Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 165 Bilag 1
Offentligt
1509392_0001.png
NOTAT
Tværgående planlægning
J.nr. NST-101-01955
Ref. jejoe/thfog
Den 2. marts 2015
Høringsnotat
vedrørende
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
(Midlertidige opholdssteder til flygtninge)
Udkast til lovforslag blev den 5. februar 2015 lagt på Høringsportalen og sendt i hø-
ring til en bred kreds af offentlige myndigheder, branche- og interesseorganisationer
m.v. Den 10. februar 2015 blev udkastet sendt til yderligere en række eksterne orga-
nisationer m.v. Fristen for at afgive høringssvar var den 19. februar 2015 kl. 12.
Miljøministeriet har modtaget i alt 24 høringssvar fra ikke-ministerielle høringspar-
ter, hvoraf 9 høringsparter oplyser, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget,
mens 12 høringsparter har bemærkninger til lovforslaget fordelt med 6 fra kommu-
ner, 6 fra interesseorganisationer m.v. 3 høringsparter har ikke ønsket at blive hørt.
I det følgende gennemgås det væsentligste i høringssvarene og Miljøministeriets
kommentarer hertil. Ønskes detaljerede oplysninger om høringssvarenes indhold,
henvises der til de fremsendte høringssvar. Miljøministeriets bemærkninger er skre-
vet med kursiv.
Endelig er der foretaget en række præciseringer i lovforslaget af teknisk karakter.
Der tages forbehold for yderligere tekniske ændringer som følge af drøftelser med
Justitsministeriet.
Generelle bemærkninger
Der udtrykkes i høringssvarene generel forståelse for kommunernes akutte behov for
hurtigt at kunne sikre midlertidig indkvartering af flygtninge.
Frederiksberg Kommune, Holbæk Kommune, Aalborg Kommune og KL er positive
over for forslaget og fremhæver, at kommunerne står over for et akut behov for hur-
tigt og fleksibelt at kunne anvise midlertidige boliger.
Roskilde Kommune og Tårnby Kommune mener ikke, at forslaget vil løse deres be-
hov for midlertidig indkvartering, fordi de foreslåede bestemmelser indeholder dels
krav til anvendelse af støjbelastede arealer, dels krav om at etableringen af opholds-
steder ikke må stride mod bl.a. landsplandirektiver, herunder støjcirkulære 56/1997
om udbygning af Københavns Lufthavn m.v.
Rådet for Etniske Minoriteter har med tilfredshed noteret sig, at lovforslaget er en
opfølgning på forståelsen mellem regeringen og KL om at finde boliger til ca. 12.000
flygtninge, som kommunerne forventes at modtage i 2015. Det er efter rådets opfat-
telse et godt udgangspunkt for en god lokal integration, at tiltagene er blevet til efter
en dialog med kommunerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509392_0002.png
Advokatrådet har forståelse for kommunernes presserende behov for at finde op-
holdssteder, men anfører samtidig, at de foreslåede ændringer sker på bekostning af
væsentlige retssikkerhedsgarantier og til skade for naboer og interesseorganisationer
og andre berørte.
Dansk Land- og Strandjagt er meget kritisk over for forslaget og mener, at etablering
af boliger til flygtninge skal ske inden for rammerne af den gældende lovgivning.
Det bemærkes generelt, at hensigten med forslaget er at fravige planlovens proce-
dure- og tilvejebringelsesregler med henblik på at give kommunerne fleksibilitet i
løsningen af de akutte behov for midlertidige opholdssteder til indkvartering af
flygtninge. Det bemærkes, at de foreslåede bestemmelser alene er en mulighed for
kommunerne. Kommunerne kan således vælge i stedet at tilvejebringe planlægning
for opholdsstederne.
Der henvises i øvrigt til gennemgangen af høringssvarene nedenfor.
Forslagets fravigelse af krav om forudgående høringsprocedurer
Advokatrådet bemærker, at de foreslåede ændringer af planloven hjemler fravigelser
af centrale bestemmelser i planloven om bl.a. forudgående inddragelse af offentlig-
heden. Efter Advokatrådets opfattelse har fravigelserne et omfang, der meget vel kan
føre til forringelse af beskyttelsesniveauet i forhold til mennesker, natur og miljø.
Lovforslaget er således i forhold til de væsentligste dele af planloven usædvanligt
vidtgående. Det er på den baggrund Advokatrådets opfattelse, at lovforslaget inde-
bærer, at offentligheden sandsynligvis unddrages reel indflydelse på høringsproces-
sen, som følge af, at lovforslaget helt fjerner lokalplanprocessen ved ophævelsen af
bestemmelsen om lokalplanpligt. Tilsvarende gælder for så vidt angår ophævelsen af
kravet om naboorientering forud for meddelelse af landzonetilladelse og dispensati-
on fra lokalplaner.
Advokatrådet anfører endvidere, at lovforslaget meget vel kan være i strid med Aar-
hus-Konventionens artikel 7, jf. artikel 6, stk. 3, 4 og 8 om offentlig inddragelse i
beslutningsprocesser på miljøområdet. Det anføres herved, at det følger af UN-
Compliance Committee’s praksis, at offentligheden skal sikres reel indsigt i, og ind-
flydelse på, bl.a. planprocedurer.
Rådet for Etniske Minoriteter anbefaler, at man uanset forslagets mulighed for at
fravige høringsreglerne i planloven, så vidt muligt inddrager det omkringliggende
lokalsamfund, idet det efter Rådets opfattelse vil skabe det bedst mulige grundlag for
en god start for de pågældende flygtninge, der skal bo i de nye boliger.
Holbæk Kommune anser det for positivt, at høringsprocesserne efter planloven er
fraveget, således at der er alene er krav om partshøring, idet lovforslaget efter kom-
munens opfattelse allerede er på bagkant med det behov, der er for indkvartering i
kommunerne.
Det bemærkes, at hensigten med forslaget er imødegå et presserende
samfundsbehov. Det er derfor et centralt element i lovforslaget at give mulighed for
hurtig indkvartering og korte beslutningsprocesser, herunder ved at fravige
planlovens tilvejebringelses- og procedureregler. For så vidt angår lovforslagets
forhold til Århus-konventionens artikel 7 om inddragelse af offentligheden i
relation til planer, programmer m.v., bemærkes, at Miljøministeriet har vurderet,
at bestemmelserne i forslaget alene omfatter afgørelser for helt konkrete
aktiviteter, der ikke vil have karakter af planlægning. Ministeriet har samtidig
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509392_0003.png
vurderet, at afgørelserne ikke er i strid med Århus-konventionens artikel 6, fordi
den aktivitet som afgørelserne regulerer, falder uden for anvendelsesområdet for
denne artikel.
Miljøministeriet har dog - på baggrund af høringssvarene og under hensyn til
planlovens formål om at sikre inddragelse af offentligheden – fundet, at der bør
indsættes en 2-ugers høringsfrist for omkringliggende ejere, brugere, naboer og
andre, som efter kommunalbestyrelsens vurdering har interesse i afgørelsen.
Høringen vil således svare til den almindelige dispensationsprocedure i planlovens
§ 20.
Miljøministeriet kan tilføje, at de almindelige forvaltningsretlige regler om
partshøring gælder for disse afgørelser. Der kan henvises til forslagets almindelige
bemærkninger under afsnit 3.2.
Forslagets bestemmelse om støjbelastede arealer
Roskilde Kommune ønsker at gøre opmærksom på, at de foreslåede bestemmelser,
herunder om støjbelastede arealer, udelukker Roskilde Kommune fra konkret at
anvende Skalstrup Flyvestation til midlertidigt opholdssted på grund af støjgener fra
den nærliggende flyveplads. Roskilde Kommune har i høringssvaret redegjort
nærmere for ønsket om at anvende Flyvestation Skalstrup som midlertidigt
opholdssted for flygtninge. Kommunen har oplyst at have indgået i kontakt med
Forsvaret om leje af flyvestationen, når Forsvaret forventeligt rømmer stedet i løbet
af 2017.
Roskilde Kommune mener derfor, at man i stedet bør formulere reglerne på en
sådan måde, at de ikke på forhånd - uden mulighed for konkret stillingtagen -
udelukker kommunerne fra at etablere midlertidige opholdssteder på lokaliteter som
Skalstrup Flyvestation. Det er Roskilde Kommunes opfattelse, at en egentlig sikring
mod støjgener fra flyvepladsen, som der er lagt op til i forslaget, konkret vil være
umulig at gennemføre. Under alle omstændigheder vil en sådan støjsikring medføre
så uforholdsmæssigt store udgifter, at det i realiteten afskærer kommunen fra at
benytte flyvestationen til det påtænkte formål.
Miljøministeriet bemærker hertil, at der i planlovens § 15 a, stk. 1, er en
bestemmelse om, at en lokalplan som hovedregel kun må udlægge støjbelastede
arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen med bestemmelser om etablering af
afskærmningsforanstaltninger m.v., kan sikre den fremtidige anvendelse mod
støjgener. Forslaget tilsigter ikke generelt at muliggøre opholdssteder på arealer,
hvor der ikke ville kunne vedtages en lokalplan for anvendelsen.
Miljøministeriet finder på denne baggrund ikke, at Roskilde Kommunes
bemærkninger giver anledning til at foretage ændringer af lovforslaget.
Forslagets bestemmelse om iagttagelse af landsplandirektiver m.v.
Tårnby Kommune bemærker, at den foreslåede bestemmelse i stk. 7, om at
kommunerne ikke kan fravige landsplandirektiver m.v. betyder, at Tårnby
Kommunes muligheder for at placere midlertidige opholdssteder for flygtninge ikke
udvides mærkbart. Kommunen er tæt på at være fuldt udbygget med de
begrænsninger, der ligger på arealanvendelsen som følge af støjcirkulæret for
Københavns Lufthavn m.v.
Tårnby Kommune finder derfor, at lovforslaget bør muliggøre, at der kan dispenseres
fra lokalplaner inden for støjcirkulærets virkningsområde – eventuelt efter samtykke
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509392_0004.png
fra Naturstyrelsen – og under forudsætning af, at det indendørs støjniveau ikke
overstiger 30 dB (A). Tårnby Kommune understreger i den forbindelse, at de arealer
i Tårnby Kommune, hvor der kunne blive tale om etablering af midlertidige
opholdssteder, ikke ligger mere støjbelastet end tilfældet er for en stor del af
boligerne for kommunens øvrige borgere.
Det er ikke med forslaget hensigten at ændre gældende beskyttelsesniveauer eller
gennembryde overordnede statslige interesser. Udgangspunktet i forslaget er, at
kommunerne får mulighed for at etablere opholdssteder uden at iagttage planpro-
cedurerne m.v., men forslaget tilsigter ikke generelt at muliggøre opholdssteder på
arealer, hvor der ikke ville kunne vedtages en lokalplan for anvendelsen eller byg-
geriet, herunder som følge af støjcirkulæret m.v. eller andre overordnede interes-
ser.
Miljøministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer af
lovforslaget.
Hensyn til omkringliggende erhverv m.v.
Landbrug & Fødevarer anfører, at det er afgørende, at de foreslåede bestemmelser
ikke forringer erhvervsvilkårene for landbrug eller virksomheder nær de midlertidige
boliger, der måtte blive etableret som følge af den foreslåede ændring af planloven.
Af særlig interesse for Landbrug & Fødevarer er risikoen for, at midlertidige
opholdssteder vil påvirke genekriterierne for lugt.
Landbrug & Fødevarer foreslår derfor, at der indføres en bestemmelse i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3 om, at bestemmelserne om lugt ikke
gælder i relation til områder eller enkeltboliger, der i henhold til bekendtgørelsens
kriterier udelukkende beror på midlertidige opholdssteder.
Som minimum foreslås det, at hensynet til nærliggende erhverv omtales i
lovforslagets almindelige bemærkninger, således at miljøkonflikter, som et
midlertidigt opholdssted kan forårsage for omgivelserne tydeliggøres.
Opholdsstedets mulige påvirkning af genekriteriet for lugt for nærliggende erhverv
og husdyrbrug er et eksempel på en sådan miljøkonflikt.
Det bemærkes, at der på baggrund af høringssvarene er indsat en høring på 2 uger
svarende til den almindelige dispensationsprocedure efter planlovens § 20. Ejere af
omkringliggende ejendomme og erhverv har derfor mulighed for at oplyse om
forhold, der kan indebære miljøkonflikter. Samtidig bemærkes, at forslaget ikke
medfører nogen ændringer af de almindelige forvaltningsretlige regler og krav til
myndigheders sagsoplysning og afgørelsesvirksomhed.
Miljøministeriet har desuden på baggrund af Landbrug & Fødevarers
bemærkninger uddybet lovforslagets bemærkninger, så det fremgår tydeligere, at
hensynet til at undgå miljøkonflikter kan angå såvel opholdsstedet som
omkringliggende erhverv m.v.
Miljøministeriet finder ikke i øvrigt anledning til ændringer i lovforslaget på disse
punkter.
Forslagets bestemmelser om midlertidighed
Advokatrådet påpeger, at ordet ”midlertidighed” strækkes til det yderste i
lovforslaget, idet dispensationer og tilladelser kan meddeles for op til ti år. Det
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509392_0005.png
bemærkes herved også, at lovforslaget ikke ses at forholde sig til de eventuelle
lovliggørelsesspørgsmål, som kan opstå, når tilladelser m.v. til nyopførte bygninger
bortfalder.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det bør fremgå af forslaget, at byggeri opført på
grundlag af bestemmelserne skal fjernes senest ved udløbet af tilladelsen m.v.
Miljøministeriet bemærker indledningsvis, at lovforslaget indeholder en
revisionsbestemmelse, hvorefter miljøministeren fremsætter forslag til revision af
loven i folketingsåret 2017-2018. I forbindelse med revisionen vil der skulle tages
stilling til ophævelse af bestemmelserne, herunder på baggrund af den på det
tidspunkt aktuelle flygtningesituation og kommunernes indkvarteringsbehov m.v.
Det bemærkes samtidig, at forslaget indeholder en bestemmelse om, at
kommunerne skal tidsbegrænse deres tilladelser og dispensationer. Formålet er at
understrege, at bestemmelserne alene kan anvendes til midlertidige opholdssteder
til flygtninge. For at undgå enhver form for tvivl om, at tilladelser m.v. under alle
omstændigheder bortfalder, er der fastsat en absolut frist i lovforslaget.
På baggrund af høringssvarene har Miljøministeriet fundet, at den absolutte frist
bør ændres fra 10 til 5 år.
I relation til spørgsmålet om lovliggørelse bemærkes det, at kommunerne, som det
fremgår af bemærkningerne til forslaget, vil kunne stille vilkår om retablering eller
fjernelse af bebyggelse efter udløbet af den fastsatte frist. Miljøministeriet har
uddybet lovforslagets bemærkninger herom.
Miljøministeriet har ikke herudover fundet anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
Øvrige bemærkninger
Institut for Menneskerettigheder har noteret sig, at forslaget handler om etablering
af midlertidige opholdssteder, at forpligtelsen til at anvise til en permanent bolig
snarest mulig efter integrationsloven fortsat gælder i uændret form, og at der med
forslaget ikke sker ændringer i integrationsloven.
Instituttet har endvidere noteret sig, at loven foreslås revideret i folketingsåret 2017-
2018, at afgørelser efter de foreslåede bestemmelser vil kunne påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet samt at forvaltningsretlige regler og principper om blandt andet
partshøring fortsat finder anvendelse.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det bør fremgå tydeligere af forslagets
bemærkninger, dels at forslaget ikke muliggør ekspropriation, dels at specifikt
landbrug og erhverv i nærheden af et opholdssted vil kunne have partsstatus og krav
på partshøring efter forvaltningsloven.
Københavns Kommune anfører, at proceduren som foreslået kan give anledning til
flere klagesager, idet der ikke sker den sædvanlige forudgående inddragelse af
borgerne, og dermed kan lovforslaget have administrative konsekvenser for
kommunerne.
KL og Aalborg Kommune gør opmærksom på, at behovet er akut, og at loven bør
træde i kraft snarest muligt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På baggrund af Landbrug & Fødevarers bemærkning er det skrevet ind i
lovforslagets bemærkninger, at forslaget ikke giver grundlag for ekspropriation.
For så vidt angår Københavns Kommunes bemærkning om lovforslagets
konsekvenser bemærker Miljøministeriet, at det er frivilligt for kommunerne, om de
vil benytte sig af de foreslåede bestemmelser.
6