Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
11-08-2014
Mona Striib ([email protected])
Else Olsen ([email protected]); Henning
([email protected]); TRM Morten Lorentzen (Sagsbehandler,
Vejkontoret); [email protected] (Vejdirektoratet ([email protected]))
Høringssvar - Stenøgård og Gl. Færgegård GF
476510
1
TRM Morten Lorentzen
Høringssvar vedr. lovforslag om Ny Fjordforbindelse ved 
Frederikssund
nyhøringaug14
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
15-09-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407769_0002.png
-- AKT 476510 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar vedr. lovforslag om Ny Fjordforbindelse ved Frederikssund ] --
Til:
Else Olsen ([email protected]), Henning ([email protected]), TRM Morten Lorentzen ([email protected]),
Vejdirektoratet ([email protected])
Fra:
Mona Striib ([email protected])
Titel:
Høringssvar vedr. lovforslag om Ny Fjordforbindelse ved Frederikssund
Sendt:
11-08-2014 19:42:21
Bilag:
nyhøringaug14.doc; 
Hermed vedhæ es høringssvar.
 
vh
 
Mona Striib
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407769_0003.png
-- AKT 476510 -- BILAG 2 -- [ nyhøringaug14 ] --
Tørslev Hage 5. august 2014
Til Transportministeriet og Vejdirektoratet
v/
Morten Lorentzen
og
Rasmus
Larsen
Vedr.: Høring af forslag til lov om ny fjordforbindelse ved Frederikssund
På vegne af grundejerforeningerne Stenøgård og Gl. Færgegård på Tørslev Hage fremsendes
hermed høringssvar.
I den tidligere gennemførte VVM undersøgelse konkluderede
rapporten samlet set at en Nordlig
løsning er den mest optimale
såvel økonomisk som miljømæssig. På trods af dette fastholdes
opførelse af en ny højbro og 4 sporet motortrafikvej i et habitatsbeskyttet Natura 2000 område.
I bemærkningerne er det gengivet at vejdirektoratet anbefaler en sydlig løsning på et tidligere
udpeget og eksproprieret området af amtet. Det er korrekt at området i Tørslev Hage VAR udpeget
men som bekendt blev området solgt tilbage til grundejerforeningen Stenøgård. Så i helt god tro har
sommerhusejerne valgt at investere i sommerhuse beliggende i et naturområde med tilhørende
forpligtelser til at respektere fredede strandenge etc.
Natura 2000 område og omvendt bevisbyrde:
Vi har noteret os at det er besluttet at finde erstatningsnatur for at sikre beskyttelsesudpegede bilag
IV dyrearter.
I miljøministeriets vejledning til hvordan Habitatsdirektivet skal administreres fremgår det klart, at
forsigtighedsprincippet spiller en væsentlig rolle i administrationen af Natura 2000 områder.
Forsigtighedsprincippet indebærer at videnskabelige tvivl om skadesvirkninger skal komme 2000-
områder til gode. Det fremgår klart at der er tale om omvendt bevisbyrde. Det er ligeledes
klokkeklart beskrevet at der som minimum skal etableres kompensationsforanstaltninger, Det er
fortsat ikke beskrevet hvordan afvanding af området vil påvirke fredede strandengsarealer. Dette
påvirker naturligvis også sommerhusejernes grundarealer.
Vi er dybt bekymrede over at det indledningsvis i forslag til lov fastslås at miljøbeskyttelse-
sloven samt regler i medfør heraf ikke finder anvendelse på forurening og gener fra dele af
anlægget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Miljø- og støjbelastning:
Det er tydeligt beskrevet i VVM rapporten, at miljøet belastes mest ved en sydlig løsning. Det
gælder både forhold omkring beskyttede strand/engarealer, beskyttede dyrearter, luftkvalitets-
grænseværdier og støjmæssig belastning.
VVM rapporten beskriver hvilken støjmæssig belastning en motortrafikvej gennem Tørslev Hage
vil betyde opgivet med en gennemsnitsværdi. Det er beskrevet at acceptabelt støjniveau i et
rekreativt område er max 53 decibel mens acceptabelt niveau i beboelsesområde er 58.
Selv med støjskærme vil Tørslev Hage belastes med et støjniveau der ligger over de vejledende
værdier for rekreative områder
Området vil varigt være ødelagt som rekreativt område uden trafikstøj.
Økonomi og brugerbetaling:
Som det eneste sted i landet deles en kommunes borgere nu i to dele. I lovforslaget er det beskrevet
at der skal indføres trafikregulerende foranstaltninger for at få så mange som muligt til at benytte en
ny betalingsforbindelse. Det er en forudsætning for at det økonomiske fundament holder.
Det er jo helt grotesk.
Vi har søgt foretræde for trafikudvalget to gange for at belyse, at kødannelsen ved Kronprins
Frederiks bro forsvandt i samme øjeblik som trafikreguleringen ved broen blev sat ud af kraft i
forbindelse med Stormen Allan og Stormfloden som følge af Bodil.
Ligeledes har vi påtalt at den trafikmængde der kalkuleres med ikke holder stik. Der regnes med at
der i 2018 vil køre 33.000 biler over broen. Til sammenligning kører der 29.000 biler over
storebælt.
Som i ved har vi gennemført trafiktælling i spidsbelastningsperioderne morgen og aften og disse
matcher vejdirektoratets tal. Hvor pokker skulle alle disse biler komme fra?
Det konkluderes i bemærkningerne til lovforslaget at den gennemførte undersøgelse viste villighed
til brugerbetaling.
Det er grov manipulation. Undersøgelsen omfattede 962 bilister som modtog et postkort og på
nettet kunne svare på spørgsmål som af mange blev oplevet som vildledende.
Borgerne i Frederikssund samlede mere end 10.000 underskrifter på et klart nej til brugerbetaling.
80% af trafikken udgøres af lokalbefolkningen. Skal de tvinges til at køre over en betalingsbro med
trafikregulerende foranstaltninger og betale for at komme på rådhuset, sygedagpengekontoret, i
skole ect ?
Det er ligeledes klart beskrevet i bemærkningerne at det er en forudsætning for rabatordning til
lokalbefolkningen at tilbagebetalingstiden ikke øges.
Det er helt urimeligt at opkræve betaling for at komme frem til helt vitale dele af en kommunes
faciliteter for borgerne. Der findes jo IKKE kollektiv trafik som kan benyttes til dette med bare
rimeligt faste intervaller.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407769_0005.png
Vi henviser endnu engang til at vejledning til habitatsbekendtgørelsens kapitel 5.10.1 og 5.10.2
beskriver at der kun kan ske fravigelse af beskyttelse såfremt:
-
-
der foreligger bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, herunder af
økonomisk eller social art
og hvor der IKKE findes alternativer.
EF- domstolen har fastslået at fravigelse kun kan finde sted hvis det er bevist, at der ikke findes
alternative løsninger.
Vi har på trods af gentagne opfordringer ikke fået en nærmere redegørelse for hvad der
begrunder at disse bestemmelser ikke skal følges og har nu sendt en klage til EU over brud på
habitatsbestemmelserne.
Der ER et alternativ til opførelse af en højbro som ikke griber yderligere ind i natura 2000 område
og tillige et alternativ som kan forbedre støjbelastning og trafikale knudepunkter omkring Kronprins
Frederiks bro og vejforløbet gennem JF Willumsensvej.
Pva
Grundejerforeningerne på Tørslev Hage
Stenøgård og Gl.Færgegård
Formand Henning Schjødt, Stenøgård
Formand Else Olsen, Gl. Færgegård
Sekretær:
Mona Striib
Snerlevej 45/
Fælledvej 34
3600 Frederikssund
[email protected]
23414198 /
[email protected]
/
[email protected]