturministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Udvalgets spørgsmål til kulturministeren og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændrings-
forslag.
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
lægger vægt på, at kulturministeren i sit svar på spørgsmål 2
forsikrer, at der ikke sker en centralisering, og at de lokale
institutioners fagmiljø og kunstfaglige profiler skal være
stærke. Det er afgørende, at institutionernes særpræg fast-
holdes for at sikre mangfoldighed og kreativitet i disse ud-
dannelser.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil dog stemme for
det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er grundlæg-
gende skeptiske over for centraliseringen af scenekunstud-
dannelserne, som lovforslaget vil medføre. Det er svært at se
meningen med at samle dem alle under en samlet ledelse.
Ministeren har ikke kunnet argumentere overbevisende for,
at det ikke vil føre til ensretning. Ministeren har heller ikke
på overbevisende vis kunnet argumentere for, at lovforslaget
ikke vil medføre en akademisering af uddannelserne og en
afskaffelse af mesterlæretraditionen, idet ministeren bare har
henvist til lovforslagets bemærkninger. Man vil kort sagt
nedtone det håndværksmæssige yderligere og centralisere
uddannelserne.
Lovforslaget indeholder dog også gode ting, fordi det gi-
ver scenekunstnerne bedre mulighed for at videreuddanne
sig gennem bachelor- og kandidatstrukturen. Herudover skal
man fortsat ikke have en studentereksamen for at blive opta-
get på en scenekunstuddannelse, hvilket er meget positivt,
men samlet set opvejer de gode ting ikke de kritiske, så der-
for stemmer Dansk Folkeparti imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX016645
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430486_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 14
1)
I
stk. 1
indsættes to steder efter »udenlandske« ordet:
»videregående«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det præciseres, at ordet »videregående« indsættes efter
»udenlandske« begge steder, hvor »udenlandske« er nævnt i
§ 14, stk. 1. Præciseringen skal sikre, at det klart fremgår, at
uddannelsesinstitutionerne kun kan samarbejde med aner-
kendte udenlandske uddannelsesinstitutioner på videregåen-
de niveau om at tilrettelægge en uddannelse således, at dele
af uddannelsen kan gennemføres ved den udenlandske insti-
tution.
Flemming Møller Mortensen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Rasmus Prehn (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)
Ole Sohn (S) Karin Gaardsted (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV)
Annette Vilhelmsen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Holger K. Nielsen (SF) Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Kim Andersen (V) Anni Matthiesen (V)
nfmd.
Hans Christian Schmidt (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) Bente Bendix (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF)
Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF) Mette Bock (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430486_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 24
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra kulturministeren
Korrektion til lovforslag, fra kulturministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 24
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om at sikre, at der ikke sker en akademisering af scenekunstud-
dannelserne, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at undgå, at modellen med en fælles rektor ikke fører til cen-
tralisering og ensretning, til kulturministeren, og ministerens svar her-
Spm. om at redegøre for ansættelsesprocedurerne for fællesrektor og
for rektorer på de enkelte scenekunstuddannelser, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at scenekunstuddannelsen fortsat er en mesterlæ-
reuddannelse, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
3
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430486_0004.png
4
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål og kulturministerens svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål 1:
Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke sker en akademisering af scenekunstuddannelserne?
Svar:
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at scenekunstuddannelserne ved den nye scenekunst-
skole, Den Danske Scenekunstskole, vil bygge på et kunstnerisk grundlag, og at udviklingen af uddannel-
serne vil ske på grundlag af kunstnerisk praksis, faglig praksis og kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Sce-
nekunstuddannelserne vil dermed som hidtil uddanne til det højeste kunstneriske niveau på et kunstnerisk
og håndværksmæssigt grundlag.
Endvidere fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at der som hidtil vil være optagelsesprøve til
scenekunstuddannelserne, og at der ikke vil være krav om adgangsgivende gymnasial eksamen.
Overgangen til en bachelor- og kandidatstruktur vil dermed ikke medføre en teoretisering og akade-
misering af scenekunstuddannelserne på bekostning af deres praksisnære og kunstneriske elementer.
Spørgsmål 2:
Hvordan vil ministeren undgå, at modellen med en fælles rektor ikke fører til centralisering og ensret-
ning, og vil ministeren følge op på det årligt?
Svar:
For så vidt angår spørgsmålet om centralisering, fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at der
vil blive fastlagt nærmere regler for styrelsen af Den Danske Scenekunstskole, som sikrer de enkelte ud-
dannelsessteder faglig og organisatorisk medbestemmelse til at udvikle den lokale afdeling mest hensigts-
mæssigt inden for rammerne af den samlede institution. Ligeledes vil der blive sikret en struktur for kolle-
giale organer, studienævn m.v., som sikrer lokal repræsentation og lokal beslutningskraft, hvor det giver
bedst faglig og administrativ mening.
Med hensyn til spørgsmålet om ensretning af uddannelserne fremgår det ligeledes af bemærkningerne
til lovforslaget, at der skal udbydes uddannelse på alle de lokaliteter, der eksisterer i dag, så aktivitetsni-
veauet på de nuværende lokaliteter fastholdes, og at eksisterende eller påtænkt samarbejde mellem de nu-
værende uddannelsesinstitutioner og andre uddannelses- og kulturinstitutioner skal videreføres, samt at
den nye institution skal have stærke, lokale fagmiljøer og kunstfaglige profiler.
Når rektor for Den Danske Scenekunstskole ansættes, vil der blive lagt vægt på, at en væsentlig del af
ledelsesopgaverne bliver at sikre og støtte de lokale afdelinger og deres lokale samarbejder. Dette vil der
blive fulgt op på i den løbende kommunikation med ledelsen for den nye statsinstitution. På rektors årlige
formelle ledelsessamtaler med Kulturministeriet er hele institutionens udvikling og mål til drøftelse, og
der vil naturligt være fokus på, om ledelsen lever op til at skabe faglig sammenhængskraft i den samlede
institution og samtidig har sikret, at de lokale afdelinger fortsat udvikler sig fagligt.
Kulturministeriet vil endvidere indgå en rammeaftale med Den Danske Scenekunstskole, af hvilken det
blandt andet vil fremgå, at der skal ske en udvikling af den samlede institution, herunder af institutionens
lokale afdelinger, med respekt for intentionerne bag lovforslaget, som fremgår af lovforslagets bemærk-
ninger. Kulturministeriet vil årligt følge op på, om Den Danske Scenekunstskole opfylder de mål, der er
fastsat i rammeaftalen.
Spørgsmål 3:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430486_0005.png
5
Ministeren bedes gøre rede for ansættelsesprocedurerne for fællesrektor og rektorer på de enkelte scene-
kunstuddannelser.
Svar:
Alle rektorer for Kulturministeriets videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner ansættes af kul-
turministeren. Som det fremgår af lovforslaget, vil det således fremover være kulturministeren, der ansæt-
ter rektor for Den Danske Scenekunstskole.
Når der ansættes rektorer for Kulturministeriets videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, er
der praksis for, at et ansættelsesudvalg indstiller en kandidat til ministeren, som så træffer endelig beslut-
ning om ansættelse. Der er også praksis for, at ansættelsesudvalget ud over embedsmænd fra Kulturmini-
steriet består af repræsentanter for ledelse og medarbejdere ved institutionen samt af eksterne medlemmer
med særlig ekspertise, fx inden for ledelse eller det kunstneriske fagområde, som institutionen dækker.
I den aktuelle situation vil jeg være særligt opmærksom på at sammensætte ansættelsesudvalget, så der
tages hensyn til den nye institutions geografiske og uddannelsesmæssige spredning, samt at der i ansæt-
telsesforløbet er fokus på, at en væsentlig del af den kommende rektors ledelsesopgave bliver at sikre og
støtte de lokale afdelinger og deres lokale samarbejder.
Der skal kun være én rektor for den samlede institution. Den nye rektor fastlægger i dialog med de for-
skellige geografiske enheder den interne organisering af den nye samlede institution og tager stilling til,
hvem der skal ansættes som lokal leder. Ansættelsesprocedurerne tilrettelægges således, at der, jf. lovbe-
mærkningerne, sikres lokal medindflydelse på ansættelsen.
Spørgsmål 4:
Hvordan vil ministeren sikre, at scenekunstuddannelsen fortsat vil være en mesterlæreuddannelse?
Svar:
Jeg vil understrege, at man ikke kan læse sig til at blive scenekunstner. At blive scenekunstner kræver,
at man øver sig, lærer af andre og gør sig erfaringer sammen med andre. På scenekunstuddannelserne bli-
ver der lagt vægt på det praktiske og på samarbejde, og i den forstand bygger uddannelserne på principper
fra mesterlæren.
De scenekunstneriske uddannelser er karakteriseret ved at have et meget tæt forhold til scenekunst-
branchen og de udøvende kunstnere, da størstedelen af underviserne er ansat på deltid eller som timelære-
re og i øvrigt har deres hovedbeskæftigelse i branchen.
Disse centrale værdier for scenekunstuddannelserne bliver videreført med lovforslaget. Af bemærknin-
gerne til lovforslaget fremgår det således, at scenekunstuddannelserne skal bygge på et kunstnerisk grund-
lag, og at udviklingen af uddannelserne skal ske på grundlag af kunstnerisk praksis, faglig praksis og
kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Det fremgår også af bemærkningerne, at eftersom det væsentligste
grundlag for uddannelserne er praksis, skal underviserne deltage i eller have aktiv kontakt med relevante
kunstneriske praksis- og udviklingsmiljøer.
Scenekunstuddannelserne vil derfor som hidtil uddanne til det højeste kunstneriske niveau på et kunst-
nerisk og håndværksmæssigt grundlag.