Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 171 Bilag 1
Offentligt
1511879_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: Anne Hedegaard og Yvonne Olesen
Randers, d. 26.02.2015
Beskæftigelsesnetværket
– et landsdækkende netværk af private og offentlige
beskæftigelsestilbud - har følgende bemærkninger til lovforslag om Nyt refusionssystem m.v.
Beskæftigelsesnetværket ønsker med høringssvaret at pege på de afledte konsekvenser af
reformen på selve beskæftigelsesindsatsen.
Overordnet ser Beskæftigelsesnetværket reformudspillet om et nyt refusionssystem som et
positivt skridt i den rigtige retning. Beskæftigelsesnetværket kan bakke op om intentionen i
reformen om et mere entydigt fokus på resultater for borgerne. Den gradvise nedtrapning af
refusion fra staten og samtidige gradvise optrapning af den kommunale finansiering skønnes i
et aktørperspektiv at kunne medføre en skærpelse af det faglige perspektiv i forhold til at
anvende virksomme metoder og indsatser. Ligeledes skønnes reformen lokalt at kunne
medvirke til en mere fagligt funderet vurdering og prioritering blandt kommunernes
beslutningstagere – politikere og centraladministration.
Beskæftigelsesnetværket finder det positivt, at der i reformen er fokus på at understøtte
etablering af fleksjob med et særskilt tilskud. Man kan imidlertid som følge af dette forestille sig
en øget tilstrømning af borgere til fleksjob for borgere med permanente og til dels også udtalte
begrænsninger i arbejdsevnen, hvilket tydeliggør behovet for yderligere samarbejde med
virksomhederne om det rette match og etablering af og tæt opfølgning på fleksjob. Det er i
vores perspektiv ligeså vigtigt, at kommunerne i forhold til denne indsats imødekommer
aftagersiden som udbudssiden. Reformen må ikke alene være en beskæftigelsesreform, men i
ligeså høj grad en arbejdsmarkedsreform.
De indbyggede incitamenter i reformen vil, set fra vores synspunkt, give anledning til mere
fagligt funderede prioriteringer, men kan have slagside i forhold til eksisterende
førtidspensionister. Gennem en målrettet indsats f.eks. et ressourceforløb, er det muligt at
bringe nogle førtidspensionister i fleksjob og måske på længere sigt i ordinær beskæftigelse.
En sådan indsats vil der ikke længere være et økonomisk incitament til at forsøge, da borgeren
i så fald vil overgå til 20 % refusion i et evt. fleksjob og give et refusionstab, som det ikke vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
være muligt at genvinde, medmindre der er tale om en endog meget land investeringshorisont
med stor usikkerhed.
Der er p.g.a. tidsplanen for reformen to væsentlige udfordringer, som kan spænde alvorligt ben
for implementeringen. For det første ser det ud til, at kommunerne udelukkende på nuværende
tidspunkt får adgang til beregninger af de fremskrevne omkostninger afledt af reformen,
hvorimod det ikke, p.g.a. ændringer i den kommunale udligning, kan klarlægges, hvordan
indtægtssiden kommer til at se ud.
Den anden væsentlige udfordring er den manglende it-understøttelse. Iflg. KL vil etableringen
af it-understøttelsen have et årelangt perspektiv.
Begge disse udfordringer vil vanskeliggøre implementeringen af reformen for kommunerne
såvel som budgetstyringen, hvilket kan betyde at kommunerne kommer til at ”famle i blinde”.
Beskæftigelsesnetværket vil derfor opfordre forligskredsen til at genoverveje tidsplanen for
implementeringen af reformen, således at der i kommunerne kan skabes det fornødne
økonomiske overblik som grundlag for lokale prioriteringer. En usikker implementering af
reformen kan risikere at spænde ben for intentionen og reformens ønskede effekt – at få flere i
arbejde eller tættere på et arbejde.
Med venlig hilsen
Beskæftigelsesnetværket
Thomas Borup
Formand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sekretariatet v/ CBR-Randers · Ydervangen 1 · 8920 Randers NV · Tlf.nr. 89 15 84 00 · [email protected] · www.beskaeftigelsesnetvaerket.dk